Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 08:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
De tillerkändes från 50k, en tillerkändes knappt 75k. Men de har nog inte fått pengarna än.
Domen måste vinna laga kraft först.
Senast redigerad av Quarrel 2014-12-20 kl. 08:50.
Citera
2014-12-20, 09:34
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag tror inte att JH mår dåligt över själva mördandet, jag tror att hon mår dåligt över att hon åkte fast och sitter där hon sitter.

Att LL är död ser hon nog som en lättnad, "JA är inte med henne ialf, liksom"

En fråga, hur är det med brev om hon hamnar på Hinseberg?, får hon ta emot brev när hon blir förflyttad dit?

Jag tänkte att man skulle skriva ut lite bilder på JA med andra tjejer i framtiden, om han lägger ut någonting på FB eller instagram.
Och posta dom till JH.

Skulle dom gå igenom?
Man ska kanske inte reta upp Jonna för mycket.
Hon kommer att bli fri en dag.
Nästa gång kommer hon garanterat att vara bättre utrustad.
Hon får dessutom mer tid till planering och googling nu.
Citera
2014-12-20, 09:40
Medlem
Några slags konstiga familjeband har i alla fall JH med sin familj. Eftersom hennes syster var den enda som uppvisade sorg under rättegången skulle jag väl tro att denne har varit JH:s förebild, likt hon säger själv "hennes idol". Tycker ändå det är konstigt att systern senast i december månad postar en bild på fb där hon dricker champagne och tycka njuta av livet. Om jag skulle haft en syster som begått ett makabert styckmord och om bara några dagar skulle få sin dom, som troligtvis skulle vara en dom för mord, så skulle jag vara deprimerad nog att hålla mig borta från fb och diverse bilder där jag ler i solen och dricker champagne. Inser hon att JH kommer vara inlåst i 16 år utan frihet eller lever hon i förnekelse?
Citera
2014-12-20, 09:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket inte hindrar att de i det här fallet landar rätt i att JH uppenbart hade direkt uppsåt att ta livet av sin rival. Det är ett ytterst obehagligt mord med egenintresse som motiv och vilja att döda och hon borde inte få några straffrabatter alls.
Observera att Jonna egentligen inte fick någon straffrabatt effektivt sätt. Normalt skulle griftefridsbrottet ha bakats in i mordet. Här ger domstolen två års knäppskallerabatt med den ena handen och två år för griftefridsbrottet med den andra.

Citat:
Massmord och mord i vinstintresse och så vidare är iofs ännu värre, men för den här typen av våld blir det inte mycket mer vidrigt och förkastligt.
Det har ju vissa likheter med Arbogamorden, men Christine Schürrer hade ihjäl två små barn och trodde säkerligen att hon hade lyckats ta livet av sin rival också, så det är en påfallande skillnad vad avser effekten.

Vad man tycker de lege ferenda att ett sånt har brott borde ha för straff är en sak. Vad man tycker de lege lata att det faktiskt har för straff i praxis med då gällande lagstiftning är en helt annan. Det borde vara den senare frågan som GW och Alhem har uttalat sig om. Och då är deras förvåning över att det inte blev livstid svårbegriplig. De någorlunda parallella fall som går att leta upp ger runt sexton år allihop.
Citera
2014-12-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Man ska kanske inte reta upp Jonna för mycket.
Hon kommer att bli fri en dag.
Nästa gång kommer hon garanterat att vara bättre utrustad.
Hon får dessutom mer tid till planering och googling nu.

Känns som en typisk utveckling att hon just nu tänker "aldrig igen" men efter några år inlåst i fängelse så kommer hennes ilska växa, har det hänt en gång så kan det hända igen. Möjligtvis kan hon leva ett "vanligt liv" när hon kommer ut om hon hålls under uppsikt, har någon som stöttar henne och att hon får en sysselsättning. Sedan kommer hon få tonvis med kärleksbrev i fängelset men om hennes fascination med JA fortfarande lever kvar under alla dessa år så kommer hennes liv efteråt vara mycket svårt. Tror inte det finns en kotte i Sverige som skulle vilja beblanda sig med henne när hon kommer ut. Blir nog ett ensamt och tragiskt liv, vilket givetivis kan leda till flera dåliga beslut från hennes sida, igen.

Planera kan hon nog göra, men googla? Tillåter verkligen fängelset att man får sitta på internet och söka på termer som "hur man dödar någon" eller vad nu hennes nästa sökningar blir. Kanske mer troligt att hon håller en dagbok eller dylikt där hon planerar hennes liv med JA, om hon fortfarande är intresserad av honom.
Citera
2014-12-20, 09:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Det är iof inte ovanligt att man googlar på saker som man inte tänkt göra i verkligheten. Jag har gjort flera liknande googlingar som JH gjort. Nyfiken helt enkelt. Om jag nu plötsligt skulle ha ihjäl någon och polisen tog min dator så skulle de väl tro att jag planerat i flera år. :P
Jag vill nog hävda att om du googlar på en massa sätt att ta livet av folk, och du sedan i tät anslutning till detta de facto tar livet av någon på ett sätt som tydligt visar att du har försökt omsätta nätlärdomarna, då har du normalt en rätt rejäl förklaringsbörda, om du inte har turen att råka på en så förstående psykolog som Jonna gjorde.
Citera
2014-12-20, 09:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bara skicka du iväg ett sånt brev så småningom. Det kan hon gott ha att titta på...
Det lär nog inte dröja så länge innan hennes stora kärlek som fick henne att begå mord,
lyckats fånga in nån ny betuttad madam trots det som hänt runt omkring honom.
Sedan kan Jonna sitta där i ombonade cellen och fördriva tiden med att smida nya onda
planer att realiseras när hon kommer ut...för han, just JA, tillhör henne för evigt, så
är det bestämt och därmed basta. Ett drygt fängelsestraff förändrar ingenting i den saken.
Hon är helt enkelt besatt. Beredd till vilka offer som helst för hans skull.
Han får nog fly utomlands, någonstans långt åt helvete bort, så att han och framtida
flickvänner kan gå säkra för skräcken Jonna med sin sjutusan till handlingskraft och
osläckliga passion.

