2014-12-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du får gärna delge oss hur kompisen kunde bli lurad avseende uppsägningstiden, då uppsägningstiden är reglerad i avtalet. Framgår det inte i avtalet om hur lång uppsägningstiden är, så får man helt enkelt titta i 12 kap. JB.

Studenstaden lovade henne att uopsägningstiden var en månad, men sedan när hon sa upp så ändrade de till tre. Svårare än så var det inte
Citera
2014-12-21, 11:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Studenstaden lovade henne att uopsägningstiden var en månad, men sedan när hon sa upp så ändrade de till tre. Svårare än så var det inte

... och hur lovade de henne det? Via email? Muntligt? Muntliga överenskommelser är faktiskt också en slags kontrakt (detta har jag höra av folk som kan juridik).

Fast om det står i kontraktet att det är 3 månader uppsägningstid så är det problematiskt att hävda något annat
Citera
2014-12-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Man får inte avtala om mindre än tre månaders uppsägningstid, så det dom gjorde när dom "ändrade till tre" var att dom följde lagen.

https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1
Citera
2014-12-21, 12:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Man får inte avtala om mindre än tre månaders uppsägningstid, så det dom gjorde när dom "ändrade till tre" var att dom följde lagen.

https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1
Läs 12 kap. 1 § 5 st. JB innan du uttalar dig. 12 kap. är tvingande till hyresgästens fördel, varför det går utmärkt att avtala om kortare uppsägningstid för hyresgästen, men inte för hyresvärden.
Citera
2014-12-21, 15:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Läs 12 kap. 1 § 5 st. JB innan du uttalar dig. 12 kap. är tvingande till hyresgästens fördel, varför det går utmärkt att avtala om kortare uppsägningstid för hyresgästen, men inte för hyresvärden.

Precis, det är skillnad på att hyresvärden kastar ut en eller att man själv vill flytta ut.
Citera
2014-12-22, 13:28
Medlem
Hur ska jag göra här?

Ska skriva på kontrakt till rum på kantorsgatan (korttidskontrakt) imorgon, med inflytt 01 januari. Idag fick jag svar från Heimstaden om att jag fått rum hos dem i Flogsta. Sista svarsdag imorgon och inflytt 1a februari. Det måste ju betyda att jag så fort jag fått nyckeln kan säga upp rummet på kantors för att flytta in hos Heimstaden? Sista svarsdag är som sagt imorgon. Hur borde jag gå tillväga?
Citera
2014-12-22, 14:58
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastah
Hur ska jag göra här?

Ska skriva på kontrakt till rum på kantorsgatan (korttidskontrakt) imorgon, med inflytt 01 januari. Idag fick jag svar från Heimstaden om att jag fått rum hos dem i Flogsta. Sista svarsdag imorgon och inflytt 1a februari. Det måste ju betyda att jag så fort jag fått nyckeln kan säga upp rummet på kantors för att flytta in hos Heimstaden? Sista svarsdag är som sagt imorgon. Hur borde jag gå tillväga?

Hur lång uppsägningstid har du hos Rikshem? Är det en månad? Om ja, så borde det väl gå vägen. Du måste ju ha ett boende i en månad hur som helst
Citera
2014-12-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Hur lång uppsägningstid har du hos Rikshem? Är det en månad? Om ja, så borde det väl gå vägen. Du måste ju ha ett boende i en månad hur som helst

Exakt, en månad uppsägningstid, det stämmer. Får väl börja med att skriva på kantors och sen säga upp när jag flyttar in :P
Citera
2014-12-22, 15:28
Medlem
Fråga
Hur är det med 2: or eller stora 1: or i Uppsala? Funderar på att plugga där fast vill gärna bo med min flickvän. Är det bara 1: or som gäller när det är studentboenden? Vet att det är svårt i sig att få en studentlägenhet där, vore det för mycket att förvänta sig att få en större 1:a eller 2:a då? Finns de överhuvudtaget?

Att försöka skaffa "vanlig" lägenhet är inget riktigt alternativ antar jag, är nog rätt hopplöst att få något. Så inga sådana svar tack.
Citera
2014-12-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Fråga
Hur är det med 2: or eller stora 1: or i Uppsala? Funderar på att plugga där fast vill gärna bo med min flickvän. Är det bara 1: or som gäller när det är studentboenden? Vet att det är svårt i sig att få en studentlägenhet där, vore det för mycket att förvänta sig att få en större 1:a eller 2:a då? Finns de överhuvudtaget?

Att försöka skaffa "vanlig" lägenhet är inget riktigt alternativ antar jag, är nog rätt hopplöst att få något. Så inga sådana svar tack.
Har du kötid? Om ja, det finns allt från 1: or-4: or. Tidigare har det varit så att det varit lättare att få större lägenheter än små. Om nej, köp en BR.
Citera
2014-12-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Har du kötid? Om ja, det finns allt från 1: or-4: or. Tidigare har det varit så att det varit lättare att få större lägenheter än små. Om nej, köp en BR.

Har dessvärre ingen bra kötid, har hört att det krävs väldigt många år.
Citera
2014-12-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Har dessvärre ingen bra kötid, har hört att det krävs väldigt många år.

Ja det krävs nog minst 5-6 terminer för att få lägenhet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in