2014-12-16, 19:54
Medlem
egon2bs avatar
---
Senast redigerad av egon2b 2014-12-16 kl. 20:25.
Citera
2014-12-16, 20:25
Medlem
egon2bs avatar
---
Citera
2014-12-16, 20:32
Medlem
Rothineaughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Kan vi lära flashback att det exempelvis heter; "låt honom sova ruset av sig"?
Ja hur kan de vara så gammeld... jag menar hur kan de vara så nymodiga och hemska?

För vi vet ju att min egen föreställning om nuet, eller det idealiska protonuet, alltid kommer att vara bättre än de där förskräckliga tiderna som kom före och efter.
Citera
2014-12-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
"Att tycka om", naturligtvis.

Uppfattar du ingen skillnad mellan 1 & 2?

1. Johan gillar Lisa mer än mig.
2. Johan gillar Lisa mer än jag.

Om man nu ska ta ett ännu tydligare exempel.

Jag har svårt för att se en åsikt som en handling, en åsikt känns mer som ett tillstånd. Men jag förstår nu, tack.
Citera
2014-12-16, 23:36
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TabascoXXX
Jag har svårt för att se en åsikt som en handling, en åsikt känns mer som ett tillstånd. Men jag förstår nu, tack.
Att att bedöma och gilla (eller ogilla) är en process (ett förlopp) som beskrivs av ett verb och eventuella adverbial. Ett pågående gillande är en elektrokemisk process i hjärnan på en individ.

Ett tillstånd är en ögonblicksbild av [delar av] en process. Momentana tillstånd är rätt ointressanta både socialt och språkligt. Därför har vi tempus och modus på verb.
Citera
2014-12-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
I de södra delarna av vårt avdankade land existerar knappt tredje person ackusativ inom personliga pronomen har jag märkt. Honom blir han, henne blir hon och det blir i vissa allvarliga övertramp där av någon anledning.

Kanske är det den obildade skånskan som sprider sig?

Som skåning och språkpolis måste jag tillrättavisa dig här. Personligen så tycker jag att användandet av "han" istället för "honom" är mycket mer förekommande i landets nordligaste delar. Jag hör var och varannan dag folk från Norrland säga "han" istället för "honom" tillsammans med andra felaktigheter som att hoppa över ändelser på en herrans massa ord ("han bryt(er) samtalet om en minut").

Som vurmare av min egen dialekt hade det dock varit hyckleri att klanka ner på folk norrut för deras dialektala egenheter.
Citera
2014-12-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Ett av problemen med den typen av exempel som du gav är att det saknas ord för att bilda en fullständigt korrekt mening (och som även är lättläst med bra flyt). De är alltså talspråksförenklingar som smugit sig in i texten. De komprimerar språket och gör det ibland svårt att se vad som är fel och vad som orsakar känslan av att det låter konstigt.

Dvs den andra meningen ska snarare se ut så här:
"Han är längre än vad jag är."

Återigen är detta inte något lysande exempel, men jag antar att du förstår mönstret.

Det är en villfarelse att det skulle vara fel att skriva ”Han är längre än jag” i stället för ”Han är längre än vad jag är”. Det är inte så att det egentligen ska följa en bisats efter ett ”än”; det går utmärkt att bara ha en nominalfras där (i det här fallet ”jag”).

Låt oss jämföra med några andra meningar med samma struktur. Jag skulle tro att de flesta svenska språkbrukare tycker att det låter mer naturligt att använda alternativ 1 i såväl tal som skrift i nedanstående fall.

Alt. 1: Sverige är större än Danmark.
Alt. 2: Sverige är större än vad Danmark är.

Alt. 1: Jag har en nyare bil än min granne.
Alt. 2: Jag har en nyare bil än vad min granne har.

Alt. 1: Karin vet mer än de flesta.
Alt. 2: Karin vet mer än vad de flesta vet.

Alternativ 2 i dessa exempel använder vi nog nästan bara i de fall där vi har behov av att förtydliga vad vi menar, annars upplevs de förmodligen mest som otympliga och redundanta.
Citera
2014-12-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
...vilket är en helt korrekt form att använda. Den borde dessutom med en bakåtsträvares logik vara en mycket mer korrekt form att använda, då den är mycket äldre än det tyska förvanskade inlånet "bli".

Jasi, dagens ungdom.

Ordet "vart" syftar på en riktning, exempelvis "vart är bilen på väg". Jag har aldrig sett att det skulle vara korrekt att skriva "det vart bra", förutom från folk som trimmar gamla volvos och/eller röstar på SD.
Citera
2014-12-20, 15:24
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Som skåning och språkpolis måste jag tillrättavisa dig här. Personligen så tycker jag att användandet av "han" istället för "honom" är mycket mer förekommande i landets nordligaste delar. Jag hör var och varannan dag folk från Norrland säga "han" istället för "honom" tillsammans med andra felaktigheter som att hoppa över ändelser på en herrans massa ord ("han bryt(er) samtalet om en minut").

Som vurmare av min egen dialekt hade det dock varit hyckleri att klanka ner på folk norrut för deras dialektala egenheter.

Har nog aldrig varit i Norrland så jag kan varken säga bu eller bä om det. . I mitt dagliga språk så existerar honom nästan intr alls.. det fyller liksom ingen funktion när han går så mycket snabbare att säga
Citera
2014-12-20, 15:27
Medlem
Man förenklar alltid saker och ting i vardagligt tal;
"jag ska ta han!" är lättare att säga än "jag ska ta honom!".
De flesta svenskar skulle dessutom gärna förenkla det ännu mer och säga typ "ja' ska ta 'an!".

Däremot så är det naturligtvis inte speciellt okej att skriva på det sättet i exempelvis böcker eller tidskrifter och dylikt.
Citera
2014-12-20, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
De flesta svenskar skulle dessutom gärna förenkla det ännu mer och säga typ "ja' ska ta 'an!".

Du menar väl: - Jag ska ta'n.
Citera
2014-12-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar väl: - Jag ska ta'n.
Ja, typ så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto