Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Ja jag lyckades faktiskt lösa den!

tack! Jag är inte med på svaret dock, det är liknande uppgifter där jag får fram svaret men sedan presenterar de dem som du gjort enligt ovan, och jag förstår inte varför man gör så om du har tid att förklara

Jag ska göra ett försök att förklara, men jag är dock inte så pedagogisk.
Vi utgick från talet:
cos3x=0,5
Första steget är att omvandla siffran 0,5 till grader eller radianer. Handlar det om grader så kan man omvandla siffror till grader via miniräknaren, eller kolla i tabeller vad siffran 0,5 för cosinus är. Jag vet inte om vissa miniräknare kan omvandla siffror som 0,5 till radianer och skall därför låta detta vara osagt. Många gånger kommer man långt med att använda sig av tabeller för att ta fram önskade värden
Hur som helst, när vi har omvandlat siffran 0,5 till grader eller radianer, så "försvinner" cos i vänsterledet och vi får då att cosinus för 0,5 är 60 grader, eller motsvarande pi/3 i radianer. Talet ställs därefter upp enligt följande:
3x=+/-60 grader + n*360
eller i radianer
3x=+/-pi/3+n*360
n är ett sk. godtyckligt heltal och kan sägas symbolisera antalet varv i enhetscirkeln. Om tex. n=1 så betyder detta 1 varv i enhetscirkeln, n=2 (2 varv i enhetscirkeln), n=3 (3 varv) osv. Siffran 360 grader eller 2pi radianer indikerar att det är 360 grader i enhetscirkeln, vilket motsvarar 2pi i radianbegreppet.
I det sista steget så ska vi nu ta reda på vad x är. Då måste vi dividera 3x med 3 och således göra samma sak med de övriga siffrorna i talet. Vi får då:
x=20 grader + n*120 grader, eftersom:
60/3=20 och 360/3=120
I radianer blir detta på motsvarande sätt:
x=+/-pi/9+n*2pi/3
Hoppas att jag i alla fall kunde bidra med något för att lätta på förvirringen och öka förståelsen.