2014-12-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Säga vad man vill om tyska och italienska banker, men de är bara noviser jämfört med portugisiska och grekiskan diton.

EU, som någon slags variant av de förenta staterna, kommer aldrig fungera så länge det inte finns någon central politiskt organisation som har rätten att gå in och slå medlemsländernas politiker på fingrarna och ta över skutan ett tag om de inte sköter sig.

Ska valutan vara samma är en sådan central politisk organisation en nödvändighet. Som det står nu kan Grekland bete sig som de vill, Tyskland kommer med stödpaket ändå och det värsta som händer är att Tyskland säger ajabaja. Det finns inga incitament att sköta sig så länge någon räddar en hela tiden. Hade möjligheten för en extern organisation funnits att komma in och ta över den politiska makten tror jag greker och portugiser hållit sig i skinnet.

Visst, Grekland har lovat att sköta sig och dragit åt svångrämmen än så länge, men det är bara ett omval bort från att nullifieras.
Precis som inom fotbollen så spelar nationer allt mindre roll även inom ekonomi...

Vi snackar om gigantiska aktörer som inte har något med nationer att göra. Bankerna är globala, och varför ska italienska skattebetalare bekosta gigantiska bonusar och utdelningar till globala låneaktörer?

Låt dem gå i konkurs. Likt Ivar Kreuger. Så får man samla ihop liken efter hand...

På samma vis finns det klubbar som vill ha stängda ligor likt i USA (Napoli!) så att man kan koncentrera sig på Europaspelen. Och det finns flera som vill ha en liga för de stora europeiska lagen. ”Slippa” delta i de nationella ligorna. Bara tröttsamt att behöva åka till Sardinien för att spela mot Cagliari...

Utvecklingen är åt helvete. Men det betyder som sagt inte att man ska gräva ner sig i skyttevärn och enbart försöka bevara det som varit. Utvecklingen måste påverkas i en riktig riktning. Hemligheten är att lyssna på fansen.

Åtminstone i Italien finns det en stark rörelse att inte gynna den moderna fotbollen.
Citera
2014-12-19, 21:28
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Parma med 13 förluster på 16 matcher kan ju behöva se saker ur nya synvinklar...med en rejäl dos humor.

Vilken profil som nämns på förra sidan vore den starkaste värvningen för laget i vinter? Vem skulle stått för den absoluta nytändningen?

* Salvatore Aronica
* Zdenek Zeman
* Brigitte Bardot
* Tiberius
* Jean-Luc Godard
* Pavel Nedved
* Vladimir Putin
* Marcus Birro
* Adolfo "El Tren" Valencia (Min egen kandidat i detta stolle-inlägg)

Jag vill ju pusha för Tåget Valencia såklart så jag ska försöka hitta något klipp för att motivera varför.

El Tren är en stark kandidat. Men du glömde Jack Palance (född Vladimir Palahniuk), som spelar mot Bardot i Godards film.

http://www.imdb.com/name/nm0001588/?ref_=tt_ov_st

Tyvärr död sedan åtta år, annars hade det varit mitt förslag. Hans ukrainska kindkotor slog filmvärlden med häpnad redan i den första onda rollen, i Elia Kazans Panic in the Streets (1950):

http://www.imdb.com/title/tt0042832/?ref_=nm_flmg_act_121

Kindkotorna och ögonbrynsbågarna och spadhakan gjorde att han inte hade några problem att spela Attila i Sign of the Pagan (1954) och Ogatai i I mongoli (1961):

http://www.imdb.com/title/tt0055190/?ref_=nm_flmg_act_90

Som skurk i den stilbildande Shane (1953) väckte han säkert Godards intresse:

http://www.imdb.com/title/tt0046303/?ref_=nm_flmg_act_113

Monte Walsh (1970), där han fick spela mot Lee Marvin och Jeanne Moreau, är en av de bästa filmer Palance var med i:

http://www.imdb.com/title/tt0066093/?ref_=nm_flmg_act_65

Citat:
Monte Walsh (Lee Marvin) is an aging cowboy facing the ending days of the Wild West era. As barbed wire and railways steadily eliminate the need for the cowboy, Monte and his friends are left with fewer and fewer options. New work opportunities are available to them, but the freedom of the open prairie is what they long for. Eventually, they all must say goodbye to the lives they knew, and try to make a new start.

Roma-Milan i morron kväll, ett laddat möte. Jag tror ändå Milan åker hem poänglösa.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-12-19 kl. 21:32.
Citera
2014-12-19, 21:50
Medlem
Lysande! Ezzelino och Stivali!

Tråden är fantastisk. Men om vi börjar snacka filmstjärnor så låt oss minnas Virna Lisi som dog igår:

https://www.youtube.com/watch?v=_OtqygJGhaE

Eftersom jag inte har TV, så har jag den senaste tiden snöat in på Dean Martins TV framträdande. Underbar. Snacka om personlighet, underhållning och fantastisk röst.

https://www.youtube.com/watch?v=Lil2eiBVRcE

Klass!