Det här är minsann ingen vanlig "kaninkokerska"...

Ps! Man får nog vakta henne extra noga på Hinseberg eller om det blir Ystad där hon
hamnar. Jag tror att hon kommer att bli rymningsbenägen.
Kan se henne gräva sig en tunnel genom alltihop och rida iväg på en vacker pålle
som någon hängiven beundrare ställt i ordning åt henne utanför fängelsemurarna nånstans...
Nu ska vi inte, som det hette på västerbottniska när jag var liten, göra ut Jonna alltför mycket till någon sorts ondskans abstrakta symbol. Hon verkar ju snarast tillhöra Schürrer-Thomson-Waever-klustret av kvinnliga mördare, och också denna kufiska subgrupp verkar sakna mätbar rymningsbenägenhet, och jag känner inte till någon som har återfallit i brott.
Citera
2014-12-20, 10:22
Medlem
Jh har ju berättat att hon flera gånger vädjade till LL "snälla var tyst så jag kan sluta", under tiden som grannen ihärdigt ringde på dörrklockan. Jag undrar då hur hon tänkte sig fortsättningen om LL hade kunnat göra henne till viljes? Hade hon då skippat den vassa jaktkniven, och skonat hennes liv? Ringt ambulans? Har inte sett nånstans att hon fått den frågan.
Citera
2014-12-20, 10:34
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alagos
Känns som en typisk utveckling att hon just nu tänker "aldrig igen" men efter några år inlåst i fängelse så kommer hennes ilska växa, har det hänt en gång så kan det hända igen. Möjligtvis kan hon leva ett "vanligt liv" när hon kommer ut om hon hålls under uppsikt, har någon som stöttar henne och att hon får en sysselsättning. Sedan kommer hon få tonvis med kärleksbrev i fängelset men om hennes fascination med JA fortfarande lever kvar under alla dessa år så kommer hennes liv efteråt vara mycket svårt. Tror inte det finns en kotte i Sverige som skulle vilja beblanda sig med henne när hon kommer ut. Blir nog ett ensamt och tragiskt liv, vilket givetivis kan leda till flera dåliga beslut från hennes sida, igen.

Planera kan hon nog göra, men googla? Tillåter verkligen fängelset att man får sitta på internet och söka på termer som "hur man dödar någon" eller vad nu hennes nästa sökningar blir. Kanske mer troligt att hon håller en dagbok eller dylikt där hon planerar hennes liv med JA, om hon fortfarande är intresserad av honom.
Att det råder internetförbud behöver inte nödvändigtvis utgöra ett hinder.
Citera
2014-12-20, 11:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att Jonna egentligen inte fick någon straffrabatt effektivt sätt. Normalt skulle griftefridsbrottet ha bakats in i mordet. Här ger domstolen två års knäppskallerabatt med den ena handen och två år för griftefridsbrottet med den andra.

Det har ju vissa likheter med Arbogamorden, men Christine Schürrer hade ihjäl två små barn och trodde säkerligen att hon hade lyckats ta livet av sin rival också, så det är en påfallande skillnad vad avser effekten.

Vad man tycker de lege ferenda att ett sånt har brott borde ha för straff är en sak. Vad man tycker de lege lata att det faktiskt har för straff i praxis med då gällande lagstiftning är en helt annan. Det borde vara den senare frågan som GW och Alhem har uttalat sig om. Och då är deras förvåning över att det inte blev livstid svårbegriplig. De någorlunda parallella fall som går att leta upp ger runt sexton år allihop.

Jag är med på din analys och i den delen kan väl Quarrels anmärkning om populism ha fog för sig. Vad jag håller med om är deras kritik av att domen landar i att Henningsson inte riktigt görs ansvarig för morden fullt ut genom att man inte fastslår ett insiktsuppsåt. Det framstår fortfarande som märkligt utgående från fakta. Du har säkert rätt i att det beror på att man inte tycker sig kunna strunta i psykologutlåtandet helt och att man vad gäller påföljd ändå kan se till att det inte får någon praktisk betydelse.

Det är också klart att man kan hävda att likgiltighetsuppsåt faktiskt också är uppsåt och att det inte är någon enormt avgörande principiell skillnad. Som jag sagt så är min uppfattning att det är en mycket viktig aspekt på morddomar att de är noga med att fördela ansvar rätt, ur ett allmänt rättsmedvetandeperspektiv och ur de efterlevandes synpunkt. Om Henningssson verkligen var så störd att det spelade in skall det förstås ha betydelse men förklarande drag i hennes personlighet och mindre störningar som kan ha påverkat henne att ta de beslut hon tog är en annan sak. Sådana finns väl i princip alltid.
Citera
2014-12-20, 11:12
Medlem
Googlade på kvinnor som sitter på livstid. Svårt att bedöma om detta fall skulle vara mindre brutalt.
http://www.expressen.se/nyheter/de-fick-livstid-for-mord/
Citera
2014-12-20, 11:17
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Googlade på kvinnor som sitter på livstid. Svårt att bedöma om detta fall skulle vara mindre brutalt.
http://www.expressen.se/nyheter/de-fick-livstid-for-mord/

Läste din länk och kan inte annat än hålla med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in