2014-12-19, 12:53
Medlem
ihelps avatar
Nu har jag bara hängt med lite lätt här så ursäkta om jag missuppfattat regler eller oskriva reglerna. Har bara haft körkort ett tag. Personligen blinkar jag alltid vänster innan jag kör in i en rondell såvida jag inte ska köra höger direkt. Sen blinkar jag höger när jag skall köra ut ur den.

Vad är det lag på och vad är det en oskriven regel på?
Citera
2014-12-19, 13:04
Medlem
Skinnprinss avatar
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

"Det finns inget krav på att
ge tecken vid infart eftersom
det endast finns ett val av
körriktning."

Men som många säger, det är uppskattat oavsett vilket håll det är. Jag själv signalerar åt vänster i mindre rondeller men drar oftast bara högerblinkers i större och tvåfiliga rondeller.
Citera
2014-12-19, 13:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Nu har jag bara hängt med lite lätt här så ursäkta om jag missuppfattat regler eller oskriva reglerna. Har bara haft körkort ett tag. Personligen blinkar jag alltid vänster innan jag kör in i en rondell såvida jag inte ska köra höger direkt. Sen blinkar jag höger när jag skall köra ut ur den.

Vad är det lag på och vad är det en oskriven regel på?
Ska du "rakt fram" så ska du givetvis inte blinka vänster någon gång, då ger du helt fel signaler, du ska bara blinka höger när du ska ut.
Citera
2014-12-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnprins
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

körriktning."

Men som många säger, det är uppskattat oavsett vilket håll det är. Jag själv signalerar åt vänster i mindre rondeller men drar oftast bara högerblinkers i större och tvåfiliga rondeller.

+1
Exakt den publikationen hade jag tänkt länka om ingen annan hade gjort det.
Kan vara bra att skriva ut den och ha i bilen när man möter dessa idioter.
Citera
2014-12-19, 13:20
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Vad finns det egentligen för anledning att blinka vänster i en tvåfilig rondell? Man indikerar ju vart man ska genom filen man lägger sig i, det räcker väl? Höger och rakt fram ligger man i högerfil, vänster eller hållet man kommer ifrån lägger man sig i vänsterfil. Enda blinket som behövs är höger när man ska ut, oavsett vilken utfart.

Nja, finns många olika skyltningar i cirkulationsplatser. Ofta beror det på hur trafikströmmarna ser ut och hur det ser ut efteråt. På många ställen är det skyltat och helt normalt att både vänster och högerfilen kan användas om du skall rakt fram. Framförallt på ställen där det är två cirkulationsplatser bredvid varandra (till exempel vid Lunds södra på E22) bör man välja fil efter hur man skall svänga i efterföljande cirkulationsplats, kör du ut i fel fil är risken stor att du inte hinner byta till nästa cirkulationsplats
Citera
2014-12-19, 13:29
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnprins

körriktning."

This! Exakt vad som lärdes ut då jag tog körkort 1987. Du kan bara köra åt ett håll och det är ingen korsning vilket många fortfarande verkar tro. Därmed underlättar det föga om man envisas med att blinka vänster, ligg i korrekt fil tills du ska blinka ut ur rondellen, plain and simple.
Citera
2014-12-19, 13:48
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
This! Exakt vad som lärdes ut då jag tog körkort 1987. Du kan bara köra åt ett håll och det är ingen korsning vilket många fortfarande verkar tro. Därmed underlättar det föga om man envisas med att blinka vänster, ligg i korrekt fil tills du ska blinka ut ur rondellen, plain and simple.

Jag tog kortet på stans största och seriösaste trafikskola runt 1995 och då lärdes det ut att man skulle blinka vänster när man kör in i en rondell om man ska till vänster. Det var inget tal om att detta var valfritt eller ej krav, utan det hette bara att man "skall" göra så.
Citera
2014-12-19, 13:51
Medlem
Palmen1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Vem blinkar åt vänster innan man kör in i rondellen?
Typ varenda person som har lite vett innanför skallen.
Citera
2014-12-19, 13:51
Medlem
€rics avatar
Vetefan om de alltid underlättar att blinka vänster. Tycker man ser idioter som misslyckas med det också. Bättre att de koncentrerar sig på att blinka ur när de väl ska ut ur rondellen istället för att fokusera på att blinka vänster dessutom. Finns ju lite för många som inte har någon kontroll på sin bil redan i trafiken.
Citera
2014-12-19, 13:55
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ska du "rakt fram" så ska du givetvis inte blinka vänster någon gång, då ger du helt fel signaler, du ska bara blinka höger när du ska ut.

När ska man blinka vänster? Jag har alltid haft för mig att man ger blinkers när man skall in i rondellen, för att signalera att man skall in.
Citera
2014-12-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Blinkar du vänster när du ligger i ex högerfil så kommer du ge panik hos den som ligger i vänsterfilen. Så hur smart tycker du det är?
I övrigt borde du lära dig att tolka trafiken. Man ser tydligt folks intentioner i rondeller om de ska svänga av eller inte genom deras sätt att köra.
Sedan är inte problemet så stort om de svänger utan att blinka så länge du inte kör lastbil. Om en bil bara svänger ut så försvinner den o orsakar inte något tillbud som vänsterblink kan göra.
Ett tips när du ska in.
Förutsätt att folk inte blinkar o var berädd att ta luckan som kan komma. Ser varje dag jag är i Linköping, folk som sitter o sover o inte kör in i de luckor som uppkommer o det är mer irriterande att de sitter o sover än de som inte blinkar.

Du får det att låta som du är experten och vi andra oliktänkande ska följa. Kommer inte hända.

Jag kommer alltid blinka i rondeller. Och under mina 2 decennier med körkort har det inte varit några problem!
Citera
2014-12-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmen1993
Typ varenda person som har lite vett innanför skallen.
Det finns som flera tidigare påpekat krav på tecken åt höger när c-platsen lämnas, inget annat. Därför tämligen onödigt att mem dumförklara de som inte ger vänstertecken. Till yttermera visso är det ej sällan som dessa enbart ger vänstertecken, fortsätter med vänsterblinkers även i det ögonblick då bilen lämnar c-platsen, i det läget är det givetvis högertecken som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in