2014-12-19, 08:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det synbara universum borde väl vara mera som en tredimensionell rektangel?
Varför då?
Citera
2014-12-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Varför då?

Jag tänker med tanke på att vi ser från jorden lika långt åt alla håll. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2014-12-19, 10:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag tänker med tanke på att vi ser från jorden lika långt åt alla håll. Men jag kan ju ha fel.
Då jorden är rund är det väl mest logiskt att vi ser en sfär/klot också?

Edit.
Knyt en bit snöre mellan en penna och en synål och fäst synålen i mitten av ett papper så kan du se att den figur som du kan rita upp med längst avstånd från synålen blir en cirkel.
Senast redigerad av MeanME 2014-12-19 kl. 10:38.
Citera
2014-12-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då jorden är rund är det väl mest logiskt att vi ser en sfär/klot också?

Edit.
Knyt en bit snöre mellan en penna och en synål och fäst synålen i mitten av ett papper så kan du se att den figur som du kan rita upp med längst avstånd från synålen blir en cirkel.

Sant My bad.
Citera
2014-12-19, 12:15
Medlem
lite noobfrågor här från någon som vet väldigt lite om astronomi. Jorden vad jag vet står inte helt rakt upp utan är lite vinklad, hade livet på jorden sett annorlunda ut om den stod helt rakt upp?

Fråga 2: säg att det finns en extra måne som svävar stilla konstant rakt upp ovanför nordpolen vid samma avstånd som den riktiga månen, det behöver inte vara en identisk måne, låt oss säga att det bara är ett liknande objekt av samma storlek utan någon speciellt stor massa som bara svävar stilla ovanför nordpolen, på hur stor del/var av jorden hade det varit möjligt att observera detta objekt? vad hade skillnaden varit om jorden stod som i fråga 1?
Citera
2014-12-19, 13:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarlicKnight
lite noobfrågor här från någon som vet väldigt lite om astronomi. Jorden vad jag vet står inte helt rakt upp utan är lite vinklad, hade livet på jorden sett annorlunda ut om den stod helt rakt upp?

Fråga 2: säg att det finns en extra måne som svävar stilla konstant rakt upp ovanför nordpolen vid samma avstånd som den riktiga månen, det behöver inte vara en identisk måne, låt oss säga att det bara är ett liknande objekt av samma storlek utan någon speciellt stor massa som bara svävar stilla ovanför nordpolen, på hur stor del/var av jorden hade det varit möjligt att observera detta objekt? vad hade skillnaden varit om jorden stod som i fråga 1?
Ja det hade blivit kallare på norra halvklotet på vintern då jordens bana och dess axelrotation inte har samma min/max utan när jorden är som längst ifrån solen har den börjat vrida sin egen axel mot solen så vi får mer solljus.

Det beror på månens storlek och avstånd.
Ta och rita ett runt objekt på ett papper och rita en måne ovanför.
Sedan är det bara att dra en linje från ytterkanten på "månen" till ytterkanten på jorden och variera avstånd och storlek så ser du.
Citera
2014-12-21, 03:47
Medlem
Bara-Robins avatar
Har tillgång till bredbandsradiomottagare, som går mellan 3490 - 14340 MHz. Kommer det några radiovågor från någonting i rymden mellan dessa frekvenser?
Citera
2014-12-21, 22:46
Medlem
Om man kunde, eller ville, slösa pengar och teknologi på att bygga en rymdfarkost som kunde åka tillbaka till jorden med en låg hastighet, hade man behövt värmesköldar på den då?

De krävs väl bara på grund av den höga hastigheten och friktionen?
Senast redigerad av cleft 2014-12-21 kl. 23:00.
Citera
2014-12-21, 23:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Om man kunde, eller ville, slösa pengar och teknologi på att bygga en rymdfarkost som kunde åka tillbaka till jorden med en låg hastighet, hade man behövt värmesköldar på den då?

De krävs väl bara på grund av den höga hastigheten och friktionen?
Det är riktigt.
Man hade behövt en jäkla massa drivmedel för att dämpa farten men visst, det är som du säger.
Citera
2014-12-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja det hade blivit kallare på norra halvklotet på vintern då jordens bana och dess axelrotation inte har samma min/max utan när jorden är som längst ifrån solen har den börjat vrida sin egen axel mot solen så vi får mer solljus.

Vänta nu, det hade väl inte funnits årstider då men du har ju rätt i att det hade blivit kallare på norra halvklotet men jämnkallt året om och att detsamma skulle gälla södra halvklotet. Ekvatorn skulle bli ännu varmare.

EDIT: Efter att ha läst på lite verkar det som man anser att jordens lutning var en förutsättning för utvecklingen till vår moderna civilisation.
Senast redigerad av maritbergman 2014-12-22 kl. 09:30.
Citera
2014-12-22, 18:54
Medlem
rymdsols avatar
Tror ni också att det är hälsosamt att ligga och titta på stjärnorna sisådär 1 gång i veckan?
Citera
2014-12-22, 19:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Tror ni också att det är hälsosamt att ligga och titta på stjärnorna sisådär 1 gång i veckan?

Nä inte på vintern - du kan få blåskatarr!
Men jag håller med om att det känns bra för perspektiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in