Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-21, 01:25
Medlem
Bra att hon fick ett ordentligt straff till slut. Enligt mig borde alla psykopatisk mördare låsas in på livstid eftersom de är så empatistörda att de kan göra vad som helst med folk.
Citera
2015-03-21, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan man diskutera. Hon anges i både tingsrätts- och hovrättsdomen ha haft en maladaptiv stressreaktion vid tidpunkten för dådet. Huruvida en sådan ska föranleda knäppsskallerrabatt är en ren omdömesfråga. Min kritik av hovrättsdomen går i det avseendet inte ut på att hovrätten inte tillämpade knäppskallerabatten, utan på att rätten i sin dom ställde strängare krav på vad som ska föranleda knäppskallerabatt än vad som framgår i - du har redan gissat det - NJA 2013 s 376.

Vare sig med eller utan knäppskallerabatt kan dock praxis och vägledande fall rimligen inte föranleda livstid här. Bara en person dödades, utanför sitt hem, och utan att det bevittnades av anhöriga. Styckningen och lidandet kan få upp straffvärdet till 18 år, men inte mer, i dåvarande praxis.

Maladaptiv stressreaktion är ett hittepå, här finns inte några poäng att hämta gällande
"knäppskallerabatt" och nej det är ingen omdömesfråga snarare ett konstaterande.

Livstid, inget annat kommer på frågan och sen att du länkar en det ena en det andra påverkar
ingen, inte heller att du tycker domen är "fåordig" och därmed ologisk. Mer logisk dom finns inte
och nej, inga känslor är inblandade här icke. Suveräna domskäl, har du det kan du vara "fåordig".

Praxis i all sin gamla ära men "ny" praxis skall också skapas. Bra det.
Citera
2015-03-21, 13:16
Medlem
Till er som inte vill använda Speddyshare att ladda ner hovrättsdomen kommer här samma fil, fast på Minfil.

Varsågoda.

https://minfil.org/Edd3icbebc/Hovrattsdom.pdf
Citera
2015-03-21, 14:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Maladaptiv stressreaktion är ett hittepå, här finns inte några poäng att hämta gällande
"knäppskallerabatt" och nej det är ingen omdömesfråga snarare ett konstaterande.
Lustigt, både tingsrätten och hovrätten hittar på maladaptiv stressreaktion. En ena använder det för att ge knäppskallerabatt, men inte den andra. Du har rätt i att du konstaterar, utan belägg.
Citat:
Livstid, inget annat kommer på frågan och sen att du länkar en det ena en det andra påverkar
ingen, inte heller att du tycker domen är "fåordig" och därmed ologisk. Mer logisk dom finns inte
och nej, inga känslor är inblandade här icke. Suveräna domskäl, har du det kan du vara "fåordig".
#Hamilkar har tydligt visat varför livstid inte borde ha utdömts, och ändå säger du emot honom med tomma argument. Bra om du kom med sakskäl till varför JH skulle ha fått livstid.
Citat:
Praxis i all sin gamla ära men "ny" praxis skall också skapas. Bra det.
Ny praxis har skapats, och gäller från 1 juli 2014. Hade brottet begåtts då hade det inte behövts någon diskussion, hon hade fått livstid. Men rättssäkerhet kräver att gärningsmannen vet vilka konsekvenser ett brott kan få, och då går det inte att höja påföljden retroaktivt. Och en domstol får inte godtyckligt utdöma straff, det ska ske enligt lag och praxis.
Citera
2015-03-21, 15:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Vill – precis som Hamilkar - vara tydlig med att hovrättsdomen avviker från tidigare praxis om livstid. Utifrån tidigare praxis och den lagstiftningen som gällde vid tidpunkten för mordet saknas förutsättningar för att döma J till livstid. Precis som Hamilkar skrivit så skulle J ha dömts till 16 eller 18 år. Vad som är tidigare praxis har jag beskrivit i tidigare inlägg. Den som vill kan enkelt få en bild av tidigare praxis genom att klicka på mitt alias och titta på tidigare inlägg.
Domen är alltså felaktig enligt tidigare praxis. Den som hävdar något annat är inte påläst. Eller också får ni gärna visa vad jag har missat. Jag är prestigelös och öppen för att ändra mig.
Sedan kan man förstås tycka att det här brottet ska generera livstid. Tyckande har jag respekt för. Det har alla rätt till. Men tyckande är något annat än praxis och lag. Det blir enklare att diskutera den här domen om vi försöker hålla isär tyckande och praxis/lag.

