Citat:
oj, det här blir spännande, har vägt över 200 kg, men strax över 130 nu efter en gastric bypass.
jag äter sällan frukost, men när jag gör det så ett par mackor ock kaffe, äter lunch oftast bara på helgerna tillsammans med min son, som är 5, och äter ungefär dubbelt så mycket som jag.
middag äter jag nästan varje dag, 90% husmanskost, alltid grönsaker till.
dricker alkohol 2 ggr i månaden kanske, 1 eller 2 glas vin eller 1 öl.
Vi äter självklart godis och kakor ibland, som vilken annan familj som helst.
Mc Donalds händer kanske 2 ggr i månaden och en och annan korv med bröd i farten.
Vi som familj är ganska aktiva, öppna förskolan 2 dagar i veckan, svampplockning varje helg hela hösten, jag och lillgrabben cyklar mycket.
Sonen och pappa är smala som stickor, men inte jag går inte ner ett kilo sedan jag var gravid för snart 6 år sedan, ska bli kul att se era tankar om det här, ställ gärna frågor om ni har några..
jag äter sällan frukost, men när jag gör det så ett par mackor ock kaffe, äter lunch oftast bara på helgerna tillsammans med min son, som är 5, och äter ungefär dubbelt så mycket som jag.
middag äter jag nästan varje dag, 90% husmanskost, alltid grönsaker till.
dricker alkohol 2 ggr i månaden kanske, 1 eller 2 glas vin eller 1 öl.
Vi äter självklart godis och kakor ibland, som vilken annan familj som helst.
Mc Donalds händer kanske 2 ggr i månaden och en och annan korv med bröd i farten.
Vi som familj är ganska aktiva, öppna förskolan 2 dagar i veckan, svampplockning varje helg hela hösten, jag och lillgrabben cyklar mycket.
Sonen och pappa är smala som stickor, men inte jag går inte ner ett kilo sedan jag var gravid för snart 6 år sedan, ska bli kul att se era tankar om det här, ställ gärna frågor om ni har några..
Utgår från att du inte trollar.
Chansen finns, ungefär lika stor som att vinna sig ekonomisk oberoende på Triss, att du har extremt låg ämnesomsättning så att ett intag av "rekommenderat" dagligt kcal-intag för en preson av din storlek gör att man stadigt ökar i vikt.
Men säkerligen klassiska orsaker till din skenande vikt:
- du överskattade ditt energibehov per dag, lätt att göra om man är "aktiv/i träning", utan att ha någon koll på hur mycket bränsle detta egentligen drar.
- du tror, och det ser ut som att enligt din beskrivning att du äter typ "1500kcal" per dag, vilket en liten tjej på 60kg håller vikten på även om hon inte motionerar så mycket. Men det räcker att man har en helt annan portionsuppfattning, glömmer nämna någon måltid, äta mycket kanske "nyttig", men energität mat, osv, så är man vips uppe i det dubbla vilket leder till en saftig viktuppgång över år
Det har observerats inom vetenskapen att överviktiga personer har svårare att få en tillfredsställande mättnadskänsla jämfört med en "smal", pga av olika producerade halter av ett hormon (vid matintag) som skickar mättnadssignaler till hjärnan. Hur tungt detta väger vet jag inte, men det boostar ju klart en nedgående tjockis-spiral som bara således kanske inte är en mental inställningsfråga, som oförstående personer som sågar tjockisars situation kanske bör börja ta hänsyn till
Senast redigerad av ToiletDuck 2014-12-19 kl. 01:46.
Senast redigerad av ToiletDuck 2014-12-19 kl. 01:46.