2014-12-22, 18:24
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Nja, Batistuta är möjligen jämförbar med Zlatan i något slags allmän betydenhet, men han var väl mest bara en mycket effektiv målskytt. Zlatan är ju en larger-than-life-typ som på gott och ont dominerar helt i de lag han spelar i, kan konkurrera med Messi och Ronaldo när han är på sin högstanivå och (som tidigare nämnt) har gjort spektakulära mål i en sådan omfattning att han i just det avseendet tillhör de allra största. Han är definitivt inte "en i mängden" om man väger in hans mer "artistiska" kvaliteter, som han lär kunna leva rätt länge på. Men det kanske är riktigt att det i stora världen i framtiden mest blir bland fotbollsentusiaster.

Ja, alltså jag jämför dem inte som spelartyper på något sätt. Mer på vilken kändisnivå de är. Typ:

Allmänkunskap som alla skall kunna är Pele och Maradona (o ev. Messi och Cristiano Ronaldo i framtiden)

Bred allmänkunskap som idrottsintresserade skall kunna är typ Cruyff, Beckenbauer, Ronaldo

Bred allmänkunskap som den hyfsat fotbollsintresserade skall kunna är typ Batigol, Maldini, Best, Meazza, Puskas, Mattheus o.s.v.

Jag skulle gissa att Zlatan hamnar på den sista nivån, med reservation för att han kommer vara mer youtubad - högre än Norddahl och ev. Liedholm. Och även ev. reservation att han lyckas som tränare (vilket jag inte tror).

Dock är Borg större.
Citera
2014-12-22, 18:25
Bannlyst
Käg Max.

Sådana här listor handlar inte om pengar, hur mycket tidningar skriver om personen, om man gör spektakulära mål m.m. Det handlar om att jämföra meriter på högsta nivå.

Fotboll är en världssport, men det är också tennis, golf och bordtennis.

Vi pratar om historia mer än nuet. Det troliga är att DN gjort politik av sin lista. Såg att Johan Esk gjort en artikel om samer.. Jag tror inte att syftet är att ta fram den bästa idrottaren utan budskapet är något helt annat..
Citera
2014-12-22, 18:26
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Mack

Tomas Brolin kom med i världslaget 1994 och finns med på The Guardians lista över VM- största stjärnor genom tiderna. Han rankades som en av de bästa just då.

Det ÄR stort!

Ja, Brolin var antagligen en av världens 10 bästa spelare 1994, även medräknat klubblaget. Men återigen länken jag skickade till dig - 2013 rankades Zlatan som 3:a i världen av samma Guardian (eller 4:a av Guldbollen).

Säg en spelare i svensk historia förutom Norddahl (och ev. Nilsson) som har gjort det?
Citera
2014-12-22, 18:35
Medlem
the_mack_attacks avatar
Och alltså Tradern69 - jag håller med dig om att Zlatan antagligen inte borde vara topp-4 på en sådan här lista - jag hade rankat såhär (baserat på prestation)

1. J-O Walder
2. Peter Karlsson
3. Björn Borg
4. Annika Sörenstam

Vad jag försöker få fram är att Zlatan är vår bästa fotbollsspelare genom tiderna och att komma släpande med Tomas Brolin är bara löjligt. Norddahl är den enda som kan konkurrera karriärsmässigt. Men absolut inte storhets- och prestationsmässigt.
Citera
2014-12-22, 18:39
Bannlyst
Jag har kollat runt på listor världen runt. Zlatan har rankats som nummer 28, ibland som 54..ibland som nummer 4. Det är inget anmärkningsvärt med detta om man ser utifrån ett historiskt perspektiv. Ser man på FIFA:s ranking av Zlatan de senaste 10 åren så kommer inte det ge något historiskt avtryck. Att han kommer så här högt på en sådan här lista kommer att anses som mer eller mindre som ett skämt om man utgår från meriter. Du själv jämför honom med Gunnar Nordahl, Torbjörn Nilsson. Jag kan dra till med Tomas Brolin också. Torbjörn var inte med på listan, Nordahl kommer som nummer 15..e trots att han ligger Topp 3 i Italien som Serie A.s bästa målgörare.

Zlatan kanske skulle kommit mellan 10-20 plats. Det hade varit mer rättvist för alla andra som har mer meriter än honom och som verkligen anses vara en av de bästa idrottarna i sin sport genom tiderna.
Citera
2014-12-22, 18:40
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Ja, alltså jag jämför dem inte som spelartyper på något sätt. Mer på vilken kändisnivå de är. Typ:

Allmänkunskap som alla skall kunna är Pele och Maradona (o ev. Messi och Cristiano Ronaldo i framtiden)

Bred allmänkunskap som idrottsintresserade skall kunna är typ Cruyff, Beckenbauer, Ronaldo

Bred allmänkunskap som den hyfsat fotbollsintresserade skall kunna är typ Batigol, Maldini, Best, Meazza, Puskas, Mattheus o.s.v.

Jag skulle gissa att Zlatan hamnar på den sista nivån, med reservation för att han kommer vara mer youtubad - högre än Norddahl och ev. Liedholm. Och även ev. reservation att han lyckas som tränare (vilket jag inte tror).

Dock är Borg större.

Min tanke var väl snarast att den spelartyp han är väcker mer uppmärksamhet än den spelartyp Batistuta var. Men tror du att han på sikt tar sig in i det sällskap du nämner här har jag ingenting att protestera mot. Sedan är det väl så att ju längre tiden går, desto mer glöms de stora som inte tillhör de allra största bort, vilket i sig missgynnar t.ex. Nordahl gentemot Zlatan, nu, men även om femtio år.
Citera
2014-12-22, 18:45
Bannlyst
Mack

Sverige låg Topp 5 under 1994. En placering vi bara kunnat drömma om under Zlatans tid i landslaget.
1958 kom vi 2:a i VM. Dessa ledande spelarna samt Nordahls karriär konkurrerar ju med Zlatans.

