Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-12-24, 21:07
  #22561
Medlem
nordheims avatar
Finns det någon plan på att lägga ut talen från höstkonferensen?
Citera
2014-12-24, 22:49
  #22562
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed

Tror knappast det är många SvPare som skulle definiera sig själva som någon form av kommunister.


Ett flygblad? Ett flygblad fullt med floskler och egentligen inte piss om hur ekonomin ska se ut enligt SvP mer än en slutkläm med att förstatliga bankerna. Det bekräftar ju bara det jag precis skrev att de inte har ett dugg koll på ekonomi speciellt inte anhängarna om de seriöst tror ett 2-sidigt flygblad är något konkret.
Men din nolla. Att förstatliga banker, tele och elbolagen etc. är grundpelare och så viktiga delar att det är med på tiopunktsprogrammet, inte bara något som sägs i en bisats,
Att du inte ser hur pass nära extremhögern och extremvänstern faktiskt är i praktiken beror på din låga utsiktspunkt.
Citera
2014-12-24, 22:59
  #22563
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Självklart kommer du som svenska arbetare att gynnas av vår politik. Efter repatrieringen av främmande element, så kommer många möjligheter att öppna sig på arbetsmarknaden. Det kommer leda till att lönerna ökar, när konkurrensen om jobben minskar. De statliga och kommunala utgifterna för parasiter kommer att sjunka dramatiskt, vilket kommer att öka välfärden. Kort sagt så stundar ljusa tider för oss alla med vår politik. Vad spelar det för roll om vissa företagare tjänar mer, om alla har det bra? En Kamprad, som betalar skatt, är en god företagare i våra ögon, oavsett om han tjänar mer än arbetarna på sin insats.

Nej, jag som arbetare kommer fortfarande att vara en arbetare. Finns inget som säger att det kommer leda till minskad konkurrens om arbeten heller för den delen då ni kommer slänga ut företag som ägs av invandrare. Som sagt det är att avskaffa klassamhället och uppnå individens totala frihet och inget annat som jag eftersträvar. Svenskarnas parti är så långt ifrån det man kan komma.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Men din nolla. Att förstatliga banker, tele och elbolagen etc. är grundpelare och så viktiga delar att det är med på tiopunktsprogrammet, inte bara något som sägs i en bisats,
Att du inte ser hur pass nära extremhögern och extremvänstern faktiskt är i praktiken beror på din låga utsiktspunkt.

Fast nu står det ingenting om förstatligande i tiopunktsprogrammet utan det är en mening på ett flygblad de använde under en kampanj.

Att påstå att extremhögern och extremvänstern på något sätt har något gemensamt tyder enbart på att den person som påstår detta inte har koll på några politiska ideologier överhuvudtaget.
Citera
2014-12-24, 23:12
  #22564
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed

Fast nu står det ingenting om förstatligande i tiopunktsprogrammet utan det är en mening på ett flygblad de använde under en kampanj.

Att påstå att extremhögern och extremvänstern på något sätt har något gemensamt tyder enbart på att den person som påstår detta inte har koll på några politiska ideologier överhuvudtaget.

Punkt åtta idiot. Folket är givetvis staten vilket också förtydligas med att folket företräds av staten för att pöbeln skall begripa.
Du kan läsa på om horse show theory och blairs law om du vill begripa mer om likheterna mellan extrem höger och extrem vänster. Nordkorea är t.ex. En stat som är så extremt vänster att den egentligen har allt gemensamt med högerdiktaturer. Om detta kan du läsa i "In The Cleanest Race" av Brian Myers"North Korea is far-right due to their xenophobia, intense nationalism and pseudo-religious glorification of former and current leaders and race-based rhetoric.

In some far-left political systems (such as state socialism) the government seizes control of all means of production in order to enforce its economic ideology. In some far-right political systems the government also seizes absolute control of economic activity, seeking to advance the national interest. This theory asserts that both the far-left and the far-right seek to greatly expand the size and scope of government and are opposed to free and fair elections, free speech, free press, free expression, republicanism and other legitimately democratic institutions.

En bild om utrikiska är för svårt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Political_spectrum_horseshoe_model.svg/250px-Political_spectrum_horseshoe_model.svg.png
__________________
Senast redigerad av Mextreme 2014-12-24 kl. 23:24.
Citera
2014-12-25, 06:27
  #22565
Medlem
Mextremes avatar
"Horse shoe theory" skall det naturligtvis stå.
Citera
2014-12-25, 07:07
  #22566
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Punkt åtta idiot. Folket är givetvis staten vilket också förtydligas med att folket företräds av staten för att pöbeln skall begripa.
Du kan läsa på om horse show theory och blairs law om du vill begripa mer om likheterna mellan extrem höger och extrem vänster. Nordkorea är t.ex. En stat som är så extremt vänster att den egentligen har allt gemensamt med högerdiktaturer. Om detta kan du läsa i "In The Cleanest Race" av Brian Myers"North Korea is far-right due to their xenophobia, intense nationalism and pseudo-religious glorification of former and current leaders and race-based rhetoric.

Nej, det är luddigt i punktprogrammet och folket behöver inte betyda staten.

I stort sett alla i dagens vänster tar avstånd ifrån Nordkorea. Ideologier är mer komplicerade än så. Trams som Blairs law ger jag blanka fan i hen är enbart en konservativ som är ute och cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
In some far-left political systems (such as state socialism) the government seizes control of all means of production in order to enforce its economic ideology. In some far-right political systems the government also seizes absolute control of economic activity, seeking to advance the national interest. This theory asserts that both the far-left and the far-right seek to greatly expand the size and scope of government and are opposed to free and fair elections, free speech, free press, free expression, republicanism and other legitimately democratic institutions.

Är fortfarande mer komplicerat än så. Socialismens grundprincip är att arbetarna ska äga produktionsmedlen. Tar vi sedan den frihetliga socialismen så vill man avskaffa staten. Det är så långt ifrån fascismen och dess avarter man kan komma. Fascismen är en tredje positions ideologi. Höger- och vänsterskalan är värdelös. Fascisterna har plockat av alla politiska läger och ska vi jämföra med olika ideologier så är ju liberalismen närmare fascism än den frihetliga socialismen. Det enda gemensamma som fascismen har med statssocialismen är de totalitära diktaturer som marxisterna byggt upp. Socialdemokratin har inte den totalitära diktaturen men den korporativistiska ekonomiska modellen som Mussolini inspirerades av. Samtidigt är fascismen byggt på liberala tankar från den franska revolutionen med idéer som nationalstaten.

Så nej, högerextremismen och vänsterextremismen har inget gemensamt. Det som dessutom kallas högerextremism är snarare en center ideologi. Vänsterextremismen har en sådan stor variation inom de olika kategorierna att de inte går att slå samman.

Sedan får du hålla dig till ämnet vilket är SvP.
Citera
2014-12-25, 08:32
  #22567
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Nej, det är luddigt i punktprogrammet och folket behöver inte betyda staten.

I stort sett alla i dagens vänster tar avstånd ifrån Nordkorea. Ideologier är mer komplicerade än så. Trams som Blairs law ger jag blanka fan i hen är enbart en konservativ som är ute och cyklar.



Är fortfarande mer komplicerat än så. Socialismens grundprincip är att arbetarna ska äga produktionsmedlen. Tar vi sedan den frihetliga socialismen så vill man avskaffa staten. Det är så långt ifrån fascismen och dess avarter man kan komma. Fascismen är en tredje positions ideologi. Höger- och vänsterskalan är värdelös. Fascisterna har plockat av alla politiska läger och ska vi jämföra med olika ideologier så är ju liberalismen närmare fascism än den frihetliga socialismen. Det enda gemensamma som fascismen har med statssocialismen är de totalitära diktaturer som marxisterna byggt upp. Socialdemokratin har inte den totalitära diktaturen men den korporativistiska ekonomiska modellen som Mussolini inspirerades av. Samtidigt är fascismen byggt på liberala tankar från den franska revolutionen med idéer som nationalstaten.

Så nej, högerextremismen och vänsterextremismen har inget gemensamt. Det som dessutom kallas högerextremism är snarare en center ideologi. Vänsterextremismen har en sådan stor variation inom de olika kategorierna att de inte går att slå samman.

Sedan får du hålla dig till ämnet vilket är SvP.

Som vanligt när idioter argumenterar biter inte väl underbyggda citat och källor. Jag har länkat till SVPs sida där man säger att man skall förstatliga bankerna, med det är "luddigt". Inga länkar från dig som visar en tendens till att man hade andra planer för bankerna utan bara en tirad av "ludd" och egna tankar. Alla högerextrema regimer har relativt omgående förstatligat bl.a, bankväsendet vilket även är fallet med statskommunismen.
"Les extrêmes se touchent". Nordkorea har styrts på samma sätt i många årtionden och man har ingått i den kommunistiska familjen liksom andra som t.ex. Nicolae Ceaușescus Rumänien. Dessa är i praktiken förvillande lika högertotalitära stater vilket stämmer bra med hästskoprincipen.
Marknadsekonomi och demokrati var inte framtiden för vare sig Lenin eller Hitler. Dessa herrars ideologier hade många likheter och samma lösningar på problemen. Det gällde bla kampen mot den det internationella "judiska" kapitalet, mot de dekadenta härskarfolken i väst samt att en gång för alla göra slut på klasskonflikterna. Koncentrationsläger och Gulag var lösningen för de som inte passade in.
__________________
Senast redigerad av Mextreme 2014-12-25 kl. 08:43.
Citera
2014-12-25, 10:47
  #22568
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Nej, det är luddigt i punktprogrammet och folket behöver inte betyda staten.


