Lite lustigt det här med hur pressen förhåller sig till namn- och bildpublicering av gärningsmän.
Aftonbladet verkar inte direkt iaktta någon konsekvent linje i denna sak ty i går valde man
att lägga ut både namn och bild på den 28-årige man som begått ett annat brutalt styckmord
i Gävle medan man beträffande det här fallet avstår från båda delarna.
I fallet med mannen så är han inte ens dömd ännu och ändå publiceras namn och bild alltså.
Tjejen här är DÖMD och trots det låter man bli att hänga ut henne.
När Nerikes Allehanda idag väljer att gå ut med namn och bild så ser man sig nödsakade
att ha en liten spalt om just den saken där man uttrycker sig i närmast ursäktande ordalag
över "tilltaget".
Om jag inte missminner mig alldeles nu så har jag för mig att man förr i Sverige, i
kvällstidningarna så sent som på 60-talet, regelmässigt hade med åtminstone namn på
förövare av våldsdåd.
Där det längre fram i tiden väljs att ta med namn och bild så är det närmast bara när
det handlar om ytterst brutala gärningar som begåtts. Exempelvis de inblandade i Malexander-
fallet, de som begick flickmorden i Hörby och Stjärnsund.
I staterna är man inte räddhågsna, där velas det inte, ut hängs de allihop, mördare som rånare.
Jag tycker för min del att man gott kan hänga ut precis varenda mördare med både
namn och bild och ha det som policy i varenda blaska landet håller sig med.
Det kan till och med ha en viss avskräckande effekt kanske:
mördar jag nu och åker fast
så kommer snart hela folket att se hur jag ser ut och veta vad jag heter.
edit: Fast i dessa internettider så får man ju reda på det hela ändå förstås.
Det är ju bara att kika in på detta forum så har man snart den kunskap man efterfrågar...