2012-10-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Där jag bor har vi fyra c-platser på raken, (man törs väl inte skriva rondeller).
Egen iakttagelse.'
Ëndast två av tio blinkar höger vid utfart, när jag anländer måste jag förutsätta att de ska vänster och stanna.
Man tröttnar i längden på att stanna i onödan, kommer det då en som blinkar vänster. Hen har gett en upplysning och jag stannar utan att störa mig på stoppet.
Förresten så ser jag inte alltid högerblink pga bilarnas utformning.
Enfilsrondeller har vi.

Helt rätt! Jag kör själv mycket bil i en storstad och det uppstår ofta missförstånd i cirkulationsplatser pga av att folk inte visar vart de ska. Det är allttid bättre att vara övertydlig i de här fallen, speciellt om det är mycket trafik.

Vänsterblinkers hade för övrigt varit mindre behövligt om alla alltid blinkade ut när de ska lämna en cirkulationsplats, tyvärr är det ytterst få som gör detta. Man kanske är rädd för att slita ut blinkersen?

De som enbart blinkar vänster i cirkulationsplatsen utan att blinka höger när de ska ut lider antagligen av något slags begåvningshandikapp.
Citera
2012-10-10, 02:17
Medlem
Matte__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAlias
Klart att de får. En rondell är en enkelriktad väg, hur svårt ska det vara att fatta? Kör som på vilken annan enkelriktad väg som helst. Blinka endast när du ska lämna rondellen. Om alla gjorde det skulle det inte uppkomma tjafs om att man ska blinka vänster, för det skulle inte behövas.
Idiot, jag kan trafikregler.

Vi diskuterar de rondeller där vänstersväng är tillåtet i högerfilen, i de rondellerna är det EJ tillåtet att fortsätta rakt fram i vänsterfilen.
Citera
2012-10-10, 17:41
Medlem
Pads avatar
Citat:
Men eftersom du inte får köra in åt vänster i en rondell gör du fel.

Hur tänker du nu? Hur ofta har du misstagit en vänsterblink för att någon vill köra medurs i rondellen? På allvar? Det var nog det mest krystade motargument jag någonsin hört. Jag undrar vad min körskollärare skulle ha svarat dig, om han ens kunnat få luft mellan skrattattackerna.
Citera
2012-10-11, 09:43
Medlem
BadAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du verkar hänga upp dig på att det inte krävs enligt lag och därför är fel. Du framstår som lätt asbergerskadad när du inte kan inse att det kan vara en bra ide att visa tydligt vart du är på väg även om inte det står i klartext i lagen.

Varför anser du det är så fel att blinka vänster och visa andra att du ska svänga in på vägen till vänster redan när du kör in i rondellen? Det är ju inte så att det blir oklarare.

Körskolorna lär ut så. Transportstyrelsen som har det yttersta ansvaret säger att man kan blinka vänster när man kör in i en mindre rondell för att tydliggöra för andra trafikanter. Allt pekar mot dig men ändå så sitter du där och hänger upp sig på petitesser och rabblar mantrat "Det står inte i lagen - då är det fel att göra det".
Men man behöver inte hitta på egna regler om man följer de som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det är inte fel att blinka vänster, däremot är det en rekommendation för att vara extra tydlig (det finns ingen som tror att en vänsterblinkers innebär att man tänker köra mot färdriktningen i cirkulationsplatsen). Visa oss var det står att det är mot reglerna att blinka vänster så ger vi dig rätt.
Som ovan, man behöver inte hitta på egna regler om man följer de som finns

Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Du är det dummaste fanskap jag nånsin.... usch och fy....
...och där fick du slut på argument då du insett att du har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Matte__
Idiot, jag kan trafikregler.

Vi diskuterar de rondeller där vänstersväng är tillåtet i högerfilen, i de rondellerna är det EJ tillåtet att fortsätta rakt fram i vänsterfilen.
Dumfan. Det spelar ingen roll. Blinka när du ska UT så behöver du inte blinka vänster ens för att vara tydlig.
Citera
2012-10-11, 09:47
Medlem
BadAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Hur tänker du nu? Hur ofta har du misstagit en vänsterblink för att någon vill köra medurs i rondellen? På allvar? Det var nog det mest krystade motargument jag någonsin hört. Jag undrar vad min körskollärare skulle ha svarat dig, om han ens kunnat få luft mellan skrattattackerna.
Bara förolämpningar - inga argument = du har fel och du vet det.
Citera
2012-10-11, 17:47
Medlem
Citat:
Som ovan, man behöver inte hitta på egna regler om man följer de som finns

Dumfan. Det spelar ingen roll. Blinka när du ska UT så behöver du inte blinka vänster ens för att vara tydlig.

Vi har inte hittat på egna regler. Vi följer de regler som finns, och utöver detta är vi extra hjälpsamma med att visa våra avsikter.

Håller du upp dörren för gamla tanter när du går och handlar? Om ja, varför vara extra hjälpsam när du inte behöver? Om nej, lär dig lite hyfs.

Det är alldeles uppenbart att du inte förstått nyttan med vänsterblinkers. När du växer upp och kört bil ett tag kanske du gör det.
Citera
2012-10-11, 19:05
Medlem
Ladykiller3.1s avatar
Citat:
Du har inte bara ett dåligt alias utan du verkar även vara dum i huvudet. OM DU STÅR I EN RONDELL, SER ATT PERSONEN I KÖRFÄLTET FRAMFÖR BLINKAR VÄNSTER FÖRSTÅR DU ATT "JAHA!!!! HAN SKA TILL VÄNSTER!!!! HAHA! HAN SKA JU INTE KÖRA ÅT FEL HÅLL I RONDELLEN! JAG BORDE NOG INTE KÖRA NU FÖR HAN SKA JU TILL VÄNSTER, HAN KOMMER KÖRA FÖRBI HÄR FRAMFÖR MIG JU!!!!". Om personen däremot inte blinkar kan du istället tänka "JAHA!!!! HAN BLINKAR INTE! HAN SKA JU RAKT FRAM ELLER OM HAN INTE FATTAR VAD BLINKERS ÄR SKA HAN DIREKT TILL HÖGER. JAG KAN KÖRA JU!!!!!".

