2014-11-10, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispensationalism

som wnaxr länkade till är en bra och tämligen objektiv artikel om dispensationalismen. Finns också många länkar i den om du vill gräva vidare.

För olika kristna kyrkors syn på det gamla förbundet, se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_views_on_the_old_covenant

Det är en bra artikel därför att den undviker etiketter som många ogillar, och redogör i stället för vad de olika samfunden faktiskt tror.

Tack för länkarna!
Citera
2014-11-12, 23:52
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Men är inte ersättingsteologin rena kristna fantasier. Ha-shem har inte talat till nya profeter om det här och Jesus sade inte heller någonting om det. Det finns väl egentligen inga skrifter som påstås komma direkt från ha-shem, som menar att det gamla förbundet skulle vara förbrukat? Paulus gav väl aldrig anspråk för att få profetior direkt från ha-shem eller?

De flesta kristna skulle nog vara överens om att det finns ett nytt förbund:

Citat:
Ursprungligen postat av Luk. 22:19-20 (SRB)
Och han tog ett bröd, tackade och bröt det och gav åt dem och sade: Detta är min kropp som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig. På samma sätt tog han också bägaren efter måltiden, och sade: Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som är utgjutet för er.

Vad man däremot inte är överens om är vilka som ingår i detta nya förbund:

Citat:
Ursprungligen postat av Jer. 31:31-33 (SFB)
Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land - det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre - säger HERREN. Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Dispensationalister skulle hävda att förbundet som ingicks i Luk. 22 ingicks med Israel och att hedningarna, i den mån de alls ingår i det nya förbundet, kom in först efteråt. Anhängarna av ersättningsteologin tolkar istället talet om Israel och Juda i Jer. 31 symboliskt och att löftet om ett nytt förbund egentligen handlar om kyrkan. Ersättningsteologin bygger alltså på en ganska märklig symbolisk tolkning av stora delar av Bibeln.
Citera
2014-11-13, 00:13
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Men är det verkligen Darbyisterna bara som tycker så om Israel och judarna. Tex Pingst gör ju det. Baptister gör ju det. Folk som Lennart Jareteg gör det. Är detta dispentionalism? Jag hänger inte riktigt med, men här har jag en del att lära tror jag. Jag trodde Darbyister var folk som typ Tim LaHaye och amerikanska evangeliska.... trosrörelsen.... Inte svenska frikyrkliga. Eller?

Darby var en av de första som tillämpade den historisk-grammatiska (eller "bokstavliga") tolkningsmetoden på hela Bibeln. Lite förenklat skulle man kunna säga att denna tolkningsmetod per automatik leder fram till någon form av dispensationalism. Dagens dispensationalister är helt enkelt dispensationalister för att de använder samma tolkningsmetod som Darby. Så man ska nog inte lägga allt för stor vikt vid just Darby som person.

Sedan bör man också komma ihåg att det finns en hel massa olika inriktningar inom dispensationalismen som skiljer sig väldigt mycket från varandra. Jag är t.ex. konsekvent i min dispensationalism och menar att kyrkan grundades först i slutet av Apostlagärningarna, medan 99 % av världens dispensationalister anser att den grundades i början av Apostlagärningarna. Jag anser följaktligen att varken vattendop eller nattvard är någonting som omfattar oss kristna hedningar idag, medan 99 % av världens dispensationalister menar att de gör det.
Citera
2014-11-13, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Jag är t.ex. konsekvent i min dispensationalism och menar att kyrkan grundades först i slutet av Apostlagärningarna, medan 99 % av världens dispensationalister anser att den grundades i början av Apostlagärningarna. Jag anser följaktligen att varken vattendop eller nattvard är någonting som omfattar oss kristna hedningar idag, medan 99 % av världens dispensationalister menar att de gör det.

Jag tycker så här: I vissa frågor är bibeln faktiskt inte särskilt tydlig. Hur ska man då kunna veta? Hade Apostlagärningarna startat med att säga "Härmed grundar vi den kristna kyrkan" så hade ju saken varit klar. Men någon sån startlinje finns inte. Detsamma gäller väl dopfrågan. Jag tycker att det är tråkigt att annars bibeltroende bråkar om sånt när det inte spelar någon roll för frälsningen.
Sen har vi kristallklara frågor som tex homosex. Det blir då en fråga där man faktiskt inte kan backa även om man får hela svenska etablissemanget emot sig.
Citera
2014-11-17, 00:50
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Jag tycker att det är tråkigt att annars bibeltroende bråkar om sånt när det inte spelar någon roll för frälsningen.
Sen har vi kristallklara frågor som tex homosex.
Just ja, den frälsningsgrundande heterosexualiteten.
Citera
2014-11-26, 14:40
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ambitionen med den här tråden är för hög i detta forum.

