2014-12-19, 01:43
Medlem
ToiletDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
oj, det här blir spännande, har vägt över 200 kg, men strax över 130 nu efter en gastric bypass.
jag äter sällan frukost, men när jag gör det så ett par mackor ock kaffe, äter lunch oftast bara på helgerna tillsammans med min son, som är 5, och äter ungefär dubbelt så mycket som jag.
middag äter jag nästan varje dag, 90% husmanskost, alltid grönsaker till.
dricker alkohol 2 ggr i månaden kanske, 1 eller 2 glas vin eller 1 öl.
Vi äter självklart godis och kakor ibland, som vilken annan familj som helst.
Mc Donalds händer kanske 2 ggr i månaden och en och annan korv med bröd i farten.
Vi som familj är ganska aktiva, öppna förskolan 2 dagar i veckan, svampplockning varje helg hela hösten, jag och lillgrabben cyklar mycket.
Sonen och pappa är smala som stickor, men inte jag går inte ner ett kilo sedan jag var gravid för snart 6 år sedan, ska bli kul att se era tankar om det här, ställ gärna frågor om ni har några..

Utgår från att du inte trollar.

Chansen finns, ungefär lika stor som att vinna sig ekonomisk oberoende på Triss, att du har extremt låg ämnesomsättning så att ett intag av "rekommenderat" dagligt kcal-intag för en preson av din storlek gör att man stadigt ökar i vikt.

Men säkerligen klassiska orsaker till din skenande vikt:

- du överskattade ditt energibehov per dag, lätt att göra om man är "aktiv/i träning", utan att ha någon koll på hur mycket bränsle detta egentligen drar.

- du tror, och det ser ut som att enligt din beskrivning att du äter typ "1500kcal" per dag, vilket en liten tjej på 60kg håller vikten på även om hon inte motionerar så mycket. Men det räcker att man har en helt annan portionsuppfattning, glömmer nämna någon måltid, äta mycket kanske "nyttig", men energität mat, osv, så är man vips uppe i det dubbla vilket leder till en saftig viktuppgång över år

Det har observerats inom vetenskapen att överviktiga personer har svårare att få en tillfredsställande mättnadskänsla jämfört med en "smal", pga av olika producerade halter av ett hormon (vid matintag) som skickar mättnadssignaler till hjärnan. Hur tungt detta väger vet jag inte, men det boostar ju klart en nedgående tjockis-spiral som bara således kanske inte är en mental inställningsfråga, som oförstående personer som sågar tjockisars situation kanske bör börja ta hänsyn till
Senast redigerad av ToiletDuck 2014-12-19 kl. 01:46.
Citera
2014-12-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är en myt att feta inte vet de äter för mycket. Det fattar de flesta. Feta har ofta stor koll på matvarors kaloriinnehåll. Det är snarare så att det är brist på karaktär, depp, sjukdom eller att de inte bryr sig som är grunden

Önskar jag kunde komma upp med källa nu, men det var bara en förbipasserande tidningsartikel för ett par år sedan, det lär ska ha gjorts en undersökning i USA där folk tillfrågades om hur man ska leva på ett hälsosamt sätt. De överviktiga/feta hade något bättre resultat än de normalviktiga. Att veta något i teorin innebär inte att man kan omsätta det i praktiken.

Begreppet karaktär tycker jag är lite spännande. Det brukar oftast användas som något entydigt, man har det eller har det inte. I mitt eget liv tycker jag att det har varit rätt situationsberoende. T.ex. så slutade jag röka tobak för många år sedan. Cold turkey, inga problem, inte en cigg sedan dess. Har inte haft alkoholproblem, men ett par glas vin eller en cognac har ju suttit fint. När jag började med en medicin som är hård mot levern tänkte jag dock att det nog var bäst att bli nykterist. Nu kan min man sitta vid middagsbordet med en god öl och jag bryr mig inte. I bortåt 15 år har jag haft (laglig) tillgång till stesolid och ibland annan benzo, och jag har aldrig överkonsumerat eller ens varit i närheten av ett beroende. Under ett långvarigt äktenskap har jag aldrig varit otrogen, trots att det förekommit "erbjudanden" och trots att jag är bipolär och teoretiskt borde ha problem på detta område. Det kan på ytan låta som att jag har bra impulskontroll.

Men ge mig en "fettomedicin" som Zyprexa och plötsligt trycker jag i mig 12 pannkakor. Äter minst dubbla portioner och lite mackor däremellan. Tål inte att vara hungrig i en sekund. Detta av en person som under runt 20 år av sitt vuxna liv stabilt hade ett BMI på 23, även efter ett par graviditeter. Bort med medicinen och jag äter normalt igen. Den här cirkusen har jag varit med om flera gånger nu och det är verkligen som att trycka på av- och påknappar. Om det inte vore för att det är trist att svälla upp som en ballong så är det en rätt spännande upplevelse på sitt sätt, att ena stunden vara totalt utlämnad åt kroppens signaler (eller vrålskrik snarare) som man vid andra tillfällen knappt lägger märke till. Jag hoppas jag har blivit en aning mer ödmjuk på kuppen.
Citera
2014-12-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck
Utgår från att du inte trollar.

Chansen finns, ungefär lika stor som att vinna sig ekonomisk oberoende på Triss, att du har extremt låg ämnesomsättning så att ett intag av "rekommenderat" dagligt kcal-intag för en preson av din storlek gör att man stadigt ökar i vikt.

Men säkerligen klassiska orsaker till din skenande vikt:

- du överskattade ditt energibehov per dag, lätt att göra om man är "aktiv/i träning", utan att ha någon koll på hur mycket bränsle detta egentligen drar.

- du tror, och det ser ut som att enligt din beskrivning att du äter typ "1500kcal" per dag, vilket en liten tjej på 60kg håller vikten på även om hon inte motionerar så mycket. Men det räcker att man har en helt annan portionsuppfattning, glömmer nämna någon måltid, äta mycket kanske "nyttig", men energität mat, osv, så är man vips uppe i det dubbla vilket leder till en saftig viktuppgång över år

Det har observerats inom vetenskapen att överviktiga personer har svårare att få en tillfredsställande mättnadskänsla jämfört med en "smal", pga av olika producerade halter av ett hormon (vid matintag) som skickar mättnadssignaler till hjärnan. Hur tungt detta väger vet jag inte, men det boostar ju klart en nedgående tjockis-spiral som bara således kanske inte är en mental inställningsfråga, som oförstående personer som sågar tjockisars situation kanske bör börja ta hänsyn till

nej jag trollar inte och som sagt jag har gått ner nånstans mellan 65-70 kg efter min gastric bypass, men självklart vill man inte stanna på 135 kg utan gå ner mer, har funderat lite på det här sista dagarna och kommit fram till att jag behöver nog lära mig att äta oftare, 2 ggr per dag är inte ok, självklart hamnar väl kroppen i nån sorts svältläge och det hjälper inte.
Sen tror jag nog att socker är en ganska stor bov, även om jag inte äter så mycket så dricker jag ganska mycket juice, ca 1 liter om dan, det är mycket socker

Igår åt jag 2 limpmackor med ost vid 10 tiden, sen lika mycket vi 20, det var väl extremt lite även för mig men har tyvär många dagar som ser ut så, har inte riktigt nån aptit efter min operation.
Surt är det
Citera
2014-12-19, 09:50
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
nej jag trollar inte och som sagt jag har gått ner nånstans mellan 65-70 kg efter min gastric bypass, men självklart vill man inte stanna på 135 kg utan gå ner mer, har funderat lite på det här sista dagarna och kommit fram till att jag behöver nog lära mig att äta oftare, 2 ggr per dag är inte ok, självklart hamnar väl kroppen i nån sorts svältläge och det hjälper inte.
Sen tror jag nog att socker är en ganska stor bov, även om jag inte äter så mycket så dricker jag ganska mycket juice, ca 1 liter om dan, det är mycket socker

Igår åt jag 2 limpmackor med ost vid 10 tiden, sen lika mycket vi 20, det var väl extremt lite även för mig men har tyvär många dagar som ser ut så, har inte riktigt nån aptit efter min operation.
Surt är det

Att äta två gånger per dag är visst ok, en gång också för den delen, om det nu är det man trivs bäst med. "Svältläge" i den benämningen du menar, existerar inte, det är en myt. Sen är det givetvis inte vettigt att leva på mackor och juice, men det förstår du ju själv också.
Citera
2014-12-19, 12:08
Medlem
Vurres avatar
var halvfet tidigare, berodde på alkohol, bakismat, för o skippa gymmet självförnekelse etc.

