Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Men vad är det med magi och människor. Vi har alltid fascinerats av magi. Det här handlar inte om magi. Är det så konstigt att det existerar en oändlighet som har makt och kunskap att skapa tid och rum och i de skapa liv på olika nivåer vissa mindre intelligenta och andra former mer avancerade? Jag ser inga konstigheter med det. Hur kan ni göra det? Förklara gärna. Se du också på människokroppens anatomi och kolla hur komponenterna ser ut. Kom med ett annat svar än Gud. ''vi vet inte är inget svar''
Gudssvaret är ett magisvar. Precis som tor och åskan. Vi förstår det inte så vi föreslår något övernaturligt. Ett klassiskt argument from ignorance.
Ignorance betyder då okunskap och du skapar alltså ett svar utifrån din okunskap. Jag förstår inte hur X, alltså tror jag Gud gjorde det.
JA, det är konstigt att föreställa sig att det existerar en oändlighet (medveten, intelligent) som har makt och kunskap av den sorten.
Vet du vad Ockhams rakkniv är? Det är enligt wikipedia en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Alltså, om jag undrar varför ett gem saknas på mitt kontor så föreställer jag mig den enklaste lösningen, inte att tomtarna tagit gemet för att konstruera ett domedagsvapen.
På samma vis börjar jag inte konstruera en fantasi om en skapargud som hatar förhudar och bacon bara för att jag inte vet hur universum kom till.