2008-09-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
--------Saxat från din länk:
Important notice for non-German researchers

Many non-German researchers, particularly American ones, ask us for the 'records of the proceedings' in the assumption that they contain essential information on the crimes tried and the conduct of the trial itself.

This is not the case. In German law the 'Protokoll der Hauptverhandlung' or 'record of the proceedings' does not have the same function as it has, for instance, in the American legal system.
It does not contain a verbatim record of what was said during the proceedings, but it only registers formal decisions. This means that, in the 'Protokoll', you can find what decisions were made by which judges, which witnesses and/or experts were heard by the court, which documents were read out, etc. In general, however, you won't find in the 'Protokoll' what was actually said by the defendant and/or the witnesses. If, by exception, the 'Protokoll' does include a reference to the content of the statements made, this reference generally consists of a very brief synopsis of only a few lines.

So, to most researchers, the German record of the proceedings is of little or no value. The most important source for study is the 'Urteil' or judgment, which, quite different from most non-German trial judgments, contains elaborate information on the facts and background history of the case, the testimonies of witnesses and defendants, the motivation for inclusion or rejection of evidence, punishment or acquittal, etc.

Här finns endast domslutet, det finns inget domskäl, inga vittnesprotokoll eller protokoll öht. Inte ens de som då "mördats" finns namngivna. Man anger massavrättning men inte antalet och inte skälet till avrättningen. De domslut du rabblar upp har mao av inget värde alls vilket sidans skapare själva medger. Varför håller du på med sånt här STRUNT? Läs på en hel massa!
Puh....Läs på en massa själv, jag har ju förut uppmanat dig! Man kunde faktiskt misstänka att även du tror att DNA-metoden uppfanns strax efter kriget.....

Hur som helst: Den tyska rättegångsordningen är inte identisk med den svenska, engelska, holländska o.s.v, lika litet som att dessa exakt sammanfaller, men skiljer sig inte mycket från dessa. Edsvurna vittnesförhör, försvarsadvokater, offentlighet o.s.v. hör givetvis också till. Vad jag förstått återinförde man när de tyska staterna skapades 1949 Weimarrepublikens rättegångsordning.

I sista stycket ovan, det som börjar med med "U]So, to most researchers" o.s.v., anges de väsentliga skillnaderna och där alltså det mesta sammanfattas i det oftast mycket långa domslutet. Dock har detta ringa betydelse, då rättegångarna med vittnesmål m.m. oftast även upptas på band. Det belyses i följande som jag hämtat http://www.dagenstv.com/se/chart/?cha=215 och som gäller Auschwitz-rättegången i Frankfurt under 1960-talet:

"Tysk dokumentär från 2005. I december 1963 ställdes en domstolsjury i Frankfurt inför ett mycket viktigt och dramatiskt rättegångsfall som handlade om förintelsen i Auschwitz. De anklagade var 22 SS-medlemmar som arbetat under Hitlers order i koncentrationslägret i Auschwitz. För första gången på tjugo år ställdes de överlevande från koncentrationslägret återigen öga mot öga med sina fångvaktare och denna gång för att avlägga vittnesmål mot dem i en rättegång. I denna unika rättegång levandegjordes den fasansfulla verkligheten i det nazistiska förintelsemaskineriet. Hur skulle tidigare nazistbrott hanteras av domstolen i den tyska förbundsrepubliken som vid denna tidpunkt var relativt nybildad? För första gången i tysk rättegångshistoria gjordes ljudupptagningar på band från vittnena (totalt 350 personer från 19 länder förhördes) och de anklagade. Banden ingår i den film som nu återskapar hela rättegångsprocessen. Producerat år 2005."

Processen gav alltså sammanfattat till en notis detta resultat http://www1.jur.uva.nl/junsv/brd/brd.../brdeng595.htm , men är alltså själva domslutet mycket omfattande och synnerligen detaljerat.

