Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Du ser inga tecken för att du önskar. Det är ju inte betryggande för mig. Jag har sett massvis av tecken.
SD är fyllt av företrädare som lättast kan beskrivas som halvt inavlade rasistiska bönder som troligtvis har en intelligenskvot en bit under övriga partiers. Jag har dock svårt att se dessa vara nazister, däremot främlingsfientliga rasister. Att vara rasist innebär dock inte att du med automatik vill avliva alla icke-svenskar. Bara det att du inte likställer dem med din egen "ras".
Det är ett problem att SD företräds av dessa människor men känslan är att ledningen försöker göra något åt detta, utesluta de som försäger sig och ständigt rekrytera nya förträdare. Partiledningen är polerad, så pass att man inte rättvisande kan peka ut dem som rasister. Där stack Söder ut, iaf just med detta uttalande. Det var inte bra. Att SD ute i kommuner och landsting lockar till sig oönskade personer är just för att behovet av nyrekrytering är enormt och att SD är det enda etablerade parti som kan tänkas locka rasister. Även om partiet i sig inte är det (de med den reella nationella makten). Så visst ser man tecken på rasism inom paritet. Men inte rasism som kan likställa partiet med nya NSDAP och framförallt sker detta oftast från politiker längst ner i näringskedjan.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Då kanske ett förtydligande vore på plats och någongång tala om vad exempelvis svenskhet är? Ett sådant uttalande räcker inte. Det är vagt, svagt, skröpligt. Sveriges tredje största parti borde kunna ge tydliga riktlinjer och papper på bordet. Så länge det inte finns blir också SD anklagade för att vara ett nyfascistiska- rasister- nazister- Vill de slippa en sådan stämpel kan de bli tydligare i sin retorik. Vad vill SD mer än att minska invandringen och fokusera på särintressen?
SD har en rad andra frågor som de driver. Dock verkar de inte tro att de kan konkurrera ut övriga partier i jakten på väljare inom dessa områden eller iaf så inser de att krutet behöver läggas på invandringen, det är där väljare hittar till partiet. Att inget annat parti vågar ta i frågan ordentligt ger ju SD öppen gata. Håller dock med om att de skulle kunna vara lite tydligare i hur de beskriver svenskhet m.m. och visa att även invandrare ryms där. Vanliga svenssons läser inte deras partiprogram.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Om inte SD fanns- hade du tvingats att rösta på SvP då?
Det är en fråga jag inte riktigt kan svara på faktiskt. Hade de legat på nuvarande nivå så nej: Det hade inte gjort från eller till. Hade samhället sett ut som idag minus SD hade de dock troligen gått framåt kraftigt i opinionen och troligtvis hade de mjuknat lite för att de insett att det skulle gynna dem. Vet inte hur jag resonerat. Men tanken är väldigt hypotetisk eftersom opinionen visar att det finns väljare för invandrarkritiska partier. Att då tänka att det tomrummet endast skulle fyllas av ett nazistiskt parti är väldigt långsökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Du tror alltså att det fortfarande finns nazister i partiet. Som jag nämnt tidigare är det tydligen så att SD-sympatisatörer är beredd att kompromissa med mycket (allt?) - för att invandringen blivit överordnad allt i livet. Snacka om vad mycket vi förlorar i en sådan värld.Som du själv säger hade det varit skönt att veta innan SD kommer till makten om hur politiken skall praktiseras. Ditt "tror" ger ju ingenting.
Jag tror inte partiet företräds av vare sig nazister eller rasister och därmed skulle inte en politik som baseras på en sådan ideologi införas om de hade makten. Då det är ett parti som är "nytt", aldrig varit vid makten, så kan man inte veta till 100%. Men så som samhället ser ut nu och dit det är på väg: Ja, jag är villig att ta den chansen. Blir det fel kan man alltid straffa dem i nästa val. Om du försöker antyda att SD skulle avskaffa demokratin så anser jag det vara ren smutskastning (på orättfärdiga grunder) liknande den skit SD:are får motta i form av att man likställer dem med tyskarna som gav Hitler makten på 1930-talet...
