2014-12-20, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Jasså. Vet inte om jag skulle vilja kalla mig lchf-fanatiker, men det finns definitivt en gravad hund i hela anti fett/anti salt propagandan som ältats i årtionden nu. Folk glömmer av att vi är organismer och att våra kroppar har utvecklats under en lång tid där den hunnit anpassa sig till en viss typ av föda, sk. naturlig föda.

Det är bara att inse, våra kroppar är inga robotar, vi är organismer, och vi bör leva som organismer. Den moderna människan är ett monster, som endast trivs i en kliniskt ren miljö fylld av rengöringsmedel från A-Ö, och en kyl fylld av snålfettsprodukter och en stor flaska "diet coke".

Ja och världen är inte uppbyggd i svarta och vita färger. Man behöver inte gå åt den extrema motsatsen mot vad man kanske normalt äter.
Vad menar du är "naturlig föda"? Återigen ett begrepp som är taget ur röven då det inte säger något.
Citera
2014-12-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ja och världen är inte uppbyggd i svarta och vita färger. Man behöver inte gå åt den extrema motsatsen mot vad man kanske normalt äter.
Vad menar du är "naturlig föda"? Återigen ett begrepp som är taget ur röven då det inte säger något.
Nej, våra kroppar tål nog det mesta ärligt talat, och jag kan hålla med om att fetma inte är så enkelt som att det bara handlar om kost.
Dock så tror jag att om man nu skall diskutera kost, och vilken kost som är nyttig, så är det naturliga produkter såsom i grönsaker, bär, och andra saker som våra kroppar har ätit under miljontals år. Däremot relativt nya påfund såsom rafinerat mjöl, socker, aspartam och andra tillsatsämnen borde man kanske inte vräka i sig.
Citera
2014-12-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat

Håller helt med här, dessa uttryck hör jag i stort sett endast från lchf-anhängare. Skulle vit flugsvamp klassas som naturlig föda exempelvis?

Alla i min närhet som följer lchf-principen tror dessutom att de kan äta hejdlöst och ändå minska sin vikt. Samtliga har antingen gått ner väldigt lite eller inget alls - några har t.o.m sett med förvånade ögon hur deras vikt har ökat. Det konstiga är att de flesta av dem känner någon eller känner någon som känner någon som gått ner skitmycket, medan de själva lyckas gå ner max 2kg. Medans alla som följer kaloridieten nått sin målvikt, och kan fortfarande äta pizza ibland om de får för sig det.

Extremer är sällan bra.
Citera
2014-12-20, 11:05
Medlem
Citat:
Folk glömmer av att vi är organismer och att våra kroppar har utvecklats under en lång tid där den hunnit anpassa sig till en viss typ av föda, sk. naturlig föda.

Att läsk är ytterst suspekt kan jag gladeligen hålla med om. När det gäller naturlig föda tycker jag att det verkar lite svårtytt, även om jag verkligen inte är någon expert. Det verkar finnas folk som äter en extremt animalisk föda, t.ex. inuiter, och andra som till stor del lever på stärkelserika rötter, andra lever på ris och grönsaker. I stora delar av världen har vuxna människor svårt att tåla mjölk, men i områden som här i norra Europa och något ställe i Afrika där boskapsskötseln varit intensiv har vi utvecklat en mutation som gör att det enzym som krävs för att bryta ner laktos (mjölksocker) oftast inte försvinner efter barndomen. Hade vi alla bott kvar på samma ställe som våra förfäder i 3000 år hade det kanske varit lätt att specificera "naturlig föda", men nu flyttar vi kors och tvärs och importerar massor av livsmedel.

