2014-12-20, 08:41
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Det var väl inte så svårt? Oftast kan det vara knepigt att hitta något av substans i allt ditt motsägelsefulla retoriska svammel. Men där fanns det.

Nu kan vi gå vidare och vara eniga om att det finns mängder av andra sverigebilder som äger hög validitetsgrad. Sannolikt hos de 87 procenten som inte röstade på samma parti som du. Sannolikt också hos en hel sd-väljare.
Så du säger det? Retoriskt svammel och svårt att hitta substans?

Pinsamt kass försök med härskartekniken där, grabben. Sådant biter inte på mig. Nu väntar världen på att du ska delge oss din kulturella identitet och etnicitet. Det är viktigt utifrån förståelsen av din diskussion och kritik av vad vi diskuterar här och BS utsago. Du kan ju skita i det och glida undan igen, du kan ljuga och hoppas att bli trodd eller så har du stake nog för att rak i ryggen och med ett svenskt hederligt handslag, kliva fram med en anmälan om vad du är för en fisk!

Se så! Shomer shabbes?
Citera
2014-12-20, 09:37
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Jo jag märker skillnaden- Björn Söder-> kritikfokusflytt-> media-> inre kritik=0

Eller om man inte är hjärntvättad så hade man sett att alla parters åsikt i frågan kom fram sakligt och jag som läsare får bilda mig min egen åsikt utan att journalisten trycker sin agenda rakt i halsen på mig.
Citera
2014-12-20, 10:13
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Eller om man inte är hjärntvättad så hade man sett att alla parters åsikt i frågan kom fram sakligt och jag som läsare får bilda mig min egen åsikt utan att journalisten trycker sin agenda rakt i halsen på mig.

0 inre kritik-> personangrepp-> offerkofta-> BjörnSöderfokus =0%->

Björn Söder saknar finess, hans uttalande är allvarligt. Som jag sade tidigare, att först kritisera mediers upplevda "dolda agendor" och som delorsak till Åkessons utbrändhet, för att sedan sätta sig ner med media och tala friskt, för att sedan kritisera mediers "dolda agendor", säger kanske något?
Citera
2014-12-20, 10:40
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Snart är det tid att säga det är lögn till hela världen. Och att alla journalister är rödingar i hela välden som alla konspirerar mot Björn Söder i Sverige.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/12/18/ukip-swedish-eu-allies-accused-of-antisemitism_n_6348088.html

Undra om alla de judar som lever i USA kan vara amerikaner eller om de bara är judar?

Söder framstår som en korkad idiot.
Citera
2014-12-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Undra om alla de judar som lever i USA kan vara amerikaner eller om de bara är judar?

Han är både en korkad idiot och en gammal nasse eller något ditåt. Men och det är tragiskt för alla som vill se hans parti försvinna ner i det hål det kommit ur. I den här frågan har han i stort sett rätt och uttryckte sig dessutom ganska försiktigt. Vilket kommer att inse när dammet lagt sig. USA och det har de gemensamt med alla länder som av gammalt är multikulturella skiljer mellan etnicitet och medborgarskapet, även det sistnämnda är en del av identiteten. Sverige saknar ord för att göra det på ett smidigt sätt.
Citera
2014-12-20, 11:04
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling

De är först och främst i sina egna ögon judar, därefter amerikaner.
Minns en semesterresa i Miami jag gjorde för ca: 10 år sedan.
Bodde ca. 1 vecka vid Miami beach där det finns en stor judisk community med judiska kvarter.
Hade ingen aning om detta innan.
Blev minst sagt förvånad då man överallt såg judar utklädda i sedvanlig klädsel bland lättklädda semesterfirare.
De håller sig för sig själva i judiska enklaver, det är så de vill leva. Judendomen förenar dem.
Där finns judiska affärer, synagogor, finns tom ett judiskt "förintelsemuseum" i Miami beach så judarna kan odla sin offerroll även framgent.
Som sagt de är först och främst judar, därefter amerikaner.
Frågor på det?
Citera
2014-12-20, 11:16
Medlem
----.----s avatar
Att många amerikanska judar först och främst ser sig som judar, och därefter amerikaner, köper jag helt. Det hör liksom till i amerikansk kultur att ingå i olika grupperingar inom nationen

Samtidigt finns det motsatta förhållandet ofta i Amerika – dvs att bakgrundsetnicitet inte alls har någon betydelse utan man är kort och gott "amerikan".

