Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alagos
Från det som har framgått hittills så finns det ingen. Möjligtvis är du påläst ändå om fallet men att dina teorier om den misstänktes välbefinnande eller icke befintliga välbefinnande skulle vara mer troliga än någon annans som faktiskt har en akademisk bakgrund, tyder detta på att du kanske har vissa omedvetna försvarsmekanismer för att försvara sitt ego istället för att argumentera på en vettig nivå. Men vad vet jag, det är endast spekulationer. Måste väl vara roligare att välkomna nya åsikter och teorier med konstruktiv kritik eller en vidare diskussion istället för att bemöta dem med bitska kommentarer.

Från det som har framgått? Är rätt ovidkommande om jag så skulle säga att jag har fullgod utbildning och flerårig erfarenhet inom aktuell sektor. Eftersom vi är på ett forum som bygger på anonymitetsprincip och enda sättet att styrka det vore att jag postade underlag i form av CV. Och dyl.

Därav att jag inte ens noterar ditt babbel om, jag har X och Y och istället helt utgår från det du faktiskt skriver och dess innehåll. Att du sen avslutar med att skriva ''asso jag har faktiskt sånt diplom'' ? Jaha spara det till krogdisken när du fiskar på köttmarknaden.

Det är av ENORMT lite intresse att bemöta dessa dretiga kommentarer gällande''empatistörningar'' som ni envisas med att släpa sida upp och sida ner. Särskilt då enda sättet ni får ihop det är om ni helt bortser från allt runt om och enbart fokuserar på JH's beteende i två enskilda relationer (två relationer som ter sig allt annat än normala)

Samt fokuserar på hur personen beter sig i ett förhör (trots att det framkommer att hon var medicinerad under den tiden också)

Sluta förövrigt ducka dom exempel du fått både angående RN och JF,AC,DJ.

Förklara nu för resten av klassen hur dessa tre herrar utan svårigheter med säker stämma kan sitta i förhör och rättegång (och rekonstruktioner) å berätta om dom vidrigheter dom under en flera timmars lång process utsatte CL för, när dom bokstavligen mer eller mindre torterade honom till döds, paketerade honom i en matta, la honom på en grillplats, eldade kroppen innan man slutligen åker ut i skogen där man sedan hugger av huvudet på honom med hjälp av en spade och en stor sten. För att sedan några dagar senare åka ut i skogen igen, gräva upp kroppen, hugga av armarna (på grund av likstelheten) paketera i sopsäckar fyllda med sten och grus för att slutligen sänka kvarlevorna mitt ute på sjön lill nien.

ALLA tre helt friska enligt lagens mening, varav två av dom uppvisar precis samma i förhör att man blir irriterad när frågor ställs upprepade gånger. Och där en (JF) friskt försöker skylla på omständigheter och skjuta ifrån sig (samt alla tre ljuger något helt kopiöst)

Och där INGEN av dom uppfattats som ''empatistörd'' eller liknande av sin omgivning tidigare. Och just ja, till skillnad från JH så hade dessa herrar (två av dom) mage att bestrida dom skadeståndskrav som ställdes från CL's familj.
Senast redigerad av dip 2014-12-08 kl. 15:26.
Citera
2014-12-08, 14:41
Bannlyst
Citat:
En fröjd att se att det finns personer som välkomnar nya bidrag. Det finns hopp för mänskligheten

Tycker det var intressant det där om hjärnskada. Det skulle kunna förklara det "omöjliga" med diagnos. En viss personlighet i grund och botten, men med en skada som sätter ner impulskontroll och/eller empatisk förmåga.

Det där med att hon faktiskt kastar upp under styckning får mig snarare att tro mer på skadad impulskontroll, dvs. att empati finns.

Faktum är att en skada också förklarar att JH var helt klar i knoppen under hela händelseförloppet.

Kan man se sådana skador på typ magnetröntgen eller liknande ?

Och du, välkommen till Flashback.
Citera
2014-12-08, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Var framgick det att hon spyr under styckningen?

Jag minns det från något förhör, men det kanske inte är bevisat så det kan vi lägga därhän.
Jag har heller inte FUP hos mig så det kanske tom var fel.

Oavsett så är det det här med hjärnskada som intresserar. Shaken Baby eller vad som kanske kan ge hjärnskador som nödvändigtvis inte går att ställa diagnos på, men likväl ger dålig impulskontroll.

Jag lyssnar gärna på någon kunnig om detta.
Citera
2014-12-08, 15:04
Bannlyst
Citat:
Tror du blandar ihop det med att Jonna spydde två gånger innan hon skulle in på förhöret dag 2.
Eriksson tog upp det för att visa på att Jonna tyckte det var jobbigt, men att hon ändå ville med egna ord berätta vad som hänt. För att samla lite pluspoäng kändes det som.

Mitt minne är från FUP, men som sagt kan ha fel. Någon "FUP-kunnig" får gärna rätta upp.
Citera
2014-12-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Tycker det var intressant det där om hjärnskada. Det skulle kunna förklara det "omöjliga" med diagnos. En viss personlighet i grund och botten, men med en skada som sätter ner impulskontroll och/eller empatisk förmåga.

