2014-12-17, 17:33
Medlem
Hej o hå, efter skumläst lite så fann jag inte riktigt svaret på min fråga.

Den lyder: jag kommer ha 650 poäng något när jag söker in, hur pass nära/bra lägenhet kan man landa? Idealet vore en 2:a på kanske 50 kvadrat med gångavstånd (2-3km) till universitetet, möjligt?
Senast redigerad av Snaggat 2014-12-17 kl. 17:46.
Citera
2014-12-17, 20:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat

Den lyder: jag kommer ha 650 poäng något när jag söker in, hur pass nära/bra lägenhet kan man landa? Idealet vore en 2:a på kanske 50 kvadrat med gångavstånd (2-3km) till universitetet, möjligt?
Studentlägenhet borde det räcka bra till, tror du kan välja och vraka (om det finns något ledigt). En vanlig lägenhet räcker det inte till.

Hittade några privata hyresvärdar fast en del länkar på sidan gäller inte längre så man får googla hyresvärden själv.

Såg just att Öbo ska ha 5000 kr i hyra för en studentetta. Visserligen nybyggd, men ändå.

Svår fråga. Det har byggts en hel del nytt det senaste året, så det finns fler lägenheter än tidigare.

http://www.obo.se/student
Citera
2014-12-17, 20:38
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat

Teknisten, grankotten och kanske åstadalsvägen räcker dina poäng till om du vill ha en etta/tvåa
Teknisten är helt nybyggda lägenheter mitt i centrum vid våghustorget, ca 3 km till skolan går 4st bussar till universiteter från våghustorget höga hyror dock.
Citera
2014-12-17, 21:11
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Om jag inte missminner mig så brukar det ibland strula med att få mailet. Skicka ett mail till den ansvarig för kursen och fråga hur du skall gå till väga. Om du vet vilken kurs det är som läses först i programmet kan du söka fram den på www.oru.se och sedan surfa in där du hittar kursplanen, där står det vilken litteratur som gäller för dig.

Under https://kronox.oru.se/ kan du söka fram ditt schema för kursen sedan.

Nej för helvete! Skicka inga mail till kursansvariga. Kursansvariga har inte en susning om antagningen. Maila eller ring den lokala antagningsenheten i stället. Det är ju de som jobbar med de här prylarna.
Citera
2014-12-20, 18:43
Medlem
Citat:
Grankotten & Muttrarna är områden jag skulle satsa på om jag hade duktigt med poäng, du har allt för dig själv och slipper dela med folk eller riskera att hamna i en skitig korridor. Sen jävligt nära till universitetet.

Tacksam för ditt svar, men enligt Google Maps är grankotten och muttrarna över 2km bort från universitetet, medan tybblegatan ligger 400m från campus. Studentgatan ligger mindre än 100m från campus, alltså enligt Google Maps. Sen är det också så att de områden som du nämner är dyrare än t.ex. Tybblegatan/Studentgatan. Jag skulle nog hellre vilja ha gemensamt kök, än en liten kokvrå i rummet, där det är tyst och man sällan träffar sina grannar. Men stort tack för dina beskrivningar! Jag tror också att det är ett lotteri ang. hur miljön i korridorerna är.
Citera
2014-12-21, 08:57
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaz
Tacksam för ditt svar, men enligt Google Maps är grankotten och muttrarna över 2km bort från universitetet, medan tybblegatan ligger 400m från campus. Studentgatan ligger mindre än 100m från campus, alltså enligt Google Maps. Sen är det också så att de områden som du nämner är dyrare än t.ex. Tybblegatan/Studentgatan. Jag skulle nog hellre vilja ha gemensamt kök, än en liten kokvrå i rummet, där det är tyst och man sällan träffar sina grannar. Men stort tack för dina beskrivningar! Jag tror också att det är ett lotteri ang. hur miljön i korridorerna är.
Google maps ljuger för dig eftersom muttrarna ligger precis bakom studentgatan (max 100m därifrån). Sedan skulle jag rekommendera Tybble framför studentgatan genom att Tybble tenderar att vara lugnare (inte lika mycket efterfest) samt ligger närmare mataffärer vilket jag värderar högre. Det tar max 5 minuter att gå till skolan ändå.

