Citat:
Det jag syftar på att du - med Eloge - har menat att föräldrarna ljuger när de vittnar om att barnet inte dig unde en pågående injektion, vilket bör ha varit fallet med åklagarens gärningsbeskrivning. Ergo - ni menar att föräldrarna konspirerar tillsammans med vården för att mörda barn [...]
Nä. Och jag tror inte att läsarna uppfattade mitt inlägg så vad beträffar föräldrarna.
Citat:
Sakta i backarna nu.
Föräldrarna har aldrig polisanmält det här skeendet, utan det föregående, det som rimligtvis var grundanledningen till att barnet dog, dvs den felbehandling som utförts. Detta är fullt begripligt, som jag ser det.
Att POLISEN i samband med den rättsmedicinska undersökningen fick ett larmbesked (tokhöga värden på tiopental och morfin) var anledningen till all senare uppståndelse. Hur sedan allt gått till i behandlingsrummet är inte utrett på annat sätt än att det inte på något sätt kunnat bevisas att läkaren genomfört något brottsligt. Någon förklaring till de höga mätvärdena har inte kommit fram.
Vittnesmålen I RÄTTEN pekar definitivt inte ut någon som brottslig. Tyvärr ger heller inte utredningen någon som helst plausibel förklaring till de höga värdena. Det är en helt igenom tänkbar möjlighet att läkaren (eller någon annan med de tekniska kunskaperna och insikt i medlens effekter) givit en stor dos för att snabba på förloppet. Men att det ÄR så, VEM som i så fall gjort det och om gärningen haft EFFEKT är helt enkelt inte utrett.
Föräldrarna har aldrig polisanmält det här skeendet, utan det föregående, det som rimligtvis var grundanledningen till att barnet dog, dvs den felbehandling som utförts. Detta är fullt begripligt, som jag ser det.
Att POLISEN i samband med den rättsmedicinska undersökningen fick ett larmbesked (tokhöga värden på tiopental och morfin) var anledningen till all senare uppståndelse. Hur sedan allt gått till i behandlingsrummet är inte utrett på annat sätt än att det inte på något sätt kunnat bevisas att läkaren genomfört något brottsligt. Någon förklaring till de höga mätvärdena har inte kommit fram.
Vittnesmålen I RÄTTEN pekar definitivt inte ut någon som brottslig. Tyvärr ger heller inte utredningen någon som helst plausibel förklaring till de höga värdena. Det är en helt igenom tänkbar möjlighet att läkaren (eller någon annan med de tekniska kunskaperna och insikt i medlens effekter) givit en stor dos för att snabba på förloppet. Men att det ÄR så, VEM som i så fall gjort det och om gärningen haft EFFEKT är helt enkelt inte utrett.
Två vittnen placerar en injektion av läkaren tydligt i samband med döden. Men det är väl inte det centrala. Det centrala är att läkaren sade att hon destruerat 10 ml-sprutan med 250 mg tiopental OANVÄND vilket inte går ihop med uppmätta tiopentalhalter. Tingsrätten fick därför låtsas som att det inte var bevisat att uppmätta tiopentalhalter, med justering för maximalt teoretiskt spädningsfel, måste ha orsakats av något annat än tidigare eventuella EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Man låtsades som att ett eventuellt spädningsfel på det provmaterial som skickades till finska RMV för extrakoll skulle ha kunnat vara obegränsat i stället för de maximalt 5,26 ggr som jag upprepade gånger redovisat räkningar för. Ingen har heller hittills påstått att jag räknat fel här, d v s att det maximala teoretiska spädningsfelet skulle vara större än 5,26 ggr. Och med ett spädningsfel på max 5,26 ggr så kommer man alltså inte längre ner än till en tiopentalhalt på 380 mikrogram/gram. Och det är långt ifrån de 15 mikrogram/gram som tingsrätten fastslår kan ha orsakats av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Man kan därför lugnt säga att man fick ta till närmast otroliga krumbukter och saltomortaler för att fria den här läkaren.
), och därför frågat om babyn inte kunde få något mer.