Min mycket slarviga regel är att så långt som praktiskt möjligt laga maten från grunden själv. Jag inbillar mig dock inte för ett ögonblick att jag är något lysande exempel på hälsa.
Citera
2014-12-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Att läsk är ytterst suspekt kan jag gladeligen hålla med om. När det gäller naturlig föda tycker jag att det verkar lite svårtytt, även om jag verkligen inte är någon expert. Det verkar finnas folk som äter en extremt animalisk föda, t.ex. inuiter, och andra som till stor del lever på stärkelserika rötter, andra lever på ris och grönsaker. I stora delar av världen har vuxna människor svårt att tåla mjölk, men i områden som här i norra Europa och något ställe i Afrika där boskapsskötseln varit intensiv har vi utvecklat en mutation som gör att det enzym som krävs för att bryta ner laktos (mjölksocker) oftast inte försvinner efter barndomen. Hade vi alla bott kvar på samma ställe som våra förfäder i 3000 år hade det kanske varit lätt att specificera "naturlig föda", men nu flyttar vi kors och tvärs och importerar massor av livsmedel.

Min mycket slarviga regel är att så långt som praktiskt möjligt laga maten från grunden själv. Jag inbillar mig dock inte för ett ögonblick att jag är något lysande exempel på hälsa.
Precis, vi vet väldigt lite, så någonstans får man hitta nån balans genom lyssna på sin kropp och utgå ifrån att allt som är gott är farligt, och ta risker därefter.
Ett typiskt exempel är ju dock personen som äter och lever så nyttigt som bara möjligt, och plötsligt blir påkörd eller dör i cancer.
Senast redigerad av sanninglrbs 2014-12-20 kl. 11:51.
Citera
2014-12-20, 12:25
Bannlyst
Citat:
Nej, våra kroppar tål nog det mesta ärligt talat, och jag kan hålla med om att fetma inte är så enkelt som att det bara handlar om kost.
Dock så tror jag att om man nu skall diskutera kost, och vilken kost som är nyttig, så är det naturliga produkter såsom i grönsaker, bär, och andra saker som våra kroppar har ätit under miljontals år. Däremot relativt nya påfund såsom rafinerat mjöl, socker, aspartam och andra tillsatsämnen borde man kanske inte vräka i sig.

Återigen ett begrepp jag inte gillar, i det här fallet "nyttig". Eftersom att personer har olika behov av olika mikro och makronutrienter så är det behovet som styr om kosten man äter är "nyttig"
Man klassar inte enskilda livsmedel i kategorier som onyttig respektive nyttig då det är idiotiskt om man ser till principen ovan.
Angående aspartam så kan man vräka i sig det om man ser till WHO samt EFSAs rekommendationer då det inte visat några negativa effekter.
Angeånde mjöl och socker så är det återigen behovet som styr om man bör äta det eller inte. Glutenallergiker bör kanske inte äta mjöl för att ta ett lysande exempel.

Citat:
Precis, vi vet väldigt lite, så någonstans får man hitta nån balans genom lyssna på sin kropp och utgå ifrån att allt som är gott är farligt, och ta risker därefter.
Ett typiskt exempel är ju dock personen som äter och lever så nyttigt som bara möjligt, och plötsligt blir påkörd eller dör i cancer.

Vi vet faktiskt idag väldigt mycket. Men vi behöver fortfarande forska mer.
Citera
2014-12-20, 17:35
Medlem
ToiletDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
nej jag trollar inte och som sagt jag har gått ner nånstans mellan 65-70 kg efter min gastric bypass, men självklart vill man inte stanna på 135 kg utan gå ner mer, har funderat lite på det här sista dagarna och kommit fram till att jag behöver nog lära mig att äta oftare, 2 ggr per dag är inte ok, självklart hamnar väl kroppen i nån sorts svältläge och det hjälper inte.
Sen tror jag nog att socker är en ganska stor bov, även om jag inte äter så mycket så dricker jag ganska mycket juice, ca 1 liter om dan, det är mycket socker

Igår åt jag 2 limpmackor med ost vid 10 tiden, sen lika mycket vi 20, det var väl extremt lite även för mig men har tyvär många dagar som ser ut så, har inte riktigt nån aptit efter min operation.
Surt är det

hurvida du äter 2,3 eller 4 gånger per dag spelar inte så stor roll för ämnesomsättningen, viktigast att du hittar något upplägg du trivs med. 2 gånger funkar fine, bara du inte känner dig helt utsvällt på kvällen och äter okontrollerat mycket så att det totala dagsintaget blir för stort ändå.