Det där med att hon faktiskt kastar upp under styckning får mig snarare att tro mer på skadad impulskontroll, dvs. att empati finns.

Faktum är att en skada också förklarar att JH var helt klar i knoppen under hela händelseförloppet.

Kan man se sådana skador på typ magnetröntgen eller liknande ?

Och du, välkommen till Flashback.

Tack du! Precis, och jag poängterade att jag talar om en empatibrist, inte en empati som inte alls finns. Fortfarande endast spekulation.

Skador på hjärnan kan man lättast se på magnetröntgen ja. Sedan finns det ju många olika slags bedömningar som kan göras för att se vilken typ av skada hjärnan skulle kunna ha. Om det rör sig om någon defekt i det limbiska systemet så kan det även utredas genom olika psykologiska tester. Möjligtvis kan det vara någon del som är defekt samtidigt som andra funktioner fortgår att fungera, exempelvis så upplever JH panik och i en mening kanske "kamp eller flykt-responsen" vilken är en viktig emotionell reaktion. Frontalloberna styr också vår personlighet, vilket drastiskt kan förändras om det sker en skada på den platsen i hjärnan.
Citera
2014-12-08, 15:19
Medlem
Citat:
Jag vet inget i själva brottsmålet och den åtalade, jag tjabbar allmänt.

Det är svårt att härleda en eventuell bilddiagnostisk avvikelse till en specifik uppsättning symptom eller egenskaper, men det går. Både med anatomiska ögonblicksbilder och funktionella, dynamiska bildserier. Eftersom normala hjärnor inte är varandra lika, avvikelser av allehanda sort är mer eller mindre normalfynd, är det dock svårt att härleda en viss avvikelse till ett viss beteende.

För kausalitet är det ju intressant att t ex ha en bild före och en bild efter, dvs studera förändringar efter en uppkommen skada; men den förutsättningen har man ju sällan i verkligheten. Forskning på djur, det går. I klinisk vardag kan man t ex se neurologiska och psykiska förändringar efter en stroke, hjärntumör, skalltrauma, alkoholdemens, hydrocephalus och andra tillstånd.

För att uttrycka det enkelt så finns det definitivt skillnader som är påvisbara i många fall, iallafall på gruppnivå men ofta även individnivå, om man delar upp grupperna på hetlevrade (impulsiva) respektiva beräknande psykopater. Det finns en drös korrelat av radiologisk fynd, liksom det finns yttre utseendemässiga, till olika störda beteenden. Vill du sjunka in i denna spännande värld kan jag rekommendera Adrian Raines The Anatomy of Violence.
Citera
2014-12-08, 15:19
Bannlyst
Citat:
Tack du! Precis, och jag poängterade att jag talar om en empatibrist, inte en empati som inte alls finns. Fortfarande endast spekulation.

Skador på hjärnan kan man lättast se på magnetröntgen ja. Sedan finns det ju många olika slags bedömningar som kan göras för att se vilken typ av skada hjärnan skulle kunna ha. Om det rör sig om någon defekt i det limbiska systemet så kan det även utredas genom olika psykologiska tester. Möjligtvis kan det vara någon del som är defekt samtidigt som andra funktioner fortgår att fungera, exempelvis så upplever JH panik och i en mening kanske "kamp eller flykt-responsen" vilken är en viktig emotionell reaktion. Frontalloberna styr också vår personlighet, vilket drastiskt kan förändras om det sker en skada på den platsen i hjärnan.

Grymt intressant om man spekulerar helt fritt. JH var hästtjej och de hästtjejer jag mött har samtliga flugit av hästar med varierande resultat från brutna fötter till svåra hjärnskakningar och både och.

Som sagt en skada kan kommit när som i livets skede och därför har släkt & vänner inte noterat förändringen, det skulle också kunna förklara dådet. Jag får för mig att JH inte alltid bråkat med alla, men som hon nu gjorde på bla. krogen mm.

Om man körde MR på våra svenska fångar skulle vi nog ha en större förståelse för varför kriminalitet uppstår, det kanske finns forskning om sambanden mellan vad vet jag ?
Citera
2014-12-08, 15:29
Medlem
Citat:
OT för tråden: Det finns massor med forskning. Ylva Ginsberg undersökte fångarna på Norrtäljeanstalten och kom fram till att cirka hälften skulle motsvara kriterierna för ADHD, om jag inte missminner. Det är välkänt att ADHD-personer, med impulsivitet och ökad risk för missbruk, tidigt stukat självförtroende, dålida skolprestationer osv, är ökat benägna till brottslighet. Gammal kunskap anger att även psykopater är överrepresenterade i fängelser; det ligger kanske i sakens natur, eftersom empatilöshet och andra egenskaper kan vara avsaknaden av spärr och kanske behovet av spänningssökande beteende, som riskerar medföra kriminellt beteende.
Citera
2014-12-08, 15:30
Medlem
Citat:
Grymt intressant om man spekulerar helt fritt. JH var hästtjej och de hästtjejer jag mött har samtliga flugit av hästar med varierande resultat från brutna fötter till svåra hjärnskakningar och både och.

