2014-12-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Utmanar dig snarare att hitta en seriös källa som styrker sådana vansinnigheter. Aspartam och sukralos är i princip ett utav världens mest efterforskade medel, och vanliga doser lika (o)farligt som vatten. För ja, det kan också dö av som välbekant.

Jag vet inte vad som är en seriös källa idag om jag ska vara ärlig, men när jag googlade lite om hälsoeffekterna med lightprodukter så dök det upp så pass mycket att det måste ligga något i det. Här är en random studie som påvisar min teori, dock vet jag inte hur pass pålitlig den här. Google hade dock 2-300 liknande artiklar.

"In population studies, there was a 200 percent increased risk of obesity in diet soda drinkers."

Letar vidare efter källa på att barn får ADHD av lightprodukter osv, vilket jag även hört.

Förstår inte hur folk kan lita mer på kemiskt sötningsmedel än naturligt dock.
Citera
2014-12-19, 16:32
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Jag vet inte vad som är en seriös källa idag om jag ska vara ärlig, men när jag googlade lite om hälsoeffekterna med lightprodukter så dök det upp så pass mycket att det måste ligga något i det. Här är en random studie som påvisar min teori, dock vet jag inte hur pass pålitlig den här. Google hade dock 2-300 liknande artiklar.

"In population studies, there was a 200 percent increased risk of obesity in diet soda drinkers."

Letar vidare efter källa på att barn får ADHD av lightprodukter osv, vilket jag även hört.

Förstår inte hur folk kan lita mer på kemiskt sötningsmedel än naturligt dock.

Mark Hyman är knappast okänd i woo-kretsar och väldigt kritiserad därefter för att syssla med ren pseudovetenskap. Att artikeln i sig är rätt dåligt skriven och fullproppad av FUD är föga förvånande, mer än att Huffington faktiskt lät sig publicera den, som ändå brukar vara (lite) kritiskt tänkande.

"Naturligt" är ett lite förlorat argument. Finns mängder av "naturliga" fenomen som är direkt dödliga.

Men det finns mängder med trådar som tar upp det, så lämnar ämnet därefter.
Citera
2014-12-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Mark Hyman är knappast okänd i woo-kretsar och väldigt kritiserad därefter för att syssla med ren pseudovetenskap. Att artikeln i sig är rätt dåligt skriven och fullproppad av FUD är föga förvånande, mer än att Huffington faktiskt lät sig publicera den, som ändå brukar vara (lite) kritiskt tänkande.

"Naturligt" är ett lite förlorat argument. Finns mängder av "naturliga" fenomen som är direkt dödliga.

Men det finns mängder med trådar som tar upp det, så lämnar ämnet därefter.

Det råkar inte vara så att du har kylen fylld med cola light och lider av lite självförnekelse?

jag kommer iaf leva vidare med tanken om att light är sämre. Precis som Marlboro Light, inte fan är det bättre än vanliga Marlboro.

Det finns tusentals artiklar om lightprodukter jag kan inte länka alla och få dig att motbevisa dom. Därför hade det varit bra om du hade någon stabil källa som slår hål på myten en gång för alla.

Hoppas jag inte gått för långt OT men light kontra non-light känns ändå relevant när man talar om tjockisars dieter. Tänk om det stämmer att lightprodukter gör en fetare, vilken lärdom folk hade tagit då.
Citera
2014-12-19, 16:51
Bannlyst
jag blir inte fet eftersom jag tränar rätt hårt, även om jag äter rätt mycket. hade jag inte tränat skulle jag nog vara lite fet, det spelar ingen roll vad du äter, blir man fet beror det på att man är lat om man är ung, gamla människor blir lite fetare pga detta men även pga att dom inte förbränner lika mkt som en ung person, ser du en fet 20 åring så kan du vara säker på att denne är en ganska stillasittande person.

frukost: havregrynsgröt oftast, en macka och ibland även en frukt
Lunch: matlåda från gårdagens middag
Middag: oftast vanlig husmanskost

utöver detta kan det bli nån öl på kvällen vid TV:n eller datorn

några tips till tjockisar som vill gå ner i vikt men samtidigt äta vanligt

ät ordentlig frukost, havregrynsgröt är jättebra, mkt fibrer.

rör på er! lyft ditt feta arsle från stolen och ta en promenad, du behöver inte ut och springa, ta en 30 min promenad bara.

sluta röka eller rök mindre, konditionsmördare!

ät inte innan du ska sova, kroppen behöver inte den energin när du sover såvida du inte går efter nån speciell träningsdiet, smaskar du i dig en massa skit när du ska sova kommer det absolut lägga sig runt midjan.

