Citat:
NB: min fetning ovan.
Menar du att det inte var JH:s plan att lurpassa i trapphuset på LL?
Om vi antar att det är så, att JH "bara" skulle intoxikera LL med sprutan (efter ett eller flera rejäla hammarslag mot skallen och vad mer?) - en helt orealistisk idé, att injicera i halsen om syftet är sedation - vad hade hon då tänkt sig med kroppen (levande eller död)? Hur skulle hon baxa bort kroppen?
Det finns inga förmildrande omständigheter. Om hon hade en fantastisk Dexter-plan som hon inte kunde förverkliga, så är det hennes fel; orealistisk planering är ingen förmildrande omständighet. Den rakaste tolkningen är den som bevisen erbjuder, nämligen: planering (googling), uppsåt (ville ett rivalen skulle försvinna), förberedelser (medhavda verktyg/mordvapen), lurpassning på offret i trapphuset och ett mord som bär tortyrens prägel och ett kyligt efterarbete (styckning, dumpning, bortkörning av offrets bil till annan ort...).
I mina ögon blinkar detta mord i neon, med alla beståndsdelar för en mycket hård dom (vilket naturligtvis är ett hån, med tanke på svensk påföljd för mord i normalfallet).
Menar du att det inte var JH:s plan att lurpassa i trapphuset på LL?
Om vi antar att det är så, att JH "bara" skulle intoxikera LL med sprutan (efter ett eller flera rejäla hammarslag mot skallen och vad mer?) - en helt orealistisk idé, att injicera i halsen om syftet är sedation - vad hade hon då tänkt sig med kroppen (levande eller död)? Hur skulle hon baxa bort kroppen?
Det finns inga förmildrande omständigheter. Om hon hade en fantastisk Dexter-plan som hon inte kunde förverkliga, så är det hennes fel; orealistisk planering är ingen förmildrande omständighet. Den rakaste tolkningen är den som bevisen erbjuder, nämligen: planering (googling), uppsåt (ville ett rivalen skulle försvinna), förberedelser (medhavda verktyg/mordvapen), lurpassning på offret i trapphuset och ett mord som bär tortyrens prägel och ett kyligt efterarbete (styckning, dumpning, bortkörning av offrets bil till annan ort...).
I mina ögon blinkar detta mord i neon, med alla beståndsdelar för en mycket hård dom (vilket naturligtvis är ett hån, med tanke på svensk påföljd för mord i normalfallet).
Helt rätt av dig!
Men ibland kan man se på formuleringen lite hur man tänker omedvetet, oftast pratar vi inte på samma sätt som när vi skriver.
När hon googlar skriver hon "enklaste" & "lättaste"
Komma undan med mord.
Nått åt det hållet, om jag hade sökt hade det sett annorlunda ut. Samma sak med alla "liksom" för mig är det ett utfyllnads ord eller mindre begåvat ord. Lik förbaskar gick hon ut med topp betyg.
Det gör att jag inte tror att hon är så (snäll) som hon upprepar vid ett par tillfällen.
Tystnad om vi sätter det ordet p hennes famljs beskrivning "ett barn som inte for ut skrek eller ställde till besvär" kan tolkas på många sätt, talar man mindre kan man lättare gömma mörka sidor eller dubbel liv. En väl inlärd fasad är ett icke verkligt beteende, som är så djuptförankrat att hon lever som i två skilda världar fast fullt medveten om det.
Just därför tror jag att hon naivt trodde att hon skulle kunna droga LL, få in henne i bilen. Se till att hon hamnade framför ett tåg eller i något vattendrag för att det skulle se ut som självmord
OBS! Vill inte ha något förmildrande. De får gärna plusa på straffet eller kasta nyckeln i sjön
Senast redigerad av Willow1 2014-12-22 kl. 17:48.
Senast redigerad av Willow1 2014-12-22 kl. 17:48.