Du har även någonstans (jag hittar det inte nu) talat om väst- och östtyska "skenrättegångar" där du (förvånansvärt nog!) fått för dig att de som ställdes inför de östtyska domstolarna skulle "rehabiliteras" och att domarna därigenom blev mildare eller tydligen t.o.m. uteblev! Så har verkligen inte varit fallet. DDR hade ju i motsats till BDR dödsstraffet kvar efter 1949 och använde det även i en del av de tidigare rättegångarna. Även i övrigt var domarna oftast strängare än de västtyska. Dock har även de östtyska domstolsprocesserna efter det från 1989 det kunnat undersökas, fått ett bra betyg.
Senast redigerad av Babord 2008-09-19 kl. 19:22.
Citera
2008-09-19, 20:29
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Man kunde faktiskt misstänka att även du tror att DNA-metoden uppfanns strax efter kriget.....

När och var har jag anfört DNA-bevisning? Sitter du och uppfinner påståenden? Var vänlig att förklara!

Citat:
Vad jag förstått återinförde man när de tyska staterna skapades 1949 Weimarrepublikens rättegångsordning.

Länk till detta påstående tack.

Vilken rättsordning gällde 1945-49 i Tyskland?

Citat:
I sista stycket ovan, det som börjar med med "U]So, to most researchers" o.s.v., anges de väsentliga skillnaderna och där alltså det mesta sammanfattas i det oftast mycket långa domslutet. Dock har detta ringa betydelse, då rättegångarna med vittnesmål m.m. oftast även upptas på band.

Långa domslut??? Domslut och även i dessa fall innehåller mkt knapphändiga uppgifter. Jag ska använda en liknelse: Om skattemyndigheten gör en revision räcker det inte med att kunna visa upp fakturorna, man måste kunna styrka användningsområde och även kunna visa varan. I kriminaltekniska sammanhang är bevisbördan (som ägs av åklagaren) än större. Av detta finns inget alls att utläsa av domsluten. Det finns inte svart på vitt ställt att de anklagade är skyldiga bortom allt tvivel. Det finns ingen teknisk bevisning , inga vittnesutsagor som styrker brott och framför allt, de anklagades erkännande/förnekande av gärningen finns inte.

Citat:
Det belyses i följande som jag hämtat http://www.dagenstv.com/se/chart/?cha=215 och som gäller Auschwitz-rättegången i Frankfurt under 1960-talet:

Jag har inte Viasat.

Citat:
Processen gav alltså sammanfattat till en notis detta resultat http://www1.jur.uva.nl/junsv/brd/brd.../brdeng595.htm , men är alltså själva domslutet mycket omfattande och synnerligen detaljerat.

Detaljerat??? Det är ju de sedvanliga ospeciferade domslutspåståendena!!! V ä r d e l ö s t!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

Citat:
Du har även någonstans (jag hittar det inte nu) talat om väst- och östtyska "skenrättegångar" där du (förvånansvärt nog!) fått för dig att de som ställdes inför de östtyska domstolarna skulle "rehabiliteras" och att domarna därigenom blev mildare eller tydligen t.o.m. uteblev! Så har verkligen inte varit fallet. DDR hade ju i motsats till BDR dödsstraffet kvar efter 1949 och använde det även i en del av de tidigare rättegångarna. Även i övrigt var domarna oftast strängare än de västtyska.

Ännu en troende som inte förstår en sarkasm. Vad tror du jag menade med "rehabilitering" i DDR?

Citat:
Dock har även de östtyska domstolsprocesserna efter det från 1989 det kunnat undersökas, fått ett bra betyg.

Ja i Sovjet fick de säkert ett bra betyg, nackskottens hemland gjorde stående ovationer. Vi kan nog förpassa de Tyska, Östtyska och Västtyska skenrättegångar med tillhörande justiemord där de hör hemma, på hedersplatsen i hall of shame.

