Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 14:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Ännu en kvinna som slipper undan lagens strängaste straff just för att hon är kvinna, Hade en man planerat / utfört detta brott hade han fått livstid utan snack. Kanske dax att vända på den här jämställdheten som feministerna skriker om & döma lika för båda könen där brottet står i fokus, Annars kan vi lika gärna börja död fler kvinnor i arbetsplatsolyckor så den statistiken iallafall blir jämställd

Kan det ha något med hennes relativt låga ålder att göra?
Citera
2014-12-19, 14:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Näe, där såg hon ju rentav bra ut! Men vadå, är det rutin att proppa människor fulla med mediciner på häktet? Det är väl bara om de blir sinnessjuka där inne? Men det är klart, det blir väl alla som är häktade en längre tid..

Benz är rätt vanligt att häktade får utskrivet av jourläkare.
Citera
2014-12-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det ha något med hennes relativt låga ålder att göra?
25 års ålder är näppeligen en förmildrande faktor, i alla fall inte formellt.
Citera
2014-12-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
p4 Örebro
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6051094&playaud io=5180722

Domaren säger att hon inte har en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Men att rätten har tagit hänsyn till att hon är psykisk sjuk eller en psykisk störning. Vilken diagnos då?

Detta undrar jag också över. Rätten har tydligen tagit hänsyn till en konstaterad psykisk störning. Vilken då?
Citera
2014-12-19, 14:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ordföranden sa i radiointervjun att 14 år är normalstraffet för mord. Till det ska läggas att dödandet var utdraget och brottet mot griftefriden. Från det ska dras hennes psykiska störning. Resultatet blir 16 år. Sunt resonemang.
Citera
2014-12-19, 14:55
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag vet inte, därför undrade jag om det kan ha haft en inverkan. Dock googlade jag snabbt nu och det verkar som om att gränsen generellt går vid 21 för att strafflindring mht till ålder skall vara aktuellt, stämmer det?
Citera
2014-12-19, 14:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag vet inte, därför undrade jag om det kan ha haft en inverkan. Dock googlade jag snabbt nu och det verkar som om att gränsen generellt går vid 21 för att strafflindring mht till ålder skall vara aktuellt, stämmer det?
Ja, åldersrabatt ska ges till dömda under 21 år.
Citera
2014-12-19, 15:09
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Om jag minns förhör med JH korrekt så hade hon sagt att hon inte var säker på om LL var död när JH lämnade lägenheten, mordplatsen, första gången. Om rätten köpt den beskrivningen så är det möjligt att det går att beskriva som ett likgiltighetsuppsåt. Min personliga tanke är att man rimligtvis måste anta att ett tystnat brottsoffer med ett eller flera slag mot bakhuvudet med hammare och tvåsiffrigt antal skarpa stickskador (>=17) mot nackpartiet (och bålen?) är snabbt dödliga.

Ur förhöret:

Citat:
F2: Du du säger ju att att det är då du tror att hon dör säger du alldeles här, varf… varf… vad
är det som gör att du tror att hon gör det när du träffar med kniven?

J: För att hon blev ju tyst då. Och det var ju liksom när hon blev tyst så lugnade alltså då
slutade jag också och sen så alltså jag tänkte liksom ingen… det var ju som… Liksom under
liksom själva paniken, jag tänkte aldrig tanken att hon måste dö utan jag tänkte bara att hon
skulle bli tyst. Men sen när hon blev tyst och grannen slutade plinga och hon låg liksom stilla
och tyst och så det är ju liksom då jag fattar att hon var död liksom. Eller jag tror ifall att hon
är död.

F2: Rörde hon sig då eller?

J: Nej.

F2: Nej.

J: Så det var liksom då jag insåg liksom vad jag hade gjort.

Jonna visste att L.L var död.
Citera
2014-12-19, 15:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Ur förhöret:

Jonna visste att L.L var död.

Vi ser det ju svart på vitt, hon visste att BO var död, försökte stoppa ner i en IKEA-påse, det gick inte och då kör hon iväg och återvänder med en såg.
Citera
2014-12-19, 15:14
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Vi ser det ju svart på vitt, hon visste att BO var död, försökte stoppa ner i en IKEA-påse, det gick inte och då kör hon iväg och återvänder med en såg.

Ja, rätten har helt enkelt resonerat på annat vis..
Citera
2014-12-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
p4 Örebro
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6051094&playaud io=5180722

Domaren säger att hon inte har en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Men att rätten har tagit hänsyn till att hon är psykisk sjuk eller en psykisk störning. /../

Nu när domen blev mord (och fä-straffet nästan såpass långt det nu kunde bli enl den vid brottstillfället gällande praxisen?) så tror jag försvaret kan komma att begära en överprövning av RPU:n i syfte att få JH x:ad som allvarligt störd.
Om det är klarlagt att hon har ngn form av störning (hon fick ju 'rabatt' för det) så blir det ju en fråga om grad av störning; således kan det finnas en 'chans' för JH att efter ny psykbedömning få tituleras som APS, iaf ett kort som kan spelas av advokaten?
Så vem vet; kanske JH är åter opp i sadeln inom några år?
Citera
2014-12-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
En försiktig tolkning är i alla fall i stil med 'till visshet gränsande tro'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in