Sa fuck it och började träna 5 dagar i veckan =) tappat ca 20 kg fett, gått upp några kilo i muskelmassa, mår så jäkla bra!
Citera
2014-12-19, 13:10
Medlem
swimp78s avatar
Smörgåsar blir man fet av. Jag gick ner 10 kilo när jag slutade med det

Äter man tre frallor delade på mitten med smör och ost på varje halva blir det närmare 1000 kcal.
Citera
2014-12-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Smörgåsar blir man fet av. Jag gick ner 10 kilo när jag slutade med det

Äter man tre frallor delade på mitten med smör och ost på varje halva blir det närmare 1000 kcal.

Nej, man blir inte fet av bröd, utan av kaloriöverskott

/Getdoktorn
Citera
2014-12-19, 13:22
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drgoat

/Getdoktorn

Dock väldigt lätt att gå upp i vikt av just bröd, mycket socker i. Det krävs alltså relativt lite bröd för att nå sitt kaloribehov, men det krävs väldigt mycket bröd för att nå mättnadskänsla
Citera
2014-12-19, 13:23
Medlem
TheShapes avatar
Skulle inte precis må dåligt att dumpa av ett par kilon, men få skulle nog kalla mig tjock idag.

Men har däremot varit, och går lite mot strömmen här med att jag "föråt" mig aldrig på sötsaker, läsk osv. Givetvis en bit om någon bjöd, men det hände bara inte att jag köpte en chokladkaka eller tvåliters cola, helt enkelt för att det inte mättade och förstod inte alls "sockersug". För det var den där sprängfyllda känslan som jag fann välbefinnande i.

En typisk vardag kunde vara ett middagsmål till "frukost". Aldrig att jag nöjde mig med en macka eller glas fil, utan kunde steka på ett par hamburgare, lite mos/pommes och chilisås osv. Lunch kanske en pizza för att till middag en ytterligare.. middag. Givetvis så rörde jag knappt på mig, mer än kanske nån promenad eller två om det var okej väder. Och ja, man spottade inte precis i glaset när det kom till alkohol. Är fortfarande glad i alkohol, men har lugnat ner "hetskonsumtionen" numera, och kan faktiskt vara nykter en helg.

Som mest vägde jag 115 kilo, på mina 184cm. Idag kring 90, men har som lägst varit nere på 70 efter en sjukhusvisit, men då var jag väldigt tunn och svag. Min idealvikt är nog strax över 80, och det går jag lätt ner till bara genom att klippa alkoholen och vara lite mer pedantisk med kosten. Rör okej på mig idag, vilket nog är mycket det som stoppar mig från att gå upp ytterligare.
Citera
2014-12-19, 13:25
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drgoat

/Getdoktorn

Ja? Det jag skrev var att smörgåsar innehåller mycket kalorier.

Det är lätt att få i sig mer kalorier än man behöver om man äter smörgåsar.
Det är lättare att proppa i sig samma mängd kalorier i form av mackor än om man har motsvarande kalorimängd på en tallrik i form av kött och potatis och grönsaker.
Senast redigerad av swimp78 2014-12-19 kl. 13:28.
Citera
2014-12-19, 16:04
Medlem
alltså alla dessa lightprodukter. Fel tråd kanske men är det inte bevisat att man blir dum/får dumma barn av det? Kanske bara något skröna men har hört att det ska slöa ner hjärnan en del plus att det innehåller fetter som kroppen inte kan bryta ned. Alltså blir man fetare av light undrar jag?
Citera
2014-12-19, 16:14
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
alltså alla dessa lightprodukter. Fel tråd kanske men är det inte bevisat att man blir dum/får dumma barn av det? Kanske bara något skröna men har hört att det ska slöa ner hjärnan en del plus att det innehåller fetter som kroppen inte kan bryta ned. Alltså blir man fetare av light undrar jag?

Utmanar dig snarare att hitta en seriös källa som styrker sådana vansinnigheter. Aspartam och sukralos är i princip ett utav världens mest efterforskade medel, och vanliga doser lika (o)farligt som vatten. För ja, det kan också dö av som välbekant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in