2014-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Har du något bevis på att bakåtstänk är större än det som kastas ut i kulans riktning?
Va? Tvärtom. Bakåt-stänk kännetecknas av mycket små enskilda droppar (mist) vilka frigörs i en mycket vid parabol (halo) motsatt kulans färdriktning. Precis som visas i Zapruder ruta 313 - 316.

Citat:
Ett exempel med en vattenmelon.
https://www.youtube.com/watch?v=7i__lFV9NU4
och ett äpple
https://www.youtube.com/watch?v=mxDiTPYe950
en vattenflaska
https://www.youtube.com/watch?&v=fObgiaKTDNQ
Ungefär lika informativt som din första länk?
Citera
2014-12-22, 21:29
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Har du något bevis på att bakåtstänk är större än det som kastas ut i kulans riktning?
Ett exempel med en vattenmelon.
https://www.youtube.com/watch?v=7i__lFV9NU4
och ett äpple
https://www.youtube.com/watch?v=mxDiTPYe950
en vattenflaska
https://www.youtube.com/watch?&v=fObgiaKTDNQ
i melonexemplet ser det ut att stänka ungefär lika mycket åt båda hållen...
Och i dom övriga exemplen så gör man reklam för någon modern version av hålspetskulor, vilka har väldigt annorlunda egenskaper och knappast användes vid Kennedy-mordet?

Här kan du se vattenflaska med vanlig ammunition och återigen skvätter det ungefär lika mycket i båda riktningar: https://www.youtube.com/watch?v=Z9_z7C9BTJo

Personligen tycker jag att det ser ut som Kennedy blir skjuten bakifrån och inget annat men att styrka det med en film på en melon som exploderar och helt irrelevanta filmer på vattenflaskor och äpplen känns lagom givande.
Citera
2014-12-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och agerade vid upprepade tillfällen i strid mot rådande protokoll.

Det här var han uppenbart helt okunnig om innan kortegen inleddes på love Field. Att novisen agent Ready (som ersatte Lawton) heller inte tilläts åka/springa där bak på JFK:s limo, och aktivt stoppades av samme Roberts när skjutandet inleddes visar att JFK:s personskydd bakåt konsekvent var neutraliserat från kortegens start till mål. Ansvaret för det här vilar tungt på Emory Roberts.

Han blev inte hörd av utredande instans.

Nja, det är deduktion baserad på fakta.

Mer än frånvaro. Man förstörde just de loggböcker som rörde Secret Service planerande och genomförande av JFK:s turnerande perioden okt - nov 1963. Inga andra loggböcker. Man gjorde det trots sex månaders upprepade förfrågningar från ARRB om just dessa loggböcker. Man gjorde det trots kunskap om den sedan år tillbaka av Kongressen instiftade lagen "The President John F. Kennedy Assassination Records Collection Act", vilken stadgade att alla officiella handlingar rörande mordet på JFK enligt lag måste bevaras i väntan på granskning av ARRB för övervägande av eventuell publicering i National Archives.

Glasklart. Secret Service har fortfarande inte förklarat varför man förstörde handlingarna.

Här ser du ett helt oskyldigt scenario?

Det var åtta SS-agenter med presidenten och de åkte inte ALLTID på presidentens bil. Ingenting skiljer Dallas från andra presidentbesök 61-63.
Citera
2014-12-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scherer
Det var åtta SS-agenter med presidenten och de åkte inte ALLTID på presidentens bil.
Fast det är det heller ingen som har hävdat. Det som hävdas är att Roberts konsekvent förhindrade NÅGON agent att åka höger bak på JFK:s limo, alternativt jogga bakom/sidan under den tid kortegen färdades från Love Field t.o.m. Elm Street. Utöver det beordrade han dessutom samtliga agenter att stanna kvar i följebilen under den sekvens attentatet varade. Clint Hill trotsade ordern, antagligen för att han var livvakt åt Mrs Kennedy, men även han var alldeles för sent ute för att kunna erbjuda något skydd.

Citat:
Ingenting skiljer Dallas från andra presidentbesök 61-63.
Källa på det? De förstörda loggböckerna?
Senast redigerad av onopono 2014-12-22 kl. 22:38.
Citera
2014-12-23, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Personligen tycker jag att det ser ut som Kennedy blir skjuten bakifrån och inget annat ...
Varför då?
Citera
2014-12-23, 07:37
Medlem
Citat:
Varför då?
Den så kallade "magiska kulan" kan endast kommit bakifrån. Annars vore den magisk på riktigt.

