2014-12-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Jag har känt i mitt inre hur jag greps av gudsfruktan när jag en dag hade fått nog av synden och bad till Gud om att få komma till honom. Tårarna kom och jag fick en känsla inombords hur fel jag hade levt och en vilja om att leva rätt inför Gud kom direkt till mig!

Det finns så många som får liknande erfarenheter och ännu större, av Jesus i sina liv. Och jag vill hävda att det är detta som skiljer min manual från andra religioners.. Det är ett levande ord!

Det är inget jag tycker mig se från andra religioners manualer, hur folk liksom förändras totalt, blir helade från plågor, får ett driv till rättfärdighet..
Så du tycker din religion är speciell? Och du tror inte folk i andra religioner tycker samma sak om sin religion? Utan att vara elak så tror jag att du ser det du vill i din kristna bubbla.
Jag undrar även vilken synd du pratar om?
Citera
2014-12-21, 17:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Nej något finns, och därefter kom berättarna. Något som dock inte skedde av tur utan Gud planerade att Guds ord skulle spridas till alla folk, och härligt är ju det!

Varför ser man aldrig en kristen få en mohamed-uppenbarelse? Okej han är ju död, Allah-uppenbarelse då? Nej juste han är ju bara en påhittad gud.

Muslimer som får en Jesus-uppenbarelse har jag dock sett flera stycken! Eftersom Jesus lever! Den ende sanna Guden!
Ja några föreställningar ur okunskapens mörker fanns, självklart var det så.

Att nådens tröst äger kraftigare mer genuin er-känsla för människan i sin existentiella osäkerht, att genuint vilja och bevisa sig uppta och acceptera henne, kan ha haft sin attraktionskraft och med goda viljor kunna öppna upp för fler att känna sig! dugliga.

Rätt enkel psykologi så här efteråt med historiskt facit i handerna.

Islam bannar människan, ett misstag - det blev notoirisk lydnad av krigisk karaktär.. medan kristenheten förstod förlåtelsens kraft.. man upphöjde det.. men strukturerat, man ville ordning och struktur för att uppnå frid/ro att fokusera/studera. inte att gulla med eller tävla med, till en början..

Där hopplöshet bor.. sorg och misströstan... kom man upp med intellektuell motvikt, människan lär sig att aldrig av egen kraft nå frälsning, varför befrielseläran ur kristliga läror om att kärleken till nästan.. uppenbart var så avgörande att eet behövde systeematiseras (och blev också påtvingat längre perioder) måste ha bejakat så pass många att det blev inget mer än populärt.

Bekräftelseteorin. "jag lyssnar på dig, ärar din inre mening, överlämna ditt inre.. vi delar på det/ bikten) , lägg ifrån dig bördor och oro.... sådant.

Jag säger inte emot din vision av utveckling av kärleksbegreppet alltså... men att själavandring i form av att jesus dimper in i din kropp - där går gränsen

Det är DIN längtan till någon slags förening att uppfylla skolastiken/eller kristusologin.

Så får du endorfiner av att förhålla dig till befrielseläran, så ha det... det är dock trollerikonst, och människors psykofysiska NÄRVARO ed benägenhet att stötta dig och förstärka inte minst.. förstärkningen som ger upplevelsen en rejäl skjuts... till att anta proportioner som förvillar dig att plötsligt "börja känna en massa / buddhism använder sig av liknande teknik - och det är väldigt rigoröst förvaltat men också administrerat via flera hundra år av förädling så för dem vilka "ger sig hän" blir det en slags trans = saammantaget med alla komponenterna = trygghet i sin mer slutliga form, att uppleva helhet.

Så människor är visst skickliga att veta vad som ska undanhållas och vad som ska framhållas....
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-21 kl. 17:39.
Citera
2014-12-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så du tycker din religion är speciell? Och du tror inte folk i andra religioner tycker samma sak om sin religion? Utan att vara elak så tror jag att du ser det du vill i din kristna bubbla.
Jag undrar även vilken synd du pratar om?