Förstår du nu att vänsterblinkers är till för att underlätta för de andra trafikanterna? JAHA, FAN VAD BRA!!! Inte? NÄHÄ, FAN JÄVLIGT JOBBIGT.
Citera
2012-10-11, 19:57
Medlem
Matte__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladykiller3.1
Du har inte bara ett dåligt alias utan du verkar även vara dum i huvudet. OM DU STÅR I EN RONDELL, SER ATT PERSONEN I KÖRFÄLTET FRAMFÖR BLINKAR VÄNSTER FÖRSTÅR DU ATT "JAHA!!!! HAN SKA TILL VÄNSTER!!!! HAHA! HAN SKA JU INTE KÖRA ÅT FEL HÅLL I RONDELLEN! JAG BORDE NOG INTE KÖRA NU FÖR HAN SKA JU TILL VÄNSTER, HAN KOMMER KÖRA FÖRBI HÄR FRAMFÖR MIG JU!!!!". Om personen däremot inte blinkar kan du istället tänka "JAHA!!!! HAN BLINKAR INTE! HAN SKA JU RAKT FRAM ELLER OM HAN INTE FATTAR VAD BLINKERS ÄR SKA HAN DIREKT TILL HÖGER. JAG KAN KÖRA JU!!!!!".

Förstår du nu att vänsterblinkers är till för att underlätta för de andra trafikanterna? JAHA, FAN VAD BRA!!! Inte? NÄHÄ, FAN JÄVLIGT JOBBIGT.
Du närmar dig en stor rondell,
en bil kommer körandes i rondellen, han blinkar vänster så du stannar.
Bilen tar plötsligt av innan dig utan att blinka höger.

Då skadar det inte att blinka vänster om han blinkar höger när han kör ut,
men det finns andra tillfällen, t ex de som ligger i högerfil i rondellen och blinkar vänster,
man undrar ju om de ska byta till innerfilen, helt plötsligt tar de av till höger istället.

Vänsterblinkers kan underlätta i vissa fall, i många är det förvirrande och i många är det alldeles felaktigt.

Lättast vore om alla följde reglerna som det var tänkt, dvs:
Fortsätta runt rondellen: Blinka inte
Byta fil i rondellen: Blinka tills filbytet är klart
Köra ut ur rondellen: Blinka höger
Citera
2012-10-11, 21:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Bara förolämpningar - inga argument = du har fel och du vet det.

Jaså?

Jag tyckte mitt argument var väldigt klart och tydligt, men jag kan ta det igen:

Med mer information tillgänglig kan trafikanterna utnyttja cirkulationsplatsen mer effektivt, och det blir större genomströmning.

Det är helt korrekt, och det vet jag. Att du känner dig förolämpad för att du drar till med ett krystat argument om att det skulle vara regelvidrigt att blinka vänster inför en cirkulationsplats (trots att det uppenbarligen inte är det eftersom det tom rekommenderas) med hänvisning till att man inte ska svänga vänster och sen frå frågan när du tog fel på det senast säger mer om hur uselt ditt första inlägg var än om mitt svar. Jag noterar här också att du inte på något vis alls bemötte sakfrågan, men jag är inte förvånad, för du har ju inga svar.
Citera
2012-10-11, 21:15
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte__
Vänsterblinkers kan underlätta i vissa fall, i många är det förvirrande och i många är det alldeles felaktigt.

Enda gången det blir förvirrande med vänsterblinker är ju om man ska svänga vänster i en dubbelfilig rondell som är konstruerad så att man ska kunna ligga i högerfil hela tiden. I sådana rondeller bör man undvika vänsterblinkning, just för att det kan tolkas som filbyte. Annars är ju kutym att lägga sig i innerfilen om man ska mer än halva rondellen, så då kan vänsterblinket inte misstolkas ändå.

Visst, det är inte olagligt att alltid ta för vana att nyttja ytterfilen till alla ändamål, men det är ju å andra sidan den typen av blockmongon som segar ner trafikrytmen genom att göra just detta.
Citera
2012-10-12, 06:17
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du verkar hänga upp dig på att det inte krävs enligt lag och därför är fel. Du framstår som lätt asbergerskadad när du inte kan inse att det kan vara en bra ide att visa tydligt vart du är på väg även om inte det står i klartext i lagen.

Varför anser du det är så fel att blinka vänster och visa andra att du ska svänga in på vägen till vänster redan när du kör in i rondellen? Det är ju inte så att det blir oklarare.

Körskolorna lär ut så. Transportstyrelsen som har det yttersta ansvaret säger att man kan blinka vänster när man kör in i en mindre rondell för att tydliggöra för andra trafikanter. Allt pekar mot dig men ändå så sitter du där och hänger upp sig på petitesser och rabblar mantrat "Det står inte i lagen - då är det fel att göra det".

Blinkar du även höger efter en omkörning på landsväg, enligt receptet 'visa tydligt vart du är på väg även om inte det står i klartext i lagen'?
Citera
2012-10-12, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Blinkar du även höger efter en omkörning på landsväg, enligt receptet 'visa tydligt vart du är på väg även om inte det står i klartext i lagen'?

Naturligtvis. Det står dessutom tydligt i lagen, så det var ett ovanligt dåligt exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in