ät mindre oftare, lägg till några mellanmål i mindre portioner hellre än att äta dig proppmätt och ligga i paltkoma

Lyckatill

edit: drick mindre läsk, mjölk är godare och nyttigare
Citera
2014-12-19, 16:51
Medlem
Citat:
alltså alla dessa lightprodukter. Fel tråd kanske men är det inte bevisat att man blir dum/får dumma barn av det? Kanske bara något skröna men har hört att det ska slöa ner hjärnan en del plus att det innehåller fetter som kroppen inte kan bryta ned. Alltså blir man fetare av light undrar jag?

Vad är det för konstiga fetter du pratar om? Gemensamt för de flesta lightprodukter är att de har en reducerad mängd fett men istället mer tillsatt socker, jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas tillsatta fetter i lightprodukter som inte återfinns i originalprodukten och jag vet inte heller vad det är för typ av fetter du pratar om som kroppen inte kan bryta ner.

Det som kan vara lite vanskligt är just det tillsatta sockret som gör att kalorimängden fortfarande hålls rätt hög i vissa produkter, sen kan en del personer få ett ökat sockersug av lightläsk o dylikt - men då är det mer fråga om karaktär. Det är bara att hålla koll på sitt kaloriintag.

Det finns inga belägg för att lightprodukter i sig i högre utsträckning leder till övervikt, och angående de påståenden gällande kognitiva skador och cancer bl.a så är dessa kraftigt motsagda av de flesta forskare i ämnet.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen: De flesta tjockisar jag har stött på äter för stora portioner, de ätter inte fler gånger än mig eller sämre mat än mig utan helt enkelt för mycket. Det är inte normalt att äta tills man mår illa och däri ligger en stor skillnad. Alla tjockisar jag umgås med säger minst en gång om dagen flåsandes "gud vad mätt jag blev". Det konstiga är att det ofta är med förvånad röst.

//Tuffhaggman.
Citera
2014-12-19, 16:55
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Det råkar inte vara så att du har kylen fylld med cola light och lider av lite självförnekelse?

jag kommer iaf leva vidare med tanken om att light är sämre. Precis som Marlboro Light, inte fan är det bättre än vanliga Marlboro.

Det finns tusentals artiklar om lightprodukter jag kan inte länka alla och få dig att motbevisa dom. Därför hade det varit bra om du hade någon stabil källa som slår hål på myten en gång för alla.

Hoppas jag inte gått för långt OT men light kontra non-light känns ändå relevant när man talar om tjockisars dieter. Tänk om det stämmer att lightprodukter gör en fetare, vilken lärdom folk hade tagit då.

Nej, jag dricker (som sagt) inte läsk. Aldrig hävdat att läsk är nyttigt, oavsett som light eller "traditionellt" (vilket är ironiskt att det skulle framstå som något "naturligt"), men att skrämma folk med rena lögner borde tillhöra ett annat århundrade.

Ja, och jag kan lova att det finns tusentals artiklar som hävdar att det finns enhörningar, troll och och tomtar. Och givetvis så är det för "observatören" att bevisa sin sak, inte jag som läsare och ifrågasättare. Hävdar man att man blir dummare av lightprodukter (eller ens avkommor) så får man komma med något bättre än en gästkrönika eller blogg-inlägg. Som sagt, skrämma folk till lydnad med hitte-på tillhör ett annat århundrade.
Citera
2014-12-19, 17:46
Medlem
tryffs avatar
Tror det är rätt meningslöst att fråga "feta" vad de äter. Psykologisk undersökning efter undersökning visar ju att de inte korrekt kan återge vad de äter utan uppger på tok för lite.
Fetma beror till 80% av fel kost och endast 20% på för lite motion. Motion är i sin tur bara 20% av lösningen.
Citera
2014-12-20, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylkollaps
Jag är överviktig sedan ~5 år tillbaka då jag slutade växa, åt liknande då men höll mig då från övervikt. Har försökt begränsa min kost men klarar det i princip inte. 183 cm lång, 90kg, strax över 20 år gammal. Min kost består i princip av följande

Frukost:
2st mackor med 2 skivor rökt kyckling eller kalkon på vardera macka.
Gäller bara vardagar, på helger sover jag så länge att när jag vaknar så äter jag lunch.
Dricker vatten.

Lunch:
Pyttipanna(350g) eller någon Ost&skinkpaj eller annan paj från Felix. Ibland någon låda med pasta som är fylld med skinka, ost eller liknande. Annan färdigmat som går att micra förekommer ibland.
Dricker juice, loka eller mjölk.

Middag:
Pommes Frites(350g) med en bit lax, torsk, hamburgare, kycklingben eller liknande. Ibland även pyttipanna men då utan något annat till. Ibland tar jag en paj här istället men då har jag oftast skiftat lunch - middag.
Äter vanligtvis middag mellan 18:00-21:00
Dricker juice, loka eller mjölk.

