2014-11-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Du är "inte särskilt troende" och förstår inte, att Gud är kärleksfull. Vet du inte, vem Gud är? Gud är den rena Kärleken och inget annat. Du har läst Torahn, men du förstår inte att Torahn är inget litterärt verk. Det finns 4 nivåer i Torahns förståelse och den bokstavliga nivån är den lägsta. Hela Torahn är en Code och du kan bara förstå Torahn med hjälp av Zohar, som är Torahns Själ och kartlägger alla Torahns hemligheter.
Det är absolut fel att säga at G-ds utvalda folk är judar. Det är helt enkelt inte sant! Var har du läst det? Ordet jude/judar förekommer knappast i Torahn!. Det är folk Ysrael som är det utvalda folket och detta är något helt annat. Om du kanske minns att Jakob blev av en ängel kallad Ysrael, därför att han uppfyllde Guds förväntningar på en trogen tjänare till Honom (och annat) - där började "folk Ysrael" och inget annat. Inte alla judar uppfyller dessa krav och är därför inte "utvalda". Och det finns icke-judar som förtjäner att bli tillhörande det utvalda folket. Jag tror att det är dags för dig att lära dig kabbalah. Du behöver inte vara troende för att studera kabbalah och du kan tillhöra vilken religion som helst och studera kabbalah. Därför att kabbalah är ingen religion och ingen mystik längre som den räknades till tidigare. Idag har vi ett stort privilegium - i vår generation fick vi tillgång till denna Gudomliga Pärla som upplyser oss om Sanningen. Efter att Kabbalahn hemlighållits i ca. 2000 år och var tillgänglig bara för några visa män i varje generation, blev Splendor "Zohar" år 2001 översatt till engelska, för första gången i mänsklighetens historia till ett europeiskt språk! Så att om du nu är intresserad att få svar på alla frågor inklusive Kristendomens ursprung och syfte, Skapelsens hemligheter, Universums huvudlagar och mycket annat - dörren är öppen! Man behöver inte spekulera längre, när Sanningen är tillgänglig!

Det är sånt här jag vänder mig emot i mina tidigare inlägg.

Judendomen var från början var en religion som alla andra men som sedan blev så helig i alla dess olika delar.
De tidiga judarna tyckte inte att judendomen var mer helig än att de ibland tillbad andra gudar (såsom Solomon påståtts ha gjort), och historiska belägg visar också att judendomen inte var särskilt extrem. Judar tog till sig av andra folkslag, religioner och kulturer.

Deras Torah var heller inte något som man tolkade så bokstavstroget. Man tolkade och gjorde bedömningar, liksom vi gör med våra lagar. Man la till och ändrade.

Men sen så har judendomen utvecklats till att bli som en sluten sekt, där varje ord i Torahn har någon helig mening. Där judarna genetiskt är utvalda av Gud.

Nu är ju det sistnämnda inte det du säger förvisso. Där skiljer du dig från judarna och fundamentalistiska kristna.
Citera
2014-11-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Ja, Saudi Arabien, Iran, IS, Boko haram, Uganda, den katolska kyrkan under medeltiden är ju så mycket bättre än det hemska i mångt och mycket ateistiska Sverige?

Som sagt jag har judisk bakgrund, men jag letar inte efter moral eller etik i Torah, det är en de värsta texterna någonsin att leta efter riktig medmänsklighet i.
Du kanske har en judisk bakgrund, men du har inte en judisk själ. Det är problemet. Därför tillhör du inte heller till Folk Ysrael! Du behöver inte repetera om och om igen, att du har en judisk bakgrund. Glöm det.
Jag tror att Himmler står dig närmare än Folk Ysrael med dess jättestora ansvar för alla människor på denna jord. Du kommer aldrig att fatta det. Men vet du vad? Det finns kineser som jes! har en judisk själ! De tillhör Folket Ysrael. Så att du behövs inte. Gå din väg. Du är inte mogen att förstå.
Citera
2014-11-08, 20:34
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Paulus adresserar alltså enbart "judiska hedningar" i brevet du citerar. Det fanns två läger inom Israel, Judah stam och Israels folk.