Ja givetvis, på det sätt att det är den enda sanna religionen! Jo det gör dom garanterat, men jag ser muslimer få uppenbarelser om Jesus och bli räddade! Har sett flera sådana bekännelser.
Däremot ser jag inga kristna som får uppenbarelser om att Buddha hör av sig eller Allah eller Ganesha och att dom slås av häpnad och omvänder sig till dem! .. därför att de är falska "Gudar".
Djävulen har överlistat människorna så att de hittar på sina egna versioner om frälsning, och därmed dras allt längre ifrån den sanna Guden och ner i fördärvet.

Synden jag i mitt fall pratade om är den ganska vanliga värdsliga synden, man älskar världen och dess frestelser. Jag syndade sexuellt framförallt, sökte ära i ytliga ting med mera. Istället för att söka ära i Gud.
Citera
2014-12-21, 17:53
Medlem
Men den största synden som jag gjorde mig skyldig till var nog ändå att avvisa Gud , att liksom välja att inte tro.
Citera
2014-12-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja några föreställningar ur okunskapens mörker fanns, självklart var det så.

Att nådens tröst äger kraftigare mer genuin er-känsla för människan i sin existentiella osäkerht, att genuint vilja och bevisa sig uppta och acceptera henne, kan ha haft sin attraktionskraft och med goda viljor kunna öppna upp för fler att känna sig! dugliga.

Rätt enkel psykologi så här efteråt med historiskt facit i handerna.

Islam bannar människan, ett misstag - det blev notoirisk lydnad av krigisk karaktär.. medan kristenheten förstod förlåtelsens kraft.. man upphöjde det.. men strukturerat, man ville ordning och struktur för att uppnå frid/ro att fokusera/studera. inte att gulla med eller tävla med, till en början..

Där hopplöshet bor.. sorg och misströstan... kom man upp med intellektuell motvikt, människan lär sig att aldrig av egen kraft nå frälsning, varför befrielseläran ur kristliga läror om att kärleken till nästan.. uppenbart var så avgörande att eet behövde systeematiseras (och blev också påtvingat längre perioder) måste ha bejakat så pass många att det blev inget mer än populärt.

Bekräftelseteorin. "jag lyssnar på dig, ärar din inre mening, överlämna ditt inre.. vi delar på det/ bikten) , lägg ifrån dig bördor och oro.... sådant.

Jag säger inte emot din vision av utveckling av kärleksbegreppet alltså... men att själavandring i form av att jesus dimper in i din kropp - där går gränsen

Det är DIN längtan till någon slags förening att uppfylla skolastiken/eller kristusologin.

Så får du endorfiner av att förhålla dig till befrielseläran, så ha det... det är dock trollerikonst, och människors psykofysiska NÄRVARO ed benägenhet att stötta dig och förstärka inte minst.. förstärkningen som ger upplevelsen en rejäl skjuts... till att anta proportioner som förvillar dig att plötsligt "börja känna en massa / buddhism använder sig av liknande teknik - och det är väldigt rigoröst förvaltat men också administrerat via flera hundra år av förädling så för dem vilka "ger sig hän" blir det en slags trans = saammantaget med alla komponenterna = trygghet i sin mer slutliga form, att uppleva helhet.

Så människor är visst skickliga att veta vad som ska undanhållas och vad som ska framhållas....

Måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå vad du försöker säga. Du pratar osammanhängande och bara massa tomma ord.
Citera
2014-12-21, 18:22
Medlem
Citat:
Men den största synden som jag gjorde mig skyldig till var nog ändå att avvisa Gud , att liksom välja att inte tro.
Hur väljer man att inte tro?
Citera
2014-12-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur väljer man att inte tro?

