2014-12-20, 15:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Han är ett excentriskt geni. Folk som inte förstår vad han pratar om har bara inte tillräckligt hög utbildning och intelligenskvot.
Kan du berätta för mig vad han sa för genialiskt?
Och vad det hade i det sammanhanget han sa det att göra
Citera
2014-12-20, 15:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Vet inte om det är någon ide att försöka förklara för en lågutbildad person som du, men detta är ett typiskt sätt att föreläsa på inom universitetsvärlden. Yvigt och excentriskt, och så att allt som sägs kommer med 100% kompetens inom det område man talar om.

Han diskuterar alltså transportfrågor, och han är ekonomie doktor med inriktning mot transportekonomi. Således troligtvis en av de kunnigaste på området i hela Sverige. Klart att det blir lite "krasch" när han ska försöka föreläsa för Miljöpartister och Vänsterpartister i Stockholms läns landsting, som kanske har som högst 2- eller 3-årig gymnasieutbildning.
Citera
2014-12-20, 15:34
Medlem
Rosikos avatar
Det är bara kul med politiker som vågar avvika från normen, svensk politik är i övrigt så grått och tråkigt. Problemet är att man inte minns en skit av det han säger eftersom man är så fokuserad på hans flaxande, oförmåga att hantera mikrofonen och diverse bisarra småsketcher.
Personlig favorit är halvvägs in i anförandet när han upplever en torr strupe och ber någon dam om hon inte kan hämta lite vatten..
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Han är ett excentriskt geni. Folk som inte förstår vad han pratar om har bara inte tillräckligt hög utbildning och intelligenskvot.
Snälla föröka dig inte...
Citera
2014-12-20, 15:35
Medlem
Citat:

Han berättar exempelvis hur effekten på trafiken blir om förbifarten byggs eller om man utökar antalet filer på nuvarande vägar.

Hängde du med när han förklarade om en stads expansion och drog en matematisk formel på det?

Sedan förmedlade han hur löjeväckande och icke-relevant det är att diskutera gratis SL-kort till hemlösa i frågan om hur man bör utveckla kollektivtrafiken. Kan tänka mig att det är sådana stollerier politikerna tycker är mer relevanta, än faktisk forskning i ämnet.

Men som tidigare skribenter förmedlat här. När folk själv inte läst en akademiskt text eller tänkt i akademiska banor så blir reaktionerna som från vissa hatade i denna tråd.

Pinsamt är bara förnamnet.
Senast redigerad av Dealbreaker 2014-12-20 kl. 15:37.
Citera
2014-12-20, 15:36
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Han berätta exempelvis hur effekten på trafiken blir om förbifarten byggs eller om man utökar antalet filer på nuvarande vägar.

Sedan förmedlade han hur löjeväckande och icke-relevant det är att diskutera gratis SL-kort till hemlösa i frågan om hur man bör utveckla kollektivtrafiken. Kan tänka mig att det är sådana stollerier politikerna tycker är mer relevanta, än faktisk forskning i ämnet.

Men som tidigare skribenter förmedlat här. När folk själv inte läst en akademiskt text eller tänkt i akademiska banor så blir reaktionerna som från vissa hatade i denna tråd.

Pinsamt är bara förnamnet.
Ok... så vad är genialiskt?
Citera
2014-12-20, 15:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vet inte om det är någon ide att försöka förklara för en lågutbildad person som du,.

Vad baserar du det på? Jag har magisterexamen, och har förutom yrkesstudierna (det yrke jag verkar inom kräver magisterexamen) även läst historia och annat. Mina erfarenheter av föreläsare på universitetet är föredrag som präglas av intelligens och stringens - inte osammanhängande svammel kryddat med lyteskomik.

Alla som i tråden försvarar Rickard Walls "intelligenta" anförande har gemensamt att de inte tycks förstå innehållet i det Wall säger, eller på vilket sätt det han säger är relevant i det aktuella sammanhanget.
Citera
2014-12-20, 15:38
Medlem
LFEs avatar
Har någon sett hela talet?

Jag har och jag blir som vanligt trött på den mediala och samhälleliga analysen.
Varför lyfts inte frågan i Aftonbladet kring om man nu ska ha marknadsstyrning eller privatisering som talare Wall säger är skillnaden mellan S och alliansen.

Varför diskuterar man inte varför det ens behövs de skattehöjningar som V och MP enligt honom föreslår när Stockholm har haft en ekonomisk tillväxt nästan alla år sedan 90-talets början.

Är det kanske för att kollektivtrafiksbehovet växer snabbare i takt med stadens tillväxt då trängseln växer snabbare, precis som Wall presenterar i sina lite halvmossiva ritningar?

Visst gör han en massa tabbar, han kallar Socialdemokraterna för Sverigedemokraterna exempelvis, och hans lilla jämförelse mellan vänstern och högern är minst sagt på dagisnivå. Men när det då gäller trafikfrågorna?

Någon folkpartist citeras av Aftonbladet någorlunda följande "Wall presenterar inga lösningar på trafikfrågorna".

Det är väl precis det han gör, i övriga 18 minuter av talet som inte visas upp i media?
Suck och återigen suck.

Precis som Nyhetsbalken skriver i sin existensförklaring:

Citat:
Aldrig har väl behovet av oberoende media varit så stort som i vår tid, när den massmedia i många frågor går i samlad flock, istället för att kritiskt granska samhälls- och kulturfrågor ur olika synvinklar.

Frågan är om oberoende media kan rädda de idioter som ändå trots dens om än lite dolda existens väljer att koncentrera sin energi på skandaler och klavertramp.
Citera
2014-12-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Ok... så vad är genialiskt?

Jag har inte sagt att något är genialiskt. Men de flesta här verkar inte ens ha sett klippet. Att kalla honom för idiot och korkad får bara den som säger det att verka dum.
Citera
2014-12-20, 15:41
Medlem
Doktordonkas avatar
Helt makalös. Vilken pärla :-D

Mer seriöst: Vad är han påverkad av? Rökt på eller tagit kola? Rörelsemönstret, stirrandet och så nära nonsens-snack.
Citera
2014-12-20, 15:44
Medlem
VWazzs avatar
Nu hittar desperata fanboys på att detta skulle vara någon form av bevis eller indikation på att han är akademiker och föreläsare. Alltså va?
Citera
2014-12-20, 15:45
Medlem
Citat:
Alla som i tråden försvarar Rickard Walls "intelligenta" anförande har gemensamt att de inte tycks förstå innehållet i det Wall säger, eller på vilket sätt det han säger är relevant i det aktuella sammanhanget.

Är det irrelevant att diskutera trafik, befolkningsökning och kollektivtrafik när ämnet är just detta? Är det irrelevant att diskutera att avgifter är bättre än förbud? Om du inte förstår det så var det ett förslag från hans sida.

Du verkar tyvärr så manipulerad att du hade sagt att en SD:are som förespråkar fler vårdplatser, i en diskussion om vårdplatser, är dum i huvudet.
Citera
2014-12-20, 15:46
Medlem
Ett tips för alla "bildade" som klagar på Wall är att se ett par föreläsningar med geniet Hans Rosling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in