Ditt resonemang är faktiskt ganska intressant, även om jag inte håller med. Inom ersättningsteologin menar man att kyrkan helt tagit över Israels roll och att GT:s profetior egentligen handlar om kyrkan. Det resonemanget bygger på att man utifrån NT tolkar GT symboliskt eller allegoriskt. Kyrkan blir enligt denna tolkning ett "andligt Israel". Det du gör är precis samma sak, fast tvärtom. Du utgår från GT och tolkar NT symboliskt eller allegoriskt. För dig blir alltså delar av Israel "andliga hedningar". Kritiken som jag skulle rikta mot både din och ersättningsteologins tolkning är att man inte kan tolka Bibeln symboliskt eller allegoriskt. Gör man det så kan man i princip komma fram till vilka konstigheter som helst.
Citera
2014-11-09, 05:40
Bannlyst
det finns bara en stam IO-ws
vår stam
och ni är alla idioter på detta forum
Citera
2014-11-09, 17:01
Bannlyst
Citat:
en massa bibelcitat på engelska

Jag har en nyhet till dig, min käre okristne vän: 1) Det här är ett svenskt forum, 2) Bibeln finns översatt till svenska 3) Orginalspråket är inte engelska, så ska du använda ett främmande språk så kör på grekiska eller hebreiska.
Citera
2014-11-09, 18:13
Bannlyst
Citat:
Anser ni kristna att jag har rätt? Eller riktade sig Jesus mission till hela världen? Känner ni er inkluderade och lika mycket värda i Elohims ögon efter att ha läst de verkliga betydelserna? Kom gärna med motargument och bra källor.

Ambitionen med den här tråden är för hög i detta forum.

Det finns viss grund för det du säger, men Missionsbefallningen är glasklar Frälsningen fanns för alla. Dessutom fick Paulus i uppdrag att kristna hedningarna. Han offrade sitt liv för detta, likaså gjorde flera apostlarna

Judarna spelar fortfarande en roll - nämligen i profetiorna om sluttiden.

Det finns vissa som menar (bl.a. Lutherska kyrkor tror jag) att judarna helt upphört att vara Guds egendomsfolk och att det nu är kristna som är det. Kristna är också Guds folk, men judarna har en speciell roll.
Majoriteten av kristna ser fortfarande judarna som ett folk med en speciell roll att uppfylla.

Gud valde inte judarna för att de var bättre på något sätt. Men hans plan inkluderade tydligen ett visst folk som skulle vara hans egendomsfolk, och det är judarna.
Citera
2014-11-09, 23:30
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans

Det finns vissa som menar (bl.a. Lutherska kyrkor tror jag) att judarna helt upphört att vara Guds egendomsfolk och att det nu är kristna som är det. Kristna är också Guds folk, men judarna har en speciell roll.
Majoriteten av kristna ser fortfarande judarna som ett folk med en speciell roll att uppfylla.

Rent allmänt så var den så kallade ersättningsteologin den helt dominerande fram till att dispensationalismen populariserades under andra halvan av 1800-talet. Visst, det fanns tendenser till dispensationalistisk bibeltolkning tidigare, men det var först när Darby dök upp som teologin började formaliseras. Jag skulle gissa att huvuddelen av den europeiska kristenheten än idag är anhängare av ersättningsteologin.

Den som i mitt tycke formulerat dispensationalismen mest klart och logiskt är är engelsmannen Charles H. Welch. Mycket av hans skrifter och föreläsningar finns att ladda ner här, ifall någon är intresserad.
Citera
2014-11-09, 23:42
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Rent allmänt så var den så kallade ersättningsteologin den helt dominerande fram till att dispensationalismen populariserades under andra halvan av 1800-talet. Visst, det fanns tendenser till dispensationalistisk bibeltolkning tidigare, men det var först när Darby dök upp som teologin började formaliseras. Jag skulle gissa att huvuddelen av den europeiska kristenheten än idag är anhängare av ersättningsteologin.

Den som i mitt tycke formulerat dispensationalismen mest klart och logiskt är är engelsmannen Charles H. Welch. Mycket av hans skrifter och föreläsningar finns att ladda ner här, ifall någon är intresserad.

Men är inte ersättingsteologin rena kristna fantasier. Ha-shem har inte talat till nya profeter om det här och Jesus sade inte heller någonting om det. Det finns väl egentligen inga skrifter som påstås komma direkt från ha-shem, som menar att det gamla förbundet skulle vara förbrukat? Paulus gav väl aldrig anspråk för att få profetior direkt från ha-shem eller?
Citera
2014-11-10, 03:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Men är inte ersättingsteologin rena kristna fantasier. Ha-shem har inte talat till nya profeter om det här och Jesus sade inte heller någonting om det. Det finns väl egentligen inga skrifter som påstås komma direkt från ha-shem, som menar att det gamla förbundet skulle vara förbrukat? Paulus gav väl aldrig anspråk för att få profetior direkt från ha-shem eller?