Dean Martins föräldrar kom från i närheten av Pescara. Laget ligger nu i undre halvan av Serie B, och jag förutser tyvärr att de aldrig lyckas ta sig till Serie A igen. Det krävdes magi. Zemanlandia typ då Foggia var ett av välrdens 20 bästa lag. Galet.
Citera
2014-12-19, 22:11
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
El Tren är en stark kandidat. Men du glömde Jack Palance (född Vladimir Palahniuk), som spelar mot Bardot i Godards film.

Jag visste tyvärr inte vem han var. Ville inte plocka ut kandidater som jag inte har koll på. "Tåget" Valencia har jag såklart järnkoll på sedan barndomens matcher i trädgården när Colombia fajtades med Gli Azzurri.

Tiberius har jag järnkoll på. Kan man inte rabbla kejsarna på stubinen om man så väcks kl 3 på natten så har man faktiskt inte i den här tråden att göra.

Bardot ja...Hade chansen att ligga med en brud i Kalmar som var exakt kopia av Brigitte. Tyvärr fastnade jag i en diskussion istället med en idiot som jiddrade om Manchester United & vilka megafavoriter laget var i alla tävlingar de deltog i. Skit är det med såna fånar. Hoppas jag lärt mig undvika det kriteriet nu. Bardot-bruden nöp mig i rumpan & flörtade som fan, men jag kunde inte släppa den självgode fåntratten & hans skryt om sitt jävla Junajtid.

Nedved ja...Träffade en annan brud på en fest. "-Du liknar han i Juventus", sade hon. "-Vad heter han?" "-Ja, vad fan heter han?" "-Han som är så bra" "-Tror jag vet vem du menar", sade jag

"-Just det ja, Nedved! NEDVED ja!!"

"-Ehh??"
Citera
2014-12-19, 22:48
Medlem
Calogeros avatar
Kul att se dig igen Stivali, det var ett tag sedan.
Vem är kvinnan på bilden? Hon ser trevlig och dominant ut.
Citera
2014-12-19, 23:30
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Kul att se dig igen Stivali, det var ett tag sedan.
Vem är kvinnan på bilden? Hon ser trevlig och dominant ut.

Jag har faktiskt lagt ner Flashback för den här säsongen & även i stort sett fotbollen. VM på Flashback sög musten ur mig kan man säga. Ångrar att jag satt & tuggade igenom så mycket inlägg. Känner att jag inte vill riskera att sprida negativ energi härinne med att gå på om hur hjärndött jag tycker det moderna sättet att följa fotboll på är. Om man inte gillar grejen med matchtrådar tjänar det liksom ingenting till att själv sitta med det & mala på om hur korkat allt är.

Därför tar jag paus. Försöker få upp intresset igen. Ska gå på hårt nästa säsong. Det gäller att hitta vilket sätt man vill ta del av sporten på. Nostalgin skapas ju här & nu. Det som pågår nu är det som blir ens nostalgi sedan. Det var inte bättre förr. Upplevelsen av fotbollen blir vad man gör det till. Italien står sig urstarkt i fotboll. Det är skitsnack att man är på dekis. Storhetstiden pågår fan fortfarande. Det är mest upp till oss som följer att uppskatta det.

Man kan inte lägga 24 timmar om dygnet på fotboll. Därför måste man sålla & sikta på att ta del av sådant som man innerst inne känner kommer bli ens nostalgi imorgon. När jag haltar runt med rullator kommer jag inte att se tillbaka på alla dessa timmar då man suttit & malt genom kommentarer i CL-trådar & dylikt. Det har fan gett mig huvudvärk. Kan nästan höra röster som ekar i huvudet när 3000 inlägg från 1000 användare har betats igenom.

Satt & kollade en match mellan två norditalienska köpelag tillsammans med en ung kille. I ca 35 minuten plockar han upp mobilen & ska in på Svenska Fans & "kolla läget". När dom gör mål ska han ringa & håna sin polare. Men innan signalen hinner gå fram så kvitterar det andra laget. Hans polare ringer då upp precis när han lagt på.

Det ger mig ångest för fan. Det där ger ingen nostalgi. Ska inte komma med pekpinnar & säga att "så här ska ni göra". "Ni SKA lira boll i trädgården. Ni SKA ha ostbricka till matchen. Ni SKA njuta av Frank Sinatra efter matchen".

Nej jag vill inte hålla på & gnälla om att allt var bättre på 90-talet. Därför pausar jag. Ska hitta ett bra sätt att följa sporten. Den där bloggen Snillet länkat till verkar kanon. Det gäller att hitta rätt media i dagens samhälle. Rätt sorts media är A & O. Ska köra hårt i Calcio-tråden nästa säsong. Hitta en 3-4 bra mediakällor. Komplettera med TV som förhoppningsvis kör Serie A. In i Youtube stenhårt med Reggiana-Napoli & dylikt. Ner i gamla tidningar & tidningsklipp.

