Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-22, 17:11
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Menar du att det inte var JH:s plan att lurpassa i trapphuset på LL?

Om vi antar att det är så, att JH "bara" skulle intoxikera LL med sprutan (efter ett eller flera rejäla hammarslag mot skallen och vad mer?) - en helt orealistisk idé, att injicera i halsen om syftet är sedation - vad hade hon då tänkt sig med kroppen (levande eller död)? Hur skulle hon baxa bort kroppen?

Det finns inga förmildrande omständigheter. Om hon hade en fantastisk Dexter-plan som hon inte kunde förverkliga, så är det hennes fel; orealistisk planering är ingen förmildrande omständighet. Den rakaste tolkningen är den som bevisen erbjuder, nämligen: planering (googling), uppsåt (ville ett rivalen skulle försvinna), förberedelser (medhavda verktyg/mordvapen), lurpassning på offret i trapphuset och ett mord som bär tortyrens prägel och ett kyligt efterarbete (styckning, dumpning, bortkörning av offrets bil till annan ort...).

I mina ögon blinkar detta mord i neon, med alla beståndsdelar för en mycket hård dom (vilket naturligtvis är ett hån, med tanke på svensk påföljd för mord i normalfallet).

Helt rätt av dig!
Men ibland kan man se på formuleringen lite hur man tänker omedvetet, oftast pratar vi inte på samma sätt som när vi skriver.
När hon googlar skriver hon "enklaste" & "lättaste"
Komma undan med mord.
Nått åt det hållet, om jag hade sökt hade det sett annorlunda ut. Samma sak med alla "liksom" för mig är det ett utfyllnads ord eller mindre begåvat ord. Lik förbaskar gick hon ut med topp betyg.
Det gör att jag inte tror att hon är så (snäll) som hon upprepar vid ett par tillfällen.
Tystnad om vi sätter det ordet p hennes famljs beskrivning "ett barn som inte for ut skrek eller ställde till besvär" kan tolkas på många sätt, talar man mindre kan man lättare gömma mörka sidor eller dubbel liv. En väl inlärd fasad är ett icke verkligt beteende, som är så djuptförankrat att hon lever som i två skilda världar fast fullt medveten om det.
Just därför tror jag att hon naivt trodde att hon skulle kunna droga LL, få in henne i bilen. Se till att hon hamnade framför ett tåg eller i något vattendrag för att det skulle se ut som självmord
OBS! Vill inte ha något förmildrande. De får gärna plusa på straffet eller kasta nyckeln i sjön
Senast redigerad av Willow1 2014-12-22 kl. 17:48.
Citera
2014-12-22, 17:46
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag lyssnade på del 4 igen..

JH hämtade den vassare kniven och hennes minnesbild var att hon slog EN gång. Och det är då som LL blir tyst och still. Och dörrklockan slutar ringa. Och det är då som JH fattar att LL är död.

Så visst förstod hon att hon precis hade dödat LL.

Sen jag tänker också på att det KAN faktiskt vara så att grannens plingande försvårade situationen. JH drabbades av panik och hon var tvungen att få tyst på LL för att slippa förklara för grannen vad dete var frågan om. Hade grannen bara ringt till polisen och lyssnat utanför dörren utan att plinga - då kanske kanske hade LL klarat sig med en hjärnskada och några andra skador..

Sen undrar jag också varför LL inte ropade på "hjälp" eller "polis". Var det därför att hon redan hade fått en hjärnblödning och därmed inte kunde prata? Hon kunde bara få fram ljud men inga ord?

Självklart hämtar hon kniven om den är vassare än hennes egen, måste ju se till att det blir ordentligt gjord.
Hon vet ju precis var den ligger.

Min fråga är då om mordet var planerat så som det blev kan jag tycka att det känns rätt onödigt att ha en egen slö kökskniv med sig om msn vet att värsta kniven för slakt finns på plats?
Det är bara en tanke jag har.
Tycker sprutan är överkurs
Citera
2014-12-22, 18:19
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Självklart hämtar hon kniven om den är vassare än hennes egen, måste ju se till att det blir ordentligt gjord.
Hon vet ju precis var den ligger.

