Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 14:12
Medlem
Ni lagboksläsare?
Hur kommer det sig att Griftefridsbrottet inte konsumerades utav Mordbrottet.
I normala fall blir det väl så när det grövre brottet överskuggar de andra brotten?
Men i detta fall verka de dömma för ett brott , ge rabatt på det och sedan dömma för GF på det??

Fattar inte riktigt logiken här.
Då måste jag fråga om ni som kan ha någon gissning?
Citera
2014-12-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Men vafan, en till som tycker synd om JH, men inte om JA?

Vad är det med otrohet och liknande som helt förstör människors moraliska kompass?

Ja, det JA gjorde var inte schysst. Men det är ju inte i närheten lika hemskt som det mord JH utförde. Det är skrämmande att så många människor verkar tycka att otrohet och dubbelspel är värre än sadistiska mord...

Det handlar väl mer från min sida att jag tror att det var dubbelspelet som drev Jonna över kanten så att säga...

Kan väl tillägga att det framförallt var den första delen där hon själv fick redogöra för händelserna som väckte empati hos mig. Empati som bitvis försvann i takt med åklagarens frågor. Tyckte inte det om att hon sagt till Lovisa att vara tyst så att hon kunde sluta lät övertygande alls.
Senast redigerad av Vorph666 2014-12-20 kl. 14:22.
Citera
2014-12-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjee123
Ja det har han säkert absolut gjort vid något/några tillfällen! men jag tror också att han ärligt haft känslor för båda och i en sån situation uppstår många idiotiska handlingar där man kanske förvirrar båda på t.ex. fyllan osv där ens känslor blir ett par gånger tydligare och starkare. Försvarar honom inte utan jag är människa själv och vet hur enkelt det är att göra "fel".
Sen att han ville finnas där för JH när hon skulle göra abort säger ju att även han vill göra "rätt" någonstans samtidigt som han drogs till LL.

Usch vilka hemska och tragiska historier att folk kan vara så iskalla är så vidrigt.
Ja det är jag också övertygad om. Så därför borde han få bearbeta sin skuld och sorg ifred utan att andra påminner honom. Han vill nog säkert inte ens stanna i den här världen

Jag tror inte att JA är en elak kille. Det är mycket möjligt att han var kär i båda tjejerna, på olika sätt, och därför hade svårt att bestämma sig, vilket JH och LL ville att han skulle göra. Med all rätt. Eller så var han inte riktigt kär i någon av dem, vilket jag tror mer på. Jag har svårt att se det här triangeldramat som en kärlekshistoria, utan snarare som en besatthet. I synnerhet från JH´sida. "Jonas var som en drog" säger hon ju. Sen har ju en del svårare än andra att bli dumpade eller bortvalda. Anledningen till det behöver ju inte vara kärlek, utan kanske många gånger prestige.
Citera
2014-12-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ja det har han säkert absolut gjort vid något/några tillfällen! men jag tror också att han ärligt haft känslor för båda och i en sån situation uppstår många idiotiska handlingar där man kanske förvirrar båda på t.ex. fyllan osv där ens känslor blir ett par gånger tydligare och starkare. Försvarar honom inte utan jag är människa själv och vet hur enkelt det är att göra "fel".
Sen att han ville finnas där för JH när hon skulle göra abort säger ju att även han vill göra "rätt" någonstans samtidigt som han drogs till LL.

Usch vilka hemska och tragiska historier att folk kan vara så iskalla är så vidrigt.
Ja det är jag också övertygad om. Så därför borde han få bearbeta sin skuld och sorg ifred utan att andra påminner honom. Han vill nog säkert inte ens stanna i den här världen

Han träffade LLl i småskolan. Har hängt med henne i omgångar sen 6-7 år tillbaka. Blivit ihop, varit otrogen med någon annan, gått i sär - och blivit ihop igen. VERKLIGEN lekt med hennes känslor fram och tillbaka - tills hon blev deprimerad. Inte ens under en jävla semester i Thailand kunde han hålla byxorna på..

Varför ska han vara ihop med NÅGON när han inte klarar av att vara trogen? Skulle han själv stå ut med tanken att hans tjej ligger runt? Nej, just det.. Han var ju besviken på JH bl.a. DÄRFÖR att hon LJÖG! Ska den killen säga något om det?

Observera också att när han träffade JH första gången så var han sambo med en helt annan tjej..

Detta att ljuga till höger och vänster och vara otrogen jämt och ändå vilja ha sex med sin ex har varit ett mönster i hans liv. Han har inte haft en tanke på hur detta har påverkat tjejerna. Han har skitit i det. Allt har handlat om honom själv..

Han skulle ha kunnat vara singel och ligga runt. En del tjejer skulle ha undvikit honom för det, men åtminstone skulle ingen ha kunnat säga att han ljög för någon.

När han sen - äntligen - ska stå för något han själv har gjort. Då sjukskriver han sig.. vojne vojne..
Citera
2014-12-20, 14:38
Medlem
Vilken störd figur Jonna - Fanns det psykopatiska drag hos henne under uppväxten - dödade djur och liknande? Hoppas hon tar självmord när hon inser vad hon gjort, så att fler slipper råka illa ut.
Citera
2014-12-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"X berättar att Jonna under många år var ihop med en jämnårig kille, från nionde klass och under gymnasietiden."

Jag skulle vilja påstå att väldigt få av dem som växer upp under trygga förhållanden känner ett starkt behov av att stadga sig i en sådan tidig ålder. Detta I SIG borde alltid vara ett varningstecken - enligt mig.

