2014-12-19, 13:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Man blir ateist för att man indoktrineras till att bli det,
Kom gärna med något konkret exempel på hur man indoktrineras till ateism. Är det avsaknaden av religion i uppfostran som du räknar som ateistindoktrination?

Citat:
ni tror ni är fria från styrning men så är icke fallet och när makten gör allt för att pusha ateism samtidigt som dom samtliga är religiösa själva
Vem är denna makten som är religiös och pushar ateism? Du verkar ju veta mycket om detta.
Citat:
så får man nog stanna upp och tänka hmmm varför. Att vara ateist är att avmystifiera hela världen och därmed förminska sin egen förmåga och då blir man aldrig något annat än en löneslav för makten.
Är man mindre löneslav om man tror på irrationella saker?
Citat:
Har du gått i svensk skola har du fått samma ateistiska hjärntvätt som alla vi andra.
Vad i svenska skolan är ateistisk hjärntvätt? Har du några exempel på vad för texter eller material man använder för detta?
Citat:
Kollar du på tv har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra. Läser du har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra. Rädsla och ateism går alltid hand i hand. Rädsla är hur man styr människor.
Vad är ateister rädda för menar du?
Citera
2014-12-19, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nope det är lucifer och indoktrinering som gjort dig till ateist.

Belägg, tack.

Citat:
Ingen människa kommer personligen till slutsatsen att man är ett tämligen värdelöst djur, det måste man sedan tidigare ålder hjärntvätta folk för att dom skall tro på.

Strawman.

Citat:
Har man inte funderat på frågan varför vi är här, starten av evolutionsteorin och big bang så förstår jag ännu en gång inte vad man gör här.

Falsk dikotomi.

Citat:
Precis som dina slutsatser förblir naiva och barnsliga.

Falsk analogi.

Citat:
Sluta vara rädd någon gång kanske hade varit något?

Strawman.

Citat:
Kanske det kan bli folk av dig med menar jag så att du kanske efter en sisådär 30000 inlägg börjar förstå hur en diskussion och ett diskussionsforum skall funka. För det gör du uppenbarligen inte.

Strawman.

Citat:
Du frågade mig typ 10 gånger vad posten hade med gud att göra, för att du inte förstår bättre men sen att du själv har en typ 96% ot poster i tråden har du inte självinsikt nog för att förstå.

Strawman OCH falsk analogi.

Citat:
Ja det är säkert därför du inte vågar svara och är aspie ateist 32 i ordningen som verkligen är helt oförmögen att driva ett eget resonemang.

Strawman.

*

Sammanfattning: TRAMS.
Citera
2014-12-19, 13:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Fel. Jag förstår inte hur ett visst program på datorn fungerar men inte säger jag att det är Gud som har skapat det. Bara för att vi inte kan förklara saker innebär inte att vi direkt kan säga att ''eftersom vi inte vet så måste det vara Gud'' Det handlar om den enkla logiken. Se dig omkring jorden i dess helhet, livet, universum men människokroppen. Ju mer jag tittar på en människokropp desto mer blir jag övertygad. Bara en sådan sak som människokroppen är bevis nog.

https://www.google.se/search?q=human+anatomy&biw=1366&bih=673&tbm=isch&i mgil=ldjE2sx6sH4sBM%253A%253BamgOVDu7idXXUM%253Bht tps%25253A%25252F%25252Fwww.etsy.com%25252Flistin g%25252F75129640%25252F1959-french-dictionary-page-human&source=iu&pf=m&fir=ldjE2sx6sH4sBM%253A%252Ca mgOVDu7idXXUM%252C_&usg=__FrP31lKx8gnTNu4ecCtZmUkV wtg%3D&ved=0CC0Qyjc&ei=gA2UVL2OCKa_ygPkq4LYDA#facr c=_&imgdii=_&imgrc=ldjE2sx6sH4sBM%253A%3BamgOVDu7i dXXUM%3Bhttps%253A%252F%252Fimg0.etsystatic.com%25 2F000%252F0%2 52F5229213%252Fil_570xN.248083328.jpg%3Bhttps%253A %252F%252Fwww.etsy.com%252Flisting%252F75129640%25 2F1959-french-dictionary-page-human%3B570%3B819

Se denna bild. Se alla pulsådror och organ. Det är så tydligt att den är skapad av en hög intelligent väsen. Se komplexiteten som går att se med blotta ögat. Men ha i åtanke att celler och DNA är lika fascinerande.

