Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Håller med till fullo, liksom "diagnosen". Hon har jobbat, sovit och ätit. Företagit sig saker en drabbad skulle skjutit på, inte orkat ägna en tanke och några ständigt återkommande sjukskrivningar har inte jag sett info om. Diagnosen är ju en form av utmattningssyndrom och mycket svårdiagnosticerad.
Rappakalja.

Finns människor som jobbar 50-60 timmars veckor och ändå kan ha flertalet suicidförsök på en period av ett par år, och ändå klarar att uppehålla ett städat hem och snygg fasad utåt.

Allt handlar om hur vi är byggda som människor och hur vi formats som barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vi vet väl inte om JA ljugit? Han kanske kände så då? Sånt där håller de flesta ungdomar och till och med vuxna på med.

Lämna honom bortom skuld och fokusera på den lilla råttan som är dömd istället så blir det fint skall du se.

Lovar du två personer samma saker i form av villa/barn/giftermål (vilket styrks av LL's mamma också som LL hade berättat om samtalet JH och LL hade, samt vänner till JH som hon hade berättat för) så har du per definition ljugit för iallafall en av dom. Med LL går det dessutom spåra en historik långt tillbaka av samma beteende från JA's sida.
Senast redigerad av dip 2014-12-20 kl. 15:22.
Citera
2014-12-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kaos, jobbigt, ledsen är de oändligt rikligt förekommande ord i ljudfilerna. Känslor, känslor och åter känslor med en lika stor minnesförlust gällande de avgörande och besvärande frågorna för Jonna.
Hon babblar timme efter timme igenom noggranna detaljer till totalt utslocknat minne.
Men inte en enda gång blir rättegången för mycket för henne, jobbig eller ledsam. Inte en gång ber hon om paus, blir grötig på rösten, får panik, gråter eller tappar bort sig. Inte en enda gång.
Totalt skuldbefriad och endast rädd om det som räddas kan för egen del. Skönjer t o m en föraktfull ton mot åklagaren från och till.

Börja nu inte motargument som att hon är drogad.

Har själv funderat på att det är något som glappar mellan de ord hon säger och det känslomässiga uttrycket. Under GWs program fick man höra samtalet till larmcentralen så kanske hon inte lät direkt glad men absolut inte ledsen, förtvivlad eller någon känsla som visade att hon var berörd av det hon pratade om
Citera
2014-12-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte styckmördare. Men otrygga personligheter.

Den som måste ha en stadigvarande pojkvän/flickvän från NIAN har inte fått det han/hon skulle ha behövt från sina föräldrar..

Att växa utan föräldrar och uppfostran och omsorg har sitt pris.

Då är väl jag undantaget som bekräftar regeln. Jag blev tillsammans med min första pojkvän när jag gick i nian, och vi var ihop i 2 år. Inte för att jag sökte trygghet och omsorg som jag inte fick hemma, utan helt enkelt för att jag var kär. Däremot hade jag kompisar, både killar och tjejer, som inte hade pojk eller flickvänner, som ägnade sig åt betydligt "värre" saker än vad vi gjorde.
Citera
2014-12-20, 15:29
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Har själv funderat på att det är något som glappar mellan de ord hon säger och det känslomässiga uttrycket. Under GWs program fick man höra samtalet till larmcentralen så kanske hon inte lät direkt glad men absolut inte ledsen, förtvivlad eller någon känsla som visade att hon var berörd av det hon pratade om

Ja exakt hon skrattar ju till 2 ggr i samtalet, vilket avskum till människa.
Hon har ju sedan dess fått mycket tid att tänka och blivit coachad av sin advokat i hur hon ska svara på frågor osv.

Men fortf så när man lyssnar på ljudilerna så känns det inte alls äkta, hon har lämpligt glämt alla detaljer som ligger henne i fatet medans hon broderar ut detaljer på alla andra punkter.

Sen om hon brydde sig det minsta eller hade ånger för vad hon hade gjort så skulle avskummet göra det vettiga i den här sitautionen, ta sina 16 år och hålla käften, och godta dom där fjuttiga pengar till LLs brorsa och farsa.

Då skulle LLs familj och hennes egen kunna gå vidare. Men nej detta ska dras ut på för att lilla rara JH inte är nöjd.

Jag ska kissa på hennes grav om jag får möjlighet.