Det här brottet döms enligt den lagstiftning som gäller mellan 1 juli 2009 och 30 juni 2014. Under den här perioden var normalstraffet för mord först 12 år, sedan 14 år i samband med en skärpning.

Före 1 juli 2009 fanns endast alternativen
- tidsbegränsat max 10 år, eller
- livstid

Det här innebar att många fler dömdes till livstidsstraff än under den lagstiftningen som sedan följd och som J ska dömas efter. Det finns alltså många personer som har dömts enligt den äldre lagstiftningen som nu sitter inne på livstid för mord med färre försvårande omständigheter än det som J utfört.

Från den 1 juli 2014 har straffet för mord åter skärpts. Enligt min bedömning har normalstraffet för mord höjts till ca 18 år. (Men här krävs fler domar, mer praxis innan man kan fastställa att så är fallet.) J mördade L den 18 juni 2014. Om J hade begått mordet endast 13 dagar senare så skulle hon ha dömts enligt nuvarande lagstiftning. Och då hade livstid definitivt varit det korrekta straffet.

Men nu är domen alltså felaktig. Och HD kommer sannolikt att ändra straffet till 16-18 år. Något annat skulle överraska mig mycket.

Jag har för mig att det kan ha diskuterats, men har det inte även tidigare dömts ut livstidsstraff för handlingar motsvarande dessa? Är det så är domen inte i enlighet med praxis men åtminstone inte unik.
Citera
2015-03-21, 16:34
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har för mig att det kan ha diskuterats, men har det inte även tidigare dömts ut livstidsstraff för handlingar motsvarande dessa? Är det så är domen inte i enlighet med praxis men åtminstone inte unik.
Det är ju en ganska smal tidsram vi talar om då. Hon dömdes enligt en lagstiftning som togs i bruk 2009 och upphörde förra året.

Jag vet ej om några styckmord skedde under denna period. Nu kanske det inte är styckandet som är det avgörande i och för sig. Utdragna mord med inga eller svaga förmildrande omständigheter som resulterat i livstid finns det nog säkert.

Det som ställer till det för vissa är hennes kön och relativa ungdom samt att hon är söt och vacker. Man anser att folk är olika inför lagen. Därav talet om unikum.
Citera
2015-03-21, 16:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Det är ju en ganska smal tidsram vi talar om då. Hon dömdes enligt en lagstiftning som togs i bruk 2009 och upphörde förra året.

Jag vet ej om några styckmord skedde under denna period. Nu kanske det inte är styckandet som är det avgörande i och för sig. Utdragna mord med inga eller svaga förmildrande omständigheter som resulterat i livstid finns det nog säkert.

Det som ställer till det för vissa är hennes kön och relativa ungdom samt att hon är söt och vacker. Man anser att folk är olika inför lagen. Därav talet om unikum.
Styckmord finns det.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten), bedömdes som styckdråp
(FB) Styckade sin sambos kropp med sticksåg (Skogås), rättpsykiatisk vård.
(FB) 26-årige Christian Larsson styckmördad i Bollnäs, GM för unga för livstid.
Men inget av dessa fall är jämförbara. Kan du plocka fram ett fall under perioden 2009-07-01 -- 2014-06-30 där själva mordet är jämförbart, brottsplats utanför bostaden, inget överdrivet lidande, ett enda mordoffer och inga barn inblandade, som har lett till livstid?
Citera
2015-03-21, 18:01
Medlem
Grandiosos avatar
Under åren 2010-2013 dömdes sammanlagt 13 personer till livstid, d.v.s. mellan 2-5 personer per år, vilket är en klar minskning jämfört mer antalet livstidsdömda mellan åren 2004-2009.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449879&fileO Id=4468660
Citera
2015-03-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men inget av dessa fall är jämförbara. Kan du plocka fram ett fall under perioden 2009-07-01 -- 2014-06-30 där själva mordet är jämförbart, brottsplats utanför bostaden, inget överdrivet lidande, ett enda mordoffer och inga barn inblandade, som har lett till livstid?

Lovisa blev utsatt för ett överdrivet lidande, enbart med vilken grymhet mordet genomfördes borde motivera livstid.

Här är ett mordfall, vad är det som gör att det blev livstid här?

