2014-12-16, 16:29
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
I den meningen är det ju rätt med "hon"! Jag menade att man inte hör någon säga "jag såg hon" på samma sätt som man hör "jag såg han".

Tyvärr verkar även "henne" vara i riskzonen. För ett tag sedan hörde jag en medelålders tjänsteman , som i övrigt bar upp ett klädsamt yttre, säga till sin kollega "Jag ska hem till hon.". Milda makter. Jag blev både förvånad och ledsen. Har detta oskick även etablerat sig hos makten? Men visst, kvinnan skulle kunna ha någon koppling till Asien och heta något i stil med "Hon Sung". Vem vet.
Citera
2014-12-16, 16:54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
... hörde jag en medelålders tjänsteman , som i övrigt bar upp ett klädsamt yttre, säga till sin kollega "Jag ska hem till hon.". ...
Tjänstemannen hade kanske bara satt ner frukostdisken i diskhon före jobbet.
Nu ska jag hem och diska.
Citera
2014-12-16, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tyvärr verkar även "henne" vara i riskzonen. För ett tag sedan hörde jag en medelålders tjänsteman , som i övrigt bar upp ett klädsamt yttre, säga till sin kollega "Jag ska hem till hon.". Milda makter. Jag blev både förvånad och ledsen. Har detta oskick även etablerat sig hos makten? Men visst, kvinnan skulle kunna ha någon koppling till Asien och heta något i stil med "Hon Sung". Vem vet.

Du som är så flitig i tråden. Kan du svara på min tidigare fråga?

(FB) Jag är så JÄVLA trött på missbrukandet av ordet "han"...
Citera
2014-12-16, 17:06
Medlem
EmileZolas avatar
.
Citera
2014-12-16, 17:29
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är problemet med svaga verb?

Svaga verb är enkelt och skapar sällan problem. Tråkigheterna uppstår när starka verb böjs svagt

Några felaktiga klassiker:
Skära, Skärde, Skärt
Simma, Simmade, Simmat
Ge, Gedde, Gett

De ovan och liknande brukar klassas som barnspråk. Och avslöjar direkt den talande. Ingen kostym i världen kan släta över de felen i ett krävande sammanhang.

Fast ibland brukar jag leka tvärtomleken och "rätta" riktigt pretentiösa och humorbefriade personer och säga till dem att det heter "Gedde"! Pröva det
Senast redigerad av Litton 2014-12-16 kl. 17:32.
Citera
2014-12-16, 17:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Svaga verb är enkelt och skapar sällan problem. Tråkigheterna uppstår när starka verb böjs svagt

Några felaktiga klassiker:
Skära, Skärde, Skärt
Simma, Simmade, Simmat
Ge, Gedde, Gett

De ovan och liknande brukar klassas som barnspråk. Och avslöjar direkt den talande. Ingen kostym i världen kan släta över de felen i ett krävande sammanhang.

Fast ibland brukar jag leka tvärtomleken och "rätta" riktigt pretentiösa och humorbefriade personer och säga till dem att det heter "Gedde"! Pröva det

Du var inte särskilt tydlig i ditt inlägg, därav min fråga. Att du idag anser att simma, simmade, simmat skulle vara "barnspråk" är ganska komiskt. Det är snarare så att simma, sam, summit ses som "barnspråk" även om den är accepterad. Den senare klassas dock som "även-form" i SAOL, vilket innebär "andra-hands-val".
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-16 kl. 17:45.
Citera
2014-12-16, 17:43
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Du [Litton] som är så flitig i tråden. Kan du svara på min tidigare fråga? ...
Möjligen/troligen menades att svag böjning av starka verb, det är en påfrestande praxis. Problemet med svaga verb visar sig när de är starka.

I den frågan har jag bytat åsikt.

PS: Satt med utdaterad cache.
Citera
2014-12-16, 18:04
Medlem
Littons avatar
Citat:
Du var inte särskilt tydlig i ditt inlägg, därav min fråga. Att du idag anser att simma, simmade, simmat skulle vara "barnspråk" är ganska komiskt. Det är snarare så att simma, sam, summit ses som "barnspråk" även om den är accepterad. Den senare klassas dock som "även-form" i SAOL, vilket innebär "andra-hands-val".

Lugn och fin nu. Spänn av lite. Jag är inte alls så strikt som du tror. Men när det är noga, ja då är det noga.
Citera
2014-12-16, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lugn och fin nu. Spänn av lite. Jag är inte alls så strikt som du tror. Men när det är noga, ja då är det noga.

Nej, du är inte strikt. Du har fel i det fallet jag pekade på.
Citera
2014-12-16, 18:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Svenska språket har evalverat konstant ända sedan dess vagga. Hur evalverar språket? Jo genom att folk börjar säga eller skriva "fel" och sedan blir det så socialt accepterat så att det bli rätt. Större delen av vad du skrev i din trådstart hade varit felaktigt för 100 år sedan. Hur försvarar du det? Eller har du kanske bara en släng och asperger och tycker att allt orealistiskt nog ska förbli precis som när du var liten?

I tråden hittade jag detta stycke och har nu googlat ordet evalverat men får inte riktigt fram budskapet. Kan jag anta att honom menar evolverat men att vi nu ska använda ordet evalvera istället.

Ishockeyspelaren Roland "honom" Stolz var ju en mästare på detta med han och honom. På engelska säger man inte "Yes, I knew he" utan "Yes, I knew him"

http://www.fotosidan.se/blogs/tobbes/tog-rolle-stoltz-med-sig-honom.htm
Senast redigerad av PeterNoster 2014-12-16 kl. 18:39.
Citera
2014-12-16, 18:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I tråden hittade jag detta stycke och har nu googlat ordet evalverat men får inte riktigt fram budskapet.

Kanske menades devalverats?

Citat:
Kan jag anta att honom menar evolverat men att vi nu ska använda ordet evalvera istället.

Riktigt bra poäng, men jag är inte säker på att alla noterar ironin.

Citat:
Ishockeyspelaren Roland "honom" Stolz var ju en mästare på detta med han och honom.

Ja, där satt både ordval och uttal som en smäck.
Citera
2014-12-16, 18:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Kanske menades devalverats?

Riktigt bra poäng, men jag är inte säker på att alla noterar ironin.

Ja, där satt både ordval och uttal som en smäck.

I samma inlägg #5 skriver den skyldige, Sven33, angående vem som gillade glass:
Citat:
I folkmun betyder de samma sak och det är detta som räknas. Det är bara en tidfråga innan ordböcker och annat uppdateras.

Alla kan ju ha en dålig dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in