2014-12-21, 04:44
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Den här inputen från dig innehåller inga synpunkter på själva informationen som dessa käller förmedlar.

Observera att diskussionen handlar om att du sa att syrier häjlpte yezidierna, du håller på att skena iväg nu igen. Jag har inte komenterat de kuridska styrkornas insatts och jag har heller inte skrivit att det var en kontrollerad evakuering. Jag skrev vilka som kontrollerade evakueringen, alltså vilka som var involverade! YPG, PKK och KRG peshmerga.

Okey personen som skrev det befinner sig på motståndarsidan i den här konflikten och därför är han skit, men innehållet i det han skriver är inte skit? för du har inte sagt något om det eller för den delen föra tillfället högre upp i detta inlägg. Vad är meningen att ens skriva inlägg om endå skiten rinnner ner till att varje argument handlar om partiskhet. Skona mig den invändningen om den är den enda invändningen.
Alla har sin gräns. Resurser är inte oändliga.

Edit: Här är en till artikel som handlar om ämnet. http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/12/russian-pressure-syria-political-solution.html
Japp jag skrev att syrier hjälpte yezidiflyktingar men du försöker få det till att det varrbara peshmerga och YPG som hjälpte till ... och USA, den första hjälpen kom från privata donationer från familjer i Hasaka, inte bara kurder som du skrev utan kristna och araber, assyrier var snabba att välkomna yezidier och bad de käna sig hemma ,postade själv detta i tråden då.
Nästa hjälp kom med flyg till Kamishlis flygplats, plan från Damaskuscoch Latakia kom med mad och andra förnödenheter, det var ett samarbete mellan röda korset, röda halmånen och Unicef, amerikanerna var sena och vad jag vet bara hjälpt till i Irak.

Det var du själv som skrev att peshmerga/YPG kontrollerade evakueringen ... sanningen är att peshmerga flydde före yezidierna när IS anöll området, minns ett video där en kurdisk kvinnlig reporter skällde ut pesmerga som hoppade i sina fordon och lämnade barn och kvinnor, hon bad de hjälpa civila och undrade hur kunde de fly bara så där, påminn mig nästa vecka om du vill se videon.
Citera
2014-12-21, 04:55
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Den här inputen från dig innehåller inga synpunkter på själva informationen som dessa käller förmedlar.

Observera att diskussionen handlar om att du sa att syrier häjlpte yezidierna, du håller på att skena iväg nu igen. Jag har inte komenterat de kuridska styrkornas insatts och jag har heller inte skrivit att det var en kontrollerad evakuering. Jag skrev vilka som kontrollerade evakueringen, alltså vilka som var involverade! YPG, PKK och KRG peshmerga.

Okey personen som skrev det befinner sig på motståndarsidan i den här konflikten och därför är han skit, men innehållet i det han skriver är inte skit? för du har inte sagt något om det eller för den delen föra tillfället högre upp i detta inlägg. Vad är meningen att ens skriva inlägg om endå skiten rinnner ner till att varje argument handlar om partiskhet. Skona mig den invändningen om den är den enda invändningen.
Alla har sin gräns. Resurser är inte oändliga.

Edit: Här är en till artikel som handlar om ämnet. http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/12/russian-pressure-syria-political-solution.html
Hmmm ser att en del av det jag skrev i förra inlägget inte kom med, tar det igen snabbt, ang innehållet i artikeln som bara använde information från fsa och islamister så det självklart skit, vet du vad propaganda är och hur det fung?
Tror du inte att fsa och islamistsidor ljuger? En bra artikel är en balanserad och länkar till båda sidor i en konflikt.

Ang resurserna så de självklart begränsade men gränsen är långt bort , Irak/Iran kriget pågick i 8år och Iran klarade sig ur det gansbra det är rimligt att anta att Iran klara stödja Syrien i minst 4år till.
Som sagt vet iranierna att de kan vara nästa offer vilket gör att de kan stå ut ännu längre .
Citera
2014-12-21, 05:09
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnatoliaKnight
I Kobane, Afrin och Qamislo ordnade Frankrike flyktingläger efter första världskriget. Armenier, kurder och Syrianer flydde ditt på grund utav förföljelse och förtryck från Turkiet. Så småningom om växte flyktingläger till städer.

Ingen har sagt att dessa är antika mesopotamiska städer
Afrin är mycket gammal aramiesk stad, namnet är också arameisk och betyder "det svarta jorden" ungefär, fick det namnet pga färgen på jord som är svart av vissa mineraler i området, i andra områden brukar färgen vara brun/ röstfärgad, men du hade rätt ang de andra två städerna, ganska nybyggda och ingen av de var byggd av kurder, kurderna började komma på slutet av 30talet.

Ayn al Arab är en vattenkälla som fick sitt namn på 700talet ,några arabstammar som kom till området med islamiska arme bosatte sig i området, de hämtade sitt vatten från vattenkällan och därför kallade av andra för Ayn al Arab= arabernas vatten källa.
Citera
2014-12-21, 12:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus-Q
Tänker du på denna låt? - https://www.youtube.com/watch?v=FJ3dOWBMfbQ
Den är baserad på Nashrallahs svar på brevet han fick från Hezbollah soldater. Väldigt starkt och fint skrivet av Nashrallah!

Oavsett bakgrunden så är det en väldigt skicklig propagandavideo. Jag rös, trots att jag inte förstod ett ord av texten!

(Ps, sångerskan, Julia, var snygg också)
Citera
2014-12-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Ayn al Arab är en vattenkälla som fick sitt namn på 700talet ,några arabstammar som kom till området med islamiska arme bosatte sig i området, de hämtade sitt vatten från vattenkällan och därför kallade av andra för Ayn al Arab= arabernas vatten källa.
Ayn betyder öga om man kollar på google översättning, och ayn al arab betyder arabens öga, var fick du vatten källa från?
Citera
2014-12-22, 08:47
Medlem
Den tyske journalisten Jurgen Todenhöfer (bästa efternamnet) är den förste journalisten från väst som har varit i kontakt med ISIS. Han har återvänt och har intressanta saker att berätta.

Enligt han så är ISIS mycket starkare än man tror, och att varje dag hundratals jihadister ansluter sig till gruppen. Vidare så säger han att flygbombningarna ensam kan inte besegra ISIS, och att deras antal ökar varje gång civila dör av flygbombningarna.
Han säger att en sak som upprepades av dem var att alla som inte tror på deras tolkning av koranen kommer att dö, och att judar och kristna är de enda som kommer att skonas eftersom: "De är bokens folk". De enda som kan stoppa ISIS enligt Todenhöfer är irakiska sunniterna: "Om du vill besegra en motståndare, måste du känna honom", säger han.

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/inside-isis-the-first-western-journalist-ever-given-access-to-the-islamic-state-has-just-returned--a nd-this-is-what-he-discovered-9938438.html

Vete fan om han sprider ISIS propaganda, för jag tror inte att han får säga vad han vill - han kan ha blivit hotad. Frågan är varför han blev inte mördad som Foley?

En bok ska han skriva om sina upplevelser i "islamiska staten", boken får titeln: 10 days in the Islamic State.
Senast redigerad av Kohen 2014-12-22 kl. 08:49.
Citera
2014-12-22, 11:05
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Ayn betyder öga om man kollar på google översättning, och ayn al arab betyder arabens öga, var fick du vatten källa från?
Jag försöker inte håna dig nu, men det här var nog bland det roligaste jag läst i tråden Jag som arabiakt talande kan bekräfta hans översättning.
Citera
2014-12-22, 16:10
Medlem
Vad angår det alawiter och kristna om staden är arabisk eller inte? Ni bör fokusera på vad som kommer ske i aleppo. inom några dagar kommer assad svinen få smisk igen

700 assad soldier got killed by free army rebeles during the wadi al dayf offensive
Locals.

Kurder är efterblivna personer. de hat ni ser från flashback assadisterna är inte 5% av det hatet assadisterna i syrien har mot er de kommer att utrota er om ni inte ställer er på rebellernas sida och kämpar mot Assad svinen.
Citera
2014-12-22, 16:16
Medlem
Aleppo: The FSA destroyed a regime 23mm gun at al-Mallah front using SPG-9 guns.

http://rfsmediaoffice.com/en/%d8%ad%d9%84%d8%a8-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1-%d9%8a%d8%af%d9%85%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%a7%d8%b4-23-%d9 %84%d9%82%d9%88%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b3%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d8%ac%d8%a8%d9%87-2/ …

#FSA forces destroyed a regime 57mm gun in the outskirts of Brigade 82 in Asheikh Miskeen using a TOW missile.

#Syria: 1st corps colonel Ziad Hariri visiting Tell Umm Horan which is under firm #FSA control

https://www.youtube.com/watch?v=7gx4I7ooNvA&feature=youtu.be

#Syria: #FSA and #IF rebels expelled #IS from the Lajat plains in NE #Daraa after the group managed to infiltrate the area for a short time
Citera
2014-12-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Jag försöker inte håna dig nu, men det här var nog bland det roligaste jag läst i tråden Jag som arabiakt talande kan bekräfta hans översättning.
Jag har hört många säga att Ayn al-Arab betyder "Arabens Öga".
Citera
2014-12-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sictrox
Ja det är klart, araber är illuminati.

Den enögda cyklopen som kallas för "Dajjal". Kobane är en kurdisk stad och har alltid varit det i 12000 år.
Ayn betyder öga eller någonting värdefullt, och det måste vara en arabisk översättning av stadens äldsta namn - Kani - som är kurdiska för öga.
Citera
2014-12-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Kan ni araber ge oss en bra översättning istället för att tramsa? Jag förlitar mig på google översättningen, men du som kan arabiska har tillgång till mer info, eller?

Förvirrande.

The town, whose Arabic name means “water sources,” was developed by the Spaniards in 1938.

https://www.google.se/maps/place/Laayoune/@27.1240402,-13.1755686,11z/data=!4m2!3m1!1s0xc3772c616b079c9:0x9bea0d2b555fce 5f
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in