Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 16:42
Medlem
http://na.se/nyheter/orebro/1.2770190-dokument-hasttjejen-som-blev-en-styckmordare

Bra sammanställning och bild från polisens arkiv
Citera
2014-12-20, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Googlade på kvinnor som sitter på livstid. Svårt att bedöma om detta fall skulle vara mindre brutalt.
http://www.expressen.se/nyheter/de-fick-livstid-for-mord/
Du jämför tyvärr äpplen och päron. Det dömda i den där artikeln begick sina brott före 1 juli 2009. Innan dess hade domstolarna bara att välja på tio års fängelse och livstid för mord, och betydligt fler fick livstid då än under den lagstiftning som är aktuell här, alltså den som gällde mellan 1 juli 2009 och 31 juni 2014. I tillägg kan man ju säga att brutaliteten i ett givet dåd naturligtvis spelar viss roll för straffet, men som en faktor bland en hel del andra faktorer.
Citera
2014-12-20, 16:47
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Finns ingen som helst forskning/statistik på området ungdomar 20-25 som ger stöd för att ditt påstående skulle utgöra regel i relationer. LL och JH har bägge hållit sig till JA så uppenbarligen var dessa då ej upplysta om ''spelreglerna'' som gäller för dig och dina ''vänner'' som utgör 90% av människorna i Sverige.

Alla i det där dramat hade tvåsiffriga partners emellanåt. Otrohet är 10 000 ggr vanligare än mord/dråp med otrohet/kärlek som motiv. Vad säger det dig?

mig säger det att det krävs en jävligt snurrig relation check
en svår situation dvs sömnbrist och massa drama en lång tid check

Sen kommer vi till den viktigaste punkten, en empatilös mördare som Jonna check

Punkt 1 och 2 är relativt vanliga men inte den sista, det är tur att äckel som Jonna är så ovanliga bland oss
Citera
2014-12-20, 16:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är med på din analys och i den delen kan väl Quarrels anmärkning om populism ha fog för sig. Vad jag håller med om är deras kritik av att domen landar i att Henningsson inte riktigt görs ansvarig för morden fullt ut genom att man inte fastslår ett insiktsuppsåt. Det framstår fortfarande som märkligt utgående från fakta. Du har säkert rätt i att det beror på att man inte tycker sig kunna strunta i psykologutlåtandet helt och att man vad gäller påföljd ändå kan se till att det inte får någon praktisk betydelse.
Jag håller fullständigt med om att en hel del resonemang, däribland uppsåtsresonemangen, i domen är besynnerliga, men jag är inte hur upprörd som helst över detta i och med att jag tycker att de ändå har landat ganska rätt i straffmätningen.

Men jag kan iofs kan inte låta bli att fundera över vad det hade stått om Grevesmühl hade skrivit domen.

Citat:
Det är också klart att man kan hävda att likgiltighetsuppsåt faktiskt också är uppsåt och att det inte är någon enormt avgörande principiell skillnad. Som jag sagt så är min uppfattning att det är en mycket viktig aspekt på morddomar att de är noga med att fördela ansvar rätt, ur ett allmänt rättsmedvetandeperspektiv och ur de efterlevandes synpunkt. Om Henningssson verkligen var så störd att det spelade in skall det förstås ha betydelse men förklarande drag i hennes personlighet och mindre störningar som kan ha påverkat henne att ta de beslut hon tog är en annan sak. Sådana finns väl i princip alltid.
Jag kan mycket väl tänka mig att Jonna de facto är så störd att hon i dagens praxis ska ha straffrabatt, men jag tycker inte att det riktigt framgår av psykologens utlåtande, som, tycker jag, rätt tydligt väcker frågan i vilken utsträckning hon har kunnat manipulera hans bedömning.
Citera
2014-12-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Alla i det där dramat hade tvåsiffriga partners emellanåt. Otrohet är 10 000 ggr vanligare än mord/dråp med otrohet/kärlek som motiv. Vad säger det dig?

