Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-19, 15:17
Medlem
StorJohns avatar
Mycket onödigt mord!

Lite off topic, FUP var bla den bästa jag läst. Förhör, internet, telefon trafik och bilder, mycket bra!
Hur kommer det sig att visa FUP innehåller så mycket info medans andra jag läst inte ens innehåller hälften trots att det är liknande brott?

Varför har visa FUP bilder på GM som i detta fall medans andra inte har det?
Citera
2014-12-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Knappast. Jag har i och för sig ingen erfarenhet av juridik och brottsmål, rättspraxis osv, men vi kan väl jämföra med Boden-fallet ifjor, där KJ hade gjort sig skyldig till styckmordet på VB; KJ med en dokumenterad psykiatri, NP-störningarna AS + AD/HD, fick fängelsestraff, med visst beaktande, mildrande, av fängelsestraffets längd i domen. Han var dessutom yngre vid brottet än JH var. Det finns inte en rimlig chans att JH:s psykstatus ska omprövas. Det är i så fall om hon suggererar fram en allvarlig psykisk störning i efterhand. (Då kan hennes "tickande bomb-status" som jag var inne på, för några inlägg sen, medföra bedömningen att hon utan synbart uppsåt utgör en stor fara för återfall i grova våldsbrott; det skulle kunne ge en lång tid inom rättspsykiatrins hägn. Jag tror vi släpper APS-tanken nu.)
Citera
2014-12-19, 15:31
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Ryttarinnan tar en stor risk om hon överklagar domen
Citat:
Ta bara flashbacktråden hon var inne på, som tingsrätten kommenterar på följande vis:
”En mycket besvärande omständighet är att händelseförloppet utvecklade sig snarlikt det hon hade googlat en vecka tidigare”.
Domstolen landar dock i uppfattningen att det inte är bevisat att brottet planerades. Åklagaren har nämligen inte kunnat visa att hon verkligen läste det hon hade googlat.
Det är onekligen, givet det som faktiskt skedde, en generös slutsats.
Citera
2014-12-19, 15:37
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ordföranden sa i radiointervjun att 14 år är normalstraffet för mord. Till det ska läggas att dödandet var utdraget och brottet mot griftefriden. Från det ska dras hennes psykiska störning. Resultatet blir 16 år. Sunt resonemang.

Undra om hon var medveten om att hon slipper så mycket lindrigare undan för att hon passade på innan 1 juli? Hon verkar ju researchat rätt mycket annat inför mordet så det är ju inte helt långsökt att tänka sig.
Citera
2014-12-19, 15:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Undra om hon var medveten om att hon slipper så mycket lindrigare undan för att hon passade på innan 1 juli? Hon verkar ju researchat rätt mycket annat inför mordet så det är ju inte helt långsökt att tänka sig.
Liksom de flesta planerande brottslingar räknade hon inte med att åka fast öht, så det ska vi nog inte räkna med.
Citera
2014-12-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Knappast. Jag har i och för sig ingen erfarenhet av juridik och brottsmål, rättspraxis osv, men vi kan väl jämföra med Boden-fallet ifjor, där KJ hade gjort sig skyldig till styckmordet på VB; KJ med en dokumenterad psykiatri, NP-störningarna AS + AD/HD, fick fängelsestraff, med visst beaktande, mildrande, av fängelsestraffets längd i domen. Han var dessutom yngre vid brottet än JH var. Det finns inte en rimlig chans att JH:s psykstatus ska omprövas. Det är i så fall om hon suggererar fram en allvarlig psykisk störning i efterhand. (Då kan hennes "tickande bomb-status" som jag var inne på, för några inlägg sen, medföra bedömningen att hon utan synbart uppsåt utgör en stor fara för återfall i grova våldsbrott; det skulle kunne ge en lång tid inom rättspsykiatrins hägn. Jag tror vi släpper APS-tanken nu.)