Stänket från hjärnan visar att skottet kommer bakifrån. Kulan gör ett litet ingångshål och börjar tumla när den träffar kraniet. Kulan går sidledes ut ur främre delen av kraniet och tryckvågen från kulan gör att blod och hjärnsubstans kastas ut genom det större hålet.
Citera
2014-12-23, 11:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Varför då?
Därför att han har huvudet vridet åt vänster och det ser ut som att en betydande del av hjärnan hänger ut på höger sida innan han börjar röra sig bakåt.

Att huvudet trycks lite framåt innan han kastas bakåt förstärker den uppfattningen ytterligare.

Att frugan plockar hjärnbitar bak på bilen stämmer även överens med att det skvätter en hel del uppåt från stället där hjärnan hänger ut, kombinerat med att bilen rör sig framåt, saknar tak och att huvudet slungas bakåt med ett stort hål och delar av hjärnan på utsidan.

Orsakerna till att han kastas bakåt kan vara många men faktum är att huvudet rör sig framåt först.

Om rörelsen bakåt skulle vara orsakad av att han även blir skjuten framifrån, efter att han blivit skjuten bakifrån, så skulle det i så fall innebära att den framifrån kommande kulan hade extremt mycket större påverkan än den bakifrån kommande kulan.

Mythbusters har upprepade gånger undersökt om man kastas kraftfullt bakåt av att bli skjuten framifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Muthbusters
Even a .50 Caliber bullet does not have the momentum to knock a person backwards. If it were possible, the shooter would be knocked backwards as well – as per Newton’s Third Law.

Som sagt, orsakerna till att han åker bakåt efter att ha blivit skjuten i huvudet kan vara många men att det skulle vara orsakat av en framifrån kommande kula tror jag inte på. Närmast till hands ligger allt från muskelspasmer, muskelreflex, fartvind, korsett, "fan vet" och "vad spelar orsaken för roll om en kula ändå är utesluten som primär orsak".
Citera
2014-12-23, 12:28
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Fast det är det heller ingen som har hävdat. Det som hävdas är att Roberts konsekvent förhindrade NÅGON agent att åka höger bak på JFK:s limo, alternativt jogga bakom/sidan under den tid kortegen färdades från Love Field t.o.m. Elm Street. Utöver det beordrade han dessutom samtliga agenter att stanna kvar i följebilen under den sekvens attentatet varade. Clint Hill trotsade ordern, antagligen för att han var livvakt åt Mrs Kennedy, men även han var alldeles för sent ute för att kunna erbjuda något skydd.

Källa på det? De förstörda loggböckerna?

Du är rolig du, skriker på källa men slänger ur dig både det ena och andra utan källa.

Menar du på fullaste allvar att de skulle jogga den milen det är från flygplatsen till där kortegen skulle börja? Eller stå där bak medans bilen kör, förmodligen runt 70 km/h??

Jag skrev tidigare i denna tråden om att kortegen och hur Secret Service agenterna var med eller inte på bilen var olika från olika tillfällen. Visade detta med länkar på bilder från olika tillfällen och bad folk söka på bilder med JFK:s motorcade. Så skitsamma om loggen är förstörd eller inte det finns som sagt andra källor.

Du klagar på data från videon om där man testar "single bullet" teorin. Typiskt beteende från den som inte kan något själv om ämnet utan bara rapar upp vad andra skriver. Jag bad dig kolla företaget som gjort testet, du kan ju göra lite själv och du kan ju med egna ord förklara vad som är fel i testet!

Den andra videon jag länkade till så gör du dig yttelrligare till på ett fånigt sätt, genom att tramsa om något som jag tror en ren felsägning om andra eller sjätte våningen. De använder laserteknik vilket idag vid skjutingar används för att faställa rimlig plats från var skyttar stått, trodde jag du visste.

Där förklaras också att ett skott med ett sådant vapen ger ett ganska litet ingångshål där blod kan då komma ut men när kulans hastighet sänks så ger det en krafig utgångshål och det är då som den så kallade blodsdiman framtäder. Om man läser på andra sidor om just skott i kroppen av personer kunniga om just krimminalteknik och ballestik så ger när det gäller ingångshålet så ger det inte, oftas, en dimma utan det är större men litet blodstänk.

Därför tycker jag ditt innantill läsing från fd krimenalteknikern som skrev boken du så gärna vill hänvisa till har lite svårt att stämma med vad övriga inom området skriver eller visar på. Skulle skottet komma framifrån och ha den effekten som visas på filmen så behöver det vara ett snävinklat skott eller en hålspetsad kula. Annars om den kommer framifrån skulle det gett ett lite ingångshål och en stor utgångshål i nacken som boss-jon vill hävda men inte ge källor på, i alla fall som inte håller vid granskning.

Så jodå jag kan bättre, som svar på din fråga.
Citera
2014-12-23, 17:08
Medlem
Citat:
Den så kallade "magiska kulan" kan endast kommit bakifrån. Annars vore den magisk på riktigt.
Det är inte kulan som träffar huvudet som kallas "the magic bullet". Det är kulan (CE 399) som påstås träffa JFK i nacken, med utgång precis under adamsäpplet, för att därpå med en helt annan vinkel träffa Connallys armhåla, krossa 10 cm revben, passera ut strax under höger bröstvårta, passera igenom och krossa höger handledsben, begravas i vänster lår, för att tillsist påstås upphittas i nästan oskadat skick på en bår utanför trauma room 1 - 2 i Parkland Hospital, som kallas "the magic bullet".

Du gillar inte det namnet?

Citat:
Stänket från hjärnan visar att skottet kommer bakifrån. Kulan gör ett litet ingångshål och börjar tumla när den träffar kraniet. Kulan går sidledes ut ur främre delen av kraniet och tryckvågen från kulan gör att blod och hjärnsubstans kastas ut genom det större hålet.
Vilken forensisk expertis refererar du till här?
Senast redigerad av onopono 2014-12-23 kl. 17:39.
Citera
2014-12-23, 18:17
Medlem
Citat:
Det är inte kulan som träffar huvudet som kallas "the magic bullet".
Jag förstår så här i efterhand att det blev lite tvetydigt det jag skrev. Jag avsåg att "magic bullet" och det dödande skottet kom från samma vapen. Eftersom "magic bullet" endast kan ha kommit bakifrån är det logiskt att även den dödande kulan kom bakifrån. Om det var en konspiration skulle de aldrig vara så dumma att de använde flera vapen. Risken för upptäckt ökar enormt.
Citat:
Jag går efter vad som händer med den kinetiska energin när kulan går genom kraniet. Jag har dessutom älgjägare i familjen och känner till vad som händer när en kula stöter på hårdare material såsom skelett och grenar.

Vilken forensisk expertis går du efter när du påstår att Zapruders film visar att kulan kom framifrån?
Citera
2014-12-23, 18:20
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Det är inte kulan som träffar huvudet som kallas "the magic bullet". Det är kulan (CE 399) som påstås träffa JFK i nacken, med utgång precis under adamsäpplet, för att därpå med en helt annan vinkel träffa Connallys armhåla, krossa 10 cm revben, passera ut strax under höger bröstvårta, passera igenom och krossa höger handledsben, begravas i vänster lår, för att tillsist påstås upphittas i nästan oskadat skick på en bår utanför trauma room 1 - 2 i Parkland Hospital, som kallas "the magic bullet".

Du gillar inte det namnet?

http://www.crime-scene-investigator.net/SimplifiedGuideBloodstainPatterns.pdf beskriver detta, du kan själv söka back splatter shotting och mist så kommer du få massa kriminaltekniks experter som beskriver samma sak, ge dig nu eller kom med flertalet nu aktivavexperter som framhåller något annat.

Och single bullet är det mest realistiska sättet som skottet kunde gått, hur menar du annars att det skulle gått till??? Eller ska du återigen bara rapa upp ordagrant vad andra konspirationssidor klämmer ur sig.
Citera
2014-12-23, 18:36
Medlem
Citat:
Va? Tvärtom. Bakåt-stänk kännetecknas av mycket små enskilda droppar (mist) vilka frigörs i en mycket vid parabol (halo) motsatt kulans färdriktning.
Om jag förstår dig rätt vill du ha det till att den här grisen sköts av ett vapen som är till höger om kameran.
https://www.youtube.com/watch?v=n9aZS8nQH4Y
Vid 0:40, direkt efter skottet, ser man utgångshålet i kraniet. Alltså kom skottet från vänster. Tyvärr ser man inte skytten så jag kan inte använda videon som ett absolut bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in