Citat:
Ursprungligen postat av
sanninglrbs
Nej, våra kroppar tål nog det mesta ärligt talat, och jag kan hålla med om att fetma inte är så enkelt som att det bara handlar om kost.
Dock så tror jag att om man nu skall diskutera kost, och vilken kost som är nyttig, så är det naturliga produkter såsom i grönsaker, bär, och andra saker som våra kroppar har ätit under miljontals år. Däremot relativt nya påfund såsom rafinerat mjöl, socker, aspartam och andra tillsatsämnen borde man kanske inte vräka i sig.
Återigen ett begrepp jag inte gillar, i det här fallet "nyttig". Eftersom att personer har olika behov av olika mikro och makronutrienter så är det behovet som styr om kosten man äter är "nyttig"
Man klassar inte enskilda livsmedel i kategorier som onyttig respektive nyttig då det är idiotiskt om man ser till principen ovan.
Angående aspartam så kan man vräka i sig det om man ser till WHO samt EFSAs rekommendationer då det inte visat några negativa effekter.
Angeånde mjöl och socker så är det återigen behovet som styr om man bör äta det eller inte. Glutenallergiker bör kanske inte äta mjöl för att ta ett lysande exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
sanninglrbs
Precis, vi vet väldigt lite, så någonstans får man hitta nån balans genom lyssna på sin kropp och utgå ifrån att allt som är gott är farligt, och ta risker därefter.
Ett typiskt exempel är ju dock personen som äter och lever så nyttigt som bara möjligt, och plötsligt blir påkörd eller dör i cancer.
Vi vet faktiskt idag väldigt mycket. Men vi behöver fortfarande forska mer.