Ett annat förslag är att du tar ett korridorsrum till att börja med och sedan söker bostäder hos andra hyresvärdar som inte har kösystem. JE-Bygg/Behrs fastigheter har studentlägenheter på Tärnvägen, Asplunds på universitetsgatan och Husherren har muttrarna.

Men ta i alla fall att börja med något korridorsrum/grankotten så att man har någonstans att bo och slipper stressa över det. =)
Citera
2014-12-21, 10:38
Medlem
Citat:
Men ta i alla fall att börja med något korridorsrum/grankotten så att man har någonstans att bo och slipper stressa över det. =)

Precis vad jag tänker göra.
Jag har två studentlägenheter som jag står och väntar på, tybblegatan och studentgatan. Så vi får väl vänta och se! Tack för ditt svar!
Citera
2014-12-21, 11:46
Medlem
dont_blame_mes avatar
dum fråga?

jag har fått erbjudande på en 3a på 70kvm för 5k i varberga.

borde jag ta detta? området ska inte vara det bästa, sen är det ganska långt till uni. jag skrev in mig i bostadsgarantin rätt tidigt så jag borde ju kunna få delat boende via öbo tillfälligt.

har kanske 100p, men snittet verkar ligga lite högre än det om jag förstått det rätt..

vad hade ni gjort?
Citera
2014-12-21, 21:55
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
dum fråga?

jag har fått erbjudande på en 3a på 70kvm för 5k i varberga.

borde jag ta detta? området ska inte vara det bästa, sen är det ganska långt till uni. jag skrev in mig i bostadsgarantin rätt tidigt så jag borde ju kunna få delat boende via öbo tillfälligt.

har kanske 100p, men snittet verkar ligga lite högre än det om jag förstått det rätt..

vad hade ni gjort?
Egentligen så får man vara glad över att det går att hitta någonting alls. Det råder bostadsbrist. Jämför med en nybyggd studentlägenhet där man för samma pris bara får ett rum och en kokvrå. Varberga ligger ganska långt ifrån universitetet. Det går förstås att cykla men det blir en bit. 7 km enkel resa ungefär. Busskort kostar en del och är man inte så morgonpigg så vill man gärna ha den där extra halvtimmen att sova.
Citera
2014-12-23, 01:28
Medlem
GunnersAreRunnerss avatar
Citat:

Google maps i all ära, har hjälpt mig många gånger. Men när det kommer till att kalkylera gång så är jag desto tveksammare rörande dess pricksäkerhet. Har själv gått respektive sträckor i duktigt många månader nu (student i örebro) och jag kan redan nu säga att skillnaden inte är så stor. 10 Min från muttrarna, om ens det. 15-20 min Från Grankotten. Cirka 5 min från studentgatan och 5-10 från tybble beroende på vart i tybble du bor.

När det kommer till priserna så är både tybble och studentgatan riktigt billigt just eftersom det är är delat kök samt korridorsrum bland annat. Hyran ligger på cirka 2500 kr i månaden (10 månaders hyra). Riktigt generöst i mitt tycke.
Citera
2014-12-23, 14:02
Medlem
Nu är det så att jag fick en studentbostad vid Studentgatan. Är det någon som vet på vilken våning köket ligger och hur många (ungefär) som bor i en byggnad/port vid Studentgatan?Läste också att ICA Maxi Stormarknad öppnar vid universitetet i mars 2015.
Citera
2014-12-23, 15:29
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Nu är det så att jag fick en studentbostad vid Studentgatan. Är det någon som vet på vilken våning köket ligger och hur många (ungefär) som bor i en byggnad/port vid Studentgatan?Läste också att ICA Maxi Stormarknad öppnar vid universitetet i mars 2015.
Jag antar att det är korridor och då har man ett kök/korridor så det är på samma våning. I de korridorer på studentgatan jag har besökt så bor man 8 pers/korridor och det brukar vara 6 korridorer per port så skulle gissa på 48 personer. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in