Som sagt en skada kan kommit när som i livets skede och därför har släkt & vänner inte noterat förändringen, det skulle också kunna förklara dådet. Jag får för mig att JH inte alltid bråkat med alla, men som hon nu gjorde på bla. krogen mm.

Om man körde MR på våra svenska fångar skulle vi nog ha en större förståelse för varför kriminalitet uppstår, det kanske finns forskning om sambanden mellan vad vet jag ?

Klart man får spekulera! Skador på hjärnan brukar ju vara ganska svåra att ta reda på. Om det sedan föreligger en brist på impulskontroll så kan det också vara någon defekt i hjärnan, i det limbiska systemet där impulser för aggression och våld finns, men det interagerar också med omgivningen. Rent genetiskt så föds vi med olika stora förmågor till impulskontroll och impulsivitet är det motsatta beteendet. Impulser kommer från våra primära drifter och känslor vilket också betyder att de grundläggande behoven är inblandade, alltså mat, välbefinnande och ömhet bland annat. När dessa behov blir tillgodosedda så stimuleras en del i hjärnan som för gemene man kan kallas hjärnans belöningssystem. Finns det en låg impulskontroll och en stark drift för något behov så kan det också finnas problem med aggression bland annat. Det är dock viktigt att komma ihåg att även om man föds med en genetiskt sätt, låg impulskontroll så kan detta förbättras genom rätt uppfostran. I synnerhet är det viktigt redan i barndomen att lära sig impulskontroll och en skada på hjärnan vid exempelvis en olycka en infektionssjukdom kan möjliggöra en sämre impulskontroll. Under barn- och ungdomsåren etableras impulskontrollen från pannloberna. En skada likt, att bli avkastad från en häst där hjärnan skakas om och får en skada kan alltså vara en förklaring till låg impulskontroll där drifterna blir starkare och impulsiviteten styr.

Sedan kan det också vara av intresse att poängtera att exponering av våld har en avtrubbande effekt över andras lidande samt att det gör oss mer aggressiva. Alltså påverkas empatiförmågan. JH var ju tydligen ett fan av Dexter
Citera
2014-12-08, 15:41
Medlem
Alagos

Citat:
Förklara nu för resten av klassen hur dessa tre herrar utan svårigheter med säker stämma kan sitta i förhör och rättegång (och rekonstruktioner) å berätta om dom vidrigheter dom under en flera timmars lång process utsatte CL för, när dom bokstavligen mer eller mindre torterade honom till döds, paketerade honom i en matta, la honom på en grillplats, eldade kroppen innan man slutligen åker ut i skogen där man sedan hugger av huvudet på honom med hjälp av en spade och en stor sten. För att sedan några dagar senare åka ut i skogen igen, gräva upp kroppen, hugga av armarna (på grund av likstelheten) paketera i sopsäckar fyllda med sten och grus för att slutligen sänka kvarlevorna mitt ute på sjön lill nien.

ALLA tre helt friska enligt lagens mening, varav två av dom uppvisar precis samma i förhör att man blir irriterad när frågor ställs upprepade gånger. Och där en (JF) friskt försöker skylla på omständigheter och skjuta ifrån sig (samt alla tre ljuger något helt kopiöst)

Och där INGEN av dom uppfattats som ''empatistörd'' eller liknande av sin omgivning tidigare. Och just ja, till skillnad från JH så hade dessa herrar (två av dom) mage att bestrida dom skadeståndskrav som ställdes från CL's familj.

Du kan alltså inte? Vore det enklare om vi använde RN istället?
Citera
2014-12-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Alagos

Du kan alltså inte? Vore det enklare om vi använde RN istället?

Känns ovidkommande att diskutera tre andra fall som inte har med detta fall att göra. Det finns likadana diagnoser och likheter från fall till fall men varje fall är också unikt. Att vara frisk i lagens mening behöver inte betyda att det inte föreligger någon slags diagnos ändå. Likt JH:s fall så framgår det tydligt just nu att psykologen upplever att hen inte har belägg för sin bedömning och därav inte känner sig helt säker i sin slutsats. Även om jag skulle lägga ut en lång teori om varje fall och dess troliga störningar, och dessförinnan gått igenom deras fall till fullo så skulle du troligtvis ändå hitta något fel.

Intressant för övrigt vad psykologen som har träffat JH säger. Ojämlikheter i visuell förmåga och språklig förmåga. Reaktiv istället för proaktiv. Reagerar impulsivt och har inte en medveten styrning av sitt agerande. Naivt agerande i relation till hur hon skulle "skrämma offret". Känns som ett dåligt kontrollfokus, locus of control.
Citera
2014-12-08, 15:59
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Psykologen gör en trevande insatts. Han säger att han inte haft tillräcklig grund för det han säger just nu och det är för att han inte haft tillgång till FU. Nilsson visste inte om Jonnas många Googlingar om hur man dödar en människa.

Jag håller med till 100 %!
Där hade nog J.H:s advokat misstagit sig lite för han var nog rätt övertygad om att psykologens vittnesmål skulle styrka försvaret och inte stjälpa...
Vad jag förstår var det väl just J.H:s advokat som kallat honom som vittne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in