2014-12-19, 01:03
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Det är väl klart att det har med ämnet att göra? Ett parti som har judar på ledande positioner, samt en Israelvänlig hållning, borde rimligtvis vara svårt att anklaga för antisemitism. Efter Söders uttalande kom ändå sådana anklagelser från diverse rabiata personer.

SD som parti har inget officiellt förhållande till Israel som stat. Enskilda företrädare kan vurma för sionism precis som i vilket annat parti som helst. Sedan att de råkar ha folk med judisk börd i partiet gör dem inte per automatik till sionister.

Och är Söder uttalad Israel-vän? Eller vad försöker du säga?
Citera
2014-12-19, 01:09
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
SD som parti har inget officiellt förhållande till Israel som stat. Enskilda företrädare kan vurma för sionism precis som i vilket annat parti som helst. Sedan att de råkar ha folk med judisk börd i partiet gör dem inte per automatik till sionister.

Och är Söder uttalad Israel-vän? Eller vad försöker du säga?

Med "Söders uttalande" refererade jag till den intervju som diskuteras här.
Att ha judar i partiet borde göra anklagelser om att partiet är antisemitiskt svåra, det är självklart.
Citera
2014-12-19, 01:15
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Även från SD:s judiska politiker? Är de också med på den hemliga nazistagendan?

Säger begreppet "Onkel Tom" dig något?
Att inte se att sd's sympati med Israel är ett sätt att blanda bort sitt antisemitiska förflutna är att blända sig själv. Ibland sipprar dock den gamla antisemitismen fram igen. Som här i tråden till exempel.
Det är synd om de stackars nyttiga idioterna bröderna Ekeroth.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-19 kl. 01:23.
Citera
2014-12-19, 01:24
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DustCarpet
Varför är detta så viktigt för dig? Tänk istället på alla kinesiska barn som får lungcancer eller alla flickor som isis bränner och våldtar

Vadå viktigt? Det är ju SD/Björn Söder vi diskuterar här, och de anklagelser om antisemitism/rasism han har mottagit. Ska jag diskutera kineser i en tråd om Söders DN-intervju?

Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Säger begreppet "Onkel Tom" dig något?

Ja, eller så är SD helt enkelt inte rasister/fascister/antisemiter? Det kanske är en rimligare slutsats än att diverse judar agerar Onkel Tom.

Edit: Jag såg din edit nu. Jag antar att du själv är jude; det skulle vara intressant om du kunde redogöra för vad du ser som antisemitiskt hos SD.
Senast redigerad av Gullinkambe 2014-12-19 kl. 01:26.
Citera
2014-12-19, 01:36
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
. Jag antar att du själv är jude; det skulle vara intressant om du kunde redogöra för vad du ser som antisemitiskt hos SD.

Titta, där kom den igen.
Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden. Läs också gärna min signatur. Fundera också gärna över varför du tror att judars åsikter bör värderas annorlunda än andras. Fundera sen över om du vill tillhöra upplysningstraditionen eller inte. Medan du ändå är där kan du därpå fundera över varför du och Björn Söder är så märkligt fixerade vid människors ursprung framför deras idéer och värderingar.
Så, det blev mycket jobb. Hoppas du hinner med allt.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-19 kl. 01:55.
Citera
2014-12-19, 01:43
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Titta, där kom den igen.
Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden. Läs också gärna min signatur. Fundera också gärna över varför du tror att judars åsikter bör värderas annorlunda än andras. Fundera sen över om du vill tillhöra upplysningstradtionen eller inte. Medan du ändå är där kan du därpå fundera över varför du och Björn Söder är så märkligt fixerade vid människors ursprung framför deras idéer och värderingar.
Så, det blev mycket jobb. Hoppas du hinner med allt.

Varför judars anklagelser om antisemitism bör värderas annorlunda än andras är väl självklart.
Återigen kontrar du med motfrågor istället för att svara. Du är defensivare än en grekisk mittback.
Senast redigerad av Gullinkambe 2014-12-19 kl. 01:46.
Citera
2014-12-19, 02:03
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Det förefaller som om diskussionen med dig inte leder någon vart. Jag menar att Golonkas urval av markörer som definierar svensk kultur är subjektiv. Har du något att säga i det ämnet eller vill du tjafsa om judar?

Och jag menade att de var så pass objektiva som de kan bli, håller man inte med om det anser man helt enkelt inte att det finns olika kulturer. Nåväl, som du säger, detta leder ingen vart. לילה טוב
Citera
2014-12-19, 02:09
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Och jag menade att de var så pass objektiva som de kan bli, håller man inte med om det anser man helt enkelt inte att G det finns olika kulturer.

Vad grundar du ditt resonemang på? Istället för sill och Peterson-Berger hade ju Golonka lika gärna kunnat skriva korv och Abba. Vari ligger objektiviteten och de absoluta grundpelarna? Hur ser din bevisföring ut?
Citera
2014-12-19, 07:27
Medlem
Har aldrig förstått denna besatthet av vissa grupper att kalla sig svenskar.
Jag själv är assimilerad invandrare och svensk medborgare, jag kan självklart inte vara etnisk svensk då jag redan har min etniska bakgrund, varför skulle jag ens vilja ändra min etnicitet(om nu det var möjligt) det gör mig inte till en bättre medborgare eller mindre värd medborgare.

Självklart säger man "I'm Swedish" när någon frågar mig utomlands vart man kommer ifrån eller vilken nationalitet man har, men då menar man ju enbart nationaliteten, inte etniciteten.

Folk blandar ihop etnicitet och nationalitet ganska ofta. Invandrare som svenskar.
Citera
2014-12-19, 07:32
Medlem
Alltså jag fattar inte vad hela det här snacket handlar om? Judar är judar och är man jude kan man väl inte vara svensk? Hur skulle de gå ihop? Samma sak en svensk är en svensk, man kan ju inte vara svensk OCH jude?
Citera
2014-12-19, 08:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har aldrig förstått denna besatthet av vissa grupper att kalla sig svenskar.
Jag själv är assimilerad invandrare och svensk medborgare, jag kan självklart inte vara etnisk svensk då jag redan har min etniska bakgrund, varför skulle jag ens vilja ändra min etnicitet(om nu det var möjligt) det gör mig inte till en bättre medborgare eller mindre värd medborgare.

Självklart säger man "I'm Swedish" när någon frågar mig utomlands vart man kommer ifrån eller vilken nationalitet man har, men då menar man ju enbart nationaliteten, inte etniciteten.

Folk blandar ihop etnicitet och nationalitet ganska ofta. Invandrare som svenskar.

Ser du inte problemet i din egen text?
Du har din etniska bakgrund. Men Svenskar förvägras att ha sin etniska bakgrund.

Det handlar inte om olika värde, bättre medborgare eller annan värdering av ursprunget.
Det handlar om att ha ett ursprung. En etnicitet.
Citera
2014-12-19, 08:19
Medlem
Det stora misstaget B.S gjorde var att inveckla sig in i en debatt om folk, nation, nationalitet och medborgarskap.

Man måste tala till bönder på bönders vis. Det är ingen idé att offentligt ge sig in i en ämnesdebatt där alla har bestämda åsikter, vanligtvis känslomässiga sådana, men där åsikterna inte bygger på någon spårbar logik.

Ibland tvingas man tala om väder, vind och senaste numret av Allers. Det gäller att smeka hunden medhårs medans man gör i ordning munkorgen.

"Gå ut på gatan och tala fem minuter med vilken medelsmith som helst och du inser att demokrati är en omöjlighet. Problemet är att alternativet är så mycket värre."

/Winston Churchill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in