2014-12-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Min linje är att JA är en mycket manipulativ kille och LL och JH väldigt osäkra och naiva. Han knäckte dem. LL blev deprimerad och en tidigare skötsam icke-aggressiv och ostraffad tjej förvandlades till styckmördare. Till och med Manson skulle bli impad av JA. JA borde gå i hans och pastorn i Knutbys fotspår. Killen är skapt för att leda en sekt.

JH är mest en mycket naiv och desperat tjej som blev lurad. Hon sa att LL behandlade JA dåligt. Oj, man undrar ju vem som sagt det till henne JH lär fortsätta att försvara honom genom att inte helt och fullt avslöja hans beteenden och han kommer att fortsätta ljuga.

Citat:
Mycket tragiskt scenario men möjlig. Om så var fallet bör ju JH inte dömas till fängelse utan till vård. Frågan är om psykosen går att bevisa i efterhand då den isf gått tillbaka.

Jag tror att graviditen åtminstone haft delvis betydelse till varför JH dödade LL. Man blir mer sårbar som gravid och ett missfall kan ju vara mycket smärtsamt att uppleva. Att vara gravid och gå igenom ett missfall utan stöd från killen kan säkert vara traumatiskt och röra upp mycket känslor.

Dina slutsatser kan alltså summeras på följande vis:

1. Det är egentligen JA som ligger bakom mordet. Av outgrundlig anledning manipulerade JH till att mörda LL.
2. JH är offer för omständigheterna och kan inte rå för vad hon gjort. Därför bör hon frikännas.

Att bemöta det här känns ganska meningslöst. Räcker att konstatera att du nog sannolikt hade gjort en annan bedömning om JA var kvinna och JH man. Tingsrätten kommer nog inte att vara fullt så könsrollskonservativ i sin dom, som du är i din bedömning. Dessvärre har forskningen visat att kvinnor regelmässigt ges lägre straff än män för samma typ av brott, så fullständig objektivitet kan man nog inte utgå från ifråga om domstolen heller.
Citera
2014-12-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Varför funkar inte ljudupptagningarna att öppna i minfil?? Är de för jag har iphone? Jag kan ju ladda hem fupar som är i min fil. Hjälp mig snälla...följt detta så länge nu och vill verkligen höra henne förklara i förhöret.

Hej
Angående ljudfilerna:
För mig funkar inte Chrome vid nedladdning men med Firefox går det bra. Du kan ju prova det.
Citera
2014-12-19, 01:29
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Dina slutsatser kan alltså summeras på följande vis:

1. Det är egentligen JA som ligger bakom mordet. Av outgrundlig anledning manipulerade JH till att mörda LL.
2. JH är offer för omständigheterna och kan inte rå för vad hon gjort. Därför bör hon frikännas.

Att bemöta det här känns ganska meningslöst. Räcker att konstatera att du nog sannolikt hade gjort en annan bedömning om JA var kvinna och JH man. Tingsrätten kommer nog inte att vara fullt så könsrollskonservativ i sin dom, som du är i din bedömning. Dessvärre har forskningen visat att kvinnor regelmässigt ges lägre straff än män för samma typ av brott, så fullständig objektivitet kan man nog inte utgå från ifråga om domstolen heller.

Du tolkar vad jag skriver mycket underligt.
Han var ett svin som misshandlade tjejerna psykiskt... Men att någon skulle dö som ett resultat av detta trodde han nog inte.

JH ska givetvis få fängelse om hon inte var allvarligt psykiskt sjuk/störd när hon begick brottet. Oavsett så tycker jag att det finns förmildrande omständigheter i detta fall pgd av JA:s beteende. Han vände tjejerna emot varandra och han utnyttjade deras bräckliga självförtroenden. Det hela kunde lika gärna ha slutat med att någon av tjejerna tog sitt liv ist. Han gick för långt helt enkelt.