Till sist vill jag påminna om att jag fortfarande saknar svar på vilket direktiv som gällde från maj 1945 till juli 1947. Jag vill veta hur Morgenthauplanen skiljer sig från direktiv JCS 1067. Kan du vänligen besvara detta i avsedd tråd där du lyser med din frånvaro.
Citera
2008-09-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
-----Långa domslut??? Domslut och även i dessa fall innehåller mkt knapphändiga uppgifter. Jag ska använda en liknelse: Om skattemyndigheten gör en revision räcker det inte med att kunna visa upp fakturorna, man måste kunna styrka användningsområde och även kunna visa varan. I kriminaltekniska sammanhang är bevisbördan (som ägs av åklagaren) än större. Av detta finns inget alls att utläsa av domsluten. Det finns inte svart på vitt ställt att de anklagade är skyldiga bortom allt tvivel. Det finns ingen teknisk bevisning , inga vittnesutsagor som styrker brott och framför allt, de anklagades erkännande/förnekande av gärningen finns inte.
------
Detaljerat??? Det är ju de sedvanliga ospeciferade domslutspåståendena!!! V ä r d e l ö s t!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!
k----------
Ja i Sovjet fick de säkert ett bra betyg, nackskottens hemland gjorde stående ovationer. Vi kan nog förpassa de Tyska, Östtyska och Västtyska skenrättegångar med tillhörande justiemord där de hör hemma, på hedersplatsen i hall of shame.

Till sist vill jag påminna om att jag fortfarande saknar svar på vilket direktiv som gällde från maj 1945 till juli 1947. Jag vill veta hur Morgenthauplanen skiljer sig från direktiv JCS 1067. Kan du vänligen besvara detta i avsedd tråd där du lyser med din frånvaro.
Det är meningslöst att diskutera med dig eftersom du saknar elementära kunskaper för en diskussion. Hela din "kunskap" verkar vara uppbyggd på mer eller mindre paranoida nasse-idéer! Det uppvisar du rikligt av i denna tråd men även i t.ex. dina inlägg på "Indicier som pekar på Förintelse?", https://www.flashback.org/showthrea...4#post12829024 .

Här har du bitit dig fast vid idén att de tyska staterna skulle ha en konstigare rättsordning än England, Sverige, Holland o.s.v. Så är ju inte alls fallet och ingen av dessa staters rättsordningar sammanfaller ju f.ö. helt, utan att för den skull underkännas.

Du tror ju t.o.m. att de nazistiska krigsförbrytarna (ja, jag vet ju att du anser att sådana inte finns, men tillåter mig ändå att använda detta begrepp!) skulle ha utsatts för någon slags specialbehandling vid de tyska domstolarna (och de många Nürnbergprocesserna) innefattande tortyr och misshandel utan att ens försvarsadvokaterna reagerat!

Jag förstår inte vad du menar med det du skriver om ofullständiga domar. Var har du på webben eller annanstans sett sådana, utöver de (obs!) notiser som finns i http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEn...20homepage.htm och där jag återgett några stycken. Eller vad menar du?

Synd att t.ex. Auschwitzdomen om jag nämnde tydligen inte längre ligger ute på nätet, den var mycket omfångsrik och läsvärd!

Den tyska rättsordningen är givetvis avpassad för att såväl döma vanliga förbrytare som krigsförbrytare. Det sistnämnda var givetvis med den stränga bevisprövning där just den åtalade skulle bindas till brottet och med oftast få eller inga överlevande vittnen ingen lätt uppgift. Därför blev många domar milda eller att vederbörande frikändes helt.

Detta med nackskott har jag ju redovisat under inlägg 393 i denna tråd, så du borde inte uppehålla dig vid detta. Tyskarna tog alltså efter ryssarna när det gälde nackskott, men använde mer "förfinade" metoder. Ja, metoderna utvecklades än mera, de första proven med cyanväte i Auschwitz (med "lyckat resultat"!) liksom nackskottskjutningarna gällde ryska krigsfångar.

