2014-12-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
http://www.crime-scene-investigator.net/SimplifiedGuideBloodstainPatterns.pdf beskriver detta, ...
Beskriver precist vad?

Citat:
... du kan själv söka back splatter shotting och mist så kommer du få massa kriminaltekniks experter som beskriver samma sak, ...
Samma sak som vad? Och var i materialet beskriver dom det?

Citat:
... ge dig nu eller kom med flertalet nu aktivavexperter som framhåller något annat.
Något annat än vad?

Citat:
Och single bullet är det mest realistiska sättet som skottet kunde gått, hur menar du annars att det skulle gått till???
Jag håller med här, du har rätt igen. Ett skott som inte består av en single bullet är mycket osannolikt, såvida det inte handlar om t.ex. ett hagelskott, men det finns det ingen som helst kriminalteknisk evidens för. Du har rätt, igen.

Citat:
Eller ska du återigen bara rapa upp ordagrant vad andra konspirationssidor klämmer ur sig.
När jag citerar ordagrant använder jag quote-funktionen. I övrigt försöker jag återge refererad forskning så enkelt och sanningsenligt jag kan.

Här vill du rekommendera en mycket listigare metod?
Citera
2014-12-23, 21:10
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Beskriver precist vad?

Samma sak som vad? Och var i materialet beskriver dom det?

Något annat än vad?

Jag håller med här, du har rätt igen. Ett skott som inte består av en single bullet är mycket osannolikt, såvida det inte handlar om t.ex. ett hagelskott, men det finns det ingen som helst kriminalteknisk evidens för. Du har rätt, igen.

När jag citerar ordagrant använder jag quote-funktionen. I övrigt försöker jag återge refererad forskning så enkelt och sanningsenligt jag kan.

Här vill du rekommendera en mycket listigare metod?

1. Beskriver en kula som skjuts mot en kropp och hur "back splatter" beter sig, var i dokumentet, ja du lite kan du ju engagera dig.

2. Det som beskrivet hur blod stänker vid skott i kroppen och motsäger det du har påstått. Samma för din 3:e kommentar.

4. Ja du kan ju i så fall länka till källorna och lägga ner trams attetyden!
Citera
2014-12-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Jag förstår så här i efterhand att det blev lite tvetydigt det jag skrev.
Fair enough.

Citat:
Jag avsåg att "magic bullet" och det dödande skottet kom från samma vapen. Eftersom "magic bullet" endast kan ha kommit bakifrån

Den kan varken ha kommit bakifrån eller framifrån. Därav epitetet "magic".

Citat:
är det logiskt att även den dödande kulan kom bakifrån. Om det var en konspiration skulle de aldrig vara så dumma att de använde flera vapen. Risken för upptäckt ökar enormt.
Du har rätt i att fler vapen/skyttar ökar risken för upptäckt. Samtidigt måste andra möjliga faktorer vägas in. Fler skyttar/vapen ökar chanserna för en 'lyckad' utgång. En skadad/skakad amerikansk president är ingen man vill ha i hasorna. Här får man bara en chans. Det kan också vara så att konspiratörerna själva hade fler motiv utöver en död JFK. T.ex. casus belli för en attack mot främmande makt t.ex. Cuba. Dvs, det är vanskligt att spekulera i hur eventuella konspiratörer tänker och agerar om man inte vet vilka de är.

Citat:
Jag går efter vad som händer med den kinetiska energin när kulan går genom kraniet. Jag har dessutom älgjägare i familjen och känner till vad som händer när en kula stöter på hårdare material såsom skelett och grenar.
Jag ifrågasätter inte din redogörelse i mer generell mening. Jag undrar om det du skriver refererar till forensisk forskning i anslutning till mordet på JFK.

Citat:
Vilken forensisk expertis går du efter när du påstår att Zapruders film visar att kulan kom framifrån?
Det är så här långt genomgående Sherry Fiester, främst från hennes bok: Enemy of the Truth: Myths, Forensics, and the Kennedy Assassination (2012).
Senast redigerad av onopono 2014-12-23 kl. 21:47.
Citera
2014-12-23, 21:46
Medlem
Citat:
1. Beskriver en kula som skjuts mot en kropp och hur "back splatter" beter sig, var i dokumentet, ja du lite kan du ju engagera dig.2. Det som beskrivet hur blod stänker vid skott i kroppen och motsäger det du har påstått. Samma för din 3:e kommentar.
Du menar att dokumentet beskriver typiskt bakåtstänk (back spatter) på ett helt annat sätt än det Sherry Fiester beskriver? Om så, var hittar jag det?