Kvinnor får lägre straff då det oftare finns förmildrande omständigheter kring handlingen. Kvinnor som mördar ger sig för det mesta på sina barn (förlossningspsykos eller liknande) och som självförsvar (direkt och indirekt) efter att ha blivit misshandlad av sin partner. Den värsta typen av mördare, lustmördare och liknande, är mycket ovanligt bland kvinnor. Ibland hör man talas om ekonomiska motiv, men ganska sällan motiv som handlar om sex, svartsjuka, makt osv.
Citera
2014-12-19, 02:15
Medlem
Citat:
Han var ett svin som misshandlade tjejerna psykiskt... Men att någon skulle dö som ett resultat av detta trodde han nog inte.

JH ska givetvis få fängelse om hon inte var allvarligt psykiskt sjuk/störd när hon begick brottet. Oavsett så tycker jag att det finns förmildrande omständigheter i detta fall pgd av JA:s beteende. Han vände tjejerna emot varandra och han utnyttjade deras bräckliga självförtroenden. Det hela kunde lika gärna ha slutat med att någon av tjejerna tog sitt liv ist. Han gick för långt helt enkelt.

Kvinnor får lägre straff då det oftare finns förmildrande omständigheter kring handlingen. Kvinnor som mördar ger sig för det mesta på sina barn (förlossningspsykos eller liknande) och som självförsvar (direkt och indirekt) efter att ha blivit misshandlad av sin partner. Den värsta typen av mördare, lustmördare och liknande, är mycket ovanligt bland kvinnor. Ibland hör man talas om ekonomiska motiv, men ganska sällan motiv som handlar om sex, svartsjuka, makt osv.

För att inte tynga ner tråden med mer allmänna diskussioner svarar jag via pm istället och nöjer mig här med att säga att det jag pratade om är att kvinnor ges lägre straff för *likvärdig* brottslighet, alltså även när hänsyn tagits till förmildrande omständigheter och liknande.
Citera
2014-12-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Jag reagerade också över det, i ett inlägg i helgen. Sjukskrivning som en inlärd reflex. Mähä, jag gillar det ordet.

Skillnad på folk och folk..

Brottsoffrets familj:

I den här familjen har dottern blivit mördad - och styckad. Ingen i familjen pratar om "hur dåligt de har mått" pga detta eller ens nämner ordet "sjukskrivning". Lillebrodern har dock blivit "påverkad" av det som skett. Han var "lite dämpad" emellanåt och "väldigt ledsen i början". Men nuförtiden fungerar han "ganska bra".

Familjen vekling:

Den här familjen har en son som sedan 6-7år tillbaka har "strulat" med BO. Sonen kan inte riktigt definiera ifall han har varit ihop med BO eller ej. Ibland några månader - ibland bara random sex. Alla försök till ett mer seriöst förhållande har slutat med att han har hoppat isäng med någon annan eller flera andra tjejer. Då har BO blivit ledsen och förhållandet "strulit". Senaste gången det blev riktigt "strulit" var när han råkade göra en annan tjej gravid. Innan dess blev det "strulit" när han åkte till Thailand några veckor och lyckades inte hålla blixtlåset stängt mer än en kvart... Då vart det "jobbigt" för sonen igen. Och han mådde så dåligt så dåligt.. vojne vojne..

Pappan i den här familjen visste inte om sonen var tillsammans med den ena eller den andre eller någon överhuvudtaget. Han uppfattade BO mer som en "vän".

När mordet uppdagade blev han jätte orolig för sonen och sjukskrev sig för hela sommaren.

Sonen som inte verkade särskilt förälskad i BO när hon väl vad vid liv har varken kunnat äta eller sova sen mordet uppdagades. Han har "bra stöttning" från jobbet och psykologhjälp, men är heltidssjukskriven. Sonen har dock mått "lite bättre" när hela familjen har åkt bort ibland. Väl hemma orkar han endast ligga på sofflocket.

Mamman till sonen har varit heltidssjukskriven sen hon hörde om mordet. Hon har dock "arbetstränat" men orkar jobba bara 25% för tillfället.

Systern till den strulige sonen orkar inte heller jobba. Hon är väldigt påverkad av det att brodern mår dåligt.

Hela familjen mår fruktansvärt dåligt. Lite oklart om de NÅGONSIN mer orkar jobba…Inte på heltid i alla fall. Möjligtvis om de får lite skadestånd..?
Citera
2014-12-19, 06:08
Medlem
Citat:

Precis. Tjejerna brukar vända våldet inåt gentemot sig själva - killarna utåt. Någon av dem här tjejerna skulle ha kunnat bli svårt sjuk i anorexia, börjat skära sig eller rent av ta sitt liv. Nu råkade det bli så här istället. DET hade säkert inte JA förväntat sig.