Zlatan skulle spelat i de bästa ligorna under sin karriär. Då hade han varit på en annan nivå rent historiskt.
Citera
2014-12-22, 18:51
Bannlyst
Man pratar fortfarande om Gunnar Nordahl i Italien pga hans enorma målfabrikation. Han är en legend nere i Italien. Man kommer inte att prata så om Zlatan om 60 år pga att han inte har gjort de avtrycken som krävs. Milan pratar om Van Basten mfl, Inter pratar om Mourinho och trippeln.

Roma pratar om Nisse Liedholm ( 1994), samt Capello och Totti.
Juventus pratar om 80-talets hjältar ( Scirea, Cabrini) samt del Piero, Buffon mfl.

Tyvärr..
Citera
2014-12-22, 19:00
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Min tanke var väl snarast att den spelartyp han är väcker mer uppmärksamhet än den spelartyp Batistuta var. Men tror du att han på sikt tar sig in i det sällskap du nämner här har jag ingenting att protestera mot. Sedan är det väl så att ju längre tiden går, desto mer glöms de stora som inte tillhör de allra största bort, vilket i sig missgynnar t.ex. Nordahl gentemot Zlatan, nu, men även om femtio år.

Jo, som sagt så spelar efterkarriären stor roll också - orsaken att t.ex. Puskas och Meazza är så ihågkomna är ju arenorna. Samma sak med tränare - Liedholm är större än Norddahl p.g.a. sin tränarkarriär trots att Norddahl var en bättre spelare. Samma sak med t.ex. Ancelotti som bara var en hyfsad spelare (VM-brons) kommer ju tillhöra den eliten ändå tack vare sin tränarkarriär. Därför är det svårt att veta med Zlatan.

Fördelen han har är ju att han redan är gullgosse i England och Italien - La Gazetta och Daily Mail skriver ju om honom dagligen trots att han inte spelar i de ligorna. England och Italien har varit viktigt för att skriva fotbollshistoria rent historiskt, så han har ju den fördelen.

Sedan spelar ju teknik (mediateknik, inte fotbollsteknik) roll - Zlatan har blivit större tack vare att Youtube finns för att spela hans, som du skriver, extraordinära mål. Samtidigt så utvecklas ju tekniken mot mer 3D och dagens Youtube är kanske om 30 år vad svartvita klipp är för dagens människor. I jämförelse så säger ju de som levde då att det inte finns någon spelare någonsin som var mer spektakulär än Garrincha. Tyvärr är det ju svårt att se det på de svartvita klipp som finns på honom. Zlatans mål kan ju gå samma möte tills ödes när hologramteknik t.ex. kommer?

Den som lever får se.
Senast redigerad av the_mack_attack 2014-12-22 kl. 19:21.
Citera
2014-12-22, 19:12
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Man pratar fortfarande om Gunnar Nordahl i Italien pga hans enorma målfabrikation. Han är en legend nere i Italien. Man kommer inte att prata så om Zlatan om 60 år pga att han inte har gjort de avtrycken som krävs. Milan pratar om Van Basten mfl, Inter pratar om Mourinho och trippeln.

Roma pratar om Nisse Liedholm ( 1994), samt Capello och Totti.
Juventus pratar om 80-talets hjältar ( Scirea, Cabrini) samt del Piero, Buffon mfl.

Tyvärr..

Det är möjligt att du har rätt, men han har väl ändå varit den mest spektakulära spelaren i Italien under den senaste tioårsperioden, tillika den mest framgångsrika? I.o.f.s. under en nedgångsperiod för ligan, men jag tycker ändå det borde göra rätt stora avtryck. Sedan kan han förstås inte konkurrera med mer lagtrogna spelare bland de egna fansen; det faller sig ju naturligt. Likaså faller det sig naturligt att man blir mer omtalad om man både varit framgångsrik spelare och tränare.

Men den som lever får se, som sagt. Jag känner mig ganska neutral inför Zlatan och har inget behov av att kämpa för honom och göra detta till en Zlatantråd.
Citera
2014-12-22, 19:23
Bannlyst
Zlatans placering kan man jämföra med om David Beckham skulle hamna Topp 5 i England som världens bästa idrottare. Man har baserat mer på andra saker än prestation eller meriter.

Han tjänar fortfarande sjukt med pengar varje år trots att han spelade i USA.

Trodde att DN skulle vara mer kompetenta i sin bedömning.

Min lista skulle vara:

1. Björn Borg

2. Jan-Owe Waldner

3. Annika Sörenstam

4. Ingemar Stenmark

5, Peter Forsberg

6. Niklas Lidström

7. Mats Wilander

8. Stefan Edberg

9. Gunde Svan

10. Carolina Kluft

11. Ingemar Johansson

12 . Gunnar Nordahl

13.Gert Fredriksson

14. Magnus Wislander

15. Anja Persson

16. Zlatan

17. Sixten Jernberg

18. Pernilla Wiberg.

19. Magdalena Forsberg

20. Jörgen Persson

Mvh
Citera
2014-12-22, 20:18
Medlem
Käg Malaxs avatar
Nu har tvåan presenterats:

Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Finns det någon relativt pålitlig statistik hur många utövare det finns i olika idrotterna, både nationellt och internationellt?

Missade det där om nationellt innan. Där finns det statistik från Riksidrottsförbundet (i PDF-filerna här): http://www.rf.se/Undermeny/Statistik/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in