Min fråga är då om mordet var planerat så som det blev kan jag tycka att det känns rätt onödigt att ha en egen slö kökskniv med sig om msn vet att värsta kniven för slakt finns på plats?
Det är bara en tanke jag har.
Tycker sprutan är överkurs

Glöm nu inte hennes överraskningsplan med överfallet i bilen, med kniv mot strupen och en spruta i nacken. Alltså var hon tvungen att ta med kniv hemifrån. I den planen ingick att få det att se ut som Lovisa var berusad och tagit sitt liv på..på..på rälsen. JH hade inte EN plan utan flera.
Överlagt mord x flera.
Citera
2014-12-22, 18:32
Medlem
Citat:
Helt rätt av dig!
Men ibland kan man se på formuleringen lite hur man tänker omedvetet, oftast pratar vi inte på samma sätt som när vi skriver.
När hon googlar skriver hon "enklaste" & "lättaste"
Komma undan med mord.
Nått åt det hållet, om jag hade sökt hade det sett annorlunda ut. Samma sak med alla "liksom" för mig är det ett utfyllnads ord eller mindre begåvat ord. Lik förbaskar gick hon ut med topp betyg.
Det gör att jag inte tror att hon är så (snäll) som hon upprepar vid ett par tillfällen.
Tystnad om vi sätter det ordet p hennes famljs beskrivning "ett barn som inte for ut skrek eller ställde till besvär" kan tolkas på många sätt, talar man mindre kan man lättare gömma mörka sidor eller dubbel liv. En väl inlärd fasad är ett icke verkligt beteende, som är så djuptförankrat att hon lever som i två skilda världar fast fullt medveten om det.
Just därför tror jag att hon naivt trodde att hon skulle kunna droga LL, få in henne i bilen. Se till att hon hamnade framför ett tåg eller i något vattendrag för att det skulle se ut som självmord
OBS! Vill inte ha något förmildrande. De får gärna plusa på straffet eller kasta nyckeln i sjön
Jag vet exakt vad hon hade i betyg, men psykologtestningen angav ju övre normalområdet på allmän intelligens, alltså totalen av deltesten, men en ojämn profil. Sen råder det ju i Sverige en enorm betygsinflation, så kanske har hon slunkit igenom på det området. Dock kan man inte mygla upp WAIS-testet för IQ, korrekt utfört.

Den lilla gåtan är hon hade tänkt sig att smussla undan kroppen ursprungligen.
Citera
2014-12-22, 20:06
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Glöm nu inte hennes överraskningsplan med överfallet i bilen, med kniv mot strupen och en spruta i nacken. Alltså var hon tvungen att ta med kniv hemifrån. I den planen ingick att få det att se ut som Lovisa var berusad och tagit sitt liv på..på..på rälsen. JH hade inte EN plan utan flera.
Överlagt mord x flera.

Spiken på huvudet. Tanken var att nov precis så. Hon skulle inte in i lght
Citera
2014-12-22, 20:08
Medlem
Ja hur som helst har nog JH haft mer planering än rätten bedömt.
Men jag tror dock inte att JH fattat vad som krävs för att göra det som hon trott.
Det sket sig nog rätt rejält när hon upptäckte det
Citera
2014-12-22, 20:08
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vet exakt vad hon hade i betyg, men psykologtestningen angav ju övre normalområdet på allmän intelligens, alltså totalen av deltesten, men en ojämn profil. Sen råder det ju i Sverige en enorm betygsinflation, så kanske har hon slunkit igenom på det området. Dock kan man inte mygla upp WAIS-testet för IQ, korrekt utfört.

Den lilla gåtan är hon hade tänkt sig att smussla undan kroppen ursprungligen.
Ja precis. Men jag tror inte onska är samma tanke. Jag tror hon är svart inuti
Citera
2014-12-22, 23:12
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Jag kan minnas fel, menno förhöret av kvinnan var det speciserat tidsuppfattning. Och grannen ovanför sa att det var ett hjärtskärande skrik.
Har obduktionen visat om honbanvönt bägge knivarna, alltså sticksår av två olika eggar.
Eller gick hon direkt på det vassare alternativet.

Jag tror nämligen hon hade en annan grundplan och att paniken och kaoset i hennes värld uppkom för hon skulle egentligen dött på ett helt annat sätt på en helt annan plats.
Så när hon säger kaos panik kan hon verkligen säga det med övertygelse. För den försts planen spolierades när LL kliver ut i trapphuset

Hon har använt sin egen slöa kökskniv först, sen gick hon och hämtade den vassare i ett annat rum i lägenheten. Tämligen säker på att obduktionen visade att båda knivarna hade använts, åtminstone att det gjort troligt att en del märken har kommit av den första kniven.
Citera
2014-12-24, 00:11
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Jag kan fortfarande inte förstå att varken den granne som ringde på dörrklockan oavbrutet i 20-30min eller någon annan granne ringde till polisen.. Varför?

