Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-12-22, 12:31
  #22549
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jaha. Innan du kallar folk idioter eller klistrar svp på mig kan du ju läsa på:
https://www.svenskarnasparti.se/ekonomi/pdf/flygblad_ekonomi.pdf

"SvP är därför för ett förstatligande av banksystemet för att kunna främja svensk sysselsättning och välfärd. "
Av detta kan man lätt få intrycket att de vill förstatliga bankerna men du kanske har en bättre tolkning.


Främst betyder det nog att själva rätten att skapa pengar ska reserveras för staten och inte som idag där 97% av penningmängden skapas genom digitala skuldsedlar av en privat bankkartell. Det här är ju en helt central fråga som den nationella rörelsen drivit i alla tider eftersom det är en av de största bedrägerierna i mänsklighetens historia. Däremot ser i alla fall inte jag något annat än fördelar med att ha privata aktörer som konkurrerar vad gäller finansiella tjänster.
Citera
2014-12-22, 16:49
  #22550
Medlem
Segermarschens avatar
Citat:
Du har inte orkat göra ett piss för sanningen är att du helt enkelt har fel SvP är ett nationalsocialistisk parti och styrelsen består av nationalsocialister.
Det har vi uttalat oss om många gånger som sagt. Enligt dig så vet inte SvP vilken politik de för. Det är bara du och judemedia som har tolkningsföreträde. Aldrig att vi själva ska få berätta vad vi är!

Citat:
Om det nu är så att man bara behöver googla fram det varför gör du inte det då när det ligger på dig att backa upp dina argument med något konkret.
Inte bara ska jag försörja dig med skatten, jag ska även googla åt dig. Snacka om lat jävel.
Citera
2014-12-22, 17:59
  #22551
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Främst betyder det nog att själva rätten att skapa pengar ska reserveras för staten och inte som idag där 97% av penningmängden skapas genom digitala skuldsedlar av en privat bankkartell. Det här är ju en helt central fråga som den nationella rörelsen drivit i alla tider eftersom det är en av de största bedrägerierna i mänsklighetens historia. Däremot ser i alla fall inte jag något annat än fördelar med att ha privata aktörer som konkurrerar vad gäller finansiella tjänster.

Ja fast man kan ju inte både ha kakan och äta den. Man kan inte förstatliga bankerna och samtidigt ha konkurrens på dess finansiella tjänster, eller? Om staten har monopol på bankväsendet finns inga privata aktörer.
SVP vill inte bara förstatliga bankerna utan även sjukvård, elbolag, telebolag och kollektivtrafik.
Jag säger inte att det är dåligt utan läser mig bara till vad det går att utläsa från den politik de beskriver att de vill föra.
Citera
2014-12-22, 18:11
  #22552
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja fast man kan ju inte både ha kakan och äta den. Man kan inte förstatliga bankerna och samtidigt ha konkurrens på dess finansiella tjänster, eller? Om staten har monopol på bankväsendet finns inga privata aktörer.
SVP vill inte bara förstatliga bankerna utan även sjukvård, elbolag, telebolag och kollektivtrafik.
Jag säger inte att det är dåligt utan läser mig bara till vad det går att utläsa från den politik de beskriver att de vill föra.


Man kan förstatliga själva skapandet av pengar, men låta privata aktörer förmedla kapital, sköta transaktioner, bedriva värdepappershandel, förvalta pengar och ha placeringsrådgivning. Långt ifrån alla finansiella aktörer idag har ju bankoktroj. Sjukvård, energi och infrastruktur är väl tämligen statlig idag får man nog säga. Jag kan tycka att den här s.k elmarknaden Nordpool är ren humbug där tre aktörer oligopolistiskt sätter priserna. Det är ingen fungerande marknad och då missgynnas elkonsumenterna kraftigt. Både företag och privatpersoner drabbas av el-ländet.

