2014-12-25, 17:30
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det händer ofta att AIK-are ifrågasätter andra AIK-ares identitet/lojalitet. Alla är eniga om att man inte kan vara 100 % AIK och 100% något annat lag.

Som jag skrivit tidigare i tråden så kan jag vara både AIK och Djurgårdare. Helt enkelt 100% pro-Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad är incitamentet att tvångsmässigt ifrågasätta andras kategoriseringar eller kategorisering rent allmänt?

För jag vill veta vad den skall användas till? Det är svenskt att ifrågasätta och vara kritisk. Framför allt när åberopandet kommer från en rörelse med mycket brokigt förflutet. Ska jag inte ha rätt att få reda på vad sjutton kategoriseringen och uppdelning av diverse existentberättigande ska vara bra för?

Jag värderar inte en AIK:are varken sämre eller bättre än en Hammarby:are eller Djurgård:are. De är fotbollsupportrar. Jag ska inte säga till att en pro-aik:are att han inte får ge uttryck för sin tillhörighet till laget för att Hammarby är det eftersträvansvärda och bättre.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-25 kl. 17:33.
Citera
2014-12-25, 17:44
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Som jag skrev tidigare bestäms vem du är av både arv och miljö. Vad gäller vilken svensk/svenskar ska grupper ska invandrarna assimileras till ska man göra en undersökning om tanke och beteendemönster bland etniska svenskar. Och det som blir mest typiskt på undersökningen ska man assimilera invandrarna till. Svårare än så är det inte.

Vad är det typiska svenska (svenskheten) som SD vill att invandrare ska assimilera sig emot?
Citera
2014-12-25, 17:46
Medlem
varmluftsballongs avatar
dp,
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-25 kl. 17:50.
Citera
2014-12-25, 17:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Vad är det typiska svenska (svenskheten) som SD vill att invandrare ska assimilera sig emot?

Jag radade upp det innan några exempel som är typiska för etniska svenskar.

Sen ska naturligtvis ingen tvingas vara det han/ hon inte vill vara. Det är också viktigt att tillägga.
Citera
2014-12-25, 17:54
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Men suck!

Varför har inte en kurd samma värde i att yttra och manifistera sin identitet öppet enbart på basis av etnicitet?

Eller en etnisk svensk som enbart pågrund sin könsidentitet ska förtryckas och mista lika rättigheter som idag finns?
Man ska skilja på kurdisk etnicitet och dito kultur, det förstnämnda är ok, det senare inte. Den som lever traditionellt kurdiskt kan omöjligt vara svensk, annat än i sitt pass.

Svensk kultur är nåt västerländskt/skandinaviskt, mellanösternkultur kan aldrig bli svensk. Svenskhet är att identifiera sig med västerländska/skandinaviska värden, seder och bruk.

Adopterade svenskar av annan etnicitet är oftast hur svenska som helst i sitt beteende och tankar - till skillnad från dagens invandrare som inte anpassar sig tillräckligt och därför inte är svenskar. Svenskhet sitter främst i beteendet, tankarna, värderingarna - alltså kulturen - att ha "rätt" etnicitet är sekundärt.
Citera
2014-12-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Man ska skilja på kurdisk etnicitet och dito kultur, det förstnämnda är ok, det senare inte. Den som lever traditionellt kurdiskt kan omöjligt vara svensk, annat än i sitt pass.

Svensk kultur är nåt västerländskt/skandinaviskt, mellanösternkultur kan aldrig bli svensk. Svenskhet är att identifiera sig med västerländska/skandinaviska värden, seder och bruk.

Adopterade svenskar av annan etnicitet är oftast hur svenska som helst i sitt beteende och tankar - till skillnad från dagens invandrare som inte anpassar sig tillräckligt och därför inte är svenskar. Svenskhet sitter främst i beteendet, tankarna, värderingarna - alltså kulturen - att ha "rätt" etnicitet är sekundärt.

Och vem har rätten att definiera vad denna "skandinaviska kultur" innebär? Ni fascister? Fascism har inget med skandinavisk kultur att göra, därför borde ni ej klassas som svenskar.
Citera
2014-12-25, 18:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Och vem har rätten att definiera vad denna "skandinaviska kultur" innebär? Ni fascister? Fascism har inget med skandinavisk kultur att göra, därför borde ni ej klassas som svenskar.

När sossarna hade makten rådde det en assimilering av invandrare. var sossarna fascister då? Klassas sossarna på 50-talet som svenskar eller inte?
Citera
2014-12-25, 18:13
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Har du hört talas om kristendomen?

Ledtråd: Aktuell dessa dagar.
Citera
2014-12-25, 18:19
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Har du hört talas om kristendomen?

Ledtråd: Aktuell dessa dagar.
Kristendomen blev vi påtvingade ja, och nåt sånt vill vi inte återuppleva i form av islam..
Citera
2014-12-25, 18:24
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Kristendomen blev vi påtvingade ja, och nåt sånt vill vi inte återuppleva i form av islam..

Bättre då att påtvinga människor lite svensk kultur?, utan att för den delen kunna beskriva vad det är?

Vad händer om människor vägrar? En ny diaspora?
Citera
2014-12-25, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Nej precis men hans fascistiska åsikter delas av en majoritet av SDs väljare. Skulle man dumpa honom riskerar man att förlora alla SvP väljare som bytt skepp när SD fick medvind runt 2008.
Tolka mig rätt: SD är ett fascistiskt parti och dess väljare är till stor del lockade av hatretoriken som Björn Söder med vänner anammar.

God Jul flashbackare

Ah jag trodde alla rasistuttalanden var enskilda händelser utan koppling till partiets sanna ideologi. Det var också bara en slump att Söder tidigare hängt med nazister och ss-veteraner.
Citera
2014-12-25, 18:31
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Bättre då att påtvinga människor lite svensk kultur?, utan att för den delen kunna beskriva vad det är?
Ja, om de är dumma nog att komma hit..
Citat:
Vad händer om människor vägrar? En ny diaspora?
De måste repatrieras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in