Haha, ja, ska börja leta styckmördare bland folk som lyckades hålla sig tillsammans mer än två år på gymnasiet. Alltså, nej.
Citera
2014-12-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Vilken störd figur Jonna - Fanns det psykopatiska drag hos henne under uppväxten - dödade djur och liknande? Hoppas hon tar självmord när hon inser vad hon gjort, så att fler slipper råka illa ut.

Snarare tvärt om , hon har haft god hand med djur och det har varit hennes räddning.
Problemen kom efter att hon träffat JA och börjat få både dåligt ekonomi och blivit deprimerad.
Då var hon tvungen att börja göra sig av med hästarna.
Citera
2014-12-20, 14:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Väl talat, detta mord och griftefridsbrott är pur ondska:
Planering, överrumpling inpå lägenheten och mord i lägenheten, medhavda instrument och Dexter-inspirerat medhav av spruta, styckning, dumpning, bortkörning av brottsoffrets bil i manipulativt syfte, annat efterarbete. Man kan ifrågasätta begåvningen bakom genomförandet, men här finns alla beståndsdelar: förberedelser, oförväget brutalt genomförande och efterarbete.

Intelligensmässigt har hon enligt utsago testats ligga inom det normala till övre normalområdet. Hon har också, så vitt känt, presterat bra i skolan.

Kanske kan hon ha underskattat svårighetsgraden eller överskattat det egna snillet eller så har den affekterade/passionerade prägeln grumlat omdömet, om man får tala om omdöme i omoraliska gärningar.

Det sägs att gärningsmannen hade en "maladaptiv stressreaktion"; det är en mumbojumbodiagnos i de flesta fall, fylld av subjektivt illabefinnande utan kliniskt påvisbara funktionella deficit eller ens synbara symptom, samt vanligen förekomst av psykosocial otillfredsställelse eller så kallad stress (ekonomisk, partnermässig, problem med barnen eller deras skola, tjafs i den dysfunktionella släkten osv). Livspusslet följer inte subjektets önskvärda riktning, kvoten [få]/[vilja ha] <1.

Håller med till fullo, liksom "diagnosen". Hon har jobbat, sovit och ätit. Företagit sig saker en drabbad skulle skjutit på, inte orkat ägna en tanke och några ständigt återkommande sjukskrivningar har inte jag sett info om. Diagnosen är ju en form av utmattningssyndrom och mycket svårdiagnosticerad.
Rappakalja.
Citera
2014-12-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ja man ska förstå att alla handlingar har konsekvenser. Men att förstå att det skulle bli ett mord är ju inte direkt det första man tänker. Dessutom så skulle det LOGISKA i det här fallet (säger inte att det vore rätt) vara att gå på killen! det är ju han som förvirrat båda och varit "boven".

Jag tror inte att JA tänkte på några konsekvenser överhuvudtaget.. Han hade lekt med LL:s känslor i ÅRATALS utan att det kostade honom något. Efter ett tag blev de två ihop igen.. Sen hoppade han i säng med någon annan ..

Den här gången såg det först ut att bli likadant. JH var ledsen, deprimerad, besviken - men ville ändå ha honom. Det kostade alltså inget att krossa någons hjärta.

Sen vände det hela. Offret SKULLe ha kunnat bli JA istället för LL, men ofta ger sig gärningsmannen på rivalen. Mannen spöar upp den andra mannen. Sen kanske han spöar upp frugan/flickvännen också, men framför allt HOTAR han sin partner med konsekvenser..

När det gäller JH så kunde hon väl knappast spöa upp JA. Hon tog en annan taktik: la sig platt och försökte behaga.

Den andra tjejen tänkte hon dock eliminera. Då skulle situationen bli lugn igen enl. GM.

Det enda JA behövde göra var att vara ÄRLIG. Ville han inte/orkade han inte vara trogen någon - var singel då!
Citera
2014-12-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Haha, ja, ska börja leta styckmördare bland folk som lyckades hålla sig tillsammans mer än två år på gymnasiet. Alltså, nej.

Inte styckmördare. Men otrygga personligheter.

Den som måste ha en stadigvarande pojkvän/flickvän från NIAN har inte fått det han/hon skulle ha behövt från sina föräldrar..

Att växa utan föräldrar och uppfostran och omsorg har sitt pris.
Citera
2014-12-20, 15:13
Medlem
Kriterier på maladaptiv stressreaktion

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=anpassningsst%F6rning%2C+traumatisk+krisre aktion%2C+maladaptivt+stressyndrom
Citera
2014-12-20, 15:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte att JA tänkte på några konsekvenser överhuvudtaget.. Han hade lekt med LL:s känslor i ÅRATALS utan att det kostade honom något. Efter ett tag blev de två ihop igen.. Sen hoppade han i säng med någon annan ..

Den här gången såg det först ut att bli likadant. JH var ledsen, deprimerad, besviken - men ville ändå ha honom. Det kostade alltså inget att krossa någons hjärta.

Sen vände det hela. Offret SKULLe ha kunnat bli JA istället för LL, men ofta ger sig gärningsmannen på rivalen. Mannen spöar upp den andra mannen. Sen kanske han spöar upp frugan/flickvännen också, men framför allt HOTAR han sin partner med konsekvenser..

När det gäller JH så kunde hon väl knappast spöa upp JA. Hon tog en annan taktik: la sig platt och försökte behaga.

Den andra tjejen tänkte hon dock eliminera. Då skulle situationen bli lugn igen enl. GM.

Det enda JA behövde göra var att vara ÄRLIG. Ville han inte/orkade han inte vara trogen någon - var singel då!

Vi vet väl inte om JA ljugit? Han kanske kände så då? Sånt där håller de flesta ungdomar och till och med vuxna på med.

Lämna honom bortom skuld och fokusera på den lilla råttan som är dömd istället så blir det fint skall du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in