Vad det handlar är väl att staten ska finnas på de områden där en fungerande marknad aldrig kan finnas, som externaliteter, kollektiva varor och naturliga monopol/oligopol.
Citera
2014-12-22, 18:18
  #22553
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
SVP vill inte bara förstatliga bankerna utan även sjukvård, elbolag, telebolag och kollektivtrafik.
Jag säger inte att det är dåligt utan läser mig bara till vad det går att utläsa från den politik de beskriver att de vill föra.

Detta var ju statligt eller kommunalt för bara 20-30 år sedan i Sverige, så det är inget konstigt med det egentligen.
Citera
2014-12-22, 18:52
  #22554
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Detta var ju statligt eller kommunalt för bara 20-30 år sedan i Sverige, så det är inget konstigt med det egentligen.


Nej det tycker inte jag heller.
Frågan är hur man rent praktiskt skall gå tillväga för att återgå till den ordningen för att förstatliga t.ex. telemarknaden. Skall man tvångsinlösa aktierna i dessa jättebolag som gjorts nyligen i Bolivia?
Citera
2014-12-22, 20:37
  #22555
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nej det tycker inte jag heller.
Frågan är hur man rent praktiskt skall gå tillväga för att återgå till den ordningen för att förstatliga t.ex. telemarknaden. Skall man tvångsinlösa aktierna i dessa jättebolag som gjorts nyligen i Bolivia?


Telebranschen är ju egentligen ett typiskt exempel på ett naturligt monopol eftersom det krävs enorma investeringar i t.ex telefonmaster. Ingen av de hybridlösningar som valts i något land är riktigt bra. Ute i Europa går de telefonbolag som byggt ut infrastrukturen uselt eftersom helt fri konkurrens råder för olika mobilbolag att etablera sig. I Sverige har vi PTS som reglerar det här vilket ger högre vinster till de bolag som äger masterna men också dyrare telefonsamtal för konsumenten.

Bara en sådan sak som att tre olika telefonbolag byggt sina egna oerhört kostsamma system med master antyder ju att makthavarna inte riktigt tänkt till. De flesta skulle nog reagera om tre olika järnvägsbolag byggde spår bredvid varandra.
Citera
2014-12-23, 00:59
  #22556
Medlem
Offerviljas avatar
Ett reportage från den nationalistiska konferens som hölls i Milano i lördags:

https://www.svenskarnasparti.se/2014/12/23/stefan-jacobsson-talade-pa-europeisk-konferens-i-milano/
Citera
2014-12-23, 01:02
  #22557
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Ett reportage från den nationalistiska konferens som hölls i Milano i lördags:

https://www.svenskarnasparti.se/2014/12/23/stefan-jacobsson-talade-pa-europeisk-konferens-i-milano/

Fransk rapport, med lite andra bilder:

http://www.jeune-nation.com/politique/natio-europe/13204-pour-une-europe-libre-grande-et-unie-les-nationalistes-deurope-reunis-a-milan.html
Citera
2014-12-23, 20:23
  #22558
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Men det är just det som vi vill med vår folkgemenskap, att inte längre dela in folket i olika klasser, utan skapa ett mer jämlikt samhälle. Det ska ske genom en förnuftig utjämning medelst ett progressivt skattesystem och inte genom att stjälpa hela staten över ända och skicka kapitalisterna till Gulag. Vi är helt enkelt mer måttfulla än vad ni anarkister är och strävar efter folkgemenskap inom ramen för en förnuftig ekonomisk politik. Vi lever i en konkurrensutsatt värld och är beroende av duktiga företagare, för att bygga landet, som IKEA eller Volvo eller Nobel. Säg mig, vem ska egentligen skapa något välstånd i din anarkistiska drömstat, när alla företagare är avrättade och alla har lika mycket eller lika lite? När fattigdomen är jämnt fördelad.

Fat denna folkgemenskapen kommer fortfarande vara kapitalistisk. En arbetare kommer fortsätta vara en arbetare medan en kapitalist kommer fortsätta att vara en kapitalist. Svenskarnas parti kommer fortsätta med kapitalismen och inte avskaffa den som vissa anhängare fått för sig. Jag som arbetare kommer inte gynnas av Svenskarnas partis politik.