Morgenthauplanen? Du får väl återigen läsa https://www.flashback.org/showthrea...=715654&page=7 inlägg 87 där det framgår att Morgenthauplanen väldigt snabbt föll under bordet och de västallierade istället inriktade sig på att ge befolkningen en dräglig tillvaro. De lyckades förhindra att en allvarlig hungerssnöd utbröt åren efter krigsslutet, särskilt 1946-47 (där det f.ö. faktiskt till följd av kriget rådde hungersnöd i några delar av Sovjetunionen!).Tyskland återhämtade sig således med Marshallhjälp m.m. rätt snabbt!
Senast redigerad av Babord 2008-09-20 kl. 00:05.
Citera
2008-09-20, 16:15
Medlem
felias avatar
Citat:
Det är meningslöst att diskutera med dig eftersom du saknar elementära kunskaper för en diskussion. Hela din "kunskap" verkar vara uppbyggd på mer eller mindre paranoida nasse-idéer! Det uppvisar du rikligt av i denna tråd men även i t.ex. dina inlägg på "Indicier som pekar på Förintelse?", https://www.flashback.org/showthrea...4#post12829024 .

Tänka sig att jag har precis samma uppfattning om dig men du är en systematisk lögnhals som levererar en flod av länkar för att verka påläst. Hela ditt förhållningssätt andas kommunism vilket namnet Babord borgar för.
Vad som gör din befängda rappakalja outhärdlig är att du inte lyssnar, ser, förstår eller kan sätta dig in i andras tankegångar. Du antar och påstår konsekvent felaktiga slutsatser. Vi har nog nått vägs ände i kommunikationen och du får i fortsättningen trötta ut dina partikamrater i AFA eller jobba övertid på Expo (stackars jävlar).

Citat:
Här har du bitit dig fast vid idén att de tyska staterna skulle ha en konstigare rättsordning än England, Sverige, Holland o.s.v. Så är ju inte alls fallet och ingen av dessa staters rättsordningar sammanfaller ju f.ö. helt, utan att för den skull underkännas.
Du tror ju t.o.m. att de nazistiska krigsförbrytarna (ja, jag vet ju att du anser att sådana inte finns, men tillåter mig ändå att använda detta begrepp!) skulle ha utsatts för någon slags specialbehandling vid de tyska domstolarna (och de många Nürnbergprocesserna) innefattande tortyr och misshandel utan att ens försvarsadvokaterna reagerat!
Jag förstår inte vad du menar med det du skriver om ofullständiga domar.
Den tyska rättsordningen är givetvis avpassad för att såväl döma vanliga förbrytare som krigsförbrytare. Det sistnämnda var givetvis med den stränga bevisprövning där just den åtalade skulle bindas till brottet och med oftast få eller inga överlevande vittnen ingen lätt uppgift. Därför blev många domar milda eller att vederbörande frikändes helt..

Totalt meningslöst att diskutera detta med dig. Lär dig läsa vad JAG skriver.

Citat:
Detta med nackskott har jag ju redovisat under inlägg 393 i denna tråd, så du borde inte uppehålla dig vid detta. Tyskarna tog alltså efter ryssarna när det gälde nackskott, men använde mer "förfinade" metoder. Ja, metoderna utvecklades än mera, de första proven med cyanväte i Auschwitz (med "lyckat resultat"!) liksom nackskottskjutningarna gällde ryska krigsfångar.

Skönt att de ryska krigsfångarna avlivades på traditionsenligt sovjetiskt vis.

Citat:
Morgenthauplanen? Du får väl återigen läsa https://www.flashback.org/showthrea...=715654&page=7 inlägg 87 där det framgår att Morgenthauplanen väldigt snabbt föll under bordet och de västallierade istället inriktade sig på att ge befolkningen en dräglig tillvaro. De lyckades förhindra att en allvarlig hungerssnöd utbröt åren efter krigsslutet, särskilt 1946-47 (där det f.ö. faktiskt till följd av kriget rådde hungersnöd i några delar av Sovjetunionen!).Tyskland återhämtade sig således med Marshallhjälp m.m. rätt snabbt!

