2014-12-19, 11:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
HAHA, men vad har det någonsin med det vi diskuterar att göra? Jag vet inte vad mina förfäder hette bara 4 generationer tillbaka. Jag vet inte vad mitt blivande barn kommer heta, jag vet inte vad min farfars far dog av. Jag vet inte vad du heter, jag vet inte om du är tjej eller kille. Men vad har det någonsin med det vi diskuterar att göra?

Du säger att jag diskuterar på dagisnivå men samtidigt inser du inte hur urbota dålig du är i ditt resonemang.
Du kan inte gny om att "vet inte" inte är ett svar då det mycket väl kan vara det enda svaret.
Pluggade inte du?
Då borde du kunna fatta den enkla.
Citera
2014-12-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Man blir ateist för att man indoktrineras till att bli det, ni tror ni är fria från styrning men så är icke fallet och när makten gör allt för att pusha ateism samtidigt som dom samtliga är religiösa själva så får man nog stanna upp och tänka hmmm varför. Att vara ateist är att avmystifiera hela världen och därmed förminska sin egen förmåga och då blir man aldrig något annat än en löneslav för makten.
Har du gått i svensk skola har du fått samma ateistiska hjärntvätt som alla vi andra. Kollar du på tv har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra. Läser du har du fått samma hjärntvätt som alla vi andra. Rädsla och ateism går alltid hand i hand. Rädsla är hur man styr människor.
Jag har gått svensk skola och hade en mycket kristen lärar i mellanstadiet. Då var det inte lika hårt i skolan ang. hur mycket religion läraren fick kasta över oss. Så han gjorde små försök då och då....
Och ju mera inlägg jag läser från dig så börjar jag ana ett litet troll? Du har ett väldigt tunnelseende och borde öppna ditt sinne lite mer.
Citera
2014-12-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Känns det jobbigt för dig personligen att säga "jag vet inte" . Är det därför du hittar på egna svar?
Såklart kan man svara "jag vet inte",men tyvärr måste man vara ärlig för att göra det.
Och det är jättekonstigt att det existerar en oändlighet som har makt och kunskap att skapa liv. Och drar man det ännu längre,som vissa troende gör , och säger att den oändligheten är Gud så blir det ännu konstigare. Och ännu värre blir det om man säger att den guden har en massa omoraliska (enligt oss människor) lagar att följa.

Du skapar dina egna premisser. Jag vet inte är inget svar på frågan. Om person A kommer till dig och frågar var ''Palmgatan'' ligger nånstans och du svarar att du inte vet så har du inte svarat på hans fråga ju. Varför är det konstigt att den oändligheten är Gud? Kalla den oändligheten för skaparen då, den intelligenta, den vise, den kloke, den store. Det finns massor med goda och adekvata attribut som är tillämpbara på skaparen. Välj en av dessa om du inte vill använda ordet Gud. Gud kan inte ha omoraliska lagar. Du som människa har dessa lagar inbyggd i dig.
Citera
2014-12-19, 11:37
Medlem
Citat:
Du skapar dina egna premisser. Jag vet inte är inget svar på frågan. Om person A kommer till dig och frågar var ''Palmgatan'' ligger nånstans och du svarar att du inte vet så har du inte svarat på hans fråga ju. Varför är det konstigt att den oändligheten är Gud? Kalla den oändligheten för skaparen då, den intelligenta, den vise, den kloke, den store. Det finns massor med goda och adekvata attribut som är tillämpbara på skaparen. Välj en av dessa om du inte vill använda ordet Gud. Gud kan inte ha omoraliska lagar. Du som människa har dessa lagar inbyggd i dig.
Är det bättre att göra som du och hitta på ett svar och skicka den människan i helt fel riktning?
Varför kallar du inte skaparen för den dumme eller den lilla? Du ger skaparen bara bra egenskaper för att det känns bra för dig. Enligt mig är det omoraliskt att döda homosexuella. Enligt mig är det omoraliskt att ha slavar och misshandla dom.
Citera
2014-12-19, 11:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
OMG...

Du gör en perspektivförskjutning i frågeställningen.
Får ni inte lära er något i skolan längre?

För personen som får frågan är det ett fullständigt korrekt svar.
Är inte hens problem att frågeställaren inte får det svar den önskar.
Alla frågor kan inte besvaras av olika orsaker, det är elementa...
Men du kan inte gny på personen som svarar korrekt, att du inte får svar på din fråga.
Citera
2014-12-19, 11:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men vi har inga andra alternativ. Antingen en skapare eller den i det här fallen människokroppen har kommit till av en slump. Finns inte ett tredje alternativ och det vet du också innerst inne. Vi vet inte är inget svar. Det vet du också

Falsk dikotomi. Däremot kan du säga att vi är skapade eller inte skapade. Då är det en sann dikotomi.
Citera
2014-12-19, 11:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men vad är det med magi och människor. Vi har alltid fascinerats av magi. Det här handlar inte om magi. Är det så konstigt att det existerar en oändlighet som har makt och kunskap att skapa tid och rum och i de skapa liv på olika nivåer vissa mindre intelligenta och andra former mer avancerade? Jag ser inga konstigheter med det. Hur kan ni göra det? Förklara gärna. Se du också på människokroppens anatomi och kolla hur komponenterna ser ut. Kom med ett annat svar än Gud. ''vi vet inte är inget svar''

Gudssvaret är ett magisvar. Precis som tor och åskan. Vi förstår det inte så vi föreslår något övernaturligt. Ett klassiskt argument from ignorance.
Ignorance betyder då okunskap och du skapar alltså ett svar utifrån din okunskap. Jag förstår inte hur X, alltså tror jag Gud gjorde det.