Nej, det är inte tydligt att den är skapad på något sätt eller vis.
Visst är det fantastiskt och fascinerande, men det finns ingenting som indikerar design. Om du kunde motivera det med mer än "tydligt" hade det varit en annan sak, men det kan du inte. Det är ditt oförstånd eller okunskap som gör att du väljer att tro på en skapare. Du vet inte, alltså fyller du behovet med magi.
Citera
2014-12-19, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vi har inga andra alternativ. Antingen en skapare eller den i det här fallen människokroppen har kommit till av en slump. Finns inte ett tredje alternativ och det vet du också innerst inne.

Falsk dikotomi.

Citat:
Vi vet inte är inget svar.

Jo. För icke-snuttefiltister är det ett svar.
Citera
2014-12-19, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla som har sett Giza pyramiderna och studerat Giza pyramiderna säger det jo, Tura kalkstenen är väldigt speciell

... text ... Jag ville ju prata om mänsklighetens utveckling inte snömosa om stenar med folk med noll kunskap om arkeologi och som uppenbarligen aldrig besökt Egypten. Det ger mig inget.

Du kan presentera så mycket fakta du orkar, men sättar du dessa fakta i ett anti-logisk sammanhang (som du konstant gör) kommar du ändå ingenvart.
Citera
2014-12-19, 14:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man blir ateist för att man indoktrineras till att bli det,

Belägg, tack.

Citat:
ni tror ni är fria från styrning men så är icke fallet och när makten gör allt för att pusha ateism

Strawman.

Citat:
samtidigt som dom samtliga är religiösa själva så får man nog stanna upp och tänka hmmm varför.

Strawman.

Citat:
Att vara ateist är att avmystifiera hela världen

Strawman.

Citat:
och därmed förminska sin egen förmåga och då blir man aldrig något annat än en löneslav för makten.

Falsk dikotomi.

Citat:
Har du gått i svensk skola har du fått samma ateistiska hjärntvätt som alla vi andra. Kollar du på tv har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra. Läser du har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra.

Strawman.

Citat:
Rädsla och ateism går alltid hand i hand. Rädsla är hur man styr människor.

Belägg, tack.

Sammanfattning: TRAMS.
Citera
2014-12-19, 14:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet inte är inget svar på frågan.

Jo.

Men självklart inte för snuttefiltister.

Citat:
Om person A kommer till dig och frågar var ''Palmgatan'' ligger nånstans och du svarar att du inte vet så har du inte svarat på hans fråga ju.

Jo.

Citat:
Varför är det konstigt att den oändligheten är Gud?

P.g.a. att det är ett "argument from ignorance".

Citat:
Kalla den oändligheten för skaparen då, den intelligenta, den vise, den kloke, den store. Det finns massor med goda och adekvata attribut som är tillämpbara på skaparen. Välj en av dessa om du inte vill använda ordet Gud.

FINNS detta extra-kosmiska öht?

Citat:
Gud kan inte ha omoraliska lagar.

Cirkelargument.

Citat:
Du som människa har dessa lagar inbyggd i dig.

Belägg, tack.
Citera
2014-12-19, 14:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hahahha oh dear! En ateist som säger åt mig att öppna mitt sinne! Bästa fredagsunderhållningen ever! Enskilda lärare kontra läroplanen är inte riktigt relevant. Det här är toppstyrt.

Som foliehatt MÅSTE man tro på konspirationsteorier. Det är en av grunderna i foliehatts'ismen.
Citera
2014-12-19, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom vi kan betrakta skapelsen

Vilken "skapelse"?

Citat:
märker vi rätt så omgående

Vem är "vi"?

Citat:
att skaparen inte kan vara ''den lille'' ''den dumme'' osv.

Vilken "skapare"?

Citat:
En skapare som skapat universum är mycket mer än människor lekar med ord och meningar.