Hade det däremot handlat om ett kvinnligt svin som lekte med två svagsinta killar då fanns det en stor risk att det hela slutade med ett slagsmål. Antingen fick det svinaktiga tjejen stryk eller att killarna rök ihop med varandra. Eller både och.

Så länge strulandet inte drabbade JA såg han ingen anledning att sluta med sitt dubbelspel. Oklart om han ens har slutat med strulandet nu.. För den slutsatsen som han har dragit av det hela är (hör och häpna) att han nog var för "snäll" gentemot JH! Jajamensan..

JA träffade BO i småskolan och mellan det tills i somras var de ihop. Eller låt oss säga att eventuellt var de det ibland.. Kanske. Eller åtminstone så länge ingen annan "kissade på en pinne" och påstod sig vara gravid. Detta hände förresten antingen flera veckor eller möjligtvis månader sedan. En gång. Eller förresten två gånger. Ena gången var det jobbigt - andra gången inte längre. För om pinnen visade att tjejen inte längre var gravid då vart inte livet lika krångligt för JA längre. Då kunde han börja strula igen..

Eftersom JA uppfattade sig själv som en genomschysst kille ville han gärna stötta tjejer som var gravida. Eller nej förresten: han ville stötta de tjejer som inte längre var gravida. För på tal om att döda någon är det mycket enklare ifall tjejen gör det - istället för att JA ska använda kondom.. Det är nog enklast så. Åtminstone för JA - som det hela ändå handlar om..

JA ville förresten inte vara med JH längre därför att han uppfattade henne som strulig. Hon hade bl.a. ljugit några gånger för honom. Det tyckte JA var jätte jobbigt, eftersom han inte längre visste vad som var sant och vad som var en lögn. JA upplevde det som jobbigt och struligt att han inte kunde lita på JH.

JA själv däremot ville gärna snacka med tjejerna som han var ihop med. Eller åtminstone var ihop med ibland. Eller åtminstone som trodde sig vara ihop med honom. Kanske. Eller jag vet inte längre - nåt åt det hållet i alla fall.

Då gillade JA snacka om hus, bilar och barn. För det hade JA förstått att trasiga tjejer tyckte om att höra. Ju mer han snackade om detta ämne desto mer sex blev det. Det gillade JA.

Men när JH började snacka barn med honom var det inte alls lika kul längre. Något hus var det inte tal om längre. Möjligtvis bil - som han kunde fly med..

Själv hoppas jag innerligt att alla tjejer som möjligtvis funderar att vara tillsammans med det här kräket googlar på hans namn först - och springer sen..
Citera
2014-12-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
J.H, huvudförhör fortsättning, del 2

http://minfil.org/75kah6b2b7/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_f_rh_r_ _18743212.mp4

tack för del 2! vore kanon om du vill lägga upp fortsättningen
Citera
2014-12-19, 11:00
Medlem
CoatKillers avatar
Den tilltalade fälls i ”Askersundsfallet”
[2014-12-19] Örebro tingsrätt

Örebro tingsrätt har i dag dömt den kvinna som stått åtalad efter att en kvinna hittats styckad i skogen vid Hällabrottet, Kumla kommun, i somras. Den åtalade kvinnan döms enligt åtalet för mord och brott mot griftefriden till 16 års fängelse.

På kvällen den 18 juni i år hittade polisen, efter den tilltalade kvinnans medverkan, delarna från en avliden kvinnokropp på olika platser i skogen vid Hällabrottet.

Tingsrätten gör den bedömningen att bevisningen som åklagaren lagt fram vid rättegången är tillräckligt robust för en fällande dom.

Åklagaren har lyckats visa att den tilltalade kvinnan dödat offret i en lägenhet i Askersund genom flera hammarslag och knivhugg. Händelseförloppet har inletts i trapphuset utanför lägenhetsdörren och sedan fortsatt inne i lägenheten. Utredningen visar även att den åtalade kvinnan styckat offrets kropp inne i badrummet efter mordet.