OM man nu tror att JA håller på att misshandla JH och det låter så in i hel..te, varför nöja sig med att ringa på klockan och hoppas att hon överlever?

När man ringer på dörrklockan OCH ingen öppnar OCH skriket bara fortsätter - då ringer man väl till polisen?

Eller hur resonerar ni andra?
Ja, det är ju underbart.
Nu slipper JA vara ensam skyldig, nu ska ni anklaga grannarna också.
Ni kan tydligen inte acceptera att Dexter-Jonna har utfört allt på egen hand.
Vad är det för fel på er?
Citera
2014-12-24, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Ja, det är ju underbart.
Nu slipper JA vara ensam skyldig, nu ska ni anklaga grannarna också.
Ni kan tydligen inte acceptera att Dexter-Jonna har utfört allt på egen hand.
Vad är det för fel på er?

Och du och dina likasinnade kan tydligen inte acceptera att människor har en moralisk skyldighet att agera när de inser att deras medmänniskor är i fara. Inte bara rycka på axlarna och låta någon bli misshandlad eller dö pga deras flathet..

Utöver detta har människor även en moralisk skyldighet att försöka se saker ur sina medmänniskors synvinkel - inte bara sin egen. Det är bara små barn som inte har den här egenskapen innan de har mognat tillräckligt.

JA är ett exempel på ett sånt barn - i en vuxen mans kropp. Han tänker på sina behov och sina drifter och skiter i fullständigt vilken effekt hans beteende har för dessa tjejer som han utnyttjar till sina ändamål. Samtidigt blir han väldigt upprörd när någon annan beter sig bedrägligt gentemot honom själv.. Dubbelmoral utan dess like.
--------------

"Den gyllene regeln" är en grundläggande etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror. Den äldsta nedtecknade varianten härstammar från Konfucius, ca 500 år f.kr. Principen kan uttryckas både positivt ("gör mot andra som du själv vill bli behandlad") och negativt ("gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad")
Citera
2014-12-24, 10:25
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Och du och dina likasinnade kan tydligen inte acceptera att människor har en moralisk skyldighet att agera när de inser att deras medmänniskor är i fara. Inte bara rycka på axlarna och låta någon bli misshandlad eller dö pga deras flathet..

Utöver detta har människor även en moralisk skyldighet att försöka se saker ur sina medmänniskors synvinkel - inte bara sin egen. Det är bara små barn som inte har den här egenskapen innan de har mognat tillräckligt.

JA är ett exempel på ett sånt barn - i en vuxen mans kropp. Han tänker på sina behov och sina drifter och skiter i fullständigt vilken effekt hans beteende har för dessa tjejer som han utnyttjar till sina ändamål. Samtidigt blir han väldigt upprörd när någon annan beter sig bedrägligt gentemot honom själv.. Dubbelmoral utan dess like.
--------------

"Den gyllene regeln" är en grundläggande etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror. Den äldsta nedtecknade varianten härstammar från Konfucius, ca 500 år f.kr. Principen kan uttryckas både positivt ("gör mot andra som du själv vill bli behandlad") och negativt ("gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad")

Nej, ingen har moralisk skyldighet att ingripa. Dock hade jag ringt snuten, vilket jag gjort ett antal gånger genom åren när jag misstänkt brott.
Citera
2014-12-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nej, ingen har moralisk skyldighet att ingripa. Dock hade jag ringt snuten, vilket jag gjort ett antal gånger genom åren när jag misstänkt brott.

Du läste fel. Jag skrev: "en moralisk skyldighet att agera". Agera är inte samma sak som att ingripa.

Jag skulle inte drömma om att påstå att en 70årig dam - eller någon annan för den delen - har en skyldighet att ingripa. För det skulle ju kunna betyda att hon utsatte sig själv för en stor fara.

Däremot har var och en av oss en skyldighet att agera.

Det enda dessa människor behövde göra var att lyfta på luren. Det är inte mycket begärt.

Det enda JA behövde göra var att han skulle vara ärlig gentemot de tjejer vars känslor han istället lekte med. Det är inte heller mycket begärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in