Tills vidare är denna "skapare" bara din ad hoc premiss.

Belägg, tack. (1)

Citat:
Som sagt var så hittar du på en massa undanflykter för att inte erkänna din skapare.

Som sagt: Belägg för din ad hoc premiss, tack. Se (1)

Citat:
Om det inte hade varit slavar eller homosexuella, hade du istället kritiserat universums storlek, mångfald av arter, fel och brister hos människor osv. Du verkar vara obotlig förnekare.

Strawman.
Citera
2014-12-19, 14:22
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Bevisen finns inom oss själva och i universum. Du får vägra att vilja se bevisen men sluta säga att bevisen inte finns .

Bara massa svammel. Att du säger att det finns bevis gör det inte sant. Finns det bevis så är du förstås fri att lägga fram dem här.
Citera
2014-12-19, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo jag pluggade men man behöver inte ha pluggat för att veta att ''jag vet inte'' är inget svar.

Korrekt. DU klarar ju av att vara inkompetent helt utan skolning i detta.

Citat:
För att förklara det hela lite enklare för dig. Problematisera innebär frågeställning. Om vi ska problematisera Guds existens alltså göra den till en frågeställning. På vilket sätt är ''jag vet inte'' svar på frågan? (lösning på problemet)

Du jonglerar med bevisbördan.

Och iövrigt: På vilket sätt är falska dikotomier och/eller "arguments from ignorance" legitima?
Citera
2014-12-19, 14:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför har vi tappat förmågan att göra dessa byggen?
Har vi? Vi kan bygga jordbävningssäkra skyskrapor. Kunde man det på den tiden?
Vad har byggen med evolutionsteorin att göra?
Citat:
Försök nu hålla verkligheten i bakhuvudet och hur lång tid våra byggen idag tar.
Byggen idag styrs av pengar. Det är inte tekniken eller intelligensen som hindrar likadana byggen.
Citat:
Du är ju också en ateistisk vetenskapsektare så du vet väl vad du och din sort påstår om jägarsamhällen eller är det er absurda historielöshet som spökar igen?
Ateism säger ingenting om jägarsamhällen och vad jag vet är vetenskapen den enda objektiva metoden vi känner till för att analysera verkligheten. Du kanske vet om något annat?
Oavsett, vad har detta med evolutionsteorin att göra? Är det en red herring?

Citat:
Du försökte ju låtsas att det var en annan sorts sten, du förstod ju inte ens kalksten, sluta yra nu. Vad du sa var ju förstår du skillnaden på kalksten och kalksten.... samtidigt som du inte förstår ytlager alls, ren och skär komik detta.
Nej, jag frågade om du visste vad skillnaden var mellan marmor och kalksten. Du verkade ju ha blandat ihop de två eller något.

Citat:
Du kan få följa med på nästa utgrävning så kanske du lär dig något sen, tröttsamma tramspelle.
Jag tvivlar på att dom släpper ut dig länge nog för att åka så långt.
Citat:
Nej det var en fråga om hur stora kranar vi ens har och vad dom kan lyfta, var man kan få fram tekniken till när platsen är knixig och hur man ens skall lyfta på stenblock i väldiga sneda grader. Projektet i Frankrike hade ingen budget men man kunde inte vara mer folk och ha mer maskiner pga platsen, samma problem som människor givetvis alltid har haft.
Säger du ja, men du är inte direkt en bra källa.

Citat:
Att påstå att 250000 miljoner block skulle ta 30 år samtidigt som ni tror att dom var korkade vildar har ju liksom ingenting med verkligheten att göra. Egypterna rövknullade oss när det kommer till arkitektur och det är ett faktum.
Struntprat. Människan var inte korkad eller mindre intelligent på den tiden. Evolutionen tar längre tid än så. Vi var förmodligen fysiskt likvärdiga med diet och andra miljöförhållanden undantagna. Dessutom i en tid som är mer än fem till tio gånger så lång som tiden mellan oss och Göbleki Tepe.
Idag bygger vi enastående saker som man bara kunde drömma om på Egyptiernas tid. Det handlar dock inte om intelligens så mycket som samlad och bevarad kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in