Jag menar på att jag egentligen hade tron, från barnsben. Men jag ville gå min egen väg, blev lockad av synd och så vidare. Och då kändes de väl bäst , samt kom "naturligt" att Gud försvann ur mitt liv. Så på så vis kan man väl säga att jag valde att "inte tro" fast att innerst inne fanns den nog där, eftersom jag vände mig till Honom igen när jag hade "syndanöd".
Citera
2014-12-21, 18:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag menar på att jag egentligen hade tron, från barnsben. Men jag ville gå min egen väg, blev lockad av synd och så vidare. Och då kändes de väl bäst , samt kom "naturligt" att Gud försvann ur mitt liv. Så på så vis kan man väl säga att jag valde att "inte tro" fast att innerst inne fanns den nog där, eftersom jag vände mig till Honom igen när jag hade "syndanöd".
Då har man väl tro men man väljer att inte tillbe.
Citera
2014-12-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ok,kanske det. Du är inte rädd att du blivit indoktrinerad? Så skulle jag nog känna om jag trodde på något sedan barnsben som inte gick att bevisa.
Citera
2014-12-21, 18:47
Medlem
Ja det skulle man ju också kunna säga , men tron försvann liksom i bakgrunden väldigt väldigt långt, på grund av allt annat jag sysslade med. Så i princip slutade jag att tro en period.

Och nja, anser att jag hade tur som hade kristna föräldrar, men jag hade vad jag minns till och med vid ett tillfälle sagt till mina föräldrar att jag inte tror längre, och det accepterade dom givetvis.
Det var emellertid så att jag själv valde att vända tillbaka till Gud efter alla problem jag hade, då jag kände att det var det enda rätta att göra. Och det ångrar jag inte, eftersom mitt liv vände ganska drastiskt till det bättre därefter
Citera
2014-12-21, 19:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå vad du försöker säga. Du pratar osammanhängande och bara massa tomma ord.
Nej det är du som inte är van läsare.

Att förhålla sig till skönlitteratur som bibeln är, att skapa lag och moral ur det, är dödfött - hela världen visar tydligt att det inte går och mellanösterna är ännu det ultimata beviset vi har att tillgå mitt under vldigt utvecklad tid, hur illa det går att förfara bedrägligt med liv, med bibelverserande excesser att ses som tillförlitligt och intelligent, för att inte säga hur fientligt det blir... att ha referenspunkterna utstakade på det djupt människoföraktande sättet.

lär dig läsa innan du loggar in i diskussionsforum. jag gjorde färdigt alla mina tentor och har aldrig hört att jag "inte kan skriva" lol ;thumbsup:

konstigt.... hur kom jag ens vidare... , tur du inte var rektor eller docent.

då skulle jag få läxor och hett bakom öronen, fösöka få till drömska version av "meningen med bibel-kunskap" ups... för mig är bibel inget som går under vetenskap ens.

(folktron i samlad form... så vidskepelsen kommer upp, nu igen... ang. formen, stilen.. att hylla något... som en uppfyllnad i sig.. utan anknytning..)

stylad kultur / trend , det r vad bibeln symboliserar för mig när nutida folk.. försöker påstå att man "bör" beakta bibelordandena, som sansat tillförlitliga och äga autencitet.

men bra försök av dig. du enbart ogillar att se din fantasylitteratur inte ges fullmakt överallt helt overifierat.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-21 kl. 19:28.
Citera
2014-12-22, 06:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja givetvis, på det sätt att det är den enda sanna religionen! Jo det gör dom garanterat, men jag ser muslimer få uppenbarelser om Jesus och bli räddade! Har sett flera sådana bekännelser.
Däremot ser jag inga kristna som får uppenbarelser om att Buddha hör av sig eller Allah eller Ganesha och att dom slås av häpnad och omvänder sig till dem! .. därför att de är falska "Gudar".
Djävulen har överlistat människorna så att de hittar på sina egna versioner om frälsning, och därmed dras allt längre ifrån den sanna Guden och ner i fördärvet.

Även om detta var sant ... vad det inte är ... är det ändå inte belägg för något ...

... annat än som en demonstration av min kategori 1/ av pådyvlande teism: Zombi'ism (~intellektuella handikap).

Citat:
Synden jag i mitt fall pratade om är den ganska vanliga värdsliga synden,

Förtydliga gärna konceptet: "Värdslig synd".

Citat:
man älskar världen och dess frestelser. Jag syndade sexuellt framförallt, sökte ära i ytliga ting med mera. Istället för att söka ära i Gud.

Som demonstrerar kategori 2/ av min pådyvlande teism-klassificering: Mentala störninger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in