Ta hjälp av en våg och väg dig veckovis, så lär du dig om <kcal in> vs <kcal ut> och får feedback om hur den gångna veckan har gått dietmässigt.

Och glöm inte att mestadels äta riktig varierad lagad mat så du får i dig alla näringsämnen du behöver, extra viktigt att inte slarva med när man ligger på underskott!
Citera
2014-12-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck
hurvida du äter 2,3 eller 4 gånger per dag spelar inte så stor roll för ämnesomsättningen, viktigast att du hittar något upplägg du trivs med. 2 gånger funkar fine, bara du inte känner dig helt utsvällt på kvällen och äter okontrollerat mycket så att det totala dagsintaget blir för stort ändå.

Vad jag förstår tar man upp näring betydligt sämre efter en gastric bypass, man ska t.ex. äta vitamin- och mineraltillskott hela livet, plus att man inte vill att magen ska töjas ut igen, så antalet och storleken på måltiderna kanske är viktiga ändå?

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Fetma-kan-behandlas-med-magsacksoperation/

Den som är mer insatt får gärna rätta mig.
Citera
2014-12-20, 20:53
Medlem
Absolutinte800s avatar
Vet inte om fet är rätt ord för mig men säkert lite överviktig.
187 CM lång och väger runt 110 kg

Typisk dag för mig:
Frukost: Stor skål med havregrynsgröt, 3-5 hårdbrödmackor, ofta med en burk makrill
Lunch: Tjaa brukar inte mäta mängden men säkert runt 2-300 gram pasta iaf, en burk tonfisk, tre tomater, 3-5 hårdbröd
Middag: 500-1KG blodpudding, 3-5 hårdbröd
En frukt efter varje måltid också. Oftast en liter mjölk totalt varje dag. Och en jävla massa vatten dricker jag också om det är relevant.

Antar att TS teori kan stämma. Ju större man är, ju mer kan man äta och ju mer äter man oftast också.
Citera
2014-12-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
inte fet men ölmage

På vardagar Äter jag ingen frukost (kaffe i mängder dock)
matlåda till lunch typ det som blev över från kvällen innan
till middag är det allt från fiskpinnar med mos till nån thaigryta med ris.

På helgerna äter jag bara middag då jag vaknar typ kl 11-12.

Pizza och McDonalds etc slinker väll ner någongång i månaden när man bara inte orkar eller har nån aning om vad man skall göra för mat. Då blir det en bigmac plusmeny eller en calzone.

Inte så värst onyttigt tycker jag men men alla har sina defekter slår tillbaka med perfekt hörsel syn och förmågan att odla redigt skägg istället.

Det här med att skippa frukost verkar vara återkommande bland många i tråden som anser sig överviktiga/tjocka...
Citera
2014-12-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majs90
Det här med att skippa frukost verkar vara återkommande bland många i tråden som anser sig överviktiga/tjocka...

Mycket möjligt. Jag är hungrig som en varg på morgonen och tjock ändå, men det hade varit lite kul att veta om det finns någon substans i att man ska äta frukost och inte äta på kvällen.
Citera
2014-12-21, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Mycket möjligt. Jag är hungrig som en varg på morgonen och tjock ändå, men det hade varit lite kul att veta om det finns någon substans i att man ska äta frukost och inte äta på kvällen.

Det gör det inte. Det är den totala mängden energi som spelar roll. Det många gör som skippar frukost är att man "äter igen" det på lunchen eller middagen, men oftast blir det åt motsatt håll att man äter mer än vad frukosten hade innehållit energimässigt.

För att ge ett exempel så tror jag många av er hört talas om periodisk fasta? Ett annat exempel är den i kvällsblaskor ganska omtalade dieten 5:2.
Med andra ord är frukost inget magiskt.

Jag personligen äter nästan aldrig mer än två gånger per dag för att jag finner att det passar mig och min livsstil (och jag är idag vad gemene man skulle kalla för ganska vältränad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in