2014-12-15, 22:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TabascoXXX
vad är handlingen i Johan tycker bättre om glass än mig.
"Att tycka om", naturligtvis.

Uppfattar du ingen skillnad mellan 1 & 2?

1. Johan gillar Lisa mer än mig.
2. Johan gillar Lisa mer än jag.

Om man nu ska ta ett ännu tydligare exempel.
Citera
2014-12-15, 23:07
Medlem
"Han är längre än mig"

"Han är längre än jag"

Vad är rätt? Jag måste veta! En lärare rättade mig när jag gick i femman och sa att det heter "han är längre än jag" men det låter konstigt i mina öron än
Citera
2014-12-15, 23:26
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
"Han är längre än mig"

"Han är längre än jag" ...
Redan för ca 10 år sen (2005) skrev Språkrådet i Språkriktighetsboken att båda är korrekta. Deras exempel är visserligen med »Hon«.

Motiveringen för det traditionella »än jag« är krångligare än motiveringen att »än mig« är en prepositionsfras.

NE Svensk ordbok:
¹än prep. ...
[exempel] de flesta språkvårdare accepterar numera satser som "han är äldre än mig"

²än konj. ...
[exempel] han är längre än jag (är)
Citera
2014-12-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Om någon säger "Jag ska ta han." så hör jag "Jag ska ta Han.". Och tänker det var ett synnerligen ovanligt namn, Han alltså.

Sorgligt när folk inte kan sitt eget språk. I Norrland är det betydligt mer macho än övriga delar av riket och då kan jag gå anse att det är mer acceptabelt med maskuliniserande av språket. Dock ej sagt att det är uppskattat eller vackert.

Sedan finns det alltid en massa pellejönsar som tycker det är helt ok, och till och med bra med språkförbistring. Men de talar och skriver korrekt på engelska. Jag har faktiskt aldrig hört en vuxen svensk välja fel bland personliga pronomen på engelska.

”Jag ska ta han” (inte honom) var korrekt pronomenanvändning i fornsvenskan. Det må ha dialektal/talspråklig prägel i dag, men fel är det inte.
Citera
2014-12-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Redan för ca 10 år sen (2005) skrev Språkrådet i Språkriktighetsboken att båda är korrekta. Deras exempel är visserligen med »Hon«.

Motiveringen för det traditionella »än jag« är krångligare än motiveringen att »än mig« är en prepositionsfras.

NE Svensk ordbok:
¹än prep. ...
[exempel] de flesta språkvårdare accepterar numera satser som "han är äldre än mig"

²än konj. ...
[exempel] han är längre än jag (är)

Tack!
Citera
2014-12-16, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
..."missbruket av" inte "missbrukandet" av...

Ja det var väl själve fan att man skulle slinka in ett fel i texten. Nu känner jag mig lite dum! Men den bjussar jag på.
Anser dock inte det felet vara lika fundamentalt fucked up som att använda hon/han på fel plats.
Citera
2014-12-16, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
"Det var hon som tog den"

Annars så är hon inte lika attraktivt att använda som han tydligen

I den meningen är det ju rätt med "hon"! Jag menade att man inte hör någon säga "jag såg hon" på samma sätt som man hör "jag såg han".
Citera
2014-12-16, 08:44
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Ja det var väl själve fan att man skulle slinka in ett fel i texten.
Många skulle nog även vara en aning tveksamma till att använda "slinka in" transitivt.

Ett fel slank in i texten. // Normal standardsvenska.
Man slank in ett fel i texten. // Var säger man så?
Citera
2014-12-16, 09:31
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
I den meningen är det ju rätt med "hon"! Jag menade att man inte hör någon säga "jag såg hon" på samma sätt som man hör "jag såg han".

Nej det stämmer helt..
Citera
2014-12-16, 12:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Anser dock inte det felet vara lika fundamentalt fucked up som att använda hon/han på fel plats.

Att använda "fucked up" i en seriöst menad svensk kontext ger inga stilpoäng.
Citera
2014-12-16, 16:08
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
”Jag ska ta han” (inte honom) var korrekt pronomenanvändning i fornsvenskan. Det må ha dialektal/talspråklig prägel i dag, men fel är det inte.
Exemplet är inte så tydligt som det kan bli i andra meningar, men det var det som användes av TS.
Citera
2014-12-16, 16:18
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
"Han är längre än mig"

"Han är längre än jag"

Vad är rätt? Jag måste veta! En lärare rättade mig när jag gick i femman och sa att det heter "han är längre än jag" men det låter konstigt i mina öron än

Ett av problemen med den typen av exempel som du gav är att det saknas ord för att bilda en fullständigt korrekt mening (och som även är lättläst med bra flyt). De är alltså talspråksförenklingar som smugit sig in i texten. De komprimerar språket och gör det ibland svårt att se vad som är fel och vad som orsakar känslan av att det låter konstigt.

Dvs den andra meningen ska snarare se ut så här:
"Han är längre än vad jag är."

Återigen är detta inte något lysande exempel, men jag antar att du förstår mönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in