2013-05-03, 23:08
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antar att jag inte är ensam om att ha problem med att nubbarna i klacken i samband med att denna slits ner blir vassa?! Har inte kameran på mig nu så kan inte fota det, men jag antar att ni förstår hur jag menar.

Är man hos skomakaren brukar han slå tillbaka dem med en körnare eller liknande, men jag har hittills inte velat göra det hemma själv, eftersom det känns som att skoblocken inte svarar tillräckligt bra.
Jag brukar använda en liten hammare och slå snabbt och snärtigt, blir visserligen en liten buckla omkring huvudet. Körnare borde väl kunna fungera med skon i blocket inklämd mellan låren, samma där - slå snabbt så att blockets massa inte hinner förflyttas.

Vad kan gå snett egentligen?
Citera
2013-05-04, 04:10
Medlem
hellbringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
I och med att jag, av diverse omständigheter, inte hade särskilt mycket tid för att just knäppa bilder blev det tyvärr inte fler än dessa:
http://imgur.com/a/UqBcq

Jag passade på att ta en liten pratstund med Philip på Saint Crispin kring deras produktion. Kul att höra hur de har sin lilla egenhet att pegga sina midjor, det visste jag faktiskt inte sedan tidigare. Det är det som är så kul med trunkshows av den här typen eftersom jag förmodligen inte hade lärt mig det alls annars. Trevlig prick också. Tråkigt dock för alla inblandade att showen inte hamnade på en bättre (eller snarare mer tillgänglig) geografisk plats.

Är själv lite sugen på de blåa, mocka oxfordsen. Är det verkligen någon nyansskillnad mellan den övre och nedre delen på skon, eller är det bara kameran som spökar?
Citera
2013-05-04, 09:42
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellbringer
Är själv lite sugen på de blåa, mocka oxfordsen. Är det verkligen någon nyansskillnad mellan den övre och nedre delen på skon, eller är det bara kameran som spökar?
Det är kameran och ljussättningen som spökar. Knäppte tyvärr ingen bild på deras navycalf-adelaide, en modell jag personligen är väldigt förtjust i.
Citera
2013-05-04, 10:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag brukar använda en liten hammare och slå snabbt och snärtigt, blir visserligen en liten buckla omkring huvudet. Körnare borde väl kunna fungera med skon i blocket inklämd mellan låren, samma där - slå snabbt så att blockets massa inte hinner förflyttas.

Vad kan gå snett egentligen?

Det som kan gå snett är att jag inte riktigt vet hur långa spikarna är och rädd att försänka dem för mycket. Men jag får helt enkelt testa mig fram och banka på.
Citera
2013-05-04, 12:26
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Det som kan gå snett är att jag inte riktigt vet hur långa spikarna är och rädd att försänka dem för mycket. Men jag får helt enkelt testa mig fram och banka på.
Det värsta som kan hända är ju att du snopet får gå till skomakaren; vilket du ändå får om du inte ids ta itu med problemet själv.
Citera
2013-05-04, 13:42
Medlem
Citat:
Fast det är ju just det jag gör (går på parkettgolven hemma hos mig och hos andra).

När du då ska klacka om dina skor nästa gång kan du be dem att limma slitsulan på klacken, då slipper du problemet helt och hållet och det håller bra tycker jag.
Citera
2013-05-04, 16:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Det värsta som kan hända är ju att du snopet får gå till skomakaren; vilket du ändå får om du inte ids ta itu med problemet själv.

Clas Ohlson tog 29 kr för en körnare. Återkommer med resultatet inom kort!
Citera
2013-05-04, 16:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
När du då ska klacka om dina skor nästa gång kan du be dem att limma slitsulan på klacken, då slipper du problemet helt och hållet och det håller bra tycker jag.

Nu förstår jag inte riktigt. Det är inte gummidelen av klacken som är problemet utan den främre delen av läder.
Citera
2013-05-04, 23:17
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt. Det är inte gummidelen av klacken som är problemet utan den främre delen av läder.

just precis, varvid du kan be skomakaren limma på slitsulan, det nedersta lagret som är i kontakt med mark/golv.
Citera
2013-05-05, 00:07
Medlem
bleus avatar
Någon som vet om denna modell från Shipton & Henage är samma som Crockett & Jones Connaught?
Citera
2013-05-05, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Någon som vet om denna modell från Shipton & Henage är samma som Crockett & Jones Connaught?

Fick följande svar från S&H när jag undrade det samma för länge sedan:

"You are right- made by C&J, last 236, same last and colour as Connaught. In fact the same shoe, but with our name in it. Regards, Alastair Baxter"

Sedan om material/konstruktion håller samma kvalité vågar jag inte svara på.
Citera
2013-05-05, 01:39
Medlem
doughies avatar
Tog inga bra bilder eller provade inga skor på trunk showen men Sandro på Meermin avslöjade att man håller på att leta lokal i Stockholm men han tycker att prisläget var högt. Dock sade han att redan om cirka en månad, eller så, så ska Meermin vara tillbaka i någon lokal över en helg och då ta med sig 200-300 skor. Han var dessutom väldigt serviceinriktad då han såg till att ringa upp de olika butikscheferna för att lägga undan ett par skor. Leveranstiden om de har sakerna i lager ska tydligen vara runt fem dagar till Sverige via UPS.

St. Crispin lade jag inte så mycket fokus på de i dagsläget känns rätt avlägsna men de visade bara upp många extravaganta modeller säkerligen för att visa på bredden de har. De ser väldigt bra ut dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in