Det finns viss grund för det du säger, men Missionsbefallningen är glasklar Frälsningen fanns för alla. Dessutom fick Paulus i uppdrag att kristna hedningarna. Han offrade sitt liv för detta, likaså gjorde flera apostlarna

Judarna spelar fortfarande en roll - nämligen i profetiorna om sluttiden.

Det finns vissa som menar (bl.a. Lutherska kyrkor tror jag) att judarna helt upphört att vara Guds egendomsfolk och att det nu är kristna som är det. Kristna är också Guds folk, men judarna har en speciell roll.
Majoriteten av kristna ser fortfarande judarna som ett folk med en speciell roll att uppfylla.

Gud valde inte judarna för att de var bättre på något sätt. Men hans plan inkluderade tydligen ett visst folk som skulle vara hans egendomsfolk, och det är judarna.

1. Källa på den glasklara missionsbefallningen om att frälsa hela världen? Du tänker på den här versen?:

Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. (Mark 16:15-16)

Felet kristna begår är att det tror att "världen" i denna vers har samma betydelse som översättningen ger sken av, och det har berett vägen för mycket falsk missionärsteologi. Det ord som översatts till "världen" här är precis samma ord som Jesus använde i Joh 3:16, d.v.s. det grekiska ordet kosmos. När Johannes och de övriga evangelisterna använder ordet kosmos har det en väldigt snäv betydelse och syftar i princip enbart på Guds egendomsfolk, men används även ibland om Romarriket.

När evangelisterna använder det grekiska ordet oikoumene så har det en helt annan betydelse av "världen" och syftar även ibland på kosmos (Israel) som är utspridda över hela oikoumene.

Lukas använder ordet oikoumene när han skriver att: "Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas." (Luk 2:1).

Du kan se att ordet har en något bredare betydelse. När Jesus säger att evangeliet ska spridas till "hela världen" innan templet raseras så används ordet oikoumene också (Matt 24:14). Vad han syftar på är givetvis att hela "kosmos" utspridda över "oikoumene" skulle frälsas innan templet raserades (eller innan hans återkomst).

Det är helt absurt att många kristna tror att verserna betyder att evangeliet måste spridas till primitiva kannibalstammar i Afrika och liknande. Missionärer åts upp på 1800-talet när de skulle "frälsa" vildarna utanför Europas gränser.

2. Källa på att Paulus fick i uppgift att frälsa hedningarna? Länka citat som indikerar att hedningarna ska frälsas och att Kristus tydligen gjorde ett förbund med sig själv (enligt dåliga översättningar av ordet kristus) som gör att alla som tror nu är spirituella judar. Om du läser Paulus brev noga så inser du vilka det var hans mission var riktad till och vilka han skrev till.

Du vet väl att det fanns diskriminering mellan de olika stammarna inom Israel? Efter den babyloniska fångenskapen så blev tio israeliska stammar utspridda över "hela världen" och många förlorade sin identitet. T.o.m. i profeten Ezras bok kan vi läsa att vissa stammar inte ens fick delta i återuppbyggnaden av templet. Cornelius är ett exempel på en jude som hade förlorat sin identitet men som ändå ville vara med i den judiska gemenskapen. Elohim visade klart och tydligt för Petrus att Cornelius och de andra stammarna accepterades i det nya förbundet.

Ironiskt nog så används det här som det enda exemplet för att de övriga tolv apostlarna konverterade en hedning, men ordet som översatt till hedning är "allophulos" som betyder "en annan av samma sort/stam". Icke-judar fick inte ens besöka synagogor, då kunde de bli dödade! Och apostlarna skrev enbart brev till de tolv stammarna och dog för deras och Elohims skull.

3. Självklart diskriminerar Elohim och älskar enbart Israel över alla andra raser. Elohim hatade Esau och hans efterkommande redan innan han föddes, men älskade Isak och Jacob. Eftersom att Elohim aldrig ändrar sig så betyder det att Esau och hans efterkommande aldrig kommer att komma till himlen. Elohim beordrade även Israel att etniskt rensa vissa raser och leva segregerat från dem. Det håller vi väl båda med om?

