Citat:
the Rule
Du måste kunna bedömma insatser. Att Zlatan gjort bra ifrån sig i Europas 6:e bästa liga är INGEN merit i de här sammanhangen. Det krävs att man presterar på högsta nivå.
Att komma in på de amerikanska listorna säger ännu mer om deras prestationer.. Det är extra svårt att komma in där pga att de är patriotiska. Annika Sörenstam är mycket större än Zlatan. Pinsamt att se honom såhär långt upp. DN gjorde bort sig här.
Panthenons fotbollslista ger en rättvis bild av fotbollshistorien. Bara C. Ronaldo som skall in.
Jag förstår inte vad du tror dig vinna på att lägga in överdrifter hela tiden. Italienska ligan har aldrig varit 6e ligan i Europa. Just nu är den sämre än på länge, och nu är den rankad fyra i Europa. När Z spelade där under sin första sejour var den högre rankad. Pelé lämnade aldrig brasilianska ligan (bortsett från några år i USA i slutet av karriären). Innebär det att hans ligameriter bara var skit och han egentligen bara presterade bra för att han råkade spela i rätt landslag under ett par VM-turneringar? Och jo, att ligga på 11e plats i CLs skytteliga genom alla tider är att prestera på högsta nivå (speciellt om man, som du säger, spelar i ett lag som är sämre än konkurrenternas, och speciellt när man inte i första hand är en målgörare), och som sagt, italienska ligan på 2000-talet var bättre än vad den var på 50-talet (oavsett status i Europa) så om Zlatans prestationer inte var mycket att ha var alla de tidigare svenskarnas prestationer ännu sämre.
Att bara titta på vilken liga vederbörande har spelat i räcker inte. Man måste tänka på faktorer som hur personen presterat i ligan också och hur de har sett ut i matcherna spelmässigt. I Zlatans fall har han flera gånger varit den klart bästa spelaren i en 3-5 liga, det är fullt jämförbart med en spelare som som bara är topp 5 utan att sticka ut i en 1-2 liga, speciellt de år då Z har presterat bättre i CL än många av konkurrenterna.
Du påstår att omvärlden inte rankar Z topp 100 genom alla tider, och hänvisar till en lista från 2011, dvs innan Z gjorde sina bästa år i karriären. En lista där inte heller C Ronaldo platsade på topp 100. Om du nu anser dig vara så säker på att han inte rankas högre än så, visa då en uppdaterad lista (från 2014 och senare) där han inte räknas in i topp 100. Jag tror att du kommer få svårt att hitta en.
Sörenstam är stor. Jag säger ingenting om det. Men jag säger att de amerikanska listorna är extremt missvisande. De tenderar att nästan bara ta med sporter som är stora i USA. Det som gör att Zlatan eventuellt kan rankas högre än henne (beroende på vilka faktorer man väger in) är till exempel om man tittar på hur den globala konkurrensen ser ut i herrfotboll jämfört med damgolf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Utvecklingen går framåt hela tiden. Därför skall man inte ta hänsyn till nuvarande kvalitet och konkurrens i sådana här listor.
Det beror ju på hur man mäter, men tar man inte hänsyn till tid så är säkerligen världens bästa spelare någonsin någon engelsman på 1800-talet som öste in mål innan omvärlden lärde sig att det fanns en sport som hette fotboll. Men visst, man kan nöja sig med att bara titta på meriter (flest vm-medaljer etc) och i så fall kan man nog lugnt slå fast att Roger Ljung var en bättre spelare än Ryan Giggs eftersom han lyckades ta ett VM-brons medan Giggs inte ens tog sig till VM. Någonstans får man bestämma vilka definitioner man ska gå efter.
Jag har inga problem med att man påstår att Nordahl var mer meriterad än Zlatan. Och som sagt, gör man klart innan att man bara tittar på meriter så är det helt ok (dock borde i så fall stora delar av listan befolkas av idrottsmän som sopade hem OS-guld i de första olympiska spelen). Men om man, när man skriver listan, påstår att den går ut på att ranka vilka som varit är
bäst, så måste man ta hänsyn till fler faktorer.