Citat:
4. Ja du kan ju i så fall länka till källorna och lägga ner trams attetyden!
Vilka källor vill du att jag länkar till? Var inte blyg. Fråga på.
Senast redigerad av onopono 2014-12-23 kl. 22:37.
Citera
2014-12-23, 22:26
Medlem
(VARNING KÄNSLIGA)
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Om jag förstår dig rätt vill du ha det till att den här grisen sköts av ett vapen som är till höger om kameran.
https://www.youtube.com/watch?v=n9aZS8nQH4Y
Vid 0:40, direkt efter skottet, ser man utgångshålet i kraniet. Alltså kom skottet från vänster. Tyvärr ser man inte skytten så jag kan inte använda videon som ett absolut bevis.

Man ser just ingenting till vänster om grisen, och väldigt lite till höger. Mycket sannolikt att skadan man ser är ett utgångshål, ja. Menar du att framåtstänket (forward spatter) ser ut som det Fiester beskriver som typiskt bakåtstänk (back spatter)?
Citera
2014-12-23, 22:43
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Du menar att dokumentet beskriver typiskt bakåtstänk (back spatter) på ett helt annat sätt än det Sherry Fiester beskriver? Om så, var hittar jag det?

Vilka källor vill du att jag länkar till? Var inte blyg. Fråga på.

Som sagt läs dokumentet och ställ sökfrågan i google som jag skrev om tidigare, gör dig inte dummare än vad du verkar vara.

Tja någon källa hade varit kul, än så länge verkar Sherry vara din enda snuttefilt, förlåt källa!
Citera
2014-12-23, 23:26
Medlem
Citat:
Som sagt läs dokumentet och ställ sökfrågan i google som jag skrev om tidigare, gör dig inte dummare än vad du verkar vara.
Jag har tidigare, med länkad referens, redogjort för ett antal typiska kännetecken för bl.a. bakåtstänk (back spatter) i mordet på JFK. Du hävdar nu att det jag beskrivit är felaktigt, och länkar därpå utan vidare kommentar till ett pdf-dokument som du menar ger stöd för ditt påstående om att jag har "fel".

Normalt förklarar man först vad som är fel, varpå man förklarar hur det är fel, för att till sist ange den källa eller de källor som man menar stödjer det man argumenterar för.

Nu kräver du istället att jag ska googla fram källstöd till ditt påstående om att jag har "fel", utan att närmare beskriva vari felet/n består.

Är det så här man är när man är "kjellkritisk", menar du?

Citat:
Tja någon källa hade varit kul, ...
Till vilket påstående eller argument vill du att jag anger källa? Var precis.

Citat:
än så länge verkar Sherry vara din enda snuttefilt, förlåt källa!
Kan det möjligen bero på att det är just hennes forskning som är det som diskuteras? Än så länge har ingen åberopat annan expertis eller data som ifrågasätter det Sherry Fiester skriver.

Förlåt, du antydde att du hittat något i en pdf, sa du?
Senast redigerad av onopono 2014-12-23 kl. 23:56.
Citera
2014-12-23, 23:41
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Jag har tidigare, med länkad referens, redogjort för ett antal typiska kännetecken för bl.a. bakåtstänk (back spatter) i mordet på JFK. Du hävdar nu att det jag beskrivit är felaktigt, och länkar därpå utan vidare kommentar till ett pdf-dokument som du menar ger stöd för ditt påstående om att jag har "fel".

Normalt förklarar man först vad som är fel, varpå man förklarar hur det är fel, för att till sist ange den källa eller de källor som man menar stödjer det man argumenterar för.

Nu kräver du istället att jag ska googla fram källstöd till ditt påstående om att jag har "fel", utan att närmare beskriva vari felet/n består.

Är det så här man är när man är "kjellkritisk"?

Till vilket påstående eller argument vill du att jag anger källa? Var precis.

Än så länge har ingen åberopat annan expertis eller data som ifrågasätter det Sherry Fiester skriver.

Ja himmel och pannkaka behöver folk tugga maten åt dig också.