På helgen kan man lägga till förutom ovanstående mat 2st 70g godispåsar, en påse polly eller liknande samt 3 liter läsk med sötningsmedel(gått över helt, tidigare drack jag vanlig). Glömde nästan, maten jag skrev 350g på ökar jag ibland på helgen till 400g.
Tidigare åt jag mer godis på helgen och även en påse chips per helg, har nu slutat helt med chips.
---

Största anledningen till mina matvanor är att maten jag gör är så förbaskat enkelt. Jag verkligen avskyr att stå i köket och med ovanstående diet kan jag lägga in allt i en form i ugnen i 20 minuter så det blir färdigt. Har både pasta och ris ståendes i skafferiet, men använder det sällan då det är så jävligt att stå och tillreda denna mat flera gånger om dagen och då även behöva diska stekpannor kastruller hela tiden. Jag diskar tillräckligt som det är då jag inte har diskmaskin. Har i skrivande stund ett ett paket med sex oanvända ägg i kylen, samt ett paket bacon som jag inte orkar tillreda( för omständigt).

Har köpt en matvåg nyligen då jag inte kan byta ut pommes mot pasta eller liknande. Därför skrev jag 350g då jag väger maten och där satt min gräns. Det är antagligen för mycket, men innan jag skaffa vågen så lassa jag på säkert 600-700g pommes och liknande. Då tog jag även t.ex. en bit fisk+hamburgare dvs två bitar. Ändå har jag aldrig legat över 95kg i vikt, men inte heller under 85kg de senaste åren. Motionerar i princip ingenting, 15 min cykeltur på vardagar.

Jag har flera gånger försökt sluta med pommes frites och andra onyttigheter, men jag klarar det inte av ovanstående anledningar(för jobbigt). Har länge velat börja gymma och har prövat, men jag svettas så mycket att jag tycker det blir pinsamt.
Har ni några konstruktiva tips?
om du svettas när käkar så har du nog diabetes........bör du kolla........
Citera
2014-12-20, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Ville mest säga att jag gillade ditt nick.
Förövrigt! Ditt svar är nog det ärligaste i den här tråden
Väl mött
Ursprungligen postat av Tilikum
124kg/178cm

Frulle, två kokta ägg, två fullkornsmackor med smör, skinka och ost och redbull light 2,5dl
Lunch 15st köttbullar 3dl okokta makaroner (mängden) och ketchup.
Mellanmål 2 mackor smör, ost, skinka och kaffe med mjölk
Middag ca 350g falukorv 4 stora potatisar med pepparrotssås (2msk mjöl och 4 dl mellan mjölk)
Framför TV kl20,00 2 mackor smör, ost, skinka och kolsyrat vatten.

fredag lördag mycket onyttigare...chips, 1,5l pepsi max och 3-5 kexchoklad plus ovanstående!
jag håller med oxo......
Citera
2014-12-20, 09:41
Medlem
När det gäller diet gör man nog bäst i att tänka själv. Läkarvetenskapen visar sig gång på gång komma med helt felaktiga slutsatser.
Här är en relativt ny artikel om fett, The Big Fat Lie
http://www.thefiscaltimes.com/Articles/2014/05/22/Big-Fat-Lie-Weve-Been-Fed-About-Our-Diet
Citera
2014-12-20, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
När det gäller diet gör man nog bäst i att tänka själv. Läkarvetenskapen visar sig gång på gång komma med helt felaktiga slutsatser.
Här är en relativt ny artikel om fett, The Big Fat Lie
http://www.thefiscaltimes.com/Articles/2014/05/22/Big-Fat-Lie-Weve-Been-Fed-About-Our-Diet

Nae du, hade feta tänkt själva när det gäller diet så blir det aldrig någon skillnad. Din artikel är under all kritik. Det är så mycket felaktigheter att man blir mörkrädd. Återigen en lchf-fanatiker som tror att det är den enda rätta vägen att gå.
Citera
2014-12-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Nae du, hade feta tänkt själva när det gäller diet så blir det aldrig någon skillnad. Din artikel är under all kritik. Det är så mycket felaktigheter att man blir mörkrädd. Återigen en lchf-fanatiker som tror att det är den enda rätta vägen att gå.
Jasså. Vet inte om jag skulle vilja kalla mig lchf-fanatiker, men det finns definitivt en gravad hund i hela anti fett/anti salt propagandan som ältats i årtionden nu. Folk glömmer av att vi är organismer och att våra kroppar har utvecklats under en lång tid där den hunnit anpassa sig till en viss typ av föda, sk. naturlig föda.

Det är bara att inse, våra kroppar är inga robotar, vi är organismer, och vi bör leva som organismer. Den moderna människan är ett monster, som endast trivs i en kliniskt ren miljö fylld av rengöringsmedel från A-Ö, och en kyl fylld av snålfettsprodukter och en stor flaska "diet coke".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in