Ovan är ett lysande exempel på din retorik, missförstå, begränsa, avleda och när inget hjälper, ljug dig blå. Stalin skulle ha varit mycket stolt över dig, sovjetunionens hjälte.
Citera
2008-11-08, 17:26
Moderator
Tystnads avatar
Dachau KZ Besöktes i somras vid en snabb genomresa .
pga stor tidsbrist och för mycket folk i utställningslokalen (den stora f.d administrationsbyggnaden) blev det inte så mycket tid för att läsa allt som stod där ,var mera intresserad av att gå runt på anläggningen ute och inne.

Kan någon med mera inblick i KZ Dachau förklara vad den här stora administrationsbyggnaden användes till under läger tiden ,var den verkligen SS kontor -kök-tortyrcentral-klädförråd-lagerförråd etc ? låter mycket
Och hur sjutton kom det sig att Amerikanarna inte sprängde den i luften efter befrielsen ?
Citera
2009-10-07, 00:15
Medlem
BlizzardKings avatar
Bloggaren och gamla historieläraren Åke Sandin skriver bra om sin roll som ”historieförfalskare” när han som historielärare medverkade till att marknadsföra lögnen om att även lägren på rikstyskt område skulle ha varit ”utrotningsläger”, ett påstående som ingen seriös historiker torgför idag:

http://vedebesegrade.blogspot.com/20...las-olika.html
Citat:
Jag berättade för mina elever att tyskarna industriellt i gaskamrar massmördat massor av människor också i Buchenwald, Dachau och andra förfärliga läger i det egentliga Tyskland. I Princetonprofessorn R.R. Palmers ”Nya tidens historia”, ansedd som ”bibel” för historiestudenter på min tid (liksom för min son en studentgeneration senare) hävdades ju detta. Men sedan dess har det visat sig vara en historieförfalskning. När vår mest uppburne historiker, Peter Englund, dristar sig att påpeka detta känner han sig för säkerhets skull tvingad att falskeligen påstå, att ”ingen historiker av facket” någonsin gått i god för dessa gaskamrar.
Citera
2009-10-08, 10:33
Medlem
plackerss avatar
läger och funktion

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Bloggaren och gamla historieläraren Åke Sandin skriver bra om sin roll som ”historieförfalskare” när han som historielärare medverkade till att marknadsföra lögnen om att även lägren på rikstyskt område skulle ha varit ”utrotningsläger”, ett påstående som ingen seriös historiker torgför idag:

http://vedebesegrade.blogspot.com/20...las-olika.html

http://www.keom.de/denkmal/

det finns en del information på engelska, men annars är det bara att klicka runt.

http://www.keom.de/denkmal/datenbank.html#

här kan man gå in på de olika typerna läger, se var de låg, vilken tid de var verksamma, hur många som dog osv...
Citera
2014-12-19, 22:49
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
http://www.keom.de/denkmal/

det finns en del information på engelska, men annars är det bara att klicka runt.

http://www.keom.de/denkmal/datenbank.html#

här kan man gå in på de olika typerna läger, se var de låg, vilken tid de var verksamma, hur många som dog osv...
Eftersom Dachau blivit ett syndrom i tråden om Förintelsematematik Kan denna tråd vara viktig att dra liv i igen.

Det fanns alltså inga gaskammare i Dachau. Inte ens byggdes några som aldrig togs i bruk vad än Dr Tinnitus och Doktor Larson bok säger. INGA homicidala gaskammare vare sig byggdes eller användes, vilket följande text leder i bevis:
Citat:
Finally there is a huge question mark around the piping and ductwork that runs above and behind the room. Various drawings and studies over the years indicate numerous changes, alterations, additions, and reconstructions—to the point where the present system is nonsensical. A properly-designed chamber would be clear and simple: a single air duct connected at opposite ends of the room (to recirculate the poison gas), an in-line air heater (to improve gasification), a remote (attic or backroom) Zyklon introduction device, and a simple pair of inlet/outlet chimneys for cleansing the chamber of the deadly gas. Instead we find, by all indications, an absurd, jury-rigged system of pipes, valves, and condensers, one that bears all the marks of a series of postwar constructions. In all likelihood the room was designed and built as an actual shower, which was then reconstructed, with the lower ceiling, to meet American expectations of what a ‘gas chamber’ should look like.