LL finns det inget som helst som styrker att hon skulle haft det, inte för JH heller i form av fasta relationer. Tidpunkterna mellan JN och JH skedde när hon och JA ej träffades, samma gäller träffarna med 'K' där den sista skedde _EFTER_ JA stött bort JH. Flertalet tillfälliga partners när man ej befinner sig i en relation är absolut inte ovanligt, särskilt om man är en utåtgående individ som rör sig mycket ute på krogen (köttmarknaden)

Men i fråga om fasta relationer (även i åldersspannet 20-25) så är otrohet absolut inte REGEL utan det är UNDANTAG.

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Sen kommer vi till den viktigaste punkten, en empatilös mördare som Jonna

Detta är betydligt mer komplicerat än att JH skulle vara 'empatilös' särskilt när det finns mycket i historiken hennes som befäster att detta knappast var en egenskap hon hade brist på. Din uppfattning och definition av ordet skiljer sig uppenbarligen alltså markant från dess egentliga betydelse.
Senast redigerad av dip 2014-12-20 kl. 17:03.
Citera
2014-12-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreede
http://na.se/nyheter/orebro/1.2770190-dokument-hasttjejen-som-blev-en-styckmordare

Bra sammanställning och bild från polisens arkiv
Håller med! Det är märkligt att hennes psykiska hälsa fått så stor betydelse i straffpåföljden. Det brukar den väl inte ha? Många med diagnoser sitter på fängelser. Men rätten var tydligen väldigt berörda av denna tragedi och tog hänsyn till denna diagnos, och det kanske var rätt.
Tack Hamilkar om livstidshistoriken. Med tanke på detta kan ett tidsbestämt straff också vara riktigt.
Det är svårt att förstå alltihopa i detta ärende. Inlevelseförmågan räcker av naturliga orsaker inte till.
Citera
2014-12-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Har lyssnat igenom alla förhören, och tycker att det emellanåt var lite svårt att få sammanhang då tex åklagaren verkar smått förvirrad. Hittar inte uppgifter i FUP och telefonlistebilagan. Han bläddrar i evigheter..
Förbereder man sig inte bättre inför ett så viktigt förhör????? Om han nu med största sannolikhet vet att han ska fråga om hennes självmordsbenägenhet så borde han väl åtminstone anteckna mite, sidnummer i protokoll tex, innan så inte människorna i rättsalen inte behöver sitta och nicka till. Tycker överlag att åklagaren inte ger det mest proffsiga intryck....

Ofta är det för att bringa nervositet som åklagare "drar ut" ut på det och pausar mellan varven, men kan tycka att Duberg kunde skött det bättre och för övrigt så anser jag att mycket var skit av vad han presterade. Nä, en annan åklagare hade kanske lyckas sätra dit henne på livstid. Vilket borde varit den rätta domen enligt min åsikt.
Citera
2014-12-20, 17:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Ni lagboksläsare?
Hur kommer det sig att Griftefridsbrottet inte konsumerades utav Mordbrottet.
I normala fall blir det väl så när det grövre brottet överskuggar de andra brotten?
Men i detta fall verka de dömma för ett brott , ge rabatt på det och sedan dömma för GF på det??

Fattar inte riktigt logiken här.
Då måste jag fråga om ni som kan ha någon gissning?
Som jag har skrivit tidigare tror jag att det är ett sätt att få rätt strafflängd utan att dissa psykologuttalandet. Det är svårt att inte ge knäppskallerabatt när psykologen har uttryckt sig så starkt. Om man ändå tycker att det inte blir rätt med knäppskallerabatt, har man möjligheten att lägga på griftefriden separat. Men det är ett ovanligt och kufiskt sätt att göra det på, och man ska inte tro att hovrätten självklart kommer att använda den habrovinkeln. Vilket innebär att det finns en risk för att det bara blir 14 år i hovrätten, i och med att tingsrättens bedömning att straffvärdet i sig är 16 år stämmer bra med praxis.
Citera
2014-12-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
*fniss

Ja, jag är inte annorlunda än kanske 90% av människorna i landet. Du verkar exkludera nästan alla ungdomar och unga vuxna i Sverige med ditt skuldbeläggande av en helt (moraliskt också) oskyldig människa. Tjejerna gjorde ju likadant? Vad har det då med "manlighet" att göra?

