Citat:
Ursprungligen postat av
Käg Malax
Nja, Batistuta är möjligen jämförbar med Zlatan i något slags allmän betydenhet, men han var väl mest bara en mycket effektiv målskytt. Zlatan är ju en larger-than-life-typ som på gott och ont dominerar helt i de lag han spelar i, kan konkurrera med Messi och Ronaldo när han är på sin högstanivå och (som tidigare nämnt) har gjort spektakulära mål i en sådan omfattning att han i just det avseendet tillhör de allra största. Han är definitivt inte "en i mängden" om man väger in hans mer "artistiska" kvaliteter, som han lär kunna leva rätt länge på. Men det kanske är riktigt att det i stora världen i framtiden mest blir bland fotbollsentusiaster.
Ja, alltså jag jämför dem inte som spelartyper på något sätt. Mer på vilken kändisnivå de är. Typ:
Allmänkunskap som alla skall kunna är Pele och Maradona (o ev. Messi och Cristiano Ronaldo i framtiden)
Bred allmänkunskap som idrottsintresserade skall kunna är typ Cruyff, Beckenbauer, Ronaldo
Bred allmänkunskap som den hyfsat fotbollsintresserade skall kunna är typ Batigol, Maldini, Best, Meazza, Puskas, Mattheus o.s.v.
Jag skulle gissa att Zlatan hamnar på den sista nivån, med reservation för att han kommer vara mer youtubad - högre än Norddahl och ev. Liedholm. Och även ev. reservation att han lyckas som tränare (vilket jag inte tror).
Dock är Borg större.