Ialf

Är det någon som vet hur kriminalvården filtrerar brev till intagna på slutna anstalter? vilka brev är ok osv?
Citera
2014-12-20, 15:33
Medlem
madcatsayss avatar
Har lyssnat igenom alla förhören, och tycker att det emellanåt var lite svårt att få sammanhang då tex åklagaren verkar smått förvirrad. Hittar inte uppgifter i FUP och telefonlistebilagan. Han bläddrar i evigheter..
Förbereder man sig inte bättre inför ett så viktigt förhör????? Om han nu med största sannolikhet vet att han ska fråga om hennes självmordsbenägenhet så borde han väl åtminstone anteckna mite, sidnummer i protokoll tex, innan så inte människorna i rättsalen inte behöver sitta och nicka till. Tycker överlag att åklagaren inte ger det mest proffsiga intryck....
Citera
2014-12-20, 15:33
Medlem
shponglads avatar
Jag hade samma flickvän genom hela gymnasiet, 3 år! Vilken tur jag har som inte har styckmördat någon!
Citera
2014-12-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Ja exakt hon skrattar ju till 2 ggr i samtalet

Att skratta av till exempel nervositet är inte direkt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag ska kissa på hennes grav om jag får möjlighet.

Ingen direkt personlig relation till någon av dom involverade. Och du uttrycker dig på dylikt vis? Då har man issues.
Citera
2014-12-20, 15:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Finns människor som jobbar 50-60 timmars veckor och ändå kan ha flertalet suicidförsök på en period av ett par år, och ändå klarar att uppehålla ett städat hem och snygg fasad utåt.

Allt handlar om hur vi är byggda som människor och hur vi formats som barn.

Lovar du två personer samma saker i form av villa/barn/giftermål (vilket styrks av LL's mamma också som LL hade berättat om samtalet JH och LL hade, samt vänner till JH som hon hade berättat för) så har du per definition ljugit för iallafall en av dom. Med LL går det dessutom spåra en historik långt tillbaka av samma beteende från JA's sida.

Två? Jag tror jag och de flesta jag kände rasslade mellan kanske 5-10 olika samtidigt. Lovade (och blev lovade) guld och gröna skogar och det ena och det andra. Det är rätt kul. Det tyckte vi nog alla.
Citera
2014-12-20, 15:58
Medlem
Citat:
Två? Jag tror jag och de flesta jag kände rasslade mellan kanske 5-10 olika samtidigt. Lovade (och blev lovade) guld och gröna skogar och det ena och det andra. Det är rätt kul. Det tyckte vi nog alla.

Så när du inte har någon form av vettig replik försöker du befästa din ''manlighet'' ? Inte ens med grismask skulle du kunna inringa patetiskt svin mer tydligt. Har haft väldigt blandat umgänge (som i allt från yrkeskriminella till silversked och inga problem konceptet) under stora delar av mitt liv, och visst har det funnits ''skitfolk'' bland dessa. Dom har dock inte blivit långvarig och sådant beteende du beskriver har på intet sätt utgjort någon form av norm.

Det är dock ganska patetiskt att försöka få det att låta som ''otrohet'' i relationer är regel, mer än undantag. Finns heller ingen form av statistik som ger stöd för det du försöker ge sken av.
Citera
2014-12-20, 16:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Så när du inte har någon form av vettig replik försöker du befästa din ''manlighet'' ? Inte ens med grismask skulle du kunna inringa patetiskt svin mer tydligt. Har haft väldigt blandat umgänge (som i allt från yrkeskriminella till silversked och inga problem konceptet) under stora delar av mitt liv, och visst har det funnits ''skitfolk'' bland dessa. Dom har dock inte blivit långvarig och sådant beteende du beskriver har på intet sätt utgjort någon form av norm.

Det är dock ganska patetiskt att försöka få det att låta som ''otrohet'' i relationer är regel, mer än undantag. Finns heller ingen form av statistik som ger stöd för det du försöker ge sken av.

*fniss

Ja, jag är inte annorlunda än kanske 90% av människorna i landet. Du verkar exkludera nästan alla ungdomar och unga vuxna i Sverige med ditt skuldbeläggande av en helt (moraliskt också) oskyldig människa. Tjejerna gjorde ju likadant? Vad har det då med "manlighet" att göra?
Citera
2014-12-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ja, jag är inte annorlunda än kanske 90% av människorna i landet.

Finns ingen som helst forskning/statistik på området ungdomar 20-25 som ger stöd för att ditt påstående skulle utgöra regel i relationer. LL och JH har bägge hållit sig till JA så uppenbarligen var dessa då ej upplysta om ''spelreglerna'' som gäller för dig och dina ''vänner'' som utgör 90% av människorna i Sverige.
Citera
2014-12-20, 16:40
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Att skratta av till exempel nervositet är inte direkt ovanligt.

Ingen direkt personlig relation till någon av dom involverade. Och du uttrycker dig på dylikt vis? Då har man issues.

Jonna kanske mördade Lovisa av nervositet också?

Jag sympatiserar med det oskyldiga offret Lovisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in