Nu ligger denna moraliskt sätt HELT oskyldiga människan hemma på sofflocket och är heltidssjukskriven för att han mår så dåligt.. Hela hans familj mår dåligt.. De behöver terapi. De orkar inte med vanligt liv längre.

Man kan ju alltid hoppas att denne JA nu äntligen inser ATT hans gärningar påverkar andra människor i hans omgivning som ringarna på vattnet.. Någon kommer att må dåligt. Den här gången var det ÄVEN han och hans egen familj. Tidigare har det varit endast andra och deras familjer..

Vi pratar inte längre heller om barn i småskoleåldern. Han är ingen tonåring.

Han börjar med en tjej, pratar om guld och gröna skogar. Efter ett par månader går han tillbaka till sitt ex. Pratar om guld och gröna skogar. Åker till Thailand. Glömmer båda. Kommer tillbaka. Är tillsammans med båda. Säger till den ene att det är hon som han vill vara tillsammans med - men gör den andre gravid. Sen stöttar han bort den första utan att förklara något. Sen säger han att han varken vill ha barn eller vara tillsammans med den som redan väntar hans barn. När har går på AW träffar han båda - men följer med hem den som han inte vill vara tillsammans med. Sen beklagar han detta till den som han vill vara tillsammans med…

Jag förstår att det blev en himla massa häftig sex för honom på det är sättet. Han behövde inte ens anstränga sig. Båda tjejerna försökte förföra honom för att vinna denna patetiska tävling..

Problemet med sånt här beteende är att någon alltid blir sårad. Det är något JA inte behövt tänka på tidigare. Nu är det hans tur..
Citera
2014-12-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vilket innebär att det finns en risk för att det bara blir 14 år i hovrätten, i och med att tingsrättens bedömning att straffvärdet i sig är 16 år stämmer bra med praxis.

Tror detta är mer troligt än att det skärps iallafall, mest sannolikt är nog dock att man bara fastställer det tingsrätten redan kommit fram till. Folk som drömmer om livstid, gör just det, drömmer.
Citera
2014-12-20, 17:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu ligger denna moraliskt sätt HELT oskyldiga människan hemma på sofflocket och är heltidssjukskriven för att han mår så dåligt.. Hela hans familj mår dåligt.. De behöver terapi. De orkar inte med vanligt liv längre.

Man kan ju alltid hoppas att denne JA nu äntligen inser ATT hans gärningar påverkar andra människor i hans omgivning som ringarna på vattnet.. Någon kommer att må dåligt. Den här gången var det ÄVEN han och hans egen familj. Tidigare har det varit endast andra och deras familjer..

Vi pratar inte längre heller om barn i småskoleåldern. Han är ingen tonåring.

Han börjar med en tjej, pratar om guld och gröna skogar. Efter ett par månader går han tillbaka till sitt ex. Pratar om guld och gröna skogar. Åker till Thailand. Glömmer båda. Kommer tillbaka. Är tillsammans med båda. Säger till den ene att det är hon som han vill vara tillsammans med - men gör den andre gravid. Sen stöttar han bort den första utan att förklara något. Sen säger han att han varken vill ha barn eller vara tillsammans med den som redan väntar hans barn. När har går på AW träffar han båda - men följer med hem den som han inte vill vara tillsammans med. Sen beklagar han detta till den som han vill vara tillsammans med…

Jag förstår att det blev en himla massa häftig sex för honom på det är sättet. Han behövde inte ens anstränga sig. Båda tjejerna försökte förföra honom för att vinna denna patetiska tävling..

Problemet med sånt här beteende är att någon alltid blir sårad. Det är något JA inte behövt tänka på tidigare. Nu är det hans tur..

Är det brottsligt att såra?
Allt som inte är förbjudet är tillåtet.
Citera
2014-12-20, 17:26
Medlem
Vad heter han J*nas Alb*n på Facebook eller instagram?

Kan inte vara enkelt för han att komma vidare efter det där? Fick han med skadestånd för lidande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in