Du har uppenbarligen noll koll på vad anarkism innebär så lägg ner den diskussionen. Det är långt ifrån både Gulag eller "drömstat".

Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Snyggt försök, men du kan inte skilja en broder från en broder. Vi har självklart inte olika tolkningar, utan vill istället belysa frågan ifrån olika infallsvinklar. Det är möjligt, emedan SvP politik är så snillrikt uttänkt, att man kan närma den från flera håll.

Nej, det är inte snillrikt uttänkt utan snarare är det så luddigt att folk kommer fram till egna slutsatser av att läsa punktprogrammet. Hen kom ju till och med fram till att SvP skulle vara "marknadskommunistiskt". Det säger rätt så mycket om det hela. Tror knappast det är många SvPare som skulle definiera sig själva som någon form av kommunister.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jaha. Innan du kallar folk idioter eller klistrar svp på mig kan du ju läsa på:
https://www.svenskarnasparti.se/ekonomi/pdf/flygblad_ekonomi.pdf

Ett flygblad? Ett flygblad fullt med floskler och egentligen inte piss om hur ekonomin ska se ut enligt SvP mer än en slutkläm med att förstatliga bankerna. Det bekräftar ju bara det jag precis skrev att de inte har ett dugg koll på ekonomi speciellt inte anhängarna om de seriöst tror ett 2-sidigt flygblad är något konkret.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
"SvP är därför för ett förstatligande av banksystemet för att kunna främja svensk sysselsättning och välfärd. "
Av detta kan man lätt få intrycket att de vill förstatliga bankerna men du kanske har en bättre tolkning.

Nej, men faktum kvarstår det är fortfarande inget avskaffande av kapitalismen. Det var du som ursprungligen hävdade att SvP snarare var "marknadskommunistiskt" men jag har motbevisat dig och gång på gång så visar det sig att SvP inte förespråkar något annat än kapitalismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Det har vi uttalat oss om många gånger som sagt. Enligt dig så vet inte SvP vilken politik de för. Det är bara du och judemedia som har tolkningsföreträde. Aldrig att vi själva ska få berätta vad vi är!

Fast det är ju inte något ni klarar av själva. Du har inte kunnat visa ett piss av vad ni förespråkar. Jag har visat att det är nationalsocialism ni förespråkar du klarar inte ens av att presentera ett bevis för dina värdelösa motargument. Ganska dåligt parti som inte klarar av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Inte bara ska jag försörja dig med skatten, jag ska även googla åt dig. Snacka om lat jävel.

Nej, jag har ett jobb och försörjer mig själv. Det är snarare du som är den lata jäveln eller dumma det får du avgöra själv då du inte klarar av att komma med något konkret överhuvudtaget.
Citera
2014-12-23, 21:52
  #22559
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Fat denna folkgemenskapen kommer fortfarande vara kapitalistisk. En arbetare kommer fortsätta vara en arbetare medan en kapitalist kommer fortsätta att vara en kapitalist. Svenskarnas parti kommer fortsätta med kapitalismen och inte avskaffa den som vissa anhängare fått för sig. Jag som arbetare kommer inte gynnas av Svenskarnas partis politik.

Självklart kommer du som svenska arbetare att gynnas av vår politik. Efter repatrieringen av främmande element, så kommer många möjligheter att öppna sig på arbetsmarknaden. Det kommer leda till att lönerna ökar, när konkurrensen om jobben minskar. De statliga och kommunala utgifterna för parasiter kommer att sjunka dramatiskt, vilket kommer att öka välfärden. Kort sagt så stundar ljusa tider för oss alla med vår politik. Vad spelar det för roll om vissa företagare tjänar mer, om alla har det bra? En Kamprad, som betalar skatt, är en god företagare i våra ögon, oavsett om han tjänar mer än arbetarna på sin insats.
Citera
2014-12-24, 15:06
  #22560
Medlem
Offerviljas avatar
En julhälsning från Stefan Jacobsson:
https://www.youtube.com/watch?v=yUL51Afx8g4

God jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in