2014-12-22, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
sunniter anser att shiiter kommer hamna i helvetet, man ser de som otroga... och därför kan mörda de,

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Var får du det ifrån? Enstaka personer som uttalar sig på det sättet eller menar du att alla sunniter ser oss på det sättet?

Från underlaget i din bok av bronsålders-ålders bubbla-värld och våldsmanual.

Teo-fascism är och förblir teo-fascism tills dess en rejäl doktrinell vårstädning sker. Och en SÅN åstakommar du inte med slingre-retorik.
Citera
2014-12-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är inte bara att bägge tror på gud, de är bägge muslimer...
och de slaktar varandra, så vad kan kristna förvänta sig?
Detta shia-sunni kriget gör att det uppstår konstiga konstellationer, allianser...
Iran har bombat IS i Irak men även deras fiende USA bombar IS,
de talar inte med varandra men måste samordna sina attacker annars kan det uppstå problem, haha

kristna kan förvänta sig att dra åt sig äran av att vara fredliga så länge det är stök och bök i muslimska länder.
Citera
2014-12-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurisahin55555
hehe vart i koranen står Shia eller sunni?

läs trådstarten, inlägg nr 1.
Citera
2014-12-22, 15:37
Medlem
Citat:
instämmer. men faktum är ju att koranen tolkar sig själv och självklart att idag folk feltolkar koranen.

men vem har den rätta tolkningen då ?
Citera
2014-12-22, 15:39
Medlem
Citat:
instämmer. men faktum är ju att koranen tolkar sig själv och självklart att idag folk feltolkar koranen.

nu går du i en cirkel, koranen tolkar sig själv och folket tolkar koranen, då får man skriva om koranen så det inte blir fel / missuppfattningar och bort med sunni och shia.
Citera
2014-12-22, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja absolut, alla muslimer bör följa Koranen för att inte splittras och kalla sig för Shia eller Sunni. Det som splittrar muslimerna är ju tolkningen av Koranen, eller hur?

Sopa framför egen dörr. Du "tolkar" själv väldig mycket såsnart du får en chans.
Citera
2014-12-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sopa framför egen dörr. Du "tolkar" själv väldig mycket såsnart du får en chans.

ja, alla muslimer sitter och tolkar koranen utom i moskeen där tolkar imamen och alla andra är tysta.
Citera
2014-12-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
men vem har den rätta tolkningen då ?

du frågar och koranen svarar.
Citera
2014-12-22, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men tydligen icke éntydigt.
Citera
2014-12-22, 16:06
Medlem
Citat:

tyvärr har jag läst den snart ett par varv, då påstår koranen att kvinnan är en åker som ska brukas efter behag, ( vi är tillbaka till noll igen ) sura 2:223.
Citera
2014-12-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
nu går du i en cirkel, koranen tolkar sig själv och folket tolkar koranen, då får man skriva om koranen så det inte blir fel / missuppfattningar och bort med sunni och shia.

ingen missförståelse utan det jag menar är att det det finns många som inte lever enligt koranen och profetns sunnah. en vers kortfattar om hur problemet kan lösas

[4:59] Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts; och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och Sändebudet, om ni tror på Gud och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.

när jag säger feltolkar menar jag att man blandar religionen och sina egna ÅSIKTER
Citera
2014-12-22, 16:23
Medlem
Citat:
ingen missförståelse utan det jag menar är att det det finns många som inte lever enligt koranen och profetns sunnah. en vers kortfattar om hur problemet kan lösas

[4:59] Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts; och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och Sändebudet, om ni tror på Gud och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.

när jag säger feltolkar menar jag att man blandar religionen och sina egna ÅSIKTER

men det står i koranen att kvinnan är en ÅKER. läs suran själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in