Inget lidande, ett mordoffer, inga barn inblandade, mordet skedde inte i offrets bostad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13192176.ab
Senast redigerad av lindome 2015-03-21 kl. 18:16.
Citera
2015-03-21, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Skulle hovrättsledamöterna ifråga varit okunniga om vilken praxis som var gällande vid
tidpunkten för styckmordet i Askersund?
Tror knappast det. Ändå valde man ett livstidsstraff här i målet. Hur kom det sig då?
Hur vågade man så fullständigt köra över tingsrättens domslut och ge blanka fan i att
den nya hårdare lagstiftningen togs i bruk först flera veckor efter dramat i Askersund?
Borde inte hovrätten slås av tanken att med det beslut som nu avkunnades så finns det
en uppenbar risk att HD reagerar skarpt och läxar upp ledamöterna samt då förstås
också låter hela ärendet dra en vända till och Jonna återfår hoppet om betydligt färre år
i finkan för sitt styckmord?

Vet inte hovrätten riktigt vad man gjorde när man dömde ut det här straffet åt hästtjejen?
Har man helt irrat bort sig? Haft en dålig dag eller vad?

Edit: Jag tror nog att man vet precis vad man gjorde och att det skedde helt inom
ramen för det "tillåtna".

Det är, bör det framhållas ånyo, ett sällsynt brutalt dåd dömda Jonna Henningsson har utfört.
Det är bortom alla tvivel ett MORD som föregåtts av planering. Offret har vållats ett
särdeles utdraget lidande. Mördaren har agerat i etapper vid sitt skoningslösa dödande.
Kraftiga hammarslag har blivit avlösta av våldsamma knivhugg från inte bara ett stickvapen
utan två. Mördaren har beslutsamt genomfört sitt grymma mord.
Och efteråt skändat sitt offer genom att stycka upp det i hanterbara delar.
Städat omsorgsfullt efter sig. Låtit kroppsdelarna ligga i ett bagageutrymme medan
det jobbades och därefter vidtog en färd med syftet att göra sig av med dessa kroppsdelar.
Att Jonna H sedermera valde att bekänna sin illgärning utgör ingen direkt förmildrande
omständighet.
Ska det göras ett undantag från gällande rättspraxis så är det sannerligen befogat när
det kommer an till styckmordsfallet i Askersund sommaren 2014.

Nej, här blir det knappast fråga om annat än resoluta kalla handen från HD:s sida när
det ska tas ställning till det kommande överklagandet från advokat Eriksson.
Senast redigerad av Grandioso 2015-03-21 kl. 19:04.
Citera
2015-03-21, 18:21
Moderator
impieteers avatar
Jag tycker att vissa här är lite ogina mot domen. Visst är domen "fel" i så måtto att hon knappast hade blivit dömd till livstid om hon begått mordet ett eller två år tidigare, trots att det ska vara samma praxis.

Men alla kloka människor tycker väl ändå att det rättvisa är att alla mördare dör i fängelset (så länge vi inte har långsam avrättning medelst tortyr i straffskalan vilket naturligtvis hade varit att föredra).

Eftersom livstid är det bästa vi har så är det det man får hoppas på. Det är ju alla andra domar som låter mördare få gå lösa i samhället som är "fel" och "orättvisa", inte den här.

Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Men nu är domen alltså felaktig. Och HD kommer sannolikt att ändra straffet till 16-18 år. Något annat skulle överraska mig mycket.

Det finns inte en chans att HD tar upp fallet. Det är ju en utgående praxis, så det finns ingen anledning till vägledning.

Och så udda är ju inte domen att man kan tycka att de dömt helt åt helvete. Alla omständigheter är ju klara och de har motiverat hur de resonerar. Att domen sen är ovanligt hård är ju en annan sak, den är ju ändå inte unikt hård. Hade HD beviljat prövningstillstånd för alla domar där påföljden avvek rejält från praxis så hade de behövt ta upp massor av fall för att normalisera straffen.

Citat:
Prövningstillstånd får beviljas om Högsta domstolens beslut eller dom kommer att få betydelse som ledning för hur andra liknande fall skall bedömas. Målet ifråga skall ha prejudikatintresse. Prövningstillstånd får också i undantagsfall beviljas även om målet inte har intresse som prejudikat, till exempel det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Citera
2015-03-21, 18:59
Medlem
Varför upprättas lagändringar/skärpning av straffpåföljd? Syftet till en förändring måste ju vara viljan att förbättra.
Att det här mordet inträffade i skarven mellan två sedvanor gällande straff för mord är en petitess. Man bör i händelse av detta gå efter hur lagtexten ska komma att bli.

Mord är ett oåterkalleligt brott och sådana brott kräver ett kännbart straff som i någon mån motsvarar den skada som är skedd. Det är bra att man äntligen skärpt normalstraffet för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in