Tingsrätten gör däremot bedömningen att åklagaren inte lyckats bevisa att den åtalade kvinnan, när hon på morgonen den 18 juni anlände till lägenheten i Askersund, hade för avsikt att döda offret. På grund av bland annat det omfattande våldet, skadebilden, karaktären av tillhyggen som använts och att händelseförloppet inte varit helt kortvarigt, anser ändå tingsrätten att den åtalade kvinnan dödat offret uppsåtligen.

Den tilltalade döms till 16 års fängelse.

Den avlidna kvinnans närmaste anhöriga tilldöms skadestånd om ett sammanlagt belopp på drygt 284 000 kr.
- See more at: http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-Orebro-tingsratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Den-tilltalade-falls-i-Askersundsfallet/#sthash.HqPbNZIm.dpuf
Citera
2014-12-19, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Dödade rival - döms till 16 års fängelse
Citat:
[Advokaten] skriver att brottet borde rubriceras som dråp.
"För det fall att tingsrätten skulle anse att hon, mot sitt nekande, skall dömas för uppsåtligt dödande anser hon att det skall bedömas som dråp.", skriver han.
Citera
2014-12-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoatKiller
Tingsrätten gör däremot bedömningen att åklagaren inte lyckats bevisa att den åtalade kvinnan, när hon på morgonen den 18 juni anlände till lägenheten i Askersund, hade för avsikt att döda offret.

CALLED IT

För flera veckor sen, att åklagaren bitit av för mycket som försökte den där vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=NXvoeN79uIk

Annars väldigt väntat, och att JH inte kommer sitta en dag över 10 år är jag än mer övertygad om nu. Hovrätten lär droppa det till 14 år.
Senast redigerad av dip 2014-12-19 kl. 11:09.
Citera
2014-12-19, 11:12
Medlem
Quarrels avatar
Tingsrättsdom: http://speedy.sh/hRaqt/Orebro-TR-B-3086-14-Dom-2014-12-19.pdf
Citera
2014-12-19, 11:20
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoatKiller
Den tilltalade fälls i ”Askersundsfallet”
[2014-12-19] Örebro tingsrätt

Örebro tingsrätt har i dag dömt den kvinna som stått åtalad efter att en kvinna hittats styckad i skogen vid Hällabrottet, Kumla kommun, i somras. Den åtalade kvinnan döms enligt åtalet för mord och brott mot griftefriden till 16 års fängelse.

På kvällen den 18 juni i år hittade polisen, efter den tilltalade kvinnans medverkan, delarna från en avliden kvinnokropp på olika platser i skogen vid Hällabrottet.

Tingsrätten gör den bedömningen att bevisningen som åklagaren lagt fram vid rättegången är tillräckligt robust för en fällande dom.

Åklagaren har lyckats visa att den tilltalade kvinnan dödat offret i en lägenhet i Askersund genom flera hammarslag och knivhugg. Händelseförloppet har inletts i trapphuset utanför lägenhetsdörren och sedan fortsatt inne i lägenheten. Utredningen visar även att den åtalade kvinnan styckat offrets kropp inne i badrummet efter mordet.

Tingsrätten gör däremot bedömningen att åklagaren inte lyckats bevisa att den åtalade kvinnan, när hon på morgonen den 18 juni anlände till lägenheten i Askersund, hade för avsikt att döda offret. På grund av bland annat det omfattande våldet, skadebilden, karaktären av tillhyggen som använts och att händelseförloppet inte varit helt kortvarigt, anser ändå tingsrätten att den åtalade kvinnan dödat offret uppsåtligen.

Den tilltalade döms till 16 års fängelse.

Den avlidna kvinnans närmaste anhöriga tilldöms skadestånd om ett sammanlagt belopp på drygt 284 000 kr.
- See more at: http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-Orebro-tingsratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Den-tilltalade-falls-i-Askersundsfallet/#sthash.HqPbNZIm.dpuf

Det var då för väl att det blev en morddom, allt annat hade varit fel. Det fanns ju ett klart uppsåt. 16 år låter bra men vi får väl se vad som händer vid ev överklagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in