Citat:
Ursprungligen postat av
Litton
Ett av problemen med den typen av exempel som du gav är att det saknas ord för att bilda en fullständigt korrekt mening (och som även är lättläst med bra flyt). De är alltså talspråksförenklingar som smugit sig in i texten. De komprimerar språket och gör det ibland svårt att se vad som är fel och vad som orsakar känslan av att det låter konstigt.
Dvs den andra meningen ska snarare se ut så här:
"Han är längre än vad jag är."
Återigen är detta inte något lysande exempel, men jag antar att du förstår mönstret.
Det är en villfarelse att det skulle vara fel att skriva ”Han är längre än jag” i stället för ”Han är längre
än vad jag är”. Det är inte så att det
egentligen ska följa en bisats efter ett ”än”; det går utmärkt att bara ha en nominalfras där (i det här fallet ”jag”).
Låt oss jämföra med några andra meningar med samma struktur. Jag skulle tro att de flesta svenska språkbrukare tycker att det låter mer naturligt att använda alternativ 1 i såväl tal som skrift i nedanstående fall.
Alt. 1:
Sverige är större än Danmark.
Alt. 2:
Sverige är större än vad Danmark är.
Alt. 1:
Jag har en nyare bil än min granne.
Alt. 2:
Jag har en nyare bil än vad min granne har.
Alt. 1:
Karin vet mer än de flesta.
Alt. 2:
Karin vet mer än vad de flesta vet.
Alternativ 2 i dessa exempel använder vi nog nästan bara i de fall där vi har behov av att förtydliga vad vi menar, annars upplevs de förmodligen mest som otympliga och redundanta.