Citat:
Ursprungligen postat av
r1kkie
Fast det är ju fel å påpeka ett en person är mest känd av jordens befolking då han är aktiv idag. Frågan är hur många som kommer komma ihåg honom som man gör med J-O, Borg, Stenmark om 10-20-30 år. LÅNGT ifrån samma sätt. När Stenmark körde stanna ju hela Sverige...
De folk kommer komma ihåg är möjligtvis Messi och Ronaldo. Zlatan, nja...
Stenmark är det ju bara en piss i havet som känner till globalt och Zlatan kommer garanterat bli större än honom om du räknar globalt. Med all vintersport förutom konståkning så kan du räkna bort fyra kontinenter (-Japan), därför blir det aldrig globalt. Det är bara i Europa, Japan och Nordamerika de blir stora.
Däremot håller jag med dig helt om Borg, han är världskänd fortfarande vilket antagligen inte Zlatan kommer att vara (beroende på tränarkarriär o.s.v.) lika många år efter hans karriär är slut.
Waldner är ju känd för en stor del av jordens befolkning, samtidigt inte globalt känd bortsett från Tyskland - lite svårt att bedöma hans globala popularitet
Zlatan är väl ungefär på Batistutas nivå kan jag tänka mig. Folk som kan fotboll och upplevt honom kommer ihåg honom, andra kommer kanske ha hört namnet. Samtidigt är fotboll så stort att det gör honom stor även fast han bara är en i mängden av världsstjärnor.