Vilken etnicitet har någon som är uppvuxen i USA, med amerikansk pappa och svensk mamma men som kallar sig "amerikan"? För det första, finns det ens någon etnicitet som kallas "amerikan"? Nja, men det finns nog inget annat ord som skulle passa bättre. Såvida man inte vet släktens historia väldigt väl, och tycker det är viktigt, och skulle kalla sig irländsk-italiensk-svensk-amerikan. Så vad skulle den personens etnicitet annars vara, annat än amerikan-svensk, eller bara "amerikan"?

På samma sätt undrar jag om judar i Sverige verkligen sätter den judiska identiteten överst, eller om det inte snarare är så att de ser sig som att ha en svensk identitet med judiska rötter/etnicitet.

Vi kan nog konstatera att det finns en etnicitet som kallas "judisk", och en etnicitet som kallas "svensk" (svenska folkgruppen), men sedan finns det separata begrepp som är "svensk identitet" och "judisk identitet".

Det stora problemet i debatten just nu är att det råder begreppsförvirring. Björn Söder har inte sagt något fel egentligen, men han har blandat ihop äpplen och päron för publiken. Han har inte varit tillräckligt bra på att förklara vad som är "svensk etnicitet" och "svensk identitet". Resultatet blir att t ex svenskjudar som inte har 100 procent svensk etnicitet blir förnärmade över att deras svenska identitet blir sårad, även fast de betalar skatt och firar jul som alla andra.
Senast redigerad av ----.---- 2014-12-20 kl. 11:26.
Citera
2014-12-20, 12:18
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ----.----
Det stora problemet i debatten just nu är att det råder begreppsförvirring. Björn Söder har inte sagt något fel egentligen, men han har blandat ihop äpplen och päron för publiken. Han har inte varit tillräckligt bra på att förklara vad som är "svensk etnicitet" och "svensk identitet". Resultatet blir att t ex svenskjudar som inte har 100 procent svensk etnicitet blir förnärmade över att deras svenska identitet blir sårad, även fast de betalar skatt och firar jul som alla andra.

Firar judar dock jul? I USA är de i alla fall notoriska för att inte göra det.
Citera
2014-12-20, 13:38
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har aldrig förstått denna besatthet av vissa grupper att kalla sig svenskar.
Jag själv är assimilerad invandrare och svensk medborgare, jag kan självklart inte vara etnisk svensk då jag redan har min etniska bakgrund, varför skulle jag ens vilja ändra min etnicitet(om nu det var möjligt) det gör mig inte till en bättre medborgare eller mindre värd medborgare.

Självklart säger man "I'm Swedish" när någon frågar mig utomlands vart man kommer ifrån eller vilken nationalitet man har, men då menar man ju enbart nationaliteten, inte etniciteten.

Folk blandar ihop etnicitet och nationalitet ganska ofta. Invandrare som svenskar.
Känner du att du tillhör en annan "nation" än det svenska? Det anser Björn Söder. Och tänk på att även om judar, tornedalsfinnar och samer är egna nationer som är "accepterade" (än så länge åtminstone) så får det inte bli för många "nationer" i Sverige. Så du ska inte ta för givet att din nation accepteras i Björn Söders Sverige.
Citera
2014-12-20, 14:43
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Känner du att du tillhör en annan "nation" än det svenska? Det anser Björn Söder. Och tänk på att även om judar, tornedalsfinnar och samer är egna nationer som är "accepterade" (än så länge åtminstone) så får det inte bli för många "nationer" i Sverige. Så du ska inte ta för givet att din nation accepteras i Björn Söders Sverige.

Björn Söder och SD verkar få allt mer utrymme i att sätta definitionen av vad den svenska nationen är. Ta en etniskt svensk individ, denne är svensk enligt SD men vad händer om denne svensk konverterar till hinduismen? Ska Björn Söder och Co verkligen få en sådan makt över vår frihet? Kommer folk att våga leva helt fritt om samhället delas in i svensk och icke svensk?
Citera
2014-12-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Om du är osäker på vad du är så rekommenderar jag dig att fråga folk från andra länder som känner dig. Det är alltid lättare att se sådant utifrån.

Jag är etnisk svensk med två svenskfödda föräldrar, ljus hy och ett svenskklingande namn. Det som kan göra dig och dina likasinnade skulle väl kunna vara mina mörka ögon och min mörka hårfärg.
Citera
2014-12-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Känner du att du tillhör en annan "nation" än det svenska? Det anser Björn Söder.

Vilket resonemang menar du Söder för, där han anser att en assimilerad invandrare, till följd av etnicitet tillhör en annan nation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in