Du kan naturligtvis se det som fantasier ur ett judiskt perspektiv, men det är vad nästan alla kristna trott i 2000 år. Dispensionalismen är som wnaxr förklarade en lära som utvecklades först på 1800-talet och sedemera vann stor spridning inom den evangeliska rörelsen i USA. Den skiljer sig från traditionell kristendom både när det gäller detta med judarnas roll och i tron på uppryckandet, ett tusenårsrike på jorden m.m.

Se också mitt inlägg om dispensionalismen i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p50770937#p50770937

Vad gäller frågan om Paulus och apostlarna var inspirerade av Gud så anser kristna att de var det genom den Helige Ande som uppfyllde apostlarna vid den första pingsten. Paulus var inte med då (han blev kristen först senare), men den Heliga Ande anses ha fortsatt att inspirera den kristna kyrkan, och gör så än idag. Man kan alltså säga att Gud enligt den kristna uppfattningen ständigt vakar över sin kyrka genom den Helige Ande.

Vad gäller terminologin så är "ersättningsteologi" en term som en del traditionella kristna upplever som nedsättande. Ett bättre ord för den traditionella uppfattningen är nog fullbordelseteologi, då man anser att Guds löfte till judarna i det första förbundet fullbordades genom löftet till de kristna i det andra förbundet. Dock fanns det egentligen inte någon term för denna uppfattning innan dispensionalismen uppstod, eftersom det var den lära som alla kristna trodde på (och som de flesta kristna fortfarande tror på idag).
Citera
2014-11-10, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr

Men är det verkligen Darbyisterna bara som tycker så om Israel och judarna. Tex Pingst gör ju det. Baptister gör ju det. Folk som Lennart Jareteg gör det. Är detta dispentionalism? Jag hänger inte riktigt med, men här har jag en del att lära tror jag. Jag trodde Darbyister var folk som typ Tim LaHaye och amerikanska evangeliska.... trosrörelsen.... Inte svenska frikyrkliga. Eller?
Citera
2014-11-10, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du kan naturligtvis se det som fantasier ur ett judiskt perspektiv, men det är vad nästan alla kristna trott i 2000 år. Dispensionalismen är som wnaxr förklarade en lära som utvecklades först på 1800-talet och sedemera vann stor spridning inom den evangeliska rörelsen i USA. Den skiljer sig från traditionell kristendom både när det gäller detta med judarnas roll och i tron på uppryckandet, ett tusenårsrike på jorden m.m.

Se också mitt inlägg om dispensionalismen i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p50770937#p50770937

Vad gäller frågan om Paulus och apostlarna var inspirerade av Gud så anser kristna att de var det genom den Helige Ande som uppfyllde apostlarna vid den första pingsten. Paulus var inte med då (han blev kristen först senare), men den Heliga Ande anses ha fortsatt att inspirera den kristna kyrkan, och gör så än idag. Man kan alltså säga att Gud enligt den kristna uppfattningen ständigt vakar över sin kyrka genom den Helige Ande.

Vad gäller terminologin så är "ersättningsteologi" en term som en del traditionella kristna upplever som nedsättande. Ett bättre ord för den traditionella uppfattningen är nog fullbordelseteologi, då man anser att Guds löfte till judarna i det första förbundet fullbordades genom löftet till de kristna i det andra förbundet. Dock fanns det egentligen inte någon term för denna uppfattning innan dispensionalismen uppstod, eftersom det var den lära som alla kristna trodde på (och som de flesta kristna fortfarande tror på idag).

Det här skulle jag vilja läsa på ett klart och tydligt sätt för man hör de här orden så mycket och jag vet inte riktigt vad de betyder. Kan du hänvisa till något kortfattat och lättläst?
Citera
2014-11-10, 20:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Det här skulle jag vilja läsa på ett klart och tydligt sätt för man hör de här orden så mycket och jag vet inte riktigt vad de betyder. Kan du hänvisa till något kortfattat och lättläst?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dispensationalism

som wnaxr länkade till är en bra och tämligen objektiv artikel om dispensationalismen. Finns också många länkar i den om du vill gräva vidare.

För olika kristna kyrkors syn på det gamla förbundet, se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_views_on_the_old_covenant

Det är en bra artikel därför att den undviker etiketter som många ogillar, och redogör i stället för vad de olika samfunden faktiskt tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in