Sedan får du hålla dig till ämnet vilket är SvP.

Länk igen och försök använda din lilla läsförståelseförmåga:
https://www.svenskarnasparti.se/vidareutveckling-av-de-politiska-punkterna/

"Genom att det svenska folket, med staten som förvaltare, äger viktiga naturresurser, infrastruktur samt allmännyttiga verksamheter som hela samhället är beroende av kan en negativ konkurrens undslippas och en så effektiv service som möjligt tillhandahållas befolkningen. Genom att allmännyttiga institutioner nationaliseras, säkras också att hela Sverige kan ta del av dessa och inte enbart de som är belägna där det är mest ekonomiskt gynnsamt att driva dem. Sjukvård, elbolag, telebolag, bankväsende och kollektivtrafik är viktiga exempel på sådan verksamhet där befolkningen tjänat på ett gemensamt ägande."

Om du inte begriper detta, direkt ur 10 punktsprogrammet, är det svårt att hjälpa dig ytterligare.
Svenska folket, med staten som förvaltare äger verksamheterna ovan.
Men flumma på ett tag till stumpan.
__________________
Senast redigerad av Mextreme 2014-12-25 kl. 10:58.
Citera
2014-12-26, 13:38
  #22569
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
"Genom att det svenska folket, med staten som förvaltare, äger viktiga naturresurser, infrastruktur samt allmännyttiga verksamheter som hela samhället är beroende av kan en negativ konkurrens undslippas och en så effektiv service som möjligt tillhandahållas befolkningen.

Är all konkurrens negativ? Hur förbättras och effektiviseras service genom att konkurrensen minskar?
Citera
2014-12-26, 23:48
  #22570
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Är all konkurrens negativ? Hur förbättras och effektiviseras service genom att konkurrensen minskar?

Det beror på vad man menar, för prisnivån är konkurrensen bra men ur service eller miljösynpunkt kan för mycket konkurrens vara negativt. Ett bra exempel är taxibranschen, som är så överetablerad att vinsterna är små om man kör ett rent spel. Det gör att förarna saltar räkningar för turister, slirar på redovisning av moms och andra skatter. I åkeribranschen driver den utlänska konkurrensen till att svenska förare tvingas bort från marknaden. Skulle konkurrensen minska, så finns det utrymme för förbättrad service och bättre åtlydnad av lagar.
Citera
2014-12-27, 17:36
  #22571
Medlem
Apropå debatten huruvida SvP är ett nationalsocialistiskt parti eller inte så kom jag att tänka på en debatt mellan Jimmie Åkesson och Lars Leijonborg för länge sedan.

Leijonborg argumenterade för att SD är ett rasistiskt parti vilket Jimmie Åkesson nekade till. Jimmie Åkesson menade att de hade gjort upp med sitt förflutna. Leijonborg sade då att om det verkligen var så att de ville börja om på ny kula så kunde de ju ha bytt namn och startat upp ett nytt parti. Jimmie Åkesson svarade då att han trodde att det inte skulle spela någon roll då Leijonborg ändå skulle beskylla honom för samma saker.

Det som Leijonborg pratade om var precis det som grundarna av SvP gjorde! NSF lades ned och före detta medlemmar i det partiet startade Folkfronten som sedan blev SvP. Många argumenterar för att SvP är ett nationalsocialistiskt parti men då kan ju åtminstone Lars Leijonborg låta bli att påstå att de är nationalsocialister. Men jag vet iofs inte om han har uttalat sig om den saken eller ej.
Citera
2014-12-27, 18:57
  #22572
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no_usefora_name
Apropå debatten huruvida SvP är ett nationalsocialistiskt parti
Fast det är ju bra med nationalsocialism, störde mig på att partiet aldrig vågade ta upp judefrågan och att de inte förespråkar positiv eugenetik. De är fega och använder begreppet "globalister" likt Alex Jones.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in