Sen kör man bara.

Kvinnan på bilden är en gammal hederlig cowgirl pin-up.
Senast redigerad av Stivali 2014-12-19 kl. 23:32.
Citera
2014-12-20, 09:52
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
...
"Det var i mitten av september 1996. Jag var drygt tjugo och hade dagen innan bevittnat en tämligen eländig match mellan ett profilfattigt Napoli och den säsongens slagpåse, Reggiana. Matchhelvetet slutade 1-0 efter mål av Nicola Caccia. En av endast nio segrar Napoli tog i ligan.

https://www.youtube.com/watch?v=oTDjzL8Ru4c ...

Regginas målvakt måste ju vara släkt med Thomas Ravelli? Det utseendet och målvaktspositionen...
http://youtu.be/oTDjzL8Ru4c?t=50s
Citera
2014-12-20, 10:00
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Regginas målvakt måste ju vara släkt med Thomas Ravelli? Det utseendet och målvaktspositionen...

Ja, han såg verkligen ut att ha legat i en vagga nära Thomas Ravelli. Grinig efter målet, vet inte vad han protesterar mot, att Caccia var oförskämt rapp? Sydstatsflagga bland Napolifansen, sådana muntrationer ser man inte nuförtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=RHsDa9_HSlA

Sassuolo-Cesena klockan sex, en match där hemmalagets Zaza, Berardi och Sansone borde kunna glänsa och göra några mål.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-12-20 kl. 10:05.
Citera
2014-12-20, 11:44
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Det är Reggiana, ej att förväxla med Reggina. Reggiana är från Reggio i Emilia Romagna medan Reggina kommer från Reggio nere i Calabria. Oerhört lätt att blanda ihop då de har liknande dräkter.

Reggiana, som hade Johnny Ekström vid den här tiden, har väl försvunnit från radarn ganska rejält. De har harvat längre ner i systemet ett jävla tag nu. Dock i C2 som lägst. Trots en tvångsnedflyttning så har klubben alltså inte konkursat utan bara pendlat mellan C1 & C2 under hela 2000-talet. Borta från radarn alltså men inte helt nere i värsta kloaken alltså.

Värre då för Padova som är beläget en bit nordost om Reggio Emilia. De var uppe i Serie A vid samma tid som Reggiana i mitten av 90-talet. Laget är för tillfället nerlagt efter att ha gått omkull. Jag var nere & besökte just Padova nu i höstas. Hade tänkt försöka se någon fotboll. Eftersom jag inte alls följt fotbollen sedan VM hade jag helt missat, eller glömt bort att det gått åt helvete med klubben. Där fanns alltså ingen proffsfotboll för tillfället, var det chockartade beskedet jag fick då jag kollade läget strax innan resan! Det är alltså illa.

Gamla jävla Padova som ju hade Alexi Lalas & allt!

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01838/alexi-lalas_1838922i.jpg

Jag har honom både på skiva & fotbollskort. Osäker på vilket han var bäst på.

.....

Målvakten Marco Ballotta var alltså 32 vid det här tillfället. Föga anade man väl att han skulle köra på i tolv år till!! Lade av 2008 i Lazio.

Trodde vi. En koll på Wiki visar att han lirar än!!

Nej, jag ska inte dravla mer. Har inte så mycket att komma med då jag tagit paus från fotboll helt. VM-finalen var senaste utländska matchen jag såg! Kunde dock bara inte undvika att kommentera då det där klippet kom upp med Reggiana-Napoli & Nicola Caccia & Adolfo "El Tren" Valencia. Maximal jävla otur för mig med Padova-besöket då jag tänkt se säsongens första match där.
Citera
2014-12-20, 13:21
Medlem
Villons avatar
Tiberius var en rätt intressant figur. Skulle aldrig ha blivit kejsare om Augustus fått välja sin efterträdare fritt, men då alla alternativ dog av så blev han aktuell ändå.

Han var en smula paranoid, Tiberius, och var inte främmande för förföljelser och utrensningar i maktens led. Bäst av allt var nog hur han mot slutet av sin regenttid bara sket i allt och hängde i flera år på Capri utan att ens besöka Rom. Det fick liksom rulla på bäst det ville.

Hans efterföljare, den bindgale Caligulas, namn betyder tydligen "lilla stöveln". Då är Tåget Valencia snäppet vassare.
Citera
2014-12-20, 17:36
Medlem
I Serie B håller Carpi ställningen som tämligen ohotad ledare. Nu 6 poäng före Frosinone, men sedan är det endast 5 poäng mellan tvåan Frosinone och tolvan Vicenza.

Evigt unge Minala gav Bari tre välbehövliga poäng.
Citera
2014-12-20, 18:17
Medlem
PXfos avatar
Varför har Milan bytt logga? När gjorde de det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in