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Låter som SD-sympatisatörer snart härmar varandra. Media igen? och Invadraren? Ska vi vidare? Skit i invandraren för två sekunder? (går det?). Någongång. Har inte SD-sympatisatören större range än att rapa media och invandrare dag ut och dag in? Var det verkligen allt?
Du ringer ju själv i flera små varningsklockor.
Anser du att svensk media bedriver en seriös rapportering av SD får det stå för dig. Jag anser den direkta motsatsen och det till en sådan grad att jag inte känner att det ens är någon idé att gå in i diskussion med dig rörande detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Hör du hur det där låter? Vad är svenskt i att skita i allt utanför gränserna? Vad är svenskt med att hata invandrare? (hur assimileras man som flykting till en invandrarhatande svensk?)
Om du anser dett ryms inom SD. Vad är det för samhällle SD erbjuder då? För som jag sade till en annan att; om inte SD hade tänkt att kasta ut alla invndrare så kommer du leva med invandrarna hela ditt liv, och dina barn och barnbarn.
Är SD svenskheten
Du förstår inte vad jag menar. Det jag säger är att samtliga dessa grupper klumpas ihop hos SD. Jag pratar alltså om väljare i första hand och politiker i andra. Som jag skrev i början av inlägget finns det idioter bland partiföreträdarna men det har sin förklaring och dessa är långt ner i hierarkin. Övriga partiers blundande för frågan gör att SD är enda alternativet för
alla som av någon anledning vill ha en minskad invandring.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Nä, SD är ett jättefint parti. Men oavsett hjälper inte våran diskussion för att ge svar till vad kategoriseringen av civilister ska användas till utöver att tilldela dem olika grader av existentberättigande- eller hur?
Jo, man kan motivera en sådan registrering med andra argument än det. För min del är egentligen alla de här sidofrågorna runt invandringen sekundära. Jag vill se en minskad invandring! Om invandrare ska registreras, få minskade bidrag, få rätt att bosätta sig i vilken kommun de vill m.m. ser jag som något man får se över när man drivit igenom en minskad mottagning. Där ska fokus ligga (och alltså bör SD använda all sin tid i rampljuset till att driva den frågan). För oss intresserade kan det tyckas simpelt. Det blir tröttsamt att höra allt om och om igen. Men den stora massan är inte särskilt intresserade av politik ö.h.t. och mår bra av att få partiernas hjärtefrågor inhamrade då de väl konsumerar politisk media. I en valrörelse kan man sedan klämma in övrig politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Nä att kompromissa med dina ideal är ju att kompromissa en hel del om vem du har valt att vara. Vem tvingar dig? Hur starka var dina ideal egentligen?
Ingen tvingar mig men jag är inte låst vid några ideal. Det ordet ska man nog egentligen inte använda rörande mig och säkerligen inte heller majoriteten av övriga väljarkåren. Nu vet jag att du försöker påvisa att SD inte står för alla människors lika värde m.m. men det är ideal man ska hålla hårt på. Imo strider inte mina och SD:s ideal med varandra på det området. I övrigt förstör ideal en stor del av debattklimatet. Vänstermänniskor vägrar tillåta vinst i välfärden då det är emot deras ideal (principer) och liberaler vägrar reglera då det är emot deras. Ideal fungerar ofta på pappret men inte i verkligheten. Så för mig är man pragmatisk om man kan rucka på sina ideal och inte en hemsk människa. Men som sagt: Vår grundsyn på vad SD står för är väldigt olika så termen "ideal" eller liknande kan inte riktigt appliceras här.
Det jag erkänner är att SD har en smutsig historia och fortfarande befolkas av otäcka figurer på sina håll. Vad det innebär för deras politik och vad det skulle betyda om de styrde har vi vitt skilda åsikter om. Därmed ämnar jag avsluta den här debatten i.o.m. detta då jag känner att jag bara börjar upprepa mig. Tack för meningsutbytet!
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
I vart fall finns det inte en stavelse i principprogrammet att SD slår vakt om Sveriges samtliga nationella minoriteter. Där nämns bara samer och tornedalningar.
Nej, det är något de gärna får styra upp. Där om inte annat har man något att luta sig mot då stormar som denna blåser upp p.g.a. korkade uttalanden (för dessa kommer titt som tätt, dock oftast från personer med lägre ställning än Söder).