One can imagine what visitors learn of all this when they see the camp today. Entrance is free and there are no official guides, so various groups pass through with various self-appointed ‘expert’ guides. However, when it comes to the crematorium (Barrack X), there seems to be a set routine. The group gathers outside the building as the guide briefly explains the ‘assembly-line process’ of undressing, gassing, cremating, etc. He then sends them in at one end, and they pass through the several rooms of the building (see again the floor plan in Photo 2), emerging from the furnace room, where the guide is dutifully waiting. No guide accompanies the groups inside—all the better to avoid any pointed and difficult questions that may arise. Perhaps it was a coincidence, but in the several hours that I was in the chamber and building, not one guide entered the gas chamber.

Traditional historians would undoubtedly like to see the infamous Dachau gas chamber simply fade away. Playing no role in the Holocaust, it serves no real purpose. The many problems and inconsistencies make it more of an embarrassment than asset to the orthodox view. And in truth it is more than an embarrassment; such deception threatens to undermine major aspects of the entire Holocaust story. A purpose-built gas chamber, right on German soil, sitting for two years…but ‘never used’? So maybe all those other gas chambers in Poland were likewise ‘never used’? All those indications of reconstruction, alteration, fraud…perhaps recurring in places like Auschwitz and Majdanek?16 A complicit mass media, directed by the Sulzbergers, Pulitzers, Goldwyns, Cohns, and Selznicks of the world, happy to play along, unwilling to ask tough questions or conduct an impartial investigation…could that happen today? And a situation rife with American lies to justify Allied war crimes and defend a tragic story of Jewish suffering…what shall we make of that? Best not to ask too many questions.
Citera
2014-12-20, 12:22
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Eftersom Dachau blivit ett syndrom i tråden om Förintelsematematik Kan denna tråd vara viktig att dra liv i igen.

Det fanns alltså inga gaskammare i Dachau. Inte ens byggdes några som aldrig togs i bruk vad än Dr Tinnitus och Doktor Larson bok säger. INGA homicidala gaskammare vare sig byggdes eller användes, vilket följande text leder i bevis:
Jamen det fastslogs ju av jänkarna i Nürnbergrättegångarna att Dahau var ett death/extermination camp med multipla gaskammare i drift.. Dom kan väl inte ljuga... Och alla filmer som visades för soldaterna, det kan ju inte vara lögn... Eller är det lögn
Ha en bra dag
Citera
2014-12-20, 12:40
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Jamen det fastslogs ju av jänkarna i Nürnbergrättegångarna att Dahau var ett death/extermination camp med multipla gaskammare i drift.. Dom kan väl inte ljuga... Och alla filmer som visades för soldaterna, det kan ju inte vara lögn... Eller är det lögn
Ha en bra dag
Ja, jag har svårt att få ihop det där. Somliga säger att det fanns homicidala gaskammare i Dachau som stöder sig på böcker av doktor Larsons dignitet trots att hans text är revisionistisk:
Citat:
Most Nuremberg Trial documents have never been translated into English in
their entirety. Typically, a single paragraph or even sentence is taken out
of context, often mistranslated, to offer "proof" of German crimes. The
rest of the document is ignored; the correctness of the translation is
never questioned.
http://www.cwporter.com/sauck.htm

Bra dag till dej också.
Citera
2014-12-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Ha en bra dag

Och ändå finns det autentiska dokument i form av korrespondens mellan nazichefer där man nämner gaskammaren i Dachau och undrar om man inte kunde använda den för att testa t ex stridsgaser på mindre grupper fångar istället för att bara skjuta dem. Dessa dokument har vi länkat till många gånger tidigare i trådarna men de har givetvis helt ignorerats av förintelseförnekarna. Varför skulle de diskutera om en gaskammare i Dachau om den inte existerade?
Citera
2014-12-20, 13:52
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle de diskutera om en gaskammare i Dachau om den inte existerade?
Det är en rimlig fråga som förnekarna troligen inte kan besvara.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in