Citat:
Ursprungligen postat av
lazsaros
Vilket resonemang menar du Söder för, där han anser att en assimilerad invandrare, till följd av etnicitet tillhör en annan nation?
Juggenaut tycker det går bra att skilja på nationalitet (svensk) och etnicitet (sin etniska bakgrund), det tycker jag också låter rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Juggenaut
Har aldrig förstått denna besatthet av vissa grupper att kalla sig svenskar.
Jag själv är assimilerad invandrare och svensk medborgare, jag kan självklart inte vara etnisk svensk då jag redan har min etniska bakgrund, varför skulle jag ens vilja ändra min etnicitet(om nu det var möjligt) det gör mig inte till en bättre medborgare eller mindre värd medborgare.
Självklart säger man "I'm Swedish" när någon frågar mig utomlands vart man kommer ifrån eller vilken nationalitet man har, men då menar man ju enbart nationaliteten, inte etniciteten.
Folk blandar ihop etnicitet och nationalitet ganska ofta. Invandrare som svenskar.
Här är delar av Söders citat:
– För att demokratin ska fungera krävs konsensus kring frågan om vilka som utgör folket. Då kommer vi in på nationalismen.
...
– Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den samiska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den samiska nationen. Vi har också tornedalsfinnar och så vidare. Vi accepterar dem. Men om det blir för många nationer i nationalstaten – då kan det bli problem.
...
Våra motståndare vill solka ner begreppet nationalism. Det ska vi inte acceptera. Man ska komma ihåg att det var väldigt många inom vårt parti som tyckte att det var helt fel att vi började betona social*konservatismen, att vi inte längre tydligt sa att vi är ett nationalistiskt parti.
Trygghet, harmoni och minskade konfliktytor är nyckelord i Björn Söders anförande. Han beskriver ett varmt, omtänksamt samhälle där människorna bryr sig om varandra eftersom de har samma ursprung....
Vem är det som inte får plats i SD:s vision av Sverige?
– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.
Måste man vara nationalist för att vara del av det Sverige du vill se?
– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.
De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.
–
Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?
– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.
Om du ser de understrukna partierna - hur tolkar du de bitarna?