Du har hävdat att det uppstår en blodsdimma vid ingångshålet, det beskrivs i dokumentet att det gör det inte utan normalt, utan det är större men få droppar av blod. Vid utgångshålet, med kulor som har hög hastighet blir det ett stort utgångshål och en dimma av blod. Detta har jag dessutom skrivit i minst två inlägg. Så lägg ner tramset och läs dokumentet!

Och fattningsförmågan är låg då de i videokloppet med lasermätningen så är det en person så beskriver just detta så att påstå att ingen annan expertis har åberopats är helt otroligt, det är som att stå vid en väg och inte se den. Samt dokumentet jag länkade till som man tydligen måste använda överstrykningspenna för att du ska begripa var du ska läsa.
Citera
2014-12-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Därför att han har huvudet vridet åt vänster …
Vilket indikerar … ?

Citat:
… och det ser ut som att en betydande del av hjärnan hänger ut på höger sida innan han börjar röra sig bakåt.
Vilket indikerar följande (Sherry Fiester, 2012):

1. Litet ingångshål

2. Strål-frakturer (radiating fractures)

3. Huvudet rör sig lite (minutely) i motsatt riktning än den hos den inkommande kulan

4. Trycket inuti kraniet ökar vilket får sitt utlopp i ingångshålet i form av en vid kon/parabol

5. Vartefter kulan/fragmenten fortsätter genom huvudet frigörs ytterligare kinetisk energi som under ökat tryck orsakar massiva skador på hjärnvävnad …

6. … vilket i sin tur ger upphov till koncentriska fraktuer.

7. Om kulans massa och velocitet/hastighet är tillräckligt stor trycks delar av kraniets innehåll ut via frakturerna …

8. … och via ett stort (fraktur) utgångshål i en snävare och mycket längre parabol där blodet är uppblandat med större bitar av ben och annan vävnad.

Här en animerad film om frakturerna: https://www.youtube.com/watch?v=qsq7p2H6iv0&spfreload=10

Här en film om typiska bakåt- resp framåtstänk: https://www.youtube.com/watch?v=YN0AcjspTto&spfreload=10

Citat:
Att huvudet trycks lite framåt innan han kastas bakåt förstärker den uppfattningen ytterligare.
Nej, det är en typisk sekvens för en kula framifrån (VARNING KÄNSLIGA):https://www.youtube.com/watch?v=z_6EWo3a7AQ&spfreload=10

Citat:
Att frugan plockar hjärnbitar bak på bilen stämmer även överens med att det skvätter en hel del uppåt från stället där hjärnan hänger ut, kombinerat med att bilen rör sig framåt, saknar tak och att huvudet slungas bakåt med ett stort hål och delar av hjärnan på utsidan.
Som sagt, att fragment från ben- och annan vävnad ses lämna huvudet rakt upp från höger topp/sida av huvudet är ett argument för att kulan kommer framifrån.

Citat:
Orsakerna till att han kastas bakåt kan vara många men faktum är att huvudet rör sig framåt först.
Skälet till att huvudet initialt rör sig aningen framåt för att därpå kastas bakåt är att kulan kommer framifrån.

Så här förklarar Fiester det i en kort sekvens (VARNING KÄNSLIGA): https://www.youtube.com/watch?v=z_6EWo3a7AQ&spfreload=10

Citat:
Om rörelsen bakåt skulle vara orsakad av att han även blir skjuten framifrån, efter att han blivit skjuten bakifrån, så skulle det i så fall innebära att den framifrån kommande kulan hade extremt mycket större påverkan än den bakifrån kommande kulan.
Som sagt, JFK:s rörelser är helt i linje med vad modern forensisk vetenskap säger om resultaten från en kula framifrån.

Citat:
Mythbusters har upprepade gånger undersökt om man kastas kraftfullt bakåt av att bli skjuten framifrån.
Här finns det förmodligen utrymme för nyanser. Länk?

Citat:
Som sagt, orsakerna till att han åker bakåt efter att ha blivit skjuten i huvudet kan vara många men att det skulle vara orsakat av en framifrån kommande kula tror jag inte på. Närmast till hands ligger allt från muskelspasmer, muskelreflex, fartvind, korsett, "fan vet" och
Allt det där är bara förvirrat hittepå. Bättre då att undersöka vad modern forensisk expertis har att säga.