JA, det är konstigt att föreställa sig att det existerar en oändlighet (medveten, intelligent) som har makt och kunskap av den sorten.
Vet du vad Ockhams rakkniv är? Det är enligt wikipedia en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Alltså, om jag undrar varför ett gem saknas på mitt kontor så föreställer jag mig den enklaste lösningen, inte att tomtarna tagit gemet för att konstruera ett domedagsvapen.
På samma vis börjar jag inte konstruera en fantasi om en skapargud som hatar förhudar och bacon bara för att jag inte vet hur universum kom till.
Citera
2014-12-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det bättre att göra som du och hitta på ett svar och skicka den människan i helt fel riktning?
Varför kallar du inte skaparen för den dumme eller den lilla? Du ger skaparen bara bra egenskaper för att det känns bra för dig. Enligt mig är det omoraliskt att döda homosexuella. Enligt mig är det omoraliskt att ha slavar och misshandla dom.

Eftersom vi kan betrakta skapelsen märker vi rätt så omgående att skaparen inte kan vara ''den lille'' ''den dumme'' osv. En skapare som skapat universum är mycket mer än människor lekar med ord och meningar. Som sagt var så hittar du på en massa undanflykter för att inte erkänna din skapare. Om det inte hade varit slavar eller homosexuella, hade du istället kritiserat universums storlek, mångfald av arter, fel och brister hos människor osv. Du verkar vara obotlig förnekare.
Citera
2014-12-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du kan inte gny om att "vet inte" inte är ett svar då det mycket väl kan vara det enda svaret.
Pluggade inte du?
Då borde du kunna fatta den enkla.

HAHA, du levererar varje gång Menar du att man lär sig om alla ting i skolan? Jo jag pluggade men man behöver inte ha pluggat för att veta att ''jag vet inte'' är inget svar. För att förklara det hela lite enklare för dig. Problematisera innebär frågeställning. Om vi ska problematisera Guds existens alltså göra den till en frågeställning. På vilket sätt är ''jag vet inte'' svar på frågan? (lösning på problemet)
Citera
2014-12-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Gudssvaret är ett magisvar. Precis som tor och åskan. Vi förstår det inte så vi föreslår något övernaturligt. Ett klassiskt argument from ignorance.
Ignorance betyder då okunskap och du skapar alltså ett svar utifrån din okunskap. Jag förstår inte hur X, alltså tror jag Gud gjorde det.

JA, det är konstigt att föreställa sig att det existerar en oändlighet (medveten, intelligent) som har makt och kunskap av den sorten.
Vet du vad Ockhams rakkniv är? Det är enligt wikipedia en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Alltså, om jag undrar varför ett gem saknas på mitt kontor så föreställer jag mig den enklaste lösningen, inte att tomtarna tagit gemet för att konstruera ett domedagsvapen.
På samma vis börjar jag inte konstruera en fantasi om en skapargud som hatar förhudar och bacon bara för att jag inte vet hur universum kom till.

Fel. Jag förstår inte hur ett visst program på datorn fungerar men inte säger jag att det är Gud som har skapat det. Bara för att vi inte kan förklara saker innebär inte att vi direkt kan säga att ''eftersom vi inte vet så måste det vara Gud'' Det handlar om den enkla logiken. Se dig omkring jorden i dess helhet, livet, universum men människokroppen. Ju mer jag tittar på en människokropp desto mer blir jag övertygad. Bara en sådan sak som människokroppen är bevis nog.

https://www.google.se/search?q=human+anatomy&biw=1366&bih=673&tbm=isch&i mgil=ldjE2sx6sH4sBM%253A%253BamgOVDu7idXXUM%253Bht tps%25253A%25252F%25252Fwww.etsy.com%25252Flistin g%25252F75129640%25252F1959-french-dictionary-page-human&source=iu&pf=m&fir=ldjE2sx6sH4sBM%253A%252Ca mgOVDu7idXXUM%252C_&usg=__FrP31lKx8gnTNu4ecCtZmUkV wtg%3D&ved=0CC0Qyjc&ei=gA2UVL2OCKa_ygPkq4LYDA#facr c=_&imgdii=_&imgrc=ldjE2sx6sH4sBM%253A%3BamgOVDu7i dXXUM%3Bhttps%253A%252F%252Fimg0.etsystatic.com%25 2F000%252F0%2 52F5229213%252Fil_570xN.248083328.jpg%3Bhttps%253A %252F%252Fwww.etsy.com%252Flisting%252F75129640%25 2F1959-french-dictionary-page-human%3B570%3B819

Se denna bild. Se alla pulsådror och organ. Det är så tydligt att den är skapad av en hög intelligent väsen. Se komplexiteten som går att se med blotta ögat. Men ha i åtanke att celler och DNA är lika fascinerande.
Citera
2014-12-19, 12:39
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
HAHA, du levererar varje gång Menar du att man lär sig om alla ting i skolan? Jo jag pluggade men man behöver inte ha pluggat för att veta att ''jag vet inte'' är inget svar. För att förklara det hela lite enklare för dig. Problematisera innebär frågeställning. Om vi ska problematisera Guds existens alltså göra den till en frågeställning. På vilket sätt är ''jag vet inte'' svar på frågan? (lösning på problemet)

Du blandar ihop ett svar på en fråga och en lösning på ett problem, när de inte har någonting med varandra att göra egentligen.

Vet man inte svaret på en fråga, så är rätt svar självklart "jag vet inte". Du fick en extremt enkel analogi till hjälp för att förstå detta, men den verkar ha gått rakt över huvudet på dig.
Citera
2014-12-19, 12:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du borde ha lärt dig lite bättre då.
Bara mest pinsamt att se hur låg nivå du uppvisar.
Du kan näppeligen inte vara svensk va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in