RN skar först halsen av sina två småsyskon och gömde deras kroppar under sin egen säng, innan han la sig i bakhåll med en kastyxa och väntade tills deras styvfar (och hans ''nemesis'') kom för att hämta dom. Sen flög han på honom bakifrån i trädgården och bokstavligen slog ihjäl honom innan han också släpade in styvfadern i huset.

RN har AS diagnos sedan barndomen. Han dömdes till RPS vård.
Citera
2014-12-19, 15:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
p4 Örebro
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6051094&playaud io=5180722

Domaren säger att hon inte har en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Men att rätten har tagit hänsyn till att hon är psykisk sjuk eller en psykisk störning. Vilken diagnos då?

Att det har varit nåt fel på henne har man ju förstått från början men jag undrar också vilken typ av störning?

Normal är hon verkligen inte, då hade vi inte haft ett styckmord att läsa om.
Citera
2014-12-19, 16:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Ryttarinnan tar en stor risk om hon överklagar domen

Cantwell har rätt. Det är en alldeles för generös synvinkel. Det finns samma teoretiska möjlighet i så fall att någon som köper en yxa samma dag som han yxmördar någon hade tänkt att hugga ved med den.
Citera
2014-12-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Cantwell har rätt. Det är en alldeles för generös synvinkel.

Hovrätten lär sänka om något.
Citera
2014-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ges det ingen ledtråd i domen, om vilken störning JH har/hade?

Styckning av en människokropp, ligger utanför mångas kapacitet, förutom ett lagbrott ett moraliskt tabu. Kanske desto fler skulle kunna genomföra det med lite tankens tillvänjning, drogpåverkan eller tillfällig psykisk störning, extrema villkor eller med någon auktoritets välsignelse. Jag undrar om inte det riktigt stora steget av abnormitet redan är taget i och med planeringen av mordet. Att i något svagt ögonblick tänka tanken rent teoretiskt eller som en flyktig fantasi är en sak, men att gå vidare och faktiskt planera och slutligen genomföra är något extra.

Jag uppfattade i alla fall inte några utsagor/vittnesmål om JH i FUP som talar för någon störd person. Storasystern och båda föräldrarna samt styvfar vittnade gott om JH:s personlighet. Systern sa att hon var "lite snål" och "naiv" men "världens bästa syster" (möjligen var ordet lillasyster, jag citerar ur minnet), föräldrarna dementerade båda att JH hade någon psykiatrisk anamnes eller psykisk störning, storasystern hade på känn lite depressiva inslag hos JH de senaste få månaderna, styvfadern talade om en tävlingsinriktad JH och hon hade presterat bra/väldigt bra i skolan och aldrig haft problem att skaffa vänner och lyckades väl också hålla i vänskapsrelationerna. Promiskuös? Vet ej, men det var väl någon månad på året då hon haft ihop det med många killar (men jag minns inte just det påståendet från FUP, snarare någon här på tråden som påstått).

Detta är ett simpelt svartsjukedrama, men en extraordinär förveckling. JA är sjukskriven och hans ena "strul" är styckmördad och hans andra prassel åker i finkan under lång tid. JH har begått ohyggliga brott, men det ligger inom normalpsykets kapacitet, där begreppet normalitet innefattar en spännvidd som inte är alltför snäv. De flesta allvarliga brott kan inte bortförklaras med psykiska störningar. En myndig individs ansvar för sina handlingar ligger tungt på densamme.
Citera
2014-12-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Livesändning, expertkommentatorer, alltså, varför denna uppmärksamhet? Det är inte första gången någon styckmördar.

Nej men det är första gången en svensk kvinna styckmördar och NEJ Maria Kirsch är inte svenska.
Citera
2014-12-19, 16:48
Medlem
16 år för mord och brott mot griftefriden och idag står det i tidningen att våldtäktsdömde "Hagamannen" snart kan släppas trots stor risk för återfall.

Är det inte dags att se över dagens lagstiftning om att endast avtjäna 2/3 av ett fängelsestraff? Döms du till 16 år då ska du bannemig sitta i 16 år, Jonna kan mycket väl vara ute i samhället när hon fyller 35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in