Paulus skriver själv i Romarbrevet:

Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? (Rom 9:21-24)

I uppenbarelseboken står det att enbart de som finns med i livets bok kommer att få komma till himlen, och de har redan blivit utvalda på grund av sin genetik!

Och de invånare på jorden som inte från världens skapelse har sina namn skrivna i livets bok, de skall undra när de ser odjuret som var och inte är men skall komma. (Upp 17:8)

Återigen används ordet kosmos och syftar på att enbart israeliter från de tolv stammarna kommer att få evigt liv i Elohims himmelrike. Varje stam kommer att ha varsin port.

När ändrade sig Elohim och började strunta i genetik? När började han älska den "hedniska världen"?

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det står i joh 4:7 " då om en samaritisk kvinna för att hämta vatten.
vers 9 " den samaritiska kvinnan sa till honom, Hur kan du som är jude be mig en samaritisk kvinna om något att dricka - Judarna umgås inte med samariterna. "

Du vet väl att samariterna egentligen är judar va? De tror på Torah och har judiskt blod, men vissa är rasblandade och är därför hatade av fromma judar. Att kvinnan nämnde att Jakob var hennes förfader tyder på att hon och de andra samariterna i staden Jesus besökte var renrasiga. Många israeliter från de tolv stammarna var utspridda i Samarien.
Senast redigerad av Durcherrs 2014-11-26 kl. 15:20.
Citera
2014-12-25, 20:16
Medlem
jedidja1s avatar
Jesus kom endast för Judarna och deras Proselyter

Att det skulle stannat och blivit en Judisk frälsning var ju vad som va meningen han kom ju endast till de av Israels hus som det också står skrivit i Jesaja kap 9:2-6

2.

Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus; ja, över dem som bo i dödsskuggans land skall ett ljus skina klart.

3.

Du skall göra folket talrikt, du skall göra dess glädje stor; inför dig skola de glädja sig, såsom man glädes under skördetiden, såsom man fröjdar sig, när man utskiftar byte.

4.

Ty du skall bryta sönder deras bördors ok och deras skuldrors gissel och deras plågares stav, likasom i Midjans tid.

5.

Och skon som krigaren bar i stridslarmet, och manteln som sölades i blod, allt sådant skall brännas upp och förtäras av eld.

6.

Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste. Amen

Och att de gick i ett mörker vilket de fortfarande gör i Satanslära som Jesus skulle avlägsna dem ifrån är ju ganska tydligt. men hur som helst så var han sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus. Matt 15:24

"Han svarade och sade: "Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus."" (Matt. 15:24) Amen

Och vidare förklarar det sig i när Jesus tog dopet och dog bort ifrån Satansläran Judaismen.Förbundstecknet på snorren är ju kvittot på deras Satanslära. Och det är ju fortfarande så även om det i dag är en irrlära så dör man ju i dopet bort från ett ogudaktigt leverne och återuppstår i ett liv med Jesus Gud.. Och Johannes Döparen som skulle bana väg för honom sa ju till hycklarna Fariseèrna och skriftlärde när de ville döpa sig. att det inte va någon ide att döpa Huggormsynglen de är och va. Han sa att det va samma sak som att ett rentvaget svin åter rullar sig i skiten, alltså till ingen nytta för de var det gensträviga och onda släktet som de fortfarande är.

Senare så kom ju Aposteln Paulus att bli "Hedningarnas" Apostel och dessa Hedningar va icke Judiska som endock konverterat till Judaismen Satansläran. Joh 8:44-47
44.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen I göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

45.

Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.

46.

Vilken av eder kan överbevisa mig om någon synd? Om jag alltså talar sanning, varför tron I mig då icke?

47.

Den som är av Gud, han lyssnar till Guds ord; och det är därför att I icke ären av Gud som I icke lyssnen därtill." Amen

Och här kommer förklaringen om Paulus ämbete som han beskriver det som, att bli Hedningarnas Apostel främst Romare och Greker som anammat Judaismen Satansläran de står med.. Rom 11:13

Men till eder, I som ären av hednisk börd, säger jag: Eftersom jag nu är en Hedningarnas apostel, håller jag mitt ämbete högt - (Rom. 11:13) Amen

Och att Judarna står med där nu med sitt övergivna hus kommer att visa sig i sista tiden Matt 23:37-38

37.

