Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Vad innebär Söders antisemitism tillsammans med att driva en politik med tydligare kategorisering och värdering av dessa därefter? Finns något förtroendeingivande historiskt exempel på att sådan politik fungerat?
Jag önskar verkligen inte att SD ska svänga in på ett antisemitiskt spår. Det ser jag inte heller några tecken på. Det som finns med substans är ett korkat uttalande av Björn Söder. Om han sedan bara uttryckt sig klantigt eller inte gillar judar är en annan sak, om övriga SD-ledare inte ger uttryck för sådana tankar är det ingen fara på taket. Dessutom verkar BS trots allt stå bl.a. Israel nära och min tanke att han är antisemit tycks vara förhastad. Dock står jag fast vid att jag alltid upplevt honom som småaggressiv och inte så förtroendeingivande rent allmänt. Isf bör man bara betrakta detta uttalande som direkt ogenomtänkt men inget mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Har du sett eller hört något avståndstagande från någon i SD-ledningen?
Ja. Bl.a. Richard Jomshof gick ju ut och sade att Söder om inte annat varit "extremt otydlig". Med tanke på att han bör känna Söder väl borde det räcka med ett sådant uttalande om man också anser att Söder varit just otydlig. Hade man anat att man hade med en antisemit att göra hade man säkerligen agerat därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
En motsägelse alltså? Du hoppas snarare att det inte ska finnas för många av det du tolkar som nazister.
Så är det väl till viss del. Det är detta som är den stora nackdelen med SD. De driver en politik som många känner sympati för (minskad invandring) samtidigt som de har ett minst sagt skitigt förflutet tätt inpå nutiden. Med tanke på att de är det enda partiet som har denna ställning i frågan "tvingas" man som väljare dit om man är emot nuvarande flyktingpolitik. Jag tror som sagt att det fortfarande finns nazister i partitet men tror inte för en sekund att en nazistisk politik (eller något som kan liknas sådan) skulle praktiseras om de kom till makten. Men jag är väldigt öppen med att jag inte är SD trogen, skulle något annat parti som ligger nära mina grundvärderingar svänga om i denna fråga lär jag byta tåg. KD har inlett en diskussion här, återstår att se vad det mynnar ut i.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Nä. Vore väl förhastat?
Ja, verkar vara just det. Men som sagt: Jag anser att han känns väldigt opolerad i sina framträdanden och enbart därför skulle jag föredra om han höll sig i kulisserna framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Åkesson är utbränd. Antar att hans egen hälsa och närmaste familj står högt på agendan.
Ja, såklart. Menar att även om Söder vore antisemit så har han inte uppbackning för detta inom partitoppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Jo- jag kan tycka det med. Varför tror du andra reagerar ?
Helt ärligt så tror jag att den stora massan bara läser Aftonbladet och liknande skittidningars skrämselrubriker. Alternativt man verkligen läser vad han sagt men inte analyserar det hela utan bara fastnar på att "samer inte är svenskar". Man ska inte heller behöva analysera en text på det sättet och därmed har han otvivelaktigen uttryckt sig klantigt. Dessutom anser jag att det finns viktigare delar inom invandringspolitiken att diskutera än huruvida minoriteter är svenskar eller ej alternativt till vilken procentsats.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Men eftersom din huvudfråga trots allt är att Sverige har ett gott debattklimat tänker du kompromissa om Björn Söders antisemitism genom att stödja partiet?
Nej. Det jag menar med den delen är att jag
inte anser att vi har ett gott debattklimat i Sverige. Detta leder till att alla invandrarkritiker hamnar i samma fålla och i slutändan i samma parti. Allt från nazister till invandrarkritiska sossar och moderater. Samt allt däremellan. Alla är vi potentiella SD-väljare om vi inte vill ha mer eller mindre öppna gränser. Angående Söders eventuella antisemitism så har jag svarat på den delen.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Jo jag tänker att SD har ett extremt otäckt ursprung. Att de ändå ökar är att väljare bortser från detta och är beredda att kompromissa om värderingar för att Sverigedemokraterna erbjuder en enkel "lösning". Vad är svaret på jude-frågan denna gången då? Vem har gjort det till en fråga? Varför är det öht en fråga?
Den "enkla" lösningen är jag i det här fallet helt övertygad om är rätt: Vi måste minska invandringen! Om man sedan vill göra det för att man skiter i allt utanför Sveriges gränser, ser till ekonomin, är rädd om kulturarvet eller bara hatar invandrare rent generellt kan man diskutera. Jag menar att samtliga dessa kategorier ryms inom SD:s väljarkår och säkerligen bland dess företrädare också. Men då inget annat alternativ finns så tvingas man klumpas ihop där. Givetvis finns där grader i helvetet och hade jag misstänkt att SD skulle införa koncentrationsläger om de styrde hade man nog trots allt inte gett dem sin röst även om man höll med om grundproblematiken och en stor del av lösningen. Nu ser jag inte dessa tendenser och jag har överseende med att SD säkert till stor del vill minska invandringen p.g.a. anledningar som jag inte delar åsikt med dem om. Man tvingas kompromissa och så hemskt är det imo inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Jo tack- överseende i allra högsta grad. Du anser att du väljer mellan två onda ting? Söder är den ena, vilken är den andra onda tingen?
De båda onda tingen är: Massinvandring som idag vs. SD, ett parti som är långt ifrån perfekt och som säkerligen fortfarande företräds av människor vars åsikter jag i mångt och mycket inte delar. Men då jag som sagt inte för en sekund tror att SD är nya NSDAP samt att jag litar på de flesta i partitoppen så väljer jag deras sida. Ska man filosofera runt detta och tänka i moraliska aspekter kan man säkert klämma ut ett examenarbete. Men det är inte så världen fungerar. Man tvingas kompromissa, även med sina ideal. Något som övriga partier med all önskvärd tydlighet visar att de inte är kapabla till då vi är på väg in i ett nyval...