Citat:
Min linje är att JA är en mycket manipulativ kille och LL och JH väldigt osäkra och naiva. Han knäckte dem. LL blev deprimerad och en tidigare skötsam icke-aggressiv och ostraffad tjej förvandlades till styckmördare. Till och med Manson skulle bli impad av JA. JA borde gå i hans och pastorn i Knutbys fotspår. Killen är skapt för att leda en sekt.
JH är mest en mycket naiv och desperat tjej som blev lurad. Hon sa att LL behandlade JA dåligt. Oj, man undrar ju vem som sagt det till henne
JH lär fortsätta att försvara honom genom att inte helt och fullt avslöja hans beteenden och han kommer att fortsätta ljuga.
JH är mest en mycket naiv och desperat tjej som blev lurad. Hon sa att LL behandlade JA dåligt. Oj, man undrar ju vem som sagt det till henne
JH lär fortsätta att försvara honom genom att inte helt och fullt avslöja hans beteenden och han kommer att fortsätta ljuga.
Citat:
Mycket tragiskt scenario men möjlig. Om så var fallet bör ju JH inte dömas till fängelse utan till vård. Frågan är om psykosen går att bevisa i efterhand då den isf gått tillbaka.
Jag tror att graviditen åtminstone haft delvis betydelse till varför JH dödade LL. Man blir mer sårbar som gravid och ett missfall kan ju vara mycket smärtsamt att uppleva. Att vara gravid och gå igenom ett missfall utan stöd från killen kan säkert vara traumatiskt och röra upp mycket känslor.
Jag tror att graviditen åtminstone haft delvis betydelse till varför JH dödade LL. Man blir mer sårbar som gravid och ett missfall kan ju vara mycket smärtsamt att uppleva. Att vara gravid och gå igenom ett missfall utan stöd från killen kan säkert vara traumatiskt och röra upp mycket känslor.
Dina slutsatser kan alltså summeras på följande vis:
1. Det är egentligen JA som ligger bakom mordet. Av outgrundlig anledning manipulerade JH till att mörda LL.
2. JH är offer för omständigheterna och kan inte rå för vad hon gjort. Därför bör hon frikännas.
Att bemöta det här känns ganska meningslöst. Räcker att konstatera att du nog sannolikt hade gjort en annan bedömning om JA var kvinna och JH man. Tingsrätten kommer nog inte att vara fullt så könsrollskonservativ i sin dom, som du är i din bedömning. Dessvärre har forskningen visat att kvinnor regelmässigt ges lägre straff än män för samma typ av brott, så fullständig objektivitet kan man nog inte utgå från ifråga om domstolen heller.