Jerusalem, Jerusalem, du som dräper profeterna och stenar dem som äro sända till dig! Huru ofta har jag icke velat församla dina barn, likasom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar! Men I haven icke velat.

38.

Se, edert hus skall komma att stå övergivet och öde. Amen

Och här är lite av Paulus egna ord om de ex "sina" hur de sabbade hela konseptet för både sig själva och dess Proselyter. "Hedningar" i Satanslära. 1 Thess 2:14-16
14.

I, käre bröder, haven ju blivit efterföljare till de Guds församlingar i Kristus Jesus som äro i Judeen. Ty I haven av edra egna landsmän fått lida detsamma som de hava lidit av judarna -

15.

av dem som dödade både Herren Jesus och profeterna och förjagade oss, och som äro misshagliga för Gud och fiender till alla människor,

16.

i det att de söka hindra oss att tala till hedningarna, så att dessa kunna bliva frälsta. Så uppfylla de alltjämt sina synders mått. Dock, vredesdomen har kommit över dem i all sin stränghet. Amen

Och här förklaringen varför judar vill ha proselyter arbetandes för dem Matt:23:15

"Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som faren omkring över vatten och land för att göra en proselyt, och när någon har blivit det, gören I honom till ett Gehennas barn, dubbelt värre än I själva ären!" (Matt. 23:15) Amen

Så Kristendomen var aldrig menad att bli en världreligion det gjordes den till efter Kyrkomötet i Nicea 332 efkr Då den första Bibeln blev ihopsatt och läran en irrlärare blev ett makt redskap. Så all Fariseèisk surdegslära är det som Jesus varnade för som de har i dag i sin "Kristendomslära" Jesus finns inte hos dom de har endast en Törnkrona tre Spik och en Klänning på sina kors att gömma sig bakom på domens dag. Och de kan ju koka en soppa på skräpet dricka lite och slå resten av skräpet över sig om de tror sig bli osynliga och ha något att inte bli dömda för i sitt leverne.

Ha en glad fortsättning på Julen
Senast redigerad av jedidja1 2014-12-25 kl. 20:22.
Citera
2014-12-25, 23:40
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1

Tråden sammanfogad med redan befintlig tråd om samma ämne. /MODERATOR
Citera
2014-12-25, 23:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att det skulle stannat och blivit en Judisk frälsning var ju vad som va meningen han kom ju endast till de av Israels hus som det också står skrivit i Jesaja kap 9:2-6

... text ...

Så Kristendomen var aldrig menad att bli en världreligion det gjordes den till efter Kyrkomötet i Nicea 332 efkr Då den första Bibeln blev ihopsatt och läran en irrlärare blev ett makt redskap. Så all Fariseèisk surdegslära är det som Jesus varnade för som de har i dag i sin "Kristendomslära" Jesus finns inte hos dom de har endast en Törnkrona tre Spik och en Klänning på sina kors att gömma sig bakom på domens dag. Och de kan ju koka en soppa på skräpet dricka lite och slå resten av skräpet över sig om de tror sig bli osynliga och ha något att inte bli dömda för i sitt leverne.

Du kan naturligvis presentera DIN tro som du vill, men förvänta dig inte att quotemining och diskutabel tolkningsmetodologi ledar dig närmare till ett definitivt svar än det käbbel om det som redan har existerat i ung. 2.000 har gjort.

Men jag förmodar att du är så förlorad i sekterisk elitism, att du inte kan lägga sånt bakom dig.
Citera
2014-12-26, 02:37
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan naturligvis presentera DIN tro som du vill, men förvänta dig inte att quotemining och diskutabel tolkningsmetodologi ledar dig närmare till ett definitivt svar än det käbbel om det som redan har existerat i ung. 2.000 har gjort.

Men jag förmodar att du är så förlorad i sekterisk elitism, att du inte kan lägga sånt bakom dig.

Tillhör ingen religion eller något överhuvud taget som kan koppla mig till sekterism eller elitism. Så var får du det ifrån???
Citera
2014-12-26, 03:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tillhör ingen religion eller något överhuvud taget som kan koppla mig till sekterism eller elitism. Så var får du det ifrån???

Bibelviftandet OCH t.ex. din referens till "satanslära".
Citera
2014-12-26, 03:04
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bibelviftandet OCH t.ex. din referens till "satanslära".

Bibelviftande visst men det är för att visa vad fel de har i sin irrlärornas Royce Rolls av Bibelviftande Satanslära

Ha det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in