Citat:
"vad spelar orsaken för roll om en kula ändå är utesluten som primär orsak".
Hur menar du?
Senast redigerad av onopono 2014-12-26 kl. 00:02.
Citera
2014-12-26, 18:43
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Här en film om typiska bakåt- resp framåtstänk: https://www.youtube.com/watch?v=YN0AcjspTto&spfreload=10
Ett godtyckligt exempel som inte påminner alls om Zapruder-filmen menar du? Var är annars det "typiska" forward spattret i Zapruder-filmen?

Citat:
Nej, det är en typisk sekvens för en kula framifrån (VARNING KÄNSLIGA):https://www.youtube.com/watch?v=z_6EWo3a7AQ&spfreload=10
En kärring som konstaterar exakt det alla är överens om? Att huvudet rörde sig lite framåt först?

Citat:
Skälet till att huvudet initialt rör sig aningen framåt för att därpå kastas bakåt är att kulan kommer framifrån.
Jo, för det är fullt logiskt. Kulans dragningskraft suger åt sig alla föremål som befinner sig i dess väg? Nästa film kanske visar böjda lyktstolpar som sugits in längs kulans väg?

Citat:
Så här förklarar Fiester det i en kort sekvens (VARNING KÄNSLIGA): https://www.youtube.com/watch?v=z_6EWo3a7AQ&spfreload=10
Nej, det är samma kärring som fortfarande bara konstaterar att huvudet rör sig lite framåt först.

Citat:
Som sagt, JFK:s rörelser är helt i linje med vad modern forensisk vetenskap säger om resultaten från en kula framifrån.
Modern konst imponerar ungefär lika mycket om du inte kan plocka fram en trovärdig originalkälla.

Plocka fram en källa som säger att när man skjuter någon i huvudet så rör sig detta några centimeter mot kulans färdriktning i cirka 55 ms innan hela kroppen kraftigt slungas i samma riktning som kulan.

Citat:
Här finns det förmodligen utrymme för nyanser. Länk?
Japp, det finns mängder av nyanser. Från praktiskt taget inget alls till lite grann.

Såhär mycket rör sig deras docka när dom skjuter den med en riktigt stor kula rakt i en metallplåt för att säkerställa att dockan fångar upp så mycket energi som möjligt:
http://www.youtube.com/watch?v=Nh6LbpTZ5Qk&t=8m5s

Storleken på kulan kan du se här:
http://www.youtube.com/watch?v=Nh6LbpTZ5Qk&t=6m22s

Kennedy blev rimligen skjuten med mindre ammunition och om kulan gick igenom så fördes inte all energi över, vilket sammantaget innebär en väldigt mycket mindre påverkan.

Citat:
Allt det där är bara förvirrat hittepå. Bättre då att undersöka vad modern forensisk expertis har att säga.
Men att du inte gör det då istället för att sitta och lyssna på och sedan presentera en kärring som försöker låta kuslig när hon "avslöjar" saker?

Citat:
Hur menar du?
Att Kennedys rörelse bakåt INTE är konsekvent med att bli skjuten i framifrån. Rörelsen är alldeles för stor.

Om rörelsen bakåt inte beror på att han träffas av en kula, vilken relevans har den att diskutera då?
Senast redigerad av kurrekotte 2014-12-26 kl. 18:45.
Citera
2014-12-26, 22:36
Medlem
Det kan vara som den här filmen visar, att det är håret på JFK som gör att huvudet slungas bakåt?
https://www.youtube.com/watch?v=peWNHqr4sjA
Citera
2014-12-27, 00:07
Medlem
Roddarens avatar
Huvudet slungas framåt då kulan tränger in bakifrån och börjar avge energi. När kulan börjar vända sig och i normala fall skapar en stor sårkanal (som ibland sluter sig när rotationen nått 180 grader) avger den merparten av sin energi på väldigt kort tid vilket sker explosionsartat. I huvudet på Jfk sker detta i främre högre delen av huvudet och kraniet fläks upp av kraften och huvudet kastas bakåt. Om JFK träffats framifrån skulle utgångshålet varit i bakhuvudet där man istället hittade ingångshålet.

En gevärskula roterar inte alltid (halvmantlade blykulor brukar svampa istället med liknande effekter) men när den gör det blir effekten kraftig inbromsning och energiöverföring.

Det är uppenbart från zapruderfilmen och obduktionsbilderna